Byt styrlager i tid eller kör med fettsprutan permanent placerad på styrarmen hela säsongen.
Köpte på mig ett dubbelmontage med KAD44/DP-E där båda styrgafflarnas bussningar och tätningar var slut. Bytade i vintras, jäkla problem med insex(stopp-) skruven på ena styrarmen. DPA/DPB har en slitsad axel där bulten går att såga av. Finns mer om detta i min NordWest tråd på MG. Anledningen till att byta bussningar och tätningar i tid är att saltvatten har en viss påverkan på aluminium vilket över tid kommer att kosta med ny styrgaffel, detta faktum duckar många för men så blir kontentan tyvärr.
Inget ovanligt efter 20 år. Köp Pentas original bussningar, limma med Loctite cylindrisk fästning mot skölden. Rensa ur fettkanaler och smörj gärna 2 ggr per säsong.
Mycket riktigt så tog min också in herr Sjögren, spår av rost och salt. Nu är båten lika torr som när den sjösattes.
Vicka på kavplattan i sidled, då ska styrgaffeln och dess axel röra sig i sidled minimalt , nästan stumt.
Har sett exempel då nedre bussningen fastnat(fettkanalen neråt igentorkad), sedermera slitit av låsklacken för bussningen och sen har aluminiumet i skölden blivit lager för rörelsen , inte bra för plånboken .