Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-05-10 på alla områden

  1. 3 poäng
    De små gröna "fönstren" kan man aldrig lita på. Testa att mäta spänningen på batteriet, dels när det har vilat ett dygn och dels när det laddats fullt (vilket du ändå bör göra för att utesluta det felet) och sedan vilat ett dygn. Mät sedan också när du slår på tändningen. Återkom här och redovisa så kan några riktigt erfarna hjälpa dig med vad dina mätningar indikerar. (PS. Har du ingen multimeter så är det en riktigt bra investering för alla båtägare. Vissa tar det ett steg till och köper en tång-amperemeter som kan visa likström. Bra för de allra flesta.)
  2. 2 poäng
    I söndags var vädret strålande. 2-4 m/s vind, sol och nån decimeter våghöjd. Jag stack ut på en dagstur och seglade nordväst från hemmahamnen. Autopiloten var på och styrde spikrakt. Fast sen började den tappa riktningen lite. Jag ändrade den inställda kompasskursen lite för att kompensera. Ibland får autopiloten för sig att själv styra lite fel. Här syns båtens färd. Först rutten till vänster i bilden, där kursen redan börjat avvika mot styrbord. Den inlagda kursen på autopiloten låg ungefär så den skulle passera strax öster om den undre markeringen med djupet 18 m och strax väster om den övre markeringen med djupet 18 m. Några minuter senare var båten fortfarande inte på rätt kurs, utan rörde sig allt mer åt styrbord i förhållande till den tänkta kursen. Autopiloten verkade inte vilja kompensera för det. Farten sjönk långsamt, vilket jag tolkade som avtagande vind och en kraftig motström. Det syntes på vattenytan att det var ganska strömt där och då. Jag kollade ner i vattnet bakom båten men såg inget misstänkt. Jag har flera gånger tidigare, med tidigare båtar, fått linor från tinor runt kölen, men de har inte bromsat märkbart och de har synts väldigt tydligt. Jag var nu ganska nära land, och farten sjönk ner under två knop, vilket kändes märkligt med tanke på hur mycket vinden kändes och hur bra seglen stod. Lilla Håskär, rakt i öster, kom närmare, men jag kom inte förbi det. Normalt skulle jag ha passerat hela ön på ett par minuter. I stället verkade båten sugas in mot land. En träbåt av äldre utseende närmade sig från nordöst, och när vi var som närmast ropade jag till mannen ombord att jag inte kommer framåt, att båten verkat stanna av. Han styrde upp mot vinden och började svänga tillbaks i min riktning, i en vid båge väster om mig. Farten sjönk snabbt, 1.7, 1.4, 0.9 och 0.4 knop. Nu pekade fören mot nordväst men båten hade börjat förflytta sig bakåt, allt snabbare mot land, som nu bara var 80-100 m bort. Jag startade motorn och gav nära full gas med båten pekande bort från land, men jag kom inte längre bort, utan båten rörde sig bara i sidled, fortfarande med fören åt nordväst. Jag rullade snabbt in focken och släppte ner storseglet, satte motorn i neutralläge och kastade ut ankaret. Tyvärr svängde båten runt precis då så ankarlinan hamnade under båten och både runt drev och roderblad. Propellern var dock stoppad, så inget fastnade där. Jag stängde av motorn direkt. Med bara några båtlängder kvar in till land tryckte jag in DSC-larmknappen på radion och höll inne tills den larmade. Nu var mannen i träbåten på väg in mot mig. Jag försökte snabbt få fram en lina för att slänga över när han passerade, men hann inte reda ut den i tid. Till min stora lättnad verkade ankaret greppa och stoppa upp båten med bara nån båtlängd kvar till land, och fortfarande med över fyra meter på ekolodet. Jag greppade mikrofonen till radion och gjorde ett nödanrop, eller i alla fall ett halvdant. JRCC svarade och jag förklarade läget. De larmade dit sjöräddningen. Mannen i träbåten tog ner seglen och kom runt ett varv till för motor, och nu hade jag en lina redo. Fäste den på en förtöjningsknap i aktern, och sen började han backa ut. Det blev enorma krafter i rodret, förmodligen pga ankarlinan som låg runt. Jag fick ropa flera gånger att han skulle ta det lugnare, men kommunikationen var svår på det avståndet. När båten var nån båtlängd till ut från land kom han in igen och skickade över en egen lina som jag fäste i fören. Den hårt spända linan bak fick han skära av, för den gick inte att få av med handkraft. Närbild av hur båten färdades intill Lilla Håskär. Båtens längd är jämförbar med höjden på L i Lilla Håskär. Under hela sträckan som bildar linjen som går VNV-ÖSÖ pekade fören åt NV-NNV! Med linan i fören drog han lite enklare ut mig, men eftersom jag hade ankaret kvar, blev det konstiga dragvinklar och han var till slut själv på väg in mot land. Till slut fick jag släppa ankaret, och båten gled ut från land. Ungefär samtidigt ropade SRSS båt Leif Johansson på mig över radion, och strax dök de upp bakom land. Fram till mig, och kopplad på sidan och så avfärd mot hemmahamnen. Efter en stund kopplade de om så jag bogserades bakom. Sen åter koppling på sidan för att komma in i hamnen. Vid bryggan tog en båtgranne emot en lina från fören och drog in mellan bommarna. Mannen i träbåten kom bort en stund senare och snackade lite. Bogsering hem bakom Rescue Leif Johansson. I slutändan gick allt bra. Ingen och inget kom till skada, och enda förlusten var det smidiga ankaret med den fina ankarlinan, men båten räddades pga det, så det var det värt. Jag ska också se till att ha en bogseringslina redo, bara att plocka upp, i framtiden. Radiokommunikationen var inte helt enligt läroboken, men hyfsat ok ändå. På sätt och vis skönt att veta att allt funkade som det skulle i skarpt läge. DSC-larmet funkade och radiokommunikationen med alla inblandade enheter funkade. Det stora mysteriet är bara vad som hände som gjorde att båten bromsades så totalt. Jag såg ju inget i vattnet under/bakom båten. När vi kollade från land hemma vid bryggan syntes inget heller, men vad det än var hade det förmodligen släppt ute vid Lilla Håskär. Min gissning är nåt slags fiskeredskap, kanske ett långt nät utan markeringar i ytan. Tunt nog för att inte synas. Kölen är ganska rejält bakåtsvept och har inget utstickande, så om nåt hade fastnat bör det ha varit på det vertikala roderbladet i första hand, eller runt drev och propeller i andra hand. Dock verkade propellern driva bra när jag försökte köra mig loss (rejäl propellerström bakom båten, och farten ökade fast det blev i sidled). Så roderbladet är huvudmisstänkt som "krok". Att båten så dramatiskt tappade fart nära land gissar jag beror på att fiskeredskapet, vad det än var, drogs över botten i stället för fritt i vattnet som i början. Till slut blev det helt stopp, kanske för att nån utstickande sak på botten grep tag. Närmaste veckorna får vi kolla av med undervattenskamera för att se om det sitter nåt kvar nånstans, eller om det syns skrapspår efter nåt. Ena brorsan ska dyka med våtdräkt och detaljstudera drev och propeller, så det inte sitter fiskelina eller annat sånt som kan förstöra oljepackningar runt axeln.
  3. 2 poäng
    Jag känner mig inte speciellt gammaldags eller bakåtsträvig men till att täta gängor väljer jag lin och gegga alla dagar före gängtape. Klart det går att få tag på. Finns hos varje vvs-handlare och säkert även på byggvaruhus. Finns till och med på Biltema.
  4. 2 poäng
    Då låter det som om något är felkopplat. För om tändningen är avstängd så borde det inte heller pipa. Men om det piper när man slår på tändningen så är det mer normalt att det piper som funktionstest. Tändningen verkar felkopplad mot batteri på så sätt att den alltid verkar vara "on".
  5. 2 poäng
    Jag läser och försöker förstå vad du tycker du har för fel. Är det så att du slår på tändningen, det piper från reglaget men när du startar motorn slutar det pipa? Eller piper det fast motorn är igång? Eller startar inte motorn?
  6. 2 poäng
    Kolla denna youtube film. Är det samma? I sådana fall verkar det vara larm låg oljenivå. Du säger det finns olja, men hur mycket? Det kanske ändå är så låg nivå att larmet går. Eller så kanske det är det fel på givaren som känner av oljenivån.
  7. 2 poäng
    Den tråden måste ha handlat om en fyrtaktare, de har väl för övrigt samma felkodssystem skulle jag tro?
  8. 2 poäng
    Troligtvis låg spänning på batteriet. Vad är det för skick på batteriet, har du mätt spänningen med multimeter?
  9. 2 poäng
    Fast… …vilket oljetryck..?
  10. 2 poäng
    En del projekt känns mer angelägna än andra även om det egentligen bara handlar om estetik. Här kommer ett sådant... Tak på en öppen båt Utgångsläge: Första gången jag såg båten höll jag på att ramla baklänges... Någon hade beslutat sig för att bulta fast en enorm plywoodskiva som tak på en sportscruiser?? Man hade alltså valt att bygga en ställning i rostfria rör. På denna fäster man sedan en enorm plywoodskiva med hjälp av galvade rörklamlar innan man hjälpligt försöker fuktsäkra eländet med någon form av 2-komponent färg. Den rostfria ställningen i sig agerade även fäste till ett mycket snyggt och välgjort kapell - ett kapell som av naturliga orsaker saknade tak. Arbetsgång: Länge våndades jag. Skulle jag slita bort allt, slänga befintligt kapell och göra ett riktigt kapell med riktiga kapellbågar. Ett par rostfria bågar hade jag hittat i båten vid leverans... Eller skulle jag göra mig av med plywoodskivan och hitta en snyggare lösning för den samtidigt som jag kunde återanvända det näst intill nya kapellet på resten av båten? Jag tog in offert på båda varianterna och beslutade mig till slut för att snåla. Den dag det är dags att byta ut kapellet ska allt byggas om, men tills dess så satsar jag på att fixa till taket och återanvända resten av kapellet. Dags för rivning. Rörklammrar lossades och snart var taket löst. Det visade sig inte helt oväntat vara skittungt så att baxa ner det från båten var ingen lätt sak, men till slut låg det där på marken. Nu började det riktiga slitet - att separera plywooden från de rostfria rören. ett antal tuber sikaflex hade använts för att få dessa delar att sitta ihop och jag slet läääääänge för att få bort det och sedan nästan lika länge för att få bort resterna av sika från stålställningen som skulle återanvändas. Nästa steg var att kapa stålställningen. Den var designad med "en keps" som stack ut framför vindrutan med cirka 40-50cm. Denna kapades bort men hjälp av tigersåg för att få snyggare linjer på båten. Ett kapell beställdes för att täcka stålställningen och 32 knappar popnitades fast för att hålla allt på plats. Sista utmaningen var att lista ut hur "taket" som sitter under targabågen skulle fästas i targabågen. Den ursprungliga planen var att skruva fast dem men att göra hål och sätta öljetter i ett nytt kapell kändes fel och skulle säkert leda till att det regnade in. Till slut valde vi att sy fast tre "kardborreöglor" i kapelltaket som i sin tur fästes i targabågen. Det ser ganska bra ut och förhoppningsvis håller det också. Resultat: En otrolig skillnad - så här ska ju båten se ut. Dock finns det en del som inte är perfekt. Taket är lite för platt och jag antar att det kommer samlas vattenpölar vilket inte är önskvärt. Detta kommer jag fixa med ytterligare en bit rostfritt rör så det oroar mig inte. Den här lösningen medger inte heller att jag fäller taket helt vilket är tråkigt - kapell som förfular båtar så mycket vill man ju helst slippa men det är priset jag fick betala för att kunna återanvända det gamla kapellet och spara närmare 40.000 kronor.
  11. 2 poäng
    Mycket av att renovera en gammal båt handlar om att försöka laga något som gått sönder eller slitets genom åren. Ibland handlar det dock om att skapa ny funktionalitet som båten aldrig haft Montera ankarspel i aktern Under årets båtmässa sonderade jag terrängen för att se vad jag skulle ha för ankarspel i aktern. Att jag skulle ha ett är självklart då 35 fot motorbåt blir mycket att hålla reda på när jag oftast är ensam ombord så att stå och slita i en ankarlina intresserade mig inte. Valet föll tillslut på ett bandankarspel från Anchormatic. Som jag ser det har det en del fördelar och en del nackdelar. Fördelar: - Väldigt enkel installation - Inga slirande linor - Mindre vatten som dras med in i motorrummet Nackdelar: - En blyad lina eller en kätting är effektivare vid ankring - Priset är något högre Arbetsgång: Då "hyllan" på motorrummets styrbordsida är av trä fick jag hjälp av goda vänner att skapa rostfria monteringsfästen att sätta under träet för att på så sätt fördela kraften över en större yta. När det var gjort var det en smal sak att skruva fast spelet och den första brytrullen. Nästa steg var att ta upp ett hål i akterspegeln där en rostfri ring monterades med hjälp av sikaflex. Innanför denna monterades brytrulle nummer två. På badbryggan monterades ankarhållaren med fyra stycken rostfria M8 och rejäla brickor. Här placerades sedan ett 10kg "Bruce ankare" som fästes i ankarbandet med den medföljande karbinhaken. Karbinhakar i all ära, men jag kommer nog byta ut den mot ett rostfritt schackel då jag ser en uppenbar risk att karbinhaken kommer fastna på väg ner och förhindra att ankaret går i som det ska. Knappen för att manövrera ankarspelet var i mitt tycke ganska ful. Jag valde därför att sätta den vid sidan av min nya instrumentpanel. Efter att ha byggt om hela elsystemet ett par månader tidigare var det inga problem att hitta kabelvägar så denna del av installationen tog kanske 30 minuter - inklusive att bunta ihop kablar. Sedan var det dags för det elektriska vilket var busenkel och allt följde med i förpackningen utom kablar för strömförsörjning. Elektronikbox, radioenhet till fjärrkontrollen och säkring skruvades upp bredvid ankarspelet och anslöts till varandra. Kablar för strömförsörjning pressade jag själv och eftersom jag hade väldigt nära mellan motor och ankarspel så behövdes inga större dimensioner. Både pluskabel och jord monterades på startmotorn och jag ser ingen risk för överbelastning där - dels för att kablarna till motorn är 75 eller 90 mm2 och man kommer aldrig köra både startmotor och ankarspel samtidigt. Resultat: Installationen ser prydlig ut och på land funkar allt perfekt. Nu återstår det att se hur det funkar i verkliga livet
  12. 2 poäng
  13. 2 poäng
  14. 2 poäng
    Nästa ämne är nog det som varit mest tidsödande hittills. Egentligen inte särskilt svårt men ganska obekvämt, trångt och frustrerande... Renovering elsystem Utgångsläge: Väldigt få saker i båten fungerade och när jag jobbade med den nya instrumentpanelen hittade jag kanske 40 avklippta kablar bara där. I motorrummet fanns det ännu mer. När jag försökte felsöka och följa dessa kablar hittade jag hela tiden undermåliga skarvar, felaktiga material och obegripliga kopplingar. En av de saker som måste åtgärdas var också att allt gick på samma batteribank - vilket jag inte uppskattade. Arbetsgång: Efter lite vånda tog jag beslutet att slita ut hela elsystemet och börja om. Efter några kvällar arbete var samtliga kablar förutom motorernas kabelstammar, kablage till drev och trimplan förpassade till en enorm hög i salongen. Du var det dags för nytt. Först var det dags för elcentralen. Denna var anpassad till att hantera både landström, elverk och 12V system. Det mesta fungerade inte så den kastades och ersattes av en teakskiva där jag monterade 21st automatsäkringar. På Amazon hittade jag även små indikatorlampor som indikerar vad som är påslaget och inte. Längst upp placerade jag tre lampor som indikerar status på huvudströmbrytarna (Förbrukning, SB Motor, BB Motor). På den gamnla centralen fanns en voltmätare som jag flyttade över, mest för att jag råkade ha den ligga. Ny kabel drogs till de olika förbrukarna även om mycket av den gamla kabeln återanvändes för att spara en slant. Det är trots allt ett antal hundra meter kabel i en båt. Skapade också en ny kabelstam som drogs upp till förarplatsen då den innehåller de flesta strömbrytarna. Provisoriskt blev det ganska fula etiketter från Erlandssons brygga, men här vill jag gärna ha något snyggare - tips emottages tacksamt. I motorrummet hände de största förändringarna. Två nya startbatterier införskaffades och tillsammans med befintliga batterier hade jag nu tre separata banker. På Biltema köptes två enkla skiljereläer för att ge ett bättre utnyttjande av batterierna. Föregående ägare hade precis utrustat båten med en ny Victron laddare som uppfyllde mina behov så äntligen något som kunde återanvändas... För att få lite ordning på kablagen plastade jag in en plywoodskiva som fästes som "lock" på kabelstegen. På denna monterade jag sedan alla plintar och liknande för att få lite ordning och reda. På plus sidan skapades följande plintar: - SB Startbatteri (Kopplad mot huvudbrytare, sb motor, skiljerelä, SB drev) - BB Startbatteri (Kopplad mot huvudbrytare, bb motor, skiljerelä, BB drev, ankarspel) - Förbrukning (Kopplad mot huvudbrytare, elcentral, två skiljereläer, stereons slutsteg) - "Always on" (Kopplad mot förbrukningsbatteri, länspump, minne på stereo Resultat: På det stora hela är jag nöjd. Klart att det alltid går att göra lite bättre och lite snyggare men nu har jag ett elsystem som jag litar på och som jag dessutom begriper när jag ska lägga till eller dra ifrån något.
  15. 2 poäng
    Nästa inlägg är kanske inte det viktigaste på en gammal båt, men definitivt ett av de roligaste och ett av dem som jag verkligen kommer lägga märke till när jag använder båten i sommar Renovering av instrumentpanel Utgångsläge: När båten köptes fungerade alla instrument dock var flera av dem trasiga med lösa sarger och spruckna glas. Även varningslamporna från Volvo Penta var spruckna. Som så vanligt på gamla båtar fanns det mängder av hål efter utrustning som inte längre fanns och av de sju strömbrytarna lyckades jag identifiera att en fungerade - men bara ibland. Själva ytskiktet trodde jag först var någon klädsel typ skinnimitation men det visade sig senare vara gelcoat med ett mönster som skulle imitera ådringen i skinn. Inte särskilt snyggt och absolut inte smutsavvisande. Arbetsgång: Inifrån toaletten kunde jag öppna upp en panel och där få tillgång till baksidan av instrumentpanelen. Samtliga kablar kopplades ur och märktes upp. Det visade sig dock att det fanns mängder med oanvnd kabel som spårades till sin källa och kastades. Sedan monterades de 12 instrumenten ut tillsammans med startlås, strömbrytare m.m. När allt var borta lossades styrningen bakom panelen och till slut även ratten. Efter att tillslut hittat alla skruvar lyckades jag sedan lyfta bort panelen och ta med den hem till garaget. Första steget var att slipa ner hela panelen för att få en slät yta och få bort ådringen av "fusklädret". Därefter spacklades alla mindre hål igen medans de större sattes igen med glasfiber och polyester. Till min förvåning var hålen som volvoinstrumenten satt i inte 52mm som verkar vara branschstandard utan även dessa hål plastades igen och ersattes av hål av rätt dimension. Nästa steg var svårt - mycket svårare än jag anat. Jag rollade på en grå gelcoat blandad med vax (topcoat) och sedan började slipningen. Fy f-n vad jag slipade och precis när man närmade sig något som man var nöjd med så slipade jag igenom och fick börja om.... Jag vet inte hur många gånger jag "målade" panelen... Tills slut fick jag helt enkelt ge upp och inse att jag inte skulle få det resultat jag ville ha utan nöja mig. Jag slipade med 320/400/800/1200/2000 våtslippapper innan jag gick på med polermaskin och vax. Nu började det roliga. 12 nya mätare från KUS införskaffades via Amazon och i Kina hittade jag bakgrundsbelysta strömbrytare där jag hade möjlighet att rita mina egna ikoner för de funktioner som saknades. 14 av dessa kostade lika mycket som två kostar i Sverige... Och så var det dags för den obligatoriska överraskningen.... När varvräknarna skulle kopplas in visade det sig att AD40 motorerna inte tar varvsignalen från generatorn så som jag förutsatt. Istället tar de varvet från en induktiv givare i blocket - något som mina nya varvräknare inte klarade av. Nåja - skam den som ger sig. Två nya generatorer monterades och en av kablarna till den induktiva givaren kopplades istället över på generatorn. Resultat: På det stora hela är jag nöjd. Tycker den grå färgen ser bra ut tillsammans med de vita mätarna. Allt verkar fungera som det ska men det riktiga eldprovet blir ju när båten ligger i vattnet. Jag vet dock att jag kommer gräma mig över den inte särskilt bra ytan i gelcoaten och skulle inte bli förvånad om den där instrumentpanelen ligger i garaget nästa vinter igen...
  16. 1 poäng
    Hej Alla! Under förra året så gav jag mig själv en rejäl utmaning då jag köpte en Ilver 35 Cymawa i ett rent bedrövligt skick. Priset var dock bra och jag såg direkt att någonstans där under "Frankensteins fula syster" så finns det en fantanstiskt vacker båt som kan vara värd att rädda. Jag blev uppmanad av min vän Peter (Kossor här på MG) att skapa en renoveringstråd här men viftade bort det. Dock har jag den senaste tiden läst igenom hans fantastiska tråd med allt han gjort och bestämde mig för att visst kan jag dela med mig av min resa. För er som missat Peters resa med sin Nimbus Epoca råder jag er att kika in på denna länk och ni har timmars av kul och inspirerande läsning framför er: Jag tänkte börja ganska intensivt med att försöka beskriva vad som gjorts under de 10 månader jag ägt båten i ett antal inlägg. Tyvärr har jag inte fotograferat så mycket så vi får se hur många inlägg det blir. Innan dessa inlägg tänkte jag rama in projektet lite med hur jag tänker. Först och främst så har jag INTE samma ambitionsnivå som Peter och kommer inte eftersträva nyskick även om jag självklart vill ha en fin båt. Båten är en ovanlig modell som är väl värd att bevara. Dock är den inte vad man skulle kalla en "klassiker" varför jag kommer unna mig att bygga båten som JAG vill ha den och inte för någon annan. Tidplanen är väl att det får ta tre-fyra år men att jag ska kunna använda den under tiden. Nåväl - hoppas denna tråd blir värdefull eller underhållande för någon i alla fall
  17. 1 poäng
    Nä, den var inte surrad, låg på däckshuset men inte uppblåst utan hoppackad, 1,5 - 2 dm hög och med kortsidan mot vindriktningen, sedan ett mantåg att ta sig över. Så om den blåst i havet ligger den på botten, knappast flytförmåga om den inte är uppblåst.
  18. 1 poäng
    Tja på nedersta bilden ser det ju ut som om det är någonting som på båten är påklistrat, dekorrand och texten ”Mariner”… Jag tycker också att det ser ut som om båten från början varit grå, men nu ommålad i vitt. Alltså att det gråa ser ut att vara gelcoat. Men svårt att bedöma bara genom att se på bilder, men måste liksom känna på ytorna med handen för att gissa bättre. På den översta bilden har du iallafall slipat igenom gelcoaten.
  19. 1 poäng
    Tack för tipset - ska skaffa delar för en mer permanent lösning Hej! Kul om det uppskattas - kanske kan någon få lära av mina misstag 🙂 Vad gäller ofrivillig ankring har jag säkrat det genom en säkerhetslina på ankaret för precis som du säger är det lätt hänt i en stressig situation att komma åt fel knapp.... Idag har en provisorisk lösning satts på plats - knappt så jag törs berätta det men nu är röret fixerat med hjälp av ståltråd. Riktiga grejer ska införskaffas men det lutar nog åt att försöka tillverka själv då volvo sannolikt hade personalfest när de beslutade att €48 verkade som ett vettigt pris på ett vinkeljärn...
  20. 1 poäng
    Rysk ubåt som har spionerat på Aurora23 övningen?
  21. 1 poäng
    Vinden kan vara grym, och får den tag under så kan den vräka iväg tunga saker. För som du säger - vem snor och släpar iväg en ouppblåst gummijolle hundra meter på en träbrygga mitt på dagen ?
  22. 1 poäng
    Vilken upplevelse! Skönt att höra att du fick hjälp så pass snabbt och att det även var fint väder. Att det var ett fiskeredskap, typ nät, låter troligt. Men om det hänt under andra förhållanden kunde det slutat illa. Ni kanske även vid tillfälle kan dyka och fiska upp ankaret.
  23. 1 poäng
    Börjar det pipa igen när du stoppar motorn?
  24. 1 poäng
    Eftersom det slutar pipa när du startar motorn kan du utesluta oljenivågivaren som felkälla.
  25. 1 poäng
    Litet gammaldags kanske, men det är inte fel att använda lin istället för gängtape. Linet har ju den fördelen att det sväller då det blir blött. Men det kanske är lika svårt att få tag i lin idag som det är att få tag i tagel från mammutsvans?
  26. 1 poäng
    På min MD40 motor så fanns inte del nr 52 utan det satt ett fäste från rör-stumpen 34 till motorn. Detta fäste rostade och höll på att gå sönder så jag köpte del 34 och 52 och bytte vilket blev bra! Passade i samma veva på att packa om sjövattenpumpen.
  27. 1 poäng
    Förenklat, ja. Förr var väl "generatortjut" nästan det enda man kunde få in som störning till sitt slutsteg. Ja, vindrutetorkarmotorn kunde ge lite oljud ibland också, men det regnade ju inte så ofta förr.... Men problemet är egentligen inte radioapparaten utan att man drar ut dessa (för örat) väldigt känsliga signaler utanför radion till t ex ett slutsteg, som ofta sitter en bit bort. Många moderna bilar använder idag optofiber för sin multimedia, inte bara för att man kan köra så mycket mera information utan också för att man då slipper nämnda störningsproblem helt och hållet. Audi har t ex haft sin optiska MOST-buss som standard i sina bilar i nästan 20 år. Ja, inga problem alls att designa t ex slutsteg så de blir mer "okänsliga". Alla lite mer seriösa/professionella slutsteg m.m. har balanserad ingång, dvs en "IN+" och en "IN-", där den sistnämnda inte är kopplad till stegets interna jord eller minusmatning. På insidan sitter sedan en förstärkar/buffertkrets (kan också vara en audiotransformator) som förstärker/släpper vidare skillnaden mellan IN+ och IN- och batteriminus/jord är inte inblandad i audiosignalen. Kretslösningen kostar under en tia i komponenter och kablarna/kontakterna har nog många redan sett (3-poliga XLR, sitter t ex på nästan alla mikrofoner med löstagbar kabel). Bilden visar en övergång från obalanserad (minusberoende) signal, teleplugg 1/4", till en balanserad, XLR. Ljudsignalen som kommer in från höger (pluggen) t ex från stereon har (batterti)minus som referensledare. Den matar transformatorns ena lindning, och den spänning/ljud som då skapas i andra lindningen blir en kopia av denna. På vänstersidan tas ljudet ut mellan pinne 2 (+) & 3 (-) och den ursprungliga minusen/jorden används bara för extra skärmning (pinne 1). Det man gör när man eftermonterar en audiotransformator med t ex RCA/phonokontakter in/ut (eller "störningsfilter" som en del kallas) - som rent principiellt ser precis ut som bilden ovan - är alltså att man bryter audiokabelns minusledning så det inte kan flyta (stör)ström i den. Men audio går igenom och får på andra sidan en ny referenspunkt/ledare - den lindningens nedersta anslutning. Sedan är den i dessa filter oftast ansluten till en andra uppsättning RCA-kontakter och dess hölje/minus/jord och ser inte speciellt "balanserat" ut. Men det fungerar, eftersom man brutit av minusledningen. På sidan mot stereon så har minusledningen samma nivå som stereons, och på andra "ser" slutsteget ingen annan nivå än sin egna på denna. Viktigt är dock att inte koppla på andra saker parallellt, t ex två slutsteg till en skiljetransformator/störfilter. Då har man ju samma problem igen med två apparater som delar samma audioreferens/minus, och kan få störningar på nytt. "Filtret" bör sättas på slutstegsingången och bara vara kopplat dit på den sidan. Har man flera slutsteg så sätt därför ett på varje. Det börjar bli ganska vanligt med bilslutsteg som har audiotransformator (eller en elektronisk motsvarighet) inbyggda, även med traditionella RCA-kontakter på utsidan som ser ut som obalanserade/minusjordade. Vill man kolla sitt steg så kan man ju ohmmäta mellan RCA-kontakternas utsida och stegets hölje och/eller minusanslutning. Mät också mellan kontakterna. Är det förbindelse (fåtal Ohm) så är ingången inte balanserad/störsäker. Finns ingen förbindelse så kan den vara det. https://www.jlaudio.com/products/rd400-4-car-audio-rd-amplifiers-98621 "Kostar skjortan" är ju lite relativt beroende på hur dyra skjortor man har, men slutstegen med balanserad ingång återfinns väl inte direkt hos Biltema och Bilradiolagrets standardsortiment. Än. (En intressant artikel i ämnet: https://jlaudio.zendesk.com/hc/en-us/articles/209357588-Differential-Balanced-Inputs )
  28. 1 poäng
    Alltid lika intressant och lärorikt att läsa dina svar, även om man själv inte har just de problem du lämnar svar på. Skulle man kunna påstå att radioapparaterna är konstruerade för den el-miljö som fanns innan man började med hackade nätaggregat och LED-lampor? Skulle det gå att tillverka en radio - som inte kostar skjortan - som inte drabbades av störningar från dessa, eller är det bara hur man ansluter den som kan påverka resultatet?
  29. 1 poäng
    Tills jag lägger - klämma på batteriet då börjar bipa hela tiden men 5 sek paus! När startar då försvinner bipningen. Batteriet mår bra. Kanske måste koppla av givaren från oljetank för blandning. Allt jag kan tänka på. Den är 2 taktare med separat oljeblandning.
  30. 1 poäng
    Bacho:s slagskruvmejsel med bits , funkat i alla år tills bitsen gick av dock. Ny bits införskaffad.
  31. 1 poäng
    Oklart. Men vi kanske kan konstatera att det inte indikerar för lågt oljetryck på en tvåtaktare, så det är bra att kolla manualen som det skrevs om.
  32. 1 poäng
    Det sista av mina "skriva-ikapp" projekt blir av det mindre slaget. Hädanefter kommer antalet inlägg att minska då jag nu har publicerat det mesta som skett de senaste tio månaderna. Det kommer hända saker framöver också och om intresse finns kommer även dessa att publiceras vartefter. Fixa till dörren Utgångsläge: En av de saker som irriterade mig första gångerna jag använde båten var att dörren var extremt tung att öppna och stänga. I händelse av brand skulle jag till och med påstå att den var direkt farlig då det krävdes en "dubbelriktad" rörelse uppåt/sidledes med båda händerna för att flytta den. Utöver det saknades nyckel till original låset så någon gång har man istället monterat en rostfri ögla och motsvarande bläck för att kunna låsa dörren med hänglås... Arbetsgång: Dags att montera bort dörren. Detta gick fortare än vad man tänkt från fabriken då det visade sig att ett av de två övre fästena saknades. Det saknade fästet i kombination med att det andra fästet bestod av två fullständigt fastrostade kullager förklarade varför man fick kämpa med dörren. Väl hemma i garaget började jag plasta igen överblivna hål medans det rostiga fästet lämnades till en kompis som kunde hjälpa mig att konstruera två nya. Jag visste att det skulle ta en stund innan de nya fästena var klara så jag tänkte jag kunde passa på att se om det gick att få fram någon glans på dörren - förutsättningarna var ju perfekta med stora platta ytor inne i ett varmt garage. Dörren var extremt kritad - synd att jag inte har några bra bilder - så det var spännande att se vad man kunde åstadkomma om man överdrev lite och polerade i långt många fler steg än vad som egentligen är rimligt: - Steg 1: 3M Heavy cut på lammulstrissa på roterande maskin - Steg 2: Menzerna 400 på hård skumtrissa på oscillerande maskin - Steg 3: Menzerna 2500 på medelhård skumtrissa på oscillerande maskin - Steg 4: Menzerna 3800 på medelmjuk skumtrissa på oscillerande masking - Steg 5: Tvättade dörren med IPA (Isopropylalkohol) - Steg 6: Menzerna Gelcoat Protection lades på men mjuk skumtrissa och torkades av med mikrofiberduk Ett lås som var identiskt med det gamla hittades på Amazon för 114:- inklusive frakt.... Resultat: Nog går det att få gamla båtar att blänka alltid. Tyvärr kommer jag inte kunna få samma resultat på hela båten då den har skador och allt för tunn gelcoat på sina ställen, men just dörren tror jag faktiskt är finare än den var när den lämnade fabriken 1984.
  33. 1 poäng
    Jag tycker att den funkar, men som @Georg_Ohm nämner är det lite svårt att hålla den rak i spåret med spärrskaft så jag tar en kort förlängare med t-skaft på så man inte snedbelastar. Det finns säkert bättre med den har funkat för mig
  34. 1 poäng
    Det där låter som han som hade takläcka på huset och fick vatten på golvet inne och därför ville att rörmokaren skulle sätta in en golvbrunn. Han fick då rådet att laga taket istället.
  35. 1 poäng
  36. 1 poäng
    En del projekt är lite mer otydliga och kanske snarare är summan av ett antal mindre aktiviteter - detta skulle nog kunna klassas som en sådan Förbättringar motorer Utgångsläge: Båten är utrustad med två stycken Volvo Penta AQAD40b. Någon gång under alla år har minst en av maskinerna bytts ut så de 1400 timmarna som står på varvräknarna kan man definitivt inte lita på. Vid inköpet var styrbord maskin precs nyrenoverad med kolvar, lager, m.m. Båda maskinerna har också nyligen fått nya turbos så förutsättningarna måste ändå sägas vara goda. Tyvärr upplevde jag båda maskinerna som extremt svårstartade - något som jag aldrig tidigare upplevt på en diesel. Utöver det fanns det både olja, diesel och sjövatten under motorerna som tyder på mer än en läcka. Någon fungerande servostyrning fanns det förövrigt inte heller. Arbetsgång: Jag började med servostyrningen. Det visade sig att det inte satt någon rem och att oljebehållaren var tom. Inte unde det väl vara så enkelt? Satte dit en rem och fyllde på med servoolja - vips så funkade allt som det skulle. Tänk om alla fel var så lätta att åtgärda. Av någon anledning har tidigare ägare kopplat förbi matarpumparna och ersatt dessa med elektriska pumpar som hängde i varsitt buntband i motorrummet. Dessa plockades bort och dieselsystemet återställdes till hur det designades av Volvo. Självklart visade det sig att ena matarpumpen hade trasiga gängor och behövde bytas (de är för billiga för att reparera). Av lika okända skäl var det bara en av motorerna som var utrustad med förfilter så ett nytt sådan beställdes från drevdelar.se Nästa steg var att kika på glödstiften. 12 nya beställdes och för att se om de gjorde någon skillnad mätte jag strömförbrukningen före och efter bytet och det var kul läsning. Före bytet drog glödningen 22A på ena motorn medans den drog hela 77A efter bytet vilket indikerar att ganska många av stiften faktiskt inte fungerat korrekt. Som jag beskrivit tidigare hade båten bara en batteribank när jag köpte den. Det, i kombination med svårstartade motorer gav effekten att när man väl fått igång en av maskinerna fanns inte ström nog för nästa (det visade sig att generatorerna inte heller funkade särskilt bra). Byggde därför om batteribanken där varje motor fick ett separat startbatteri med 110Ah/1000CCA och så fick de även nya generatorer. Just generatorbytet kunde gått bättre än jag tänkt då det visade sig att den bult som höll spännarmen till generatorn gått av inne i blocket och jag tvingades borra ut den och gänga om. Till slut satt de nya dock på plats. När det gäller prestandan så tyckte jag nog inte att motorerna varvade ur riktigt som de skulle. Jag saknade några hundra varv på toppen vilket var oroande. Även här var felet enklare än man vågat hoppas på då det visade sig att gasvirarna var dåligt justerade. Säg den lycka som varar. Trots nya, separata batterier orkade babord startmotor knappt dra runt motorn. Kontrollerade alla kablar och kontakter men allt såg fint ut. Dags för en ny startmotor med andra ord. Wow - vilken skillnad! Nu vill jag nog byta startmotor även på styrbord maskin för skillnaden är enorm. Vad gäller de olika läckorna så hittar jag lite olika då och då, men visionen om ett snustorrt motorrum har jag ännu inte lyckats uppfylla. Tror dock att trägen vinner och plötsligt händer det säkert. Vårsäsongen 2023 började också med en service av motorer när bränslefilter, oljefilter, filter till vevhusventilationen och motorolja byttes. Resultat: Jag har nu motorer som verkar starta som de ska, går jämnt och fint men som fortfarande är lite inkontinenta av diverse vätskor. Klar förbättring alltså men en del jobb återstår.
  37. 1 poäng
    Så kom då äntligen årets viktigaste dag Sjösättning 2023 Lördag morgon kom jag ut till båten - dags för sjösättning. Måste erkänna att det kändes så där när man kom ut till en båt täckt av frost.... ska det behöva vara så i Maj?? Nåja - tiden var bokad klockan 8 och 8:15 så låg hon i vattnet. På det stora hela var det en positiv sjösättning. Mina nya genomföringar höll tätt, allt elektriskt verkar fungera trots massiva ombyggnationer under vintern och motorerna startade utan problem. Men som alltid så var inte allt frid och fröjd: - Ena matarpumpen har trasiga gängor vilket gör att den inte håller tätt med luft i bränslesystemet som följd. Monterade provisoriskt dit en elpump men en riktig pump är beställd. - De nya varvräknarna ska kalibreras för mina motorer men det var lättare sagt än gjort. Ställde jag in dem så att de visade rätt varv på tomgång var de över 1000 varv fel vid 2200 varv. Jag läste mig till att detta kunde åtgärdas genom att sätta in ett motstånd mellan 1 och 20000 Ohm så det blir till att köpa en potentiometer för att kunna lista ut vilket motstånd just mina motorer vill ha
  38. 1 poäng
  39. 1 poäng
    Vissa projekt är väldigt självklart vilken väg man vill gå medans andra skapar mer huvudbry. Detta projekt tillhör den andra kategorin och trots att det är slutfört vet jag fortfarande inte om jag valde rätt väg. Snygga till targan Utgångsläge: Efter att ha googlat runt en del verkar det som att denna båtmodell gjordes i tre olika utföranden. - Helt utan targa - Med bara "halv" targa d.v.s. endast det som är hjort av plast - Med "hel" targa d.v.s. en plastad bit längst ned följt av två rostfria rör i den övre delen Min gissning nu när jag haft isär och plockat ihop allt är att mitt exemplar original hört till modell ett, helt utan targa som någon gång kompletterats med plasttargorna (original) och två rostfria rör (hemmabyggen).Stålkonstruktionen är direkt fult gjord och dessutom har man valt att sätta fast dem med några hemska aluminiumfästen som passat bättre på en traktor. Dock - budgeten tillåter inte (just nu) en helt ny targabåge utan efter mycket våndande beslutade jag mig för att återanvända befintliga prylar. Föregående ägare hade lagt mycket pengar på stereoutrustning bl.a. riktigt snyggt gjorda högtalarfästen som jag gärna ville ha kvar. Arbetsgång: Började med den enkla biten - demontering. De fina högtalarna visade sig bara vara pressade på plats så ett lätt ryck så var de borta. Nästa steg var att innifrån lossa "traktorfästena" så att stålbågarna kunde lyftas bort. Två rejäla bultar senare så var första sidan bortplockad. Nu blev det jobbigare. Någon gång har någon valt att utrusta båten med ett par "praktiska" fotsteg gjorda av formplywood. Dessa satt limmade med sikaflex under targabågen och på skarndäck - sikaflex som satt som berget. Mycket våld och timmar med rakblad senare var dessa äntligen borta. Väl hemma i garaget så började jag med att plasta igen "överblivna" hål i de båda plastbågarna innan jag våtslipade dem följt av polering och vaxning. Detta var faktiskt mycket roligare än det låter för båten jag köpte var helt befriad från glans med detta visade att det åtminstone på sina ställen går att få upp en riktigt fin lyster bara man är beredd att jobba. I ett av båtens stuvfack hade jag också hittat två grabbräcken som ska sitta baktill på bågarna - detta putsades upp och monterades. Här kom sedan tveksamheterna.... Nu var targabågarna riktigt fina - skulle jag verkligen montera de fula fästena och de hemmasvetsade bågarna på dem... Tillslut fick det bli så, men jag skulle inte bli förvånad om jag ändrar mig i en snar framtid. De snygga högtalarlådorna monterades denna gång korrekt med bult och mutter så att de inte åker över bord vid minsta våg. Resultat: Wow vilken förändring. Dels att få lite lyster, dels att bli av med alla dessa övergivna hål, dels att bli av med de "praktiska" fotstegen". Kvar att göra är någon form av teaklösning för att ersätta fotstegen. Original ska det sitta två tunna teaklister men jag kommer nog göra en annan lösning då gelcoaten är så skadad att jag gärna vill dölja den.
  40. 1 poäng
    Så var det dags för ett av de större projekten. Eftersom jag gör denna båt för att passa mina behov och inte någon originalrenovering unnar jag mig att göra ganska stora förändringar när så krävs. Skapa ett pentry ute Utgångsläge: När båten köptes saknades all originalinredning i sittbrunn eller vad vi nu vill kalla utrymmet utomhus i en "sportscruiser". Några bänkar hade tillverkats av tryckat virke och formplywood... Efter lite eftersökningar på internet verkar det som att den original ska ha en soffa i vinkel på babord sida samt en soffa för två personer vid förarplatsen. Detta passar inte riktigt mina behov så jag siktar istället på en stol vid förarplatsen, en u-soffa akter om den samt ett litet pentry på babord sida. Känns som att det skulle vara mysigt att koka frukostkaffet där istället för nere i den mörka ruffen. Arbetsgång: Ett antal skisser gjordes och förkastades av olika anledningar innan jag gick till verket. En form byggdes av formplywood. På insidan av denna gjorde jag radier med hjälp av modellera och en M12 bricka. Leran är väldigt lätt att forma och ger riktigt bra radier - nackdelen är att den är ganska svår att få bort från den färdiga detaljen. När formen var klar vaxades den med vanligt båtvax fyra gånger och nu skulle det plastas. Först var det dags för gelocoat. Jag lånade färgprover från SeaSea och konstaterade at "Dovervit" var den som var närmast träff på min båt (vilket senare visade sig inte vara ett dugg likt...). Två tjocka lager gelcoat målades på med hjälp av roller och pensel i formen. När denna härdat lade jag in två lager 450g glasfibermatta mättat med polyester. Den berömda aluminiumrollern tyckte jag var svår att använda då den lätt fick mattan att "håra" så jag använde mest penseln för att få ner mattan mot materialet och få bort alla luftbubblor. När de två första lagren härdat lade jag in ett lager 12mm plywood som primats rikligt med polyester och när även detta härdat blev det ytterligare två lager glasfiber. Ett dygn senare kunde jag skruva isär formen och ta fram den färdiga detaljen. En hel del slipning och polering krävdes innan den såg anständig ut och nu var det dags att ta fram sågen. Uttag fram gjordes för en lådhurts och ett kylskåp och på toppen sågade jag ut för spis och diskho. Det tog några timmar men resultatet blev bra. Nu var det dags att vara lite okonventionell. En lådhurts från Ikeas köksavdelning införskaffades. Denna kapades innan den monterades och skruvades fast i det nya pentryt. Ska bli intressant att se hur länge denna håller i marin miljö - men om jag måste byta ut en stomme för några hundralappar var tredje år är det fortfarande billigt. Diskho, spis och kylskåp beställdes från Dometics sortiment. Löjligt dyrt men det finns få alternativ. Det mest hutlösa var den vikbara blandaren som kostade dryga tusenlappen och visade sig vara gjord i kromad plast... Dags för montering i båten och här kom den obligatoriska överraskningen. Jag hade gjort misstaget att räkna med att vinkeln mot baksidan var 90 grader utan att kontrollmäta - det var den naturligtvis inte så en glipa på 30mm skapades i överkant. Tur man har kontakter som arbetar med rostfritt. En vinklad "täcklist" skapades så var det problemet löst. Resultat: Jag har ännu inte provat det nya köket då jag inte kopplat någon gasol ännu. Designmässigt kan det nog bli bra när även den nya soffan är på plats men just nu ser det ganska malplacerat ut.
  41. 1 poäng
  42. 1 poäng
    Så var det dags för inlägg #1. Observera att projekten i denna tråd kommer vara allt från det minsta, tramsiga till lite större renoveringar. Jag tänkte börja med ett i den första kategorin. Var snälla och ha överseende med att dessa renoveringar har pågått i tio månader och att jag inte planerat att dokumentera dem så det kan vara lite si och så med bilder. Snygga till teakluckor i durken Utgångsläge: Denna modell har totalt fyra luckor i durken. Tre av dem är cirka 40x60cm öppningsbara medans den fjärde är fastskruvad och döljer dieseltanken. En av de tre mindre har någon gång ersatts av en gjord av formplywood och de övriga tre såg absolut att vara utom räddning. Föregående ägare hade åtgärdat detta genom att helt enkelt placera en s.k. "balkongmatta" på durken. Inget ont om balkongmattor men jag uppskattar dem inte så den skulle ut. De kvarvarande luckorna såg hemska ut och behövde sannolikt skrotas men.... Svett är ju som bekant gratis så jag tänkte att jag kan ju prova. Sagt och gjort. Arbetsgång: Luckorna plockades ur båten och togs hem till garaget. Där slipades de först med 60-korns papper. De få rester som fanns kvar av nåten skrapades ur vilket gick förvånansvärt lätt. Därefter införskaffades nåt på Biltema och samtliga luckor nåtades. När massan torkat slipades den först med 40/80/12 och slutligen 240 korns sandpapper. Några av nåtarna lossade under denna process och fick göras om men det var inte många. Som ett sista steg oljades de in med Internationals teakolja innan de åter monterades i båten. Resultat: Långt över förväntan. Absolut har några av luckorna ett par djupare märken men då jag var övertygad om att de behövde kasseras blev jag positivt överraskad.
  43. 0 poäng
    Jaha... säg den lycka som varar 🙂 Tog en provtur idag och allt gick perfekt. Oljetryck och temperatur precis som det skulle. Körde i 22 knop och bara njöt av att våren äntligen var här. När jag kom in i hamnen så plockade jag lite med alla de grejer som ska ner i en båt i början på säsongen. När telefonen ringde så la jag mig på solsängen och pratade... men vad är det som låter. Hör ett skvalande ljud. Kan det komma från min båt? Kollade vid sidan av båten men inget från någon av skrovgenomföringarna. Lade snabbt på luren och slet upp motorluckorna. Mörker.... röret som förser sjövattenpumpen med sjövatten har lossnat och vattnet forsar in. Länspumpen gör sitt jobb men känslan är klart obehaglig. Försöker trycka röret på plats - det hjälper lite med inte helt. Lossar slangen från skölden så att den kommer över vattenytan - nu kommer det i alla fall inte mer vatten. Vad det verkar saknar min båt det bläck som ska hålla röret på plats (del 52 på sprängskissen) så varför röret valt att lossna ljust nu är en gåta....
  44. 0 poäng
    Näj, batteriet är fräsch Biltema med grönt i små fönstret!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...