Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-05-28 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hej! Har precis börjat köra in min HR 480 BR med en Suzuki 80 om det är någon som har frågor! Skön marschfart på 26 knop vid 4500 varv hoppas toppa 36 knop sen! Trevlig kväll på er!
  2. 2 poäng
    Svårt att ge bra råd enbart utifrån en bild. Jag tycker det mest ser ut som spricka i gelcoaten. Kan ha uppstått om båtens botten fått sig en tilltryckning just där. Gelcoat (den "vita" färgen) är betydligt sprödare än själva glasfiberlaminatet och kan därför lätt spricka, vanligtvis i hörn, längs med skarpare kanter etc. Innerbotten har väl en konkav form just där och följer någon form av slag? Det är inte ovanligt att en öppen båt dras upp på land och man helt enkelt vänder den upp och ned vid längre förvaring på land. När man sen tippar tillbaka den och kanske låter den falla fritt ner på köl så får man lätt ett slag på denna del av botten. Särskilt om det ligger någon rot, stock eller annan ojämnhet i marken där. Lägg båten upp och ned och pressa med händerna, eller kliv upp på den och känn/se hur mycket det flexar, jämför med andra sidan för att känna eventuell markant skillnad. Om laminatet är sprucket så lär du nog känna en markant tydlig skillnad i flex/styvhet. Min gissning är dock att det bara är gelcoaten, men det är så klart omöjligt att avgöra utan inspektion i verkliga livet.
  3. 1 poäng
    Bara att gratulera till båten
  4. 1 poäng
    Mina kavitationsplattor ligger strax under kölen vilket bör stämma? Då borde det inte ha med luftbubblor att görA? Provade göra en snabb sväng runt 20 knop och då varvade den inte upp eller tappade kraft
  5. 1 poäng
    Jag gissar att båten är byggd med dubbelskrov, som så många såna båtar. Hopplöst eftersom man har en oåtkomlig volym där vatten samlas och som gör skador svåra att åtgärda. Men samtidigt betyder det i så fall att sprickan där inte påverkar båtens sjövärdighet. Det är mest en fråga om hur stabilt det är att stå och gå just där, utöver det rent estetiska. Laga det funktionellt men fult är enkelt. Laga det snyggt är ganska svårt.
  6. 1 poäng
    Vid noll amper hoppades jag att man kunde få en koll hur Victron prylarna visar sina spänningsvärden då referenspotentialen förväntades vara lika på de olika givarna. Får flashbacks från Polhemsgymnasiet och mätonogrannhet 😉
  7. 1 poäng
    Gissar att hubben, dvs kopplingen mellan propelleraxelns splines och avgasröret i den nya propellern släpper. Gissar att denna är fast på den nya propellern så den ska reklameras. Ganska enkelt att kolla. Använd t.ex. nagellack och gör ett litet märke på ytterkant av propellermuttern och mitt för detta märke ett märke på utsidan av avgasröret. Framkalla felet. Om märkena inte längre ligger i ens så är hubben trasig.
  8. 1 poäng
    Svårt att svara på. Det kan iofs vara en god idé att byta bränslepumpens membran när man ändå river ner motorn. Jag skaffade en sats med flera och bytte det mesta. Passa på att rengöra förgasaren ordentligt när du håller på. Så har du en fräsch och fin motor sen, förhoppningsvis. Om du är osäker på hur saker ska vara, montera en kamera/mobil på stativ som filmar allt du gör när du tar isär. Ha en bricka där du lägger alla lösa delar som skruvar, fjädrar, brickor och sånt, så du lätt hittar det igen.
  9. 1 poäng
    Ingen expert men en lång spricka kan bero på underliggande vek konstruktion. Jag hade undersökt hur det ser ut på undersidan oxå och vid behov förstärkt där. Att bara slippa och spackla ger ingen långsiktig hållbar lösning enligt mitt killgissande. Google borde kunna ge dig tips från andra som gjort detta förut. Finns böcker skrivna av kunniga författare tex på ett bibliotek i din närhet, jag köpte en sådan bok för 30 år sedan och fräschar upp minnet vid behov av reperationer.
  10. 1 poäng
    Vänern är toppen att segla i speciellt om man har industrisemester då det vimlar av Norrmän i Bohuslän. Lägre hamnavgifter än tex Fjällbacka och Grebbestad. Mindre stress och trängsel, goa människor. Välkomnande båtklubbsöar öven för oss gästbåtar. Vi gick en liten bit upp i Dalslands kanal med en Hanse 342 tills slussdjupet stoppade oss. Flera seglarvänner i Gbg har oxå uppskattat Vänern och vi kommer tillbaka.
  11. 1 poäng
    Ang färgen. Nä, det är blandade nålar. Motorbåt är nog det bästa upp till Arvika. Hissa segel kan man ev göra sista tredjedelen innan Arvika i Glafsfjorden. Nu gillar jag inte att gå för motor. Tidigare gick det oljetankers med ett djupgående på tre meter hela vägen till Arvikas hamn. På något ställe lär det finnas sandbankar som rör sig. Leden är f ö prickad. - Den som gillar tjo o fest, kan väl passa på när det är typ festival i stan.
  12. 1 poäng
    Att ta sig upp till Arvika via Säffle kanal är inga problem med en 30 fots båt, har gjort det själv med en Fjord. Det är en jättefin resa med mycket natur och fina små sjöar efter vägen, och att det bara är en sluss är ganska skönt. Rekommenderas även om gästhamnen i Arvika var ganska tråkig.
  13. 1 poäng
    Ja, där ska det inte läcka. Förmodligen är membranet i primerpumpen trasigt. Hade samma fel på en Mercury (Mercury och Mariner är samma, bara olika namn) från 2004. Köpte nytt och satte dit. Det är inte svårt. Ett kit med membran och diverse packningar kostar förmodligen 500-1000 kr - de vet hur man tar betalt.
  14. 1 poäng
    Har febrilt letat efter ett kompakt gasolkök med två brännare som går in i facket som tidigare spritbrännare var monterad i. Hittade tyvärr ingen som passade och köpte två små gasolbrännare på Jula. Borrade distanser och fick ta ur lite gods för att kunna fälla ner luckan. Kul att kunna återanvända orginal och uppdatera köket.
  15. 1 poäng
    Sådär, då var vi äntligen också i sjön...
  16. 1 poäng
    Bra att du återkopplar i tråden 🙂 Ser mycket snyggt reparerat ut. Hoppas bara det håller, det finns ju en anledning till att sprickorna uppstått, och den anledningen kan ju finnas kvar. Men hursomhelst - snyggt.
  17. 1 poäng
    Ledsen för något sen återkoppling. Tillbringat tiden på vattnet och andra fritidsaktiviteter med familjen. Tack för alla svar. Se bifogade bilder efter utförd garantireparation. Rekommenderar att ni ringer Daniel Svensk på HR boat vid garantiärenden, mycket trevlig och professionell kille. Kundservice på topp. Passade på att ögna igenom en 480 som stod strategiskt intill min båt, lockande byte Mycket nöjd ägare så långt.
  18. 1 poäng
    Enig med övriga. Mycket vanligt med sådans sprickor gelcoaten. De kommer förr eller senare på vissa typiska platser d så skarpa hörn/kanter och infästningar. Det är dock bar sa ett skönhetsfel. Bra att de fixar det på garantin. Med åren kommer de sannolikt komma tillbaka.
  19. 1 poäng
    -Ja, det är vanligt med sprickor runt pulpit infästningar speciellt om pulpiten går utanför skrov kanten och man ränner in med dem i stolpar och annat..
  20. 1 poäng
    Det är dock inte ovanligt att vinkeln på pulpitfoten svetsats lite fel, så det uppstår spänningar när den dras åt vid montering. Med tiden blir det gelcoatsprickor. Håller dock med om att det inte är ovanligt, har sett det på många båtar (inklusive min egen, dock mycket mindre sprickor). Men tror vanligaste orsaken nog istället är just dålig precision/vinkelöverensstämmelse, än att någon (eller något) belastat pulpiten rejält.
  21. 1 poäng
    Just vid infäsnintangar av pulpits mm. är det nog inte så ovanligt att det förkommer sprickor i gelcoaten. Det blir ju rätt mycket kraft jus i infästningen tex. om någon som håller på att ramla greppar tag greppar tag i en pullpit, eller om man rent av misslyckas vid tilläggning och kör in med bågen i kajen. Och om det går på garanti så tycker jag du ska vara glad.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...