Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-03-29 på alla områden

  1. 8 poäng
    Så här såg det ut vid den svarta lådan. Det syns inte, men ringen på kontakten fastnar inte, den går bara runt. Här var alltså felet, att jag som brukar tipsa andra som plötsligt har 0 oljetryck eller ilskna röda lampor och tjutande summer i panelen, inte kom att tänka på den där kontakten. Det kan ju vara den runda multikontakten som inte sitter fast ordentligt. Förra våren bytte jag reglagkabel, och då har jag antagligen flyttat på plusterminalen, man ser på bilden att den sitter på sniskan, och då liksom tryckte den upp kontakten. Nu sitter den rakt. Det kom även en ny generator på posten idag, jag valde en standard på 70A det räcker till startbatteriet, solen sköter ju annars om dom andra batterierna. Men nu startar motorn, går bra har oljetryck, vilket den haft hela tiden, jag ser inga läckor av glykolblandning eller olja, å anda sidan har motorn bara puttrat litet på tomgång utan belastning. TACK TILL ALLA SOM HAR GIVIT MIG GODA RÅD!
  2. 2 poäng
    Jämför gärna med nyttigheten hos rökning och försäljningen av tobak. Folk väljer inte alltid så klokt.
  3. 2 poäng
    Ett bra sätt att kolla om flottören och nålventilen stänger är att vända förgasaren uppochner och blåsa i det rör som bensinslangen sitter på. Det skall vara tätt då, men öppet med rättvänd förgasare.
  4. 2 poäng
    Jag tycker tvärtom men det är nog beroende på båt kanske. Jag hanterar min nuvarande axel-båt mycket bättre bakåt än gamla. Prop-promenad (eller vad det heter på svenska) och bogpropp gör att jag kan fickparkera med vind i 'fel' sida utan problem. Gamla båten hamnade där vinden önskade när jag backade. Så; det kräver kanske att man lär sig och tänker men när man kommit dit kan åtminstone jag hantera min båt mycket bättre än vad jag kunde med drev. Hur jag än planerade med drev var det ändå något annat som bestämde var båten skulle. Hopplöst. Men; då är det kölad axel-båt mot amerikansk badbalja som jämförs, badbaljan hade mycket ovan vattenlinje och väldigt lite under.
  5. 2 poäng
    Kan det vara så att drev anses enklare och därmed ofta väljs av oss som inte är tillräckligt kompetenta sjöbusar. Därigenom kanske det finns fler drev än backslag/axel hos oss landkrabbor och att det ger/får effekter gällande frågor om underhåll. "Backslagsbåtar" kanske i större utsträckning anskaffas av sådana som har koll på läget och därigenom inte lika ofta behöver hjälp med vilken plugg man lättar på för att kolla oljenivån. Det fina är väl ändå att det finns plats både för oss "drevklåpare" och för backslagsmekaniker på sjön...🙂
  6. 1 poäng
    Nu hoppas jag att mitt inhopp i denna tråd inte ger en "TBT-effekt", alltså tuppfäktande med flera tusen inlägg. Men om jag kikar på de senaste årens nytillskott på medlemmar i de båtklubbar jag är med i så handlar det nästande uteslutande om "badbalje-drevbåtar" för dem som på senare tid hittat till sjölivet, eftersom de tror att "badbaljan" är enklare att hantera. Medan de som åker "potenspinne", alltså propelleraxel, bland nytillskottet i dessa klubbar är sådana som varit på sjön så pass att de vet hur "potenspinnen" ska användas. Jag tror att osäkerheten om båtlivet är något att satsa på många gånger leder till drevbåten, att det därför är fler nybörjare som hamnar i "Bayliner-konceptet" än i "Albin 25-konceptet". Och Du TS: undvika drev behöver Du inte göra, lika lite som Du behöver undvika backslag/axel. Hade drevet varit "the ultimate disaster" hade de nog inte sålts i något större antal. Jo, för egen del så har jag tillgång till båda typerna av framdrift.
  7. 1 poäng
    Städa invändigt bör ju funka. Lacka rorkulten hemma. Polera allt rostfritt och annan metall. Stryka gardiner. Byta gasoldetaljer. Bygga om elsystemet. Stryka segel. Tvätta dynor. Det finns alltid något att göra. 👍😁
  8. 1 poäng
    Flottören är svår att missa. Största rörliga delen i hela förgasaren... Här är en video (det du behöver ha koll på börjar efter att skålen skruvats loss, vid ca 7 min 13 sek) som visar hur en typisk förgasare är uppbyggd när det gäller flottören och nålen. Kolla igenom tills du känner att du förstår hur mekanismen arbetar och hur det hela hänger ihop. Sen tror jag att du löser det utan problem. Se bara till att skruva isär förgasaren över en skål eller ett tråg, så allt som eventuellt ramlar av hamnar där du kan få tag på det. Om möjligt, rigga en kamera som filmar hela processen, så du kan se hur en skruv eller så satt innan.
  9. 1 poäng
    Det låter ju som om flottören inte stänger tillflödet när skålen är fylld. Flottören sitter med gångjärn i bakkanten, och flyter på bensinen i skålen. När nivån är rätt i skålen, trycker flottören in en konformad metallnål i tillflödeshålet, och stoppar mer bensin från att komma in. Om nålen är skadad, eller ramlat bort (kan finnas i skålen då), eller om flottören skadats så den inte flyter, stängs inte tillflödet. Mitt förslag är att du, på land (så inga viktiga delar tappas i havet!) skruvar loss förgasaren, öppnar skålen och kollar hur flottören och nålen beter sig. Om flottören sjunker i bensin behöver den bytas ut. Flyter den kan det handla om en justering av höjden (försök hitta en verkstadsmanual för motormodellen) som krävs. Kolla så att nålen finns och att den stänger tillflödet när den är intryckt (dvs ingen skada eller beläggning som håller den öppen). Det hela är en ganska enkel konstruktion, så det klarar du säkert. En timmes jobb kanske, om inget är trasigt utan bara behöver justeras.
  10. 1 poäng
    Vaxning går bra även om det är kallt, några plusgrader. Men det måste vara torrt i luften.
  11. 1 poäng
    Jo, med drev-drift är det lättare att styra en backande båt med än en axel-driven. Även i viss mån framåt vid hamnmanövrering. Ökar begäret efter en häckpropp, har jag märkt... Känner också folk som jobbar på båtvarv som föredrar drev men det är nog mest för att de kan göra jobben i anslutning till jobbet.
  12. 1 poäng
    En annan sak att beakta är att småskador som känns katastrofalt fula när båten står på land och man tittar på dem på nära håll kanppt syns när båten väl är sjösatt eftersom man sällan eller aldrig ser båten på så nära håll som när den ligger på land. Min båt har levt ett hårt liv (ser det ut som) och har rätt mycket repor och fula lagningar av gelcoaten på skrovet. Men när den väl ligger i vattnet och är polerad så ser den rätt okej ut för att vara snart 50 år gammal. Med det vill jag säga att om du inte haft båten i sjön och vet hur den ser ut då, lägg inte ner en massa tid och pengar på att reparera kosmetiska skador på skrovet. För att båten skall se trevlig ut är det viktigare att hålla överbyggnaden samt sittbrunnen i fint skick. Tycker jag åtminstone.
  13. 1 poäng
    Är det inte så att när vi jämför drev kontra axel så glömmer vi ibland backslaget? Inte för att ett backslag havererar stup i kvarten, vilket inte drevet heller gör, men backslaget behöver liksom drevet tillsyn och ibland även underhåll.
  14. 1 poäng
    Just byte pga ålder är ofta omtvistat då det är väldigt beroende av i vilken miljö motorn förvarats och använts. Så visst kan man i vissa lägen dröja med byte pga ålder men detta är då något man själv tar på sig risken för och inget som kan motiveras på en nästan ny motor med stort värde. (Jag tummar dock lite på byte pga av ålder på våra entusiastbilar t ex, men det är en helt annan sak). Således är det irrelevant om man "måste" byta kamremmen efter 5 år. Har tillverkaren bestämt det så är det vad som gäller. Påstår firman annat så är det fel. I så fall skall du ha inskrivet i köpekontraktet att de står för all risk och kostnader vid ett ev. ras beroende på havererad kamrem de närmaste 5 åren, något de naturligtvis inte kommer gå med på. Men det är just vad det handlar om, och mot den bakgrunden och alternativet är det kanske lättare att förstå vilken "gambling" det handlar om. Och lättare att de accepterar att byta kamrem åt dig innan försäljningen.
  15. 1 poäng
    Klart du skall kräva fullservad, då skall kamremsbyte ingå efter 5 år. Kostar typ nästan 6000 plus moms att byta den vid service.......
  16. 1 poäng
    Byt kamrem! Den har både gångtimmar och ålder som gräns för byte. Konsekvenser av ett ras är motorbyte.
  17. 1 poäng
    Jag har haft Alandia i 15 år och är väldigt nöjd. Jag har haft en skada då ankaret släppte en natt och fick all ersättning utan något problem över huvudtaget. Jag har själv alltid fått sätta marknadsvärde på båten och kunna justera det när båten blivit äldre eller höja vid motorbyte. Samt så var det inget problem alls när jag ville sätta på en större motor än vad som är rekommenderat av båttillverkaren.
  18. 1 poäng
    Har haft Alandia sen 2013, har det på både storebåten och lellebåten (Nidelv 28 & Ryds 480). Är mycket nöjd med dem. Trevliga att prata med, bra att ha med att göra. Jag har inget negativt att säga om dem. Jag hade Svenska sjö från 2007 - 2013, men bytte till Alandia då jag såg att svenska sjö blev lite knepiga i sina villkor. Jag sökte då runt bland försäkringsbolagen och landade hos Alandia. Bra villkor, inte jättehög summa och bra att prata med så därför blev det dem
  19. 1 poäng
    Hej. Ja, du bör byta till aluminiumanoder om det finns till ditt drev. Annars till zink. Magnesium räcker troligen inte över hela sommaren. När dom är helt borta så finns stor risk för att drevet blir angripet. Ingemar
  20. 1 poäng
    Jag har Folksam. Har rätt så billigt pga mängden försäkringar hos dom samt: Nautiska kompetens Spårsändare Medlem i båtklubb. Täcker brand och så vidare. Fick jättebra ersättning och hjälp när jag träffade en sten med mitt drev i höstas (drev till inombordare). Har bara positiva saker att säga om just Folksam. Gällande spårsystem, vill själv jaga vederbörande om dom stjäl min båt, har inte monterat detta för försäkringsbolaget ska förtydligas, men det ger rabatt.
  21. 1 poäng
    Jag har Länsförsäkringar Göteborg
  22. 1 poäng
    Jag bytte fr Flipper 850 fr 82 med Duo-prop drev till Saga 310 m rak axel. Vill aldrig mer ha drev-båt. Gick ned fr 21 till 15 knop i marchfart men slipper drevets alla nackdelar. Skötte det "by the book" men det kostade oss mer än 5000 kr/ år i underhåll och service. Då lämnade jag in det två ggr för provtryckning och lite större service. Vi tog loss det vart annat år för byte av bälgar men jag ledsnade på böket. I låga farter slingar sig Flippern i sicksack...Sagan med stor skädda glider rakt fram. Dubbelt så tung båt men så mycket trevligare att köra i hamn. Olika båtar uppför sig på olika sätt och den egna smaken avgör ju givetvis. Lycka till med ditt val oavsett. // Mats W
  23. 0 poäng
    Varför tror du att det är noga med yttermåtten, så som jag skrev i mitt inlägg?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...