Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-05-29 på alla områden

  1. 1 poäng
    Ok, låsbrickor alltså. Liknade dessa: https://www.nord-lock.com/sv-se/shop/brickor/stal/nl27/
  2. 1 poäng
    Firman där jag köpte propellern kände igen fenomenet,får en annan propeller och hjälper inte det så fixar dom en propeller som sitter original på Yamaha
  3. 1 poäng
    Multikontakten på styrenheten och de två runda kontakterna vid reläboxen sitter som dom ska , kontaktsprejade. Antar att lågspänningsvakten i EDC inte löser ut för då sätts normalt 8.1/9.9 . Vet du om EDC systemens spänningsmatningar är ihopkopplade mellan maskinerna? Ett av reläerna för drift(huvudrelä) och stopp-relät kan fallera. Dessa är lika och kan enkelt felsökas genom att byta plats. Om osäkerhet skifta mellan motorerna. Borde leda till felkod dock. Ett längre steg, (långsökt om inga felkoder kommer upp) är att skifta EDC-styrenheterna mellan maskinerna. Har provat detta vid en tidigare felsökning på mina KAD44, men se upp, reglagen måste kalibreras om för dom blir inverterade pga att läges potentiometerna är spegelvända. Antar att du har koll på bränslesystemet, inga läckage vid filter, luftskruvar och slangpressningar. Inget vatten i avskiljarna på förfiltret. Har du möjlighet att skifta tankanslutningarna? Om matarpumpen sackar så sätts inga larm utan det blir som om soppan tar slut. Har för mig att neutrallampan blinkar om maskinen dör medan växeln är i.
  4. 1 poäng
    Nu är det tätat med silikonpackning och det är tätt. Har beställt oring men posten här är ytterst långsam så jag ville gärna ha ihop det så länge. Jag lade en sträng lika tjock som oringen och det bör inte ha varit för mycket.
  5. 1 poäng
    Tack, och en killgissning funkar ju alltid☺️
  6. 1 poäng
    Byt styrlager i tid eller kör med fettsprutan permanent placerad på styrarmen hela säsongen. Köpte på mig ett dubbelmontage med KAD44/DP-E där båda styrgafflarnas bussningar och tätningar var slut. Bytade i vintras, jäkla problem med insex(stopp-) skruven på ena styrarmen. DPA/DPB har en slitsad axel där bulten går att såga av. Finns mer om detta i min NordWest tråd på MG. Anledningen till att byta bussningar och tätningar i tid är att saltvatten har en viss påverkan på aluminium vilket över tid kommer att kosta med ny styrgaffel, detta faktum duckar många för men så blir kontentan tyvärr. Inget ovanligt efter 20 år. Köp Pentas original bussningar, limma med Loctite cylindrisk fästning mot skölden. Rensa ur fettkanaler och smörj gärna 2 ggr per säsong. Mycket riktigt så tog min också in herr Sjögren, spår av rost och salt. Nu är båten lika torr som när den sjösattes. Vicka på kavplattan i sidled, då ska styrgaffeln och dess axel röra sig i sidled minimalt , nästan stumt. Har sett exempel då nedre bussningen fastnat(fettkanalen neråt igentorkad), sedermera slitit av låsklacken för bussningen och sen har aluminiumet i skölden blivit lager för rörelsen , inte bra för plånboken .
  7. 1 poäng
    Men om den läcker olja är det ju knappast o-ringen innanför locket (för där innanför är det ju vatten), utan den längre in. Mellan block och pump, som ju TS skriver i rubriken 😉. Har du inget annat alternativ så kan det fungera med flytande packning. Men det är viktigt att lägga på rätt mängd, i synnerhet på tätning mot olja. Annars jäser det ut när man klämmer ihop och du riskerar att få "maskar" av silikonsträngar som åker runt i oljan. Har sett en oljepumpsil nästan igentäppt av detta. Sedan är ju en O-ring industristandard, så har du bara dimensionen bör du kunna köpa den i Spanien också.
  8. 1 poäng
    Denna motor är en 1997 och därmed INTE samma som Yamaha. Beteendet är normalt och visar att termostaten funkar. Många Merc har strålen kopplad efter termostaten så att strålen kommer först efter att denna öppnar och pulserar därefter i takt med att termostaten jobbar. Kör inte utan termostat!
  9. 1 poäng
    Hade tänkt ligga vid klubbön strax utanför. Men om motorn skulle krångla, och utan segel... Ja, då e man rökt. - Nä, det blev första natten i hamnen. Tryggt med vakter som kutar omkring.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...