Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation on 06/02/2023 in all areas
-
3 pointsNu startar den! Ingemar och Makro ni hade rätt, efter att ha luftat en gång till på alla spridare så hoppade den igång. Tack till alla som engagerat sig. Jag var helt insnöad på elfel men det var givetvis bränslerelaterat.
-
2 points
-
2 pointsBäst resultat med polermaskin och flytande Autosol. När du polerar får du en svart hinna över aluminiumen som du sedan putsar bort med Ajax fönsterputs. Blir som en spegel och grymt snyggt!!
-
2 pointsDet lättaste annars är att koppla ur vvb och annan utrustning och koppla in en grej i taget tills det smäller igen! Då vet du ju exakt vad det är du ska felsöka
-
2 pointsDu har med stor sannolikhet en överledning mellan fas och nolla eller mellan fas och skyddsjord i elementet i vv-beredaren! kolla så att du installerade det nya elementet rätt! Då löser jordfelsbrytaren ut, sannolikt är jordfelsbrytaren i land snabbare än din egen, och den i elcentralen är snabbast… Om du istället hade haft en känsligare jordfelsbrytare, som brukar kallas för ”personskyddsautomat” så hade den löst ut innan dom iland hade reagerat. När jag funderar är nog sannolikheten större att det är en överledning mellan fasen och skyddsjorden, eftersom det inte hände någonting på gargageuppfarten, när båten ligger i vattnet leds denna krypström genom vv-beredarens hölje till vattnet, till godset i motor och propelleraxel, till havsvattnet och vidare… då löser jfb! Och det skall den göra. Om du hade tagit på propellern när båten stod på land kunde du fått dig en kyss, om du inte hade haft någon jfb.
-
1 pointI höstas toppladdade jag min batterier. Efter 2 dagar utan laddning visade de 12,9V. Kollade en gång under vintern och då visade alla tre 12,8V. När jag började vårrustningen i mars visade två batterier 12.8V och ett 12,7V. Jag satte i batteriladdaren och efter 5h visade den 0,9A i laddström. Batteriladdare Cetec 300, batterimonitor NASA BM1 samt kvalitetsbatterier från Biltema AGM 105Ah. De verkar ha väldigt låg självurladdning. Det året som det misslyckades med att ha batterierna kvar i båten, var när jag glömde att ta loss polskorna från batterierna. Då var spänningen försumbar på våren och jag köpte nya batterier.
-
1 pointDet funkar fint på en AD eller KAD med Man får lägga över en trasa och akta sig för dieselstrålen bara
-
1 pointKan ju tillägga att förra året funkade allt, dvs att jag hade landströmmen kopplad till samma elstolpe utan att jfb löste ut. Så det enda som skiljer sig (så vitt jag kan minnas) när det kommer till elen är att jag bytt ut det trasiga elementet i vvb mot ett nytt. Jag är tämligen säker på att jag kopplade tillbaka alla sladdar i vvb precis som de satt innan. Tog bilder med mobilen innan och satte tillbaka likadant. Så jag ska ringa kommunen och se till att jag är vid bryggan när de är där ifall jfb i elskåpet slås ut igen när allt är påslaget utom vvb. Sen får jag kolla anslutningarna och mäta lite för att se ifall jag hittar vad som är galet. Tack allihop för förslag och kommentarer! Mycket välkommet!
-
1 pointProblemet är att "kranens sling" ofta hänger i en mobilkran som kostar x-antal tusen kronor i timmen så något hängande över natten är inget alternativ. Så är det på min klubb så det gäller att ha förberett med blöta filtar och trasmattor i några dagar före sjösättningen. I år gick det galant, ingen extrapump behövdes.
-
1 pointSant. Dock misstänker jag starkt att det antingen är VVB eller 220-uttaget då det small när jag kopplade på dessa. Eftersom 220-uttaget inte används av någon förbrukare så är sannolikheten störst att VVB är boven om felet ligger i båten. Jag får börja mäta där och sen kika in på jfb.
-
1 pointDå antar jag att en mätning av resistansen mellan fas och jord som ABC föreslog ovan bör påvisa ett fel där emellan om det inte är oändlig resistans?
-
1 pointGrattis. Erfarenhetsmässigt vet jag att motorn en KAD43 kan starta på minst fyra cylindrar, det tar en stund, det tar på batterikapaciteteno, men så går den igång men ojämnt, för att efter en stund gå rent när alla cylindrarna får diesel. Sexans och femmans rör till spridarna är svåra att komma åt med 17mm blocknyckel, så de två tre gånger jag kört torrt har jag öppnat ettan till fyrans förskruvningar och kört runt. Handpumpen är svår att komma åt, och det gäller att kamaxeln står i ett gynnsamt läge för att man där skall kunna få någon pumpverkan. Om nu du inte fått igång maskin och om diskussionen fortsatt, hade jag frågat hur dieseln såg ut när den kom ut innan spridarna, om den bubblade eller liksom löddrade… för då är det luft i den, och det är det till en början, men det skall sluta bubbla och komma diesel utan luft, om inte kan det vara så att någon av bränsleslangarna har torrsprickor och suger tjuvluft. Jag har alltid en 17 mm blocknyckel liggande framme vid förarplatsen, och en till i översta facket i verktygslådan. Jag hade den fasttejpad under motorrumsluckan tidigare, men den ramlade ned och försvann under motorn, hittade den i vintras… Har två tankar med en ”omkopplare” emellan, en slags trevägsventil. Sedan har jag en elektrisk omkopplare till tankinstrumentet, bb eller sb-tank… Det har nu hänt två gånger att jag förbrukat i ena tanken och mätt nivån med tankinstrumentet i den andra…. och då kört torrt, himla irriterande, ena gången i det jättesmala södra inloppet till Gluppöbassängen, andra gången i hamnen. Nästa gång kan bli på Tjurpannan i pålandsvind om jag glömmerihåg att ställa om dessa ventiler och omkopplare. Så jag funderar på att fixa till en elektrisk omkopplare som påverkas av den där trevägskranen.
-
1 pointTyckte det var dags att byta när elementet såg ut så här i änden. Jag köpte båten i slutet av förra sommaren så vet tyvärr inte hur det funkat tidigare. Får nog se över alla kopplingar mot VVB och mäta lite enl förslag tidigare.
-
1 pointKapitalkostnad, försäkring och årlig service och underhåll på en ny Yamarin 75BR är på ca 80.000 per år utan att ens ta hänsyn till värdeminskningen på båten. Om du använder den 3 mån per år så är det 26.700 kr/mån och du är orolig om förbrukningen blir någon dl mer per NM i den ena båten framför den andra? Köp den båt ni absolut helst vill ha och njut av den!
-
1 pointDet ska man inte lita på. Våra batterier, som är hyfsat nya (Varta, från 2019) och välskötta, laddar ur sig ner till nästan tomt på några månader, förvarade urkopplade i ett kallt, frostfritt garage. Från oktober till mars, med en fulladdning runt jul/nyår, var de ändå nere på runt 30 procent, dvs nån tiondel över 12 V.
-
1 pointLöser jordfelsbrytaren ut i din båt så är det ju där någonstans du har problem. Och är det när du ansluter VVB så har du nog hittat felet. Prova att mäta resistansen mellan jordblecket och dom två pinnarna i stickkontakten till VVB (gör två mätningar alltså). Det ska inte vara någon kontakt mellan jord och någon av pinnarna, dvs instrumentet ska visa oändlig resistans. Det är inte ovanligt att värmeelement går sönder och symptomen blir i så fall att jordfelsbrytaren löser ut pga att en del av strömmen lämnar VVB via jordanslutningen. Har du en "vanlig" VVB som inte är alltför gammal finns det nya element att köpa.
-
1 pointÄr andra förbrukare inkopplade till samma system vid bryggan? Om det är så och jordfelsbrytare löser ut när din båt kopplas in skulle jag sätta en slant på att det är något fel i din båt eller i sladden mellan stolpen och båten. Rätt logiskt ändå. Du behöver en elektriker som har kunskap och mätutrustning för att ta reda på var felet finns. Du kan ju inte hålla på att släcka hela bryggan gång på gång tills du hittar felet. Det kan sluta med att någon av dina båtgrannar får problem. Om du ändå vill gå självtestvägen börjar du så att säga i andra änden; 1. Koppla ur allt du har i båten från båtens central. Både fas och nolla så att du har bara själva centralen med eventuella säkringar och felströmsrelä inkopplad. 2. Ta din skarvsladd och koppla in den i stolpen utan att ha andra ändan kopplad till båten. Löser felströmsreläet ut i stolpen är felet i sladden. 3. Om punkt 2 gick igenom utan fel så kopplar du i sladden till båten. Håller felströmsreläet fortfarande? Om inte sitter felet mellan anslutningen till båten och centralen eller i centralen. 4. Om punkt 3 gick igenom felfritt börjar du stegvis koppla in grejer du har i båten tills reläet löser ut och du har hittat pudelkärnan.
-
1 pointNej, inte kunnigare än många andra här på forumet. Inte i närheten... Men vi har ju alla varit nybörjare så det är klart att vi försöker tipsa och hjälpa. Sedan kanske det inte alltid blir rätt 😉
-
1 pointAD/KAD har inga glödstift mer än på ”SOLAS” modeller och ska starta utan dem om motorn är frisk.
-
1 point
-
1 pointHåller med @IngemarE det låter bränslerelaterat, särskilt om den ”nästan” startar. Lufta med skruven på filtret och pumpa med matarpumpen först (att se över alla filter har du redan fått tips om så jag förutsätter att de är ok och utbytta) Startar den inte ändå så lufta alla spridare också.
-
1 pointMen om starten snurrar "glatt" och får med sig motorn HAR du ström nog (och starten får sin ström just via den kabeln som du inte hittar just nu). Du skriver att den "nästan" hoppar igång, den är alltså inte "heldöd" när starten drar runt motorn ? Menar du att den s.a.s. tänder till men inte tillräckligt för att starta ? Då skulle jag istället misstänka att du inte får bränsle i alla cylindrar, luft alternativt har spridare som inte är helt ok i sitt sprutmönster eller öppningstryck.
-
1 pointVa det vatten i varmvattenberedaren när du prova elen hemma och du fyllt varmvattenberedaren nu så är det en trolig felkälla.
-
1 pointDu behöver nog inte köpa någon magisk dyr vätska, utan bara använda motorn så som den är byggd för att användas.
-
1 pointMed den motorn så kommer det att gå åt som mest bränsle mellan 5 och 15 knop. Naturligtvis även vid fullt gaspådrag.
-
1 point
-
1 pointDå har du nog "rätt" propeller på, gissar på en 15 tummare, du skulle kunna prova en fyrbladig propp med samma stigning om du jagar ekonomi i marchfart men se till att du har bytesrätt där du handlar ifall du inte blir nöjd med den eller om du hittar en billig på blocket som du kan ha som reserv sedan, men om du tycker att den uppsättningen du har fungerar bra och vill göra det enkelt för dig så köper du en likadan som du har. Sen om det finns någon här inne med samma båt och samma motor kan dom fylla i här med sina erfarenheter.
-
1 pointVänern är toppen att segla i speciellt om man har industrisemester då det vimlar av Norrmän i Bohuslän. Lägre hamnavgifter än tex Fjällbacka och Grebbestad. Mindre stress och trängsel, goa människor. Välkomnande båtklubbsöar öven för oss gästbåtar. Vi gick en liten bit upp i Dalslands kanal med en Hanse 342 tills slussdjupet stoppade oss. Flera seglarvänner i Gbg har oxå uppskattat Vänern och vi kommer tillbaka.
-
1 point
-
0 pointsVärsta scenariot skulle ju vara att det ligger en träbåt vid samma brygga och som har en länspump som går frekvent innan båten har blivit tät nog. Och att hans batteri ej får laddning för att din anläggning är något fel på. Till slut så sjunker hans båt för att batteriet är slut och ej längre får laddning från landströmmen. Det skulle jag se väldigt olyckligt på om jag vore den träbåtsägaren. Nu ligger det kanske ingen träbåt vid er brygga som riskerar att sjunka pga, elfel, men allt kan ju hända?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00