Jump to content
Sunday 26 May 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/13/2023 in all areas

  1. 2 points
    Uppdatering: Det var roderlägesgivaren som hade lagt av. Den är nu utbytt och allt fungerar igen. 👍
  2. 2 points
    Så nu är den nya matarpumpen på plats. Märkte direkt skillnad när jag skulle lufta systemet, trycket var tillbaka. Efter ett par försök så hoppade motorn igång. Återstår och se om det löste alla problem men ser lovande ut just nu. Tack för all hjälp!
  3. 2 points
    Vet inte, men det har inte funnits med sedan CE:s begynnelse i alla fall. Men såg att det var krav vid gasolinstallation på min nya båt (2021) i någon "CE-lista". Även sådana saker som automatisk brandsläckning i maskinrummet. Fast man har nog inte Halon i de släckarna numera....😛
  4. 1 point
    Hej, Jag bor på en ö april - oktober 100 meter från fastlandet och denna sträcka trafikeras flitigt, iaf två turer varje dag med en roddbåt med elmotor. Roddbåten ligger 30 meter från närmaste eluttag och istället för att lyfta ur batteriet för laddning vore det smidigare att dra fram ström ner till båten. Ser ni nån nackdel med att inte lyfta ur batteriet under säsongen och ladda i båten, förutsatt att det är ett bra marint AGM-batteri? Tänker att jag då skulle kunna skaffa ett med iaf 100 ah så att man slipper ladda så ofta. Skulle detta funka: batteri i batterilåda som också innehåller ctek-laddare som alltid är inkopplad för att lätt kopplas till eluttag? Tanken är att skydda batteri/laddare från direkt regn men det är ju en fuktig miljö och regnar gör det ju som bekant. Enormt tacksam för tips på upplägg!
  5. 1 point
    Det som är kvar brukar vara ganska tunnväggigt och mjukt, varför det brukar lossna lätt (min erfarenhet i alla fall). Du kan pröva ta en torx i lämplig storlek och knacka in i borrhålet, det kan räcka som urdragare.
  6. 1 point
    Tack, va roligt att jag tänkt hyfsat rätt! Lustigt att jag just beställde ett Victron 110 ah AGM (32kg). Det är en klippig ö, dvs inte ens skottkärra går att köra, så den här lösningen verkar det enda rimliga. Undrar varför inte tex C-tek inte tillverkar batterilådor på deras laddare, jag skulle köpa en sån eftersom jag är lat.
  7. 1 point
    Hej, Kanske ”grispitt” fungerar? https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/skruvutdragare-5-st-2000042008?gclid=EAIaIQobChMI-oSAjoLagAMVrkBBAh1zMgItEAQYASABEgJf9_D_BwE
  8. 1 point
    XZN…. VW började använda sådana redan på ”den luftkylda tiden”. Om nu nån är intresserad av det så är bakaxelns drivaxlar fästa med sådana skruv vid diffen i transväxellådan. Sedan finns det Torx plus, som inte heller är kompatibla med vanliga Torx. Denna krafiga bitssats har jag haft mycket användning av, då det har mekats med Volvo-Penta, Volkswagen och Citroën… fast då mest användning på fastrostade skruvar i gamla eller halvgamla bilar.
  9. 1 point
    Jag har sett båtar ligga där i sommar, men om de "tjuvlegat" vet jag förstås inte.
  10. 1 point
    Nästan så har jag löst problemet. Men har 2 x 20 Ah. I år lyxade jag till den med en Victrom batterimonitor, så jag vet hur många % jag har kvar. Jag snickrade till en låda i formplywood som kläms fast mellan insidorna av gummibåtens pontoner, lådan blev dessvärre rätt så tung…. Överst klistrade jag fast ett tjockt liggunderlag, som trutar och barnbarn varit och nypt ut bitar ur. Lådan tjänar som toft i gummibåten och extra sittplats i stora båten. Numera har jag rostfria (syrafasta) skruvar med med vingmuttrar att skruva fast elmotorns ringkabelskor på. I lådan finns en laddare från Jula, öskar och pump till gummibåten. Batterierna är kopplade via 50A automatsäkring och en billig batterifrånskiljare. Du får väl räkna på alternativen, 30-35 merer gummisolerad kabel godkänd för utomhusbruk, ryggskott, eller en bra säckkärra att frakta batteriet på… Du kan ju komplettera med solcellspanel och tillhörande regulator antingen i båten eller på bryggan. Lång kabel och solcellspanel skulle jag tro vara en bra lösning. Panelen bör väl inte understiga 50W men det kan man ju räkna mer på. Ja åror i båten är ju en nödvändighet också…
  11. 1 point
    Mänsklighetens "evolution": hästhandlare - bilhandlare- båthandlare.....
  12. 1 point
    Är i Karlskrona just nu. Bokade hotell och åkte ca 4,5 timmar enkel för att kolla på båt och ev. köpa. 750.000kr kostar den och det blir inget köp. I mina ögon är den värd max 300.000kr. Vi börjar så här: Ostädat med kattsand lite här och var (inget framgick i annonsen att husdjur har varit ombord). Sprickor i sätet på flybridge. Osäkerheter i batterier då Victron började varna för låg spänning när jag testade lite utr. som bogpropeller mm. Babords motor läcker från avgaslimpan både vatten och avgaser. Styrbord motors avgasbälg från knäet var tejpad med svart eltejp. Babords drev går ej att hissa upp. Fullservice hos marina varje år, inge kvitton på varken drev eller motorerna fick jag se. Detta är via en båtförmedlare, alltså ett företag som ska ha gått igenom båten. Framgår att den är i bra skick och bara vrida på och köra (tanke var att köra hem den 200M, men testade inte ens att köra den)! Stort skämt och enormt slöseri med min tid och pengar. Tröstkäkade på restaurang Nivå med oxfile och efterrätt på kvällen. Gick även på Marinmuseum också. Idag checkar vi ut och åker hem utan båt!
  13. 1 point
    Ja den är väldigt lik ovannämnd båt men jag har ännu inte funnit någon bild som stämmer till 100%. Vi kommer ev få ta över båten så har tänkt ge den lite kärlek, men är högst intressant att få veta vilken båt det är man lägger pengar & tid på
  14. 1 point
    Det ser mera ut som om något eller någon har slagit sönder grejorna. Det ser inte ut som om det är skavt det är stukat.
  15. 1 point
    Sent omsider så kommer här lite återkoppling. Jag har lagat båten på detta viset nu,så får vi se hur länge det håller. Där det har varit hål (eller nästan hål) så har jag borrat och satt i alupopnit med Sikaflex på och i borrhålet. Det har nu hållit flera säsonger så det har gått att använda båten. Har fått komplettera med några extra popnitar när jag hittat flera hål.
  16. 1 point
    Total katastrof för min del. Har en båt som är lite för liten för övernattningar, det vi har den till är mest för att komma ut och bada vid fint väder. Och fint väder var det ju gott om fram till den dag då jag påbörjade min semester, sedan har det bara varit oförutsägbart och skvättigt. Har startat båtmotorn totalt en gång på hela semestern, finns ju ingen som vill åka ut och bada när regnet konstant hotar med sin närvaro. Hoppas definitivt på stabilare väder nästa sommar...
  17. 1 point
    Sökte friskt innan vi köpte fällbara cyklar till längeseglingsbåten. Minsta möjliga mått och manuell trampcykel med tanken att efter många timmar ombord är det bra med motion. Blev 2 Brompton med packväskor som sitter på ”framlampsfästet”.
  18. 1 point
    Har nu fått gnista. Jag hade av svänghjulet och monterade av samtliga komponenter för att titta efter oxidation på anslutningar. Slipade brytarna med sandpapper och satte ihop igen. Ibland räcker det att skruva isär tänddelar och sätta tillbaka har jag märkt. Glapp i kablar?
  19. 1 point
    Tack för svar! Efter många timmars luftande och felsökning startade den tillslut. Det sista momenten som fick den att starta var att dra åt den stora muttern på bränslepumpen. Lustigt nog ville motorn inte starta i våras fören jag lättat lite på den muttern, precis som skribenten i md5 for dummies skriver är fallet för deras motor, men nu drog jag alltså åt den och så startade motorn sedan. Funderar på om det kan vara så att jag måste se över bränslepumpen till hösten, typ byta packning och rengöra.
  20. 1 point
    Den förra tråden försvann. Måste du verkligen starta en ny? Jag utgår från att den förra försvann på goda grunder.
  21. 1 point
    Tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att reparera denna båt på ett korrekt sätt. Att lämna den på reparation hos varv är i alla fall uteslutet, det tar evigheter att svetsa alla porer och kommer resultera i en faktura tjock som en telefonkatalog. Och har du en kompis som är svetskunnig så kommer han inte vara din kompis speciellt länge till. Jag skulle högtryckstvätta och slipa skrovet, därefter bedöma om det skulle fungera att spackla igen eländet med kemisk metall, och efter det runda av med ett tjockt lager 2-komp grundfärg.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...