Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-03-26 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag tror det råder viss begreppsförvirring. Docka är en stängbar bassäng där man kan bygga, reparera, underhålla och demontera fartyg. Här verkar det handla om kajer! Lantmäteriet har för övrigt färskare flygfoto på deras karttjänst. Bildutsnitt här på vad jag tror det är som det handlar om. https://minkarta.lantmateriet.se/
  2. 2 poäng
    idag var jag därute och tog ett par foton...förstår att det kan vara "vänthall" för marieholmsbron kanske? förstår dock inte varför det jag inte kunde hitta den på google. men, men.....fin är den i alla fall
  3. 2 poäng
    Jag har en 42a i min de med 41or är nog lite tröttare vid fullvarv. Vill också säga att toppfarten är inte vid packad båt. Då är nog maxfart runt 33 knop. Sen kan du inte ligga fullvarv längre tider, rekommendation från vp är 400 varv under maxvarv. V8 an vill nog ha dubbla bränsle mängden vid marsch 25 knop.
  4. 2 poäng
    Är det plant, och är det åtskruvat så blir det tätt med en papperspackning. Om det läcker är det inte plant och/eller inte åtskruvat. Vad man kan få för bi-effekter av att smeta tät-gegga på ytorna är jag inte helt på det klara med, men inget jag hade vågat ge mig på.
  5. 2 poäng
    Ja jag har haft en i 8 år, och den är utrustad med en 42 a, du har några frågor jag med säkerhet kan svara på. Vad gäller motorval ska du helt klart gå på en diesel, båten funkar lika bra i vattnet med hela diesel registret från 41 till 300. Men med 41an kommer du inte lika fort upp ur sjön, som med kadarna. Vad gäller hk så räcker de till med råge för att lyfta och låta båten plana ut. Bäst går båten i cirka 25 knop då ligger du på runt 3100 varv det går förhållandevis tyst och mjukt, du har nu 800 varv till att trycka ur motorn, och jag kommer upp i runt 37 knop. Båten blir då lätt som en fjäder lyder minsta vink och man upplever den vara ovanför vattenytan. Betänk att denna båt ej är enbart byggd för insjöar det har sålts flest på västkusten så hård sjö klarar den bra. Vad gäller D4 valet så tänk inte en D4 det kan leda till mycket krångel. Ska du ha en enkel motor som de flesta kan reparera utan uppkoppling så är det 41 - 43 enkla motorer som är relativt billiga att laga om olyckan är framme. Med normal packning och 2 personer ligger bränsle förbrukningen på cirka 0,9 - 1 liter / distans i 24-25 knop och lugn sjö. Att vi valde denna modellen är för att det är en otroligt snygg välplanerad och välbyggd båt från grunden. Vill du läsa har jag en renoveringstråd som heter då har man bytt båt då. Har du mer mer funderingar är du välkommen höra av dig.
  6. 1 poäng
    Hej Vill bara slå ett slag för Aqara E1 HUB Samt deras dörrsensor Dörrsensor Kopplade hub:en rakt in i routern via USB (Teltonika) samt synkade dörrsensorn. Nu får jag ett pushmeddelande så fort någon går in i båten. Går egentligen ställa in hur jag vill. Mellan vissa tider, larma av/larma på etc. De har även en vattensensor jag planerar installera i motorutrymmet, samt en fuktsensor för aktuell fukthalt i båten. Allt för några ynka hundringar. Enligt shunten drar Hub:en ca 0,2 ah per timme. Men de kan de vara värt.
  7. 1 poäng
    Men hör du inte om motorn går torr eller blöt, utan tryck skramlar det ju som fn i bla ventilerna. Om det skramlar och låter illa spelar det ingen roll hur dy fyller med olja eller köper oljetrycksmätare. Är ju bara skruva loss utgående oljeslang och se om det sprutar olja, gör det inte det så finns inget tryck, då måste du monterat ihop något fel. Om du har tryck och lampan ej slocknar så är min nästa fråga sitter två kontakter vid filtret en för oljetryck och en för temp du har inte förväxlat dessa om du nu monterat bort dem, och återmonterat dessa två.
  8. 1 poäng
    Du har förmodligen fått många goda råd,om du har möjlighet försök fylla oljepumpen bakifrån först.Nu är jag lite osäker på volvos motorer,men den borde ha oljekylning av kolvarna.Då borde det sitta en ventil i främre delen av motorn,har den hängt sig får du inte något oljetryck.Detta är en spekulation ,nu får andra hjälpa till som är bättre på dessa motorerna.Ronnie
  9. 1 poäng
    Zipwake har väl två alternativ på kabeldragning? Rakt in eller upp längs akterspegeln.
  10. 1 poäng
    Det vanligaste är att man byter till en ny pump. Oftast är inte bara bussningen slut utan man måste även byta axeln, tätningarna och framförallt impellern och då är inte skillnaden i pris så stor. Den nya pumpen är kullagrad.
  11. 1 poäng
    Du kan ju som nödkoll skruva bort oljetrycksgivaren och köra lite på startmotorn, om det kommer olja så funkar ju i alla fall pumpen. Håll en snedskuren PET-flaska framför hålet för i bästa fall kommer det att skvätta ut olja.
  12. 1 poäng
    är säker på att du löser detta,givare mm har jag sett att du har donat med tidigare . men kör inte alltförlänge utan att starten får svalna mellan oljeläckproven . men är väl snällare mot motorlagren köra utan att motorn tänder ,B
  13. 1 poäng
    Google Maps satellitbilder kanske uppdateras vart tredje år på vissa ställen så därför finns den inte med.
  14. 1 poäng
    Glömde ju bifoga lite bilder på det gamla drevet. Har många fler bilder, men man är begränsad att lägga upp stora filer tyvärr.
  15. 1 poäng
    Tack så väldigt mycket. Det med att göra lista blir bra- det snöar nu. Det blir bättre tider. Undine
  16. 1 poäng
    Att Hyundai 270 bara är på 3 liter jämfört med Pentas KAD som är 3.6 kan ju ha viss påverkan.
  17. 1 poäng
    Har du inte fått något tryck efter 15 - 30 sek så är det nog något knas. Jag vet hur jag skulle gjort men det behåller jag för mig själv. Hade du fyllt oljefiltret innan start? Antar att båten står ute och ni har någon minusgrad, så då är ju oljan lite segare med.
  18. 1 poäng
    Jag hade inte placerat någon tank alls. Skönare att slippa åka runt med en skvalpande sörja som måste tömmas vid stationer med varierande funktion. Att slippa risken med stopp i toaletten och annat strul med rör och slangar är en bonus. Min första båt saknade septiktank och istället för att sätta in det bytte jag ut hela toaletten mot en Airhead. På min senaste båt valde jag att ta bort septiktanken och toan och satsa på Airhead igen. Som bonus kunde jag plasta igen två genomföringar under vattenlinjen. https://www.airheadtoilet.se/
  19. 1 poäng
    Det brukar vara i kända hemmafarvatten som grundstötning sker, för där slappnar man av och är inte lika uppmärksam.
  20. 1 poäng
    Hej Troligen finns det ingen komplett handbok för just din båt, med stor sannolikhet har system blivit ändrade på en såpass gammal båt. Men det fina är att de är ganska enkelt upbyggda, Vill du känna dig säker så gör en utrustnings lista Börja med att gå igenom båten, kolla alla skrov genomföringar, rita upp båten o l placera ut dem kolla så att kulventilerna på dem går att manövrera sen gör en liknande ritning över elsystemet, kolla vart säkringarna sitter och vart eventuella uttag finns, vart batterier sitter och att de är korrekt fastsatta sen kolla upp hur värmesystemet är draget (om detta finns) sen vattensystemet Om det är en inombords motor så ladda ned manualer o instruktions böcker för den och rita upp hur diesel ledningar går och vart filter sitter. Skriv sen ned den utrustning som finns ombord och vart den ligger, såsom säkerhets utrustning, förtöjnings material, segel utrustning , motordelar osv Alltid bra att tex ha extra bränslefilter o impellrar liggandes Saker du inte förstår med en gång är det ju bara att fråga om här, Just Maxi 77 finns ju många av och är enkla i sin uppbyggnad Tänk på att ha dokumentation på all utrustning ombord , får man problem med tex värmaren, så börja alltid att läsa bruksanvisningen. efter man gått igenom sin båt så börjar man känna sin båt mer o mer Kolla på kryssarklubbens sida , de har listor som kan vara till hjälp //Johan
  21. 1 poäng
    Ja, som du ser på min andra video (både filmerna är alltså från min båt) så kör på jag precis på det sätt som du nämner. Jag har alltså i detta fall redan kört en konservering (enligt första videon). Fyller på med ytterligare 20 liter glykol i ”volvobaljan”, stoppar ner insugsslangen och kör runt blandningen med motorn igång ca 10min. Baljan samlar ju upp allt som kommer ut så blandningen går ju runt hela tiden så hela systemet borde vara fyllt med glykol nu kan jag tycka. Eventuellt kan jag ju spola rent värmeväxlaren och laddluftkylaren om det nu skulle vara problemet. Har dock inte lossat slangen på värmeväxlaren för att kolla igen men får försöka göra det vid tillfälle.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...