Jump to content
Monday 09 December 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/23/2024 in all areas

  1. 3 points
    Hej. Risken att vattnet ska tryckas in vid back när motorn går är minimal. Klaffen på drevet eller i avgasbälgen är för att inte vatten ska tryckas in i motorn om den skulle stanna när båten planar. Då kommer en kraftig våg bakifrån mot aktern. Klaffen är inte särskilt svår att byta. Ingemar
  2. 2 points
    En rätt bra anledning till att köpa en svets. 😉
  3. 1 point
    Tänk på att lagningen kommer att gulna något lite under de kommande åren. Så är du tveksam vilken du ska ta så ta den med lite mindre gult i sig.
  4. 1 point
    Hade mardrömmar om detta satans gelcotspackel inatt😡! Var på jobb i Segeltorp utan för Seasea, gick in och köpte nya gelcotspackel, lite ljusare än färgkoden som innan och en till som är ännu ljusare! Så nu försöker jag på 2 ställen igen med dokumentation. Dom fick se alla bilder att det blir grått. Lovade mig pengarna tillbaka om det uppstår igen, ska inte kunna hända enligt dom🙄. Har precis lagt ett lager av varje. Fortsättning följer...
  5. 1 point
    Stål som fastnat i aluminium (eller tvärtom) kan vara väldigt svårt. Att svetsa fast en mutter är troligen bästa tipset. Att försöka få grepp med skåra eller hål och något verktyg har låg sannolikhet att lyckas när man faktiskt redan har dragit av skallen för att den sitter så hårt. Att värma kraftigt med svets kan få den att röra sig i hålet så att den lossnar men det är inte säkert att det lyckas. Det kan vara så att den måste borras bort helt och det kan vara svårt redan från början men blir extra svårt när det sitter en knäckt grispitt i den. Det kan krävas maskinverkstad för att lösa detta. Är det värt kostnaden?
  6. 1 point
    Det ser ju riktigt proffsigt ut! Jag har absolut inte bråttom med att göra detta, båten funkar så som den är, men de är alltid kul att ha något projekt att ägna sig åt 😬 jag var inne o kikade på swimplattforms sida, de ser ju väldigt proffsigt ut! 👍 såg ut som att dom hade en variant till min båt som även den låg på ovansidan av befintlig badplattform 🙂
  7. 1 point
    Klaffens funktion är väl att hindra vatteninträngning när man backar… eller kanske hindra vatten att komma in bakifrån vid stillaliggande om man nu har vinden rakt akterifrån. Eller jag vet inte exakt, jag kanske borde hålla klaffen. Jag har bytt dessa på 290. Popnitarna borras ur med Ø 4,2 mm borr. När jag köpte nya klaffar följde det med en uppsättning popnitar. Annars borde det vara rostfritt, syrafast, A4, eller någon bra legering som inte påverkar drevets aluminiumlegering. Jag tror det var på drevdelar.se som jag köpte dessa klaffar.
  8. 1 point
    Ta en mutter med hål i samma storlek som bulten. Svetsa fast den i kvarvarande bult. Sen en fast nyckel och dra loss. Värmen vid svetsningen får bulten att släppa.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...