Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-05-17 på alla områden

  1. 2 poäng
    Härligt! Själv ankrar man på land 👌
  2. 2 poäng
    Din kollega snackar skit, du får inte sätta dit en LGF skylt på ett inregistrerat släp.
  3. 2 poäng
    Just vid ankring är dock bottennapp önskvärda!
  4. 2 poäng
    Jag köpte Biltemas blyade ankarlina förra året, och när jag betalade så visade det sig att den var felmärkt, så jag fick betala för den olbyade linan, som förövrigt ser identisk ut som den blyade. Så jag köpte denna lina: Men fick betala för denna:
  5. 2 poäng
    Rekommendationen för batteriladdare är att välja laddkapacitet i A som är ca 10% av batterikapaciteten i kWh. Så i ditt fall omkring 24A. Då får du rimlig laddningstid. (Det är i den storleksordningen som @ChristerN föreslår.) Att välja alltför kraftig laddare gör ingen större nytta när du har bly-syra-batterier. Efter ett tag går laddningseffekten ned p.g.a. ökat motstånd i batteriet och det går inte att avhjälpa med kraftigare laddare. Denna regel gäller inte för litiumbatterier som uppför sig helt annorlunda än blybatterier. Där gör en kraftigare laddare nytta. Snabbare laddning är ju hela idén med litiumbatterier... Men å andra sidan så gäller det att avbryta laddningen i tid för att inte överladda och förstöra de batterierna.
  6. 2 poäng
    Slipa bort sprickan och spackla med gelcoatspackel. Så skulle jag gjort. (Mest kanske för att jag brukar jobba med gelcoat och nästan aldrig med epoxy) Jag är dock tveksam till att det bara är i gelcoaten men det ser du när du slipat igenom gelcoatlagret. Ser plasten innanför trådig ut, och kanske är lite blöt, så är det djupare än bara gelcoaten. Men ingen fara (tror jag). Båtar från den tiden brukar vara gjorda med många lager plastmatta. Välkommen till MG!
  7. 2 poäng
    Nice drevvagn, sett några liknande på MG. Har två drev så det fick bli en hemmasnickrad drevvagn med 3st 12 mm gängstål, perfekt för enklare jobb. Angående pulpetens ormbo: Jag tog upp ett hål bakom spegeln på toa och satte in en Weidmuller plintrad. Skarvade om de vita multikontakterna där för att förenkla i framtiden. När jag fick båten så var all 12v och 230v en enda stor brandrisk. Likt i din N29C dubbla säkringar, säkringar som ej skyddade kablar , strömtjuvar och hängsäkringar. Alla kablar från 6 mm och uppåt pressades om med riktiga kabelskor och hydraulisk pressverktyg . Det mesta kabelskor 0,75-4 mm² bytades och här användes inte temahusets . Ändhylsor på all kabel i plint med kabelmärkning. Jag såg till att koppla om det mesta i huvudpanelen och drog om allt i ormboet under pulpeten. Förlagt i kabelrännor och såg till att kabelstocken till huvudpanelen var lång nog så att den gick att lägga den till sidan vid gasreglaget. Många ägare som fixat och trixat genom åren. Kul att det finns en med intresse av att utveckla/förbättra en N29C . Hör av dig om du behöver elschema eller råd om väggbeklädnaden i förpiken och stickkojen. PS Du har en starkare maskin än den AD41B som satt i vår, så tänk på att ett antal Nimbus:ar som troligen stampat mycket i sjön uppvisar släppningar/sprickor mellan skrovet och inredningens skelett Jag fick fixa mina sprickor med epoxi Westsystem och glasfiberpulver. Står om det i min gamla tråd. OBS inte alla båtar har dessa skador men man bör hålla koll.
  8. 2 poäng
    Jag ser nog det här som en designfråga, snarare än en funktionsfråga. Det är snarare så att den här nya designen med inneboende kantighet är till nackdel för funktion som jag ser det. Svårare att kliva i och ur vid en klippa exempelvis som nämndes tidigare i tråden. På planande motorbåtar (vilket jag avser) spelar inte vattenlinjen i förskeppet någon nämnvärd betydelse. Ett exempel. Eller gamla designen: Någon avgörande betydelse för gångläge tror jag inte finns. Jag tycker den övre nyare båten är fulare. Den ser närmast krockad, deformerad ut på något vis, men det är visst så alla nya motorbåtar ska se ut.
  9. 1 poäng
    Enkelt förklarat. En diod leder ström i den riktning pilen pekar. D v s när det är positiv spänning på bakänden på pilen och negativ på spetsen. En reläspole alstrar ett magnetfält, som drar relänkaret och således skiftar reläkontakterna. Reläkontakterna visas alltid i vila i funktionsbeskrivningen. Således drar ett relä oavsett vilken polaritet som finns på spänningen till reläspolen. Men, med en diod, som leder enligt ovan, så tar strömmen för tillslag / styrning av reläet genvägen genom dioden. Och reläet blir således polaritetskänslig. I slutänden så styr reläerna motorn till tilten... Om den ska gå upp eller ned. Då behövs två reläer, för polaritetsväxling på motorn. Tjolahopp.
  10. 1 poäng
    Vet inte hur båtmodellen ser ut eller hur den är konstruerad, men hur vet du att det är vatten där om du inte kan se ner i det? Om kölsvinet i fören är förbundet med kölsvinet i aktern så borde det ju fungera att lyfta fören så det rinner bak, annars måste det ju vara två separata kölsvin.
  11. 1 poäng
    Att den dör vid gaspådrag tyder på att den inte får tillräckligt med bränsle. Leta under kåpan om du hittar något filter och byt ut det. På små snurror så kan filtret ofta se ut så här (så vet du vad du ska leta efter):
  12. 1 poäng
    1. Du får dra så mycket som bilens bruttovikt, bil+last. Så väger bilen 1200kg samt att du själv vägen 100kg så får du dra 1300kg. Min båt väger 1200kg + motor+bränsle och last. Min bil väger 1665kg, själv är jag en tungviktare så det är lugnt att dra den. Nu tror jag knappast att du behöver vara orolig, har aldrig hört talas om att de stoppat någon med båt på släp som de gör med lastbilar. Gör de ändå det, så kan du passa på att hyvla av dom och be som fokusera på sprängningar och skjutningar.
  13. 1 poäng
    Nr1. Svar nej. Du får inte överskrida bilens vikt. Däremot om du har ett bromsat efterfordon så finns det i teorin ingen övre viktgräns. Nr2. Bör inte vara några problem då det är 4wd, nackdelen att du har manuell låda så ta det lugnt med kopplingen. Automat är att föredra.
  14. 1 poäng
    Vår båt är också kopplad så, både landström och solceller laddar oberoende av huvudströmbrytare. Det är ju inte ovanligt att man vill ladda batterierna när man lämnar båten och då vill man (jag) ha avstängda huvudströmbrytare. Vill man inte ladda när man lämnar båten får man väl dra ur landströmskontakten.
  15. 1 poäng
    Vår gamla båt har så att landströmmens laddare är oberoende av huvudströmbrytarna.
  16. 1 poäng
    Hej, Hade en 6400 OC tidigare, och det bordet vi hade fästes i en "kopp" som var förhöjd från durken. (Se bild) Likadan "kopp", monteringsplatta fanns i bordet undertill. Bordet var ett liknande detta: https://www.watski.se/Teakbord-med-runda-hrnor-11Ikr 95x60cm När vi inte använde bordet (och röret) förvarade vi dessa i utrymmet under instrumenten, ståendes.
  17. 1 poäng
    LOL! Well spotted. Den misade jag. Spring därifrån!!!
  18. 1 poäng
    Hej Prata med en båtmeck som hjälpte mig med detta. Lösning. Jag la i superepoxy i gamla hålen. Skedmata för att komma åt och en sticka för att vara säker på att det vart ända ner. Sedan vred vi fästet lite för att kunna skruva i nya hål. Det drog och motorn verka sitta fast.
  19. 1 poäng
    Det var allt bättre förr tycker jag....
  20. 1 poäng
    Jag har 12 mm blyad Robline till mitt 600. Fungerat bra hittills i 4 somrar. 12-16 mm skall kunna användas enligt manualen för Balder 600/900/1200-spelen.
  21. 1 poäng
    Jag har ett balder 900,använder 14mm Robline blyad lina.Har aldrig haft några problem.Jag vill läsa det som att man använder 14mm till 900.Samt 12 mm till 600.Samt 16mm till 1200.Ronnie
  22. 1 poäng
    Problemet var nog att du valde treslagen lina. Med flätad lina så tror jag inte det är någon större skillnad på kabularernas vilja att greppa.
  23. 1 poäng
    Jag vet inget om varesig Biltremas eller Roblines blyade ankarlinor. Men ett tips kan ju vara att gå till butikerna och känna på kvalitéten och följsamheten. Sedan oavsett fabrikat så måste du försäkra dig om att linan passar till kabularen dvs "linhjulet" är av rätt sort så att det verkligen greppar om linan, jag skriver det eftersom jag råkade ut för det, iofs ett annat ankarspel och treslagen lina den gången då kabularen inte riktigt fick grepp om linan så att det slirade.. Så för min del blev det 30 meter kätting (fån Biltema).
  24. 1 poäng
    Jag köpte denna till mina litiumbatterier. https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/batteriladdare/batteriladdare-1224-v-15-a-2000045787 Kör med timer som bryter strömmen efter en timme och mäter då så att balansen är bra med multimeter.. nöjd än så länge!
  25. 1 poäng
    Fast detta är ju ett faktum med all form av designspråk. Det som känns udda idag kommer om ett litet tag var en självklarhet samtidigt som de böljande formerna kommer kännas daterade och förlegade. Titta på bilindustrin. På 80-talet var sport- och personbilar kantiga. 90-talet och inledningen av 2000-talet fylldes av mjuka former. Sista tio åren är kantigheten tillbaka.
  26. 1 poäng
    Den här flashar och blinkar när den strömsatts, sedan övergår den rätt raskt till fast ljus. Det är nog inte så du vill ha det om du ska få långvarigt varningsljus Förslaget jag gav ger kontinuerligt flash/blink/stroboskop-ljus beroende på valt alternativ. Jag använder den som dimmer till ledbelysningen ombord men enbart fast ljus. Blinkljuset riskerar att ge besättningen epilepsi....
  27. 1 poäng
    ja för att hålla det enkelt, ger även en större bank utan att behöva installera ett till batteri . inte sökt men finns kanske omnämnt tidigare, jag har tidigare haft batteri i reserv m startkabel ställde batterierna på alla , behövde inte använda reserven . finns numera även startbooster (att köpa) men meckigt med lösa grejer B
  28. 1 poäng
    Ja, det är en möjlighet, jag skrev väl tidigare att jag inte hade en sådan, men det har jag, en liten, som bara försörjer stereon, då jag har goda misstankar sådana gått sönder då jag tagit landström. Egentligen skulle man väl ha en ac-dc omvandlare, ett nätaggregat mellan landström och båtens elsystem, och batterierna avskiljda från det under laddning… men det kräver ju ett stabilt nätaggregat som kan leverera sisådär 10-20A eller mer. Jag har en kylbox som inte är smart, iallafall inte om spänningen sjunker, då går den in i startfasen och provar att starta med jämna mellanrum och då drar den förhållandevis mycket ström. Därför är den och kylskåpet försörjda över en batterivakt som bryter spänningen till dessa vid … 11,5 volt… kan hända jag skriver fel men någonstans därikring. Restan av elsystemet påverkas inte av den avstängningen. Och när jag ändå var i farten med den kopplingen kopplade jag reläutgången från larmsändaren så att denna kunde koppla in kylen (och kylboxen om man vill) till säkringar som ligger innan huvudbrytaren. Innan vi åker hemifrån skickar jag sms till larmsändaren så att den drar relät. När vi kommer ut till båten är kylen kall, och matvarorna kan plockas in från en kylväska. Kylen och kylboxen har fått nya överdimensionerade kablar, 6mm2 väl medveten om att det var onödigt, men jag hade faktiskt omkring 10 meter röd och 10 meter svart lätt begagnad sådan kabel liggandes.
  29. 1 poäng
    Formspråket verkar gå i perioder. Först är det runt, sedan kantigt och sedan runt igen... Båtarna utvecklas ändå sakta evolutionärt och blir allt "större invändigt" och man betalar ändå för en båtplats och då vill man gärna maximera ytan på båten. Idag så har många nya DC dessutom fönster i kajutan, så man får sjöutsikt istället för att vara i en flytande grotta. Samtidigt innebär stora fönster risk för sprickbildning och vatteninträngning..
  30. 1 poäng
    Du har mer nytta av en riktigt bra radarreflektor än ett blixtljus ingen fattar vad det betyder i de situationerna du beskriver.
  31. 1 poäng
    Varför inte lyssna med ett stetoscope. Lokalisera vart det låter högst. Köp bara inte det billigaste med slangar typ lakritsremmar.
  32. 1 poäng
    Jo jag vet, och det är därför jag ville att du skulle utveckla ditt svar så inte TS får fel information. Och det verkar visa sig att du inte riktigt vet, men jag kanske har fel.😎 GM V6:an och även V8:or modell lite äldre, vilket 4.3 V6 får räknas som, är stötstångsmotorer dvs kammen sitter centralt i motorblocket och drivs av en kort kamkedja, denna har då ingen kontakt med topparna. Dvs kammen sitter inte i topparna, och det är bara en kamaxel. Oljan kommer upp till topparna via dom hydrauliska lyftarna genom stötstängerna, rinner sedan ner genom ett hål i topparna tillbaka till tråget. Visst det flödar ganska bra med olja om du gasar lite med kåporna borta. Och vipporna gör att det stänker olja.
  33. 1 poäng
    Det raka stävarna har säkert sina fördelar men det alltid lika underhållande att se hur man tar sig iland på en västkuskts stenhäll. Som de flesta vet sluttar stenen successivt ner in vattnet. Avståndet från fören till land på vissa båtar uppåt är en meter längre bort jämfört med en traditionell för. Jag har sett allt från luftmadrasser i vattnet mellan för och land till en hoppilandkalle hängande i pekestegen för att kunna nå fram vid tilläggning. Det går också att använda grannens båt för att gå iland. Om man har tänkt att ligga i naturhamnar med fören mot land kan en normal rekommenderas.
  34. 1 poäng
    Jag vet inte när detta började, men det är ju egentligen konstigt att det tog så lång tid för båtbyggare att inse att man inte måste bygga en plastbåt med samma form som en träbåt. Jag gissar att den trubbigare designen gör att man får en betydligt rymligare förpik.
  35. 1 poäng
    Ibland undrar man varför man envisas med denna hobby.... Årets första helg ombord! Så i fredags kom reservdelen jag beställt för att undvika framtida vattenläckor (nr 52 ovan). Blev en smula förvånad när den var grön då priset indikerat att den skulle vara av guld. Satte ihop allt och provade - inte en droppe läcker ut! Succe! (trodde jag just då i alla fall). Släpper förtöjningarna, tar vägen förbi macken och fyller på några droppar diesel för 3000 innan jag ger mig av mot klubbholmen. Då vädret var vackert och jag fortfarande saknar vettiga varvräknare valde jag att puttra i makliga 6,5 knop. En distans senare - mörker. Temperaturen på styrbord motor ökar snabbt och därefter kokar motorn. Mitt rentvättade motorrum var nu täckt av brun/svar/grönt vatten.... Motorn nådde aldrig en kritisk temperatur och jag stängde naturligtvis genast av. Med en motor haltade jag och båten in i klubbholmens hamn... Öppnar en burk med tålamod från systembolaget medans jag väntar på att motorn ska svalna. Sedan plockar jag ut impellern som naturligtvis är skrot. Tar fram en ersättningsimpeller som snabbt sitter på plats och provstartar.... Klart som f-n att båten upplevdes som tät när impellern inte pumpade något vatten. Nu däremot pumpades det vatten åt alla möjliga håll och kanter. Det visade sig att när jag återmonterat hållaren till sjövattenfiltret så hade jag misslyckats med att få packningarna att täta ordentligt. Det krävdes mååånga försök innan jag lyckats trycka dit behållaren utan att vika någon av de två packningarna men till slut så höll den helt tätt - äntligen en framgång. På söndagen var det dags för hemfärd och denna gång fungerade allt perfekt tack och lov. Dock har en helg ombord givit mig lite tid att skapa en allt längre "to-do-list" som ännu så länge ser ut så här: 1. Varvräknare De nya varvräknarna fungerar visserligen men visar helt fel värden och att kalibrera dem verkar hopplöst. Jag läste mig till att det kunde behövas en resistor på 0-20K för att kompensera för dåliga kablar. Installerade en potentiometer men det blev bara ännu sämre. Har även provat att dra en parallell kabel men inte heller detta hjälpte. Får fundera ett tag till... 2. Kort till plottern Förra året köpte jag ett "Lighthousekort" för 1.990:- på Hjertmans. I år hittar plottern inte kortet trots att det inte tagits ur under vintern. Har felanmält detta till Hjertmans och hoppas verkligen att de ställer upp och skickar ett nytt kort. 3. Färskvattensystemet Har flera mindre läckor i färskvattensystemet. Har krupit omkring och efterdragit slangklämmor så det bar blivit något bättre men inte bra. Detta är mycket irriterande då pumpen måste kompensera för det tappade trycket - en pump som befinner sig under min säng. Förutom läckage är det väldigt mycket skit i vattnet. Har spolat igenom runt 100 liter men ser fortfarande klart synliga partiklar. Den rostfria tanken har ingen manlucka så om skiten finns i tanken eller i de gamla slangarna vet jag inte. 4. Nivåmätare (Diesel) När jag sjösatte båten visade den nya dieselmätaren cirka 1/4 tank. Inför fredagens tur slog jag i 130 liter vilket ledde till att nivån minskade till 1/8. Med största sannolikhet har båten en givare av amerikansk standard som passar dåligt till min nya mätare av europeisk standard. Får forska vidare men det lär sluta med att jag får köpa en ny mätare om jag hittar någon. Alternativt en ny givare vilket verkar krångligare. 5. Stävstege Jag har medvetet låtit bli att ta upp pulpit och montera ett peke med tillhörande kassettstege av den enkla anledningen att det skulle förfula båten. Jag närde en förhoppning att det skulle gå bra ändå då båten är ganska låg men det är bara att inse att jag är både för gammal och för fet för att häva mig över relingen när jag ska upp på båten. Någon form av lösning måste jag skaffa så jag siktar nog på en lös stege med "krokar" som jag kan hänga på pulpit - på så vis så slipper jag såga sönder det vackra räcket. Något liknande denna borde bli bra https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/stegar/stavstegar/multimarine-stavstege-3-stegs 6. Solceller Den nya elinstallationen fungerar perfekt men skulle behöva kompletteras med solceller och tillhörande regulator. Dock har jag svårt att hitta en i de mått som jag vill ha. Tänkte lägga en uppe på targabågen och helst ska den då inte vara mer än 30-40cm bred men gärna två meter lång. Letar vidare...
  36. 1 poäng
    Gas och Gasolmästarna i Högsbo (Sisjön) tar 199 kronor. Oklart på deras webb om det är fyllning eller byte, men om det är som tidigare år så är det byte av flaska. Och priset är bra 🙂
  37. 1 poäng
    Name and shame. Vi är inte i Storbritannien där man kan förtala företag. Här är det fritt att säga vad som helst.
  38. 1 poäng
    Jag har bara haft utombordare , många vänner har inombordare. Några intressanta jämförelser går att göra. Inombordaren får bättre badbrygga, kanske kan anses vara lite snyggare men det tar väldigt mycket plats ombord , speciellt på mindre båt. Då är det värdefulla stuvutrynmen istället. Kan konstatera att inombordare kräver betydligt mera underhållsarbeten. Och det är svårt att komma åt liggandes på mage. Dessutom kräver driven en del arbete med bälgar och svåråtkomliga styrningar. Jag står på en pall när båten är upptagen och servar motorn samma dag som den tas upp, sen gör jag inget mera förrens nästa års upptagning. Byta impellern tar ju typ halvtimma var tredje år. Enda mecket är ju kamremen var femte år. Tror inte jag lägger lika mycket tid på min utombordare på fem år som kompisarna läger på sina inombordare och drev på ett år. Skulle oturen vara fram och maskinen rasar så är det hejdlöst mycket jobb på en inombordare. Utombordaren sitter med fyra skruvar och ett gäng vajrar. En verkstad byter ju utombordare på en förmiddag. Tyvärr enkelt för tjuvarna med, det är en nackdel. Å andra sidan har jag haft utombordsbåtar i 20 år och aldrig fått någon stulen. Peppar peppar. Båda typerna låter rejält i hög fart, men vågar nästan påstå att utombordare är tystare. I alla fall på förarplatsen. Man kan fälla upp utombordare så man kommer in i grundare vikar. Ligger du i havet slipper du problem med beväxtning på drev och propeller med utombordare då den är upphissad ur vattnet. Utomborden går billigare än motsvarande båt med inombordare med bensin, Utombordsbåten blir oftare roligare att köra då den blir allertare i reaktionerna. Inombordare och drev är ju tyngre.
  39. 0 poäng
    Njae, utveckla och utveckla, då du redan verkar veta. När du frågar sådär blir jag givet osäker på hur kamaxlarna sitter i förhållande till ventilerna på denna motorn, men om du lyfter på ventilkåporna och gasar, så skvätter det en hel del olja. Du menar att det är inte kamkedjan som orsakar detta ?
  40. 0 poäng
    Hej! Under belastning när du kör, kan det skvätta upp olja på insidan av locket. Att det inte är någon olja där nu, hade jag inte bekymrat mig över. Kamkedjan "drar" upp olja till ventilkåpan och det kan ju skvätta en del när du gasar. Gällande knacket låter jag annan initierad svara, men oregelbundenheten i ljudet hade även fått mig att reagera, dock hade jag avvaktat och låtit motorn bli genomvarm först. Enligt bild på stickan, så är motorn full med olja, dvs så full den skall vara
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...