Jump to content
Monday 17 June 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/20/2024 in all areas

  1. 2 points
    En solcellsregulator av någorlunda vettig typ (MPPT) och fabrikat lämnar en reglerad DC-spänning. Låt vara att den internt bygger på switchprincipen, men det sker - som med i princip alla switchade spänningsregulatorer - vid en hög frekvens som sedan är filtrerad på utgången för att ge en "ren" DC-spänning. Det finns regelverk för denna filtrering, och de är i sammanhanget ganska tuffa för att inte regulatorerna skall orsaka störningar på inte minst radio. Så det är alltså normalt inget "hackande" i utspänningen på en (seriös) solcellsregulator. Din verkar vara av mycket enkel sort som reglerar genom att slå till/från spänningen från panelen med mycket låg frekvens om den påstås vara "hackande" och ofiltrerad. Vad är det för regulator ? Enklare och bättre än att börja labba med LC-filter (som dessutom kräver en del kunskap och uträkningar för att fungera bra) är att byta solpanelsregulator.
  2. 2 points
    Tänk vad mina skattepengar kunde ha kommit till bättre användning än till det här tramset 😠
  3. 1 point
    Vad innebär "vill motorn inte starta"? Snurrar den men går inte igång eller är den helt död och INGET händer?
  4. 1 point
    Jo, beroende på vad som står i sjökortet får man inte vara med båt överallt närsomhelst. Gäller inte bara militära områden. Vi har f.ö. skjutfält norröver som vi passerar ibland (de skjuter ju gärna ut över vatten), och det är tydligt markerat i sjökortet att det tänds blixtljusfyrar (på land) när området är "aktivt" och förbjudet att vistas i med fritidsbåt. Dessa syns väldigt långt, och om man ser dem håller man sig utanför sektorn enligt sjökortet. Just för att man inte får vistas där då (även om det saknas bojar och avspärrning). Är väl inte svårare att hålla sig borta när signal ges i ett skjutfältsområde än att låta bli att vara i t ex fågelskyddsområden/öar när det står att man inte får (står också i sjökortet).
  5. 1 point
    Hej, Jag har plastat soffor till båten med formar av formplywood och det har fungerat utmärkt. Det blir lite mer slipa än med en "riktig" form för att få den perfekta ytan men visst funkar det /Christian
  6. 1 point
    Genom att vara så obstinat som du är, så satte du dig själv i skiten. Men eftersom du verkar tycka att det är roligt att hålla på så är väl inte 30 kkr så mycket. Det blir inte många kronor /nedlagt timme. Något måste det kosta att få jävlas.
  7. 1 point
    Många längeseglare har ju en massa landbaserad elektronik ombord (dator, skrivare, router, tv, radio, mm.) och den håller ganska bra vad jag förstått. Mina erfarenheter med egen båt är från stockholmstrakten, så inte särskilt salt vatten. Vi har en 20 år gammal bilstereo i vår båt, så nu när jag skriver detta går den väl sönder. Någon från västkusten kanske kan ge besked om hur det funkar där. Min enda erfarenhet är att jag köpt en ganska ny bil från västkusten som var rostig överallt. Teoretiskt är det ingen skillnad på att ligga i sötvatten eller saltvatten eftersom det som avdunstar från vattnet inte innehåller salt. I praktiken piskas även vatten upp i luften av vågor och vindar, så är det saltvatten man ligger i så är luften mera korrosiv än om man ligger i sötvatten. Hålla torrt är naturligtvis bra, men hålla på med värme i båten är överkurs.
  8. 1 point
    Anledningen till att den inte fungerar skall tydligen vara den hackade spänningen som kommer från en solcellsregulator. Tydligen skall Daly vara känslig för det. Har sökt över nätet och funnit de som löst problemet med ett LC-filter. Har en konverssation med Dalys support om problemet. Har inte nivårerna på skyddspänningar i huvet använde rekomedationer från https://batterygo.se/.
  9. 1 point
    Du måste ju kolla varför den bränts av. Prova att vrida alla remhjul för hand. De ska gå lätt att vrida förutom sjövattenpumpen som går lite tyngre.
  10. 1 point
    Jag är inte erfaren runt detta men det jag har hört är att det ofta är ett varv (eller en båtklubb) med gaffeltruck eller traktor som brukar vara behjälpliga med själva lyftet ur båten om det inte bara är att lyfta rakt upp. Anledningen är väl att en gubbe i en truck är mycket billigare per timme än en gubbe i en lastbil med kran.
  11. 1 point
    Bränslepumpens arm sitter mot en kam inne i motorn. Om kammen står i ett olyckligt läge (på toppen av kammen) så rör sig inte pumparmen när du försöker pumpa. Prova att vrida svänghjulet lite o se om du får längre pumptag med manuella pumpen. Dekompressionsventilerna sitter ovanpå toppen av motorn. Om det finns sådana så är det en spak som du kan lyfta från ena till andra sidan och då blir det ingen komp i cylindrarna o motorn går lätt att dra runt. De kan även användas för att starta en tjurig o svårstartad motor. Lyft ventilerna, kör igång startmotorn och slå snabbt över spakarna när det är full fart på svänghjulet. Motorer med vevstart behöver oftast dekompressionsventiler för att få fart på svänghjulet med handveven.
  12. 1 point
    "Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot ett förbud för tillträde eller avbildning § döms till böter eller fängelse i högst ett år.[11] Den som lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter för att få tillträde till ett skyddsobjekt döms till böter eller fängelse i högst sex månader." Avseende raols inlägg är det inte ens värt att bemöta.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...