Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-03-25 på alla områden

  1. 1 poäng
    Jag har ingen erfarenhet av just denna motor, men lite äldre Tohatsu/Nissan har brytande nödstopp liksom alla andra utombordare jag kommit i kontakt med. Neutralswitchen brukar förregla startmotorn, inte tändningen. Generellt för Tohatsu, måste inte stämma med denna motor NO SPARK ON ANY CYLINDER: 1. Disconnect the Black and Brown stop wires and retest. If you now have spark, the stop circuit has a fault. 2. Disconnect the Black/White wires from the Rectifier/Regulator. If spark returns to all cylinders, replace the Rectifier/Regulator.
  2. 1 poäng
    Är det plant, och är det åtskruvat så blir det tätt med en papperspackning. Om det läcker är det inte plant och/eller inte åtskruvat. Vad man kan få för bi-effekter av att smeta tät-gegga på ytorna är jag inte helt på det klara med, men inget jag hade vågat ge mig på.
  3. 1 poäng
    Jag tömde aldrig oljefiltret, det sitter ju högt upp på motorns vänstra sida, oljefördelaren längst ned på höger sida. Meteorologiska observationer som @raol ungefär, men en del regn, en hel del regn. Men oljan är nog varmare än utomhustemperaturen då jag såg att frostvakten som finns under motorn, var på max. Grått och regnigt alltså, men presenningarna ligger fortfarande på. Eldade upp en fin oljig lastpall i braskaminen igår, den värmde fint i braskaminen. Jag har nog redan en sådan, visserligen VDO… kanske i någon låda med bilgrejer. Men ett himla bra tips! Å andra sidan måste jag ändå åka till Biltema för att köpa mer glykol. För nivån i expansionskärlet sjönk som den skulle göra när motorn gick. Jag har tagit ur termostaterna för att få cirkulation i motor och värmeväxlaren. Men hade underskattat mängden, eller spätt ut glykolen för drygt. Har beställt en ny generator av Olssons i Ellös… men jag reparerar nog ändå den gamla. Jag tror även att jag har kullager i någon annan låda med bildelar…
  4. 1 poäng
    Du får nog köra lite längre än 5 sekunder när du haft allt nerrivet och tömt all olja
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Ny kemi, men enligt vad vi kom fram till i en tråd för nåt eller några år sen verkar den nya vara bättre generellt.
  7. 1 poäng
    Jag tror inte den går bäst i halvplanande, nånstans 20-30 knop skulle jag tro och vad jag förstår har den lite vassare förskepp men är "plattare" i aktern, då kommer den troligt gå "trögt" eller inte kännas som den släpper ordentligt i högre farter. Och andra sidan kommer den lättare upp i planing och tar ändå sjön bra i "lagom" farter jämfört med mer renodlade högfartsskrov. Du kan ju oxå ringa Nimbus och hör vad de säger om hur båten beter sig.
  8. 1 poäng
    nu skriver raol tidigare att ytan på pumpen samt locket är putsade.Det ska dom inte vara om du använder packning på tub, då får du rugga upp ytan lite.Såvida du inte kletar detta på båda sidor av papperspackningen.Det bästa är nog att ta loss pumpen och inspektera hur ytorna ser ut.Ronnie
  9. 1 poäng
    10 knop! Precis den information som är avgörande här. Ja då är ett drev inte ens aktuellt. Då bör man satsa på en deplacerande bår med lång köl - som kör rakt och fint. En sådan båt har ofta en horisontell propelleraxel, så inga förluster i form av att propellern inte arbetar i färdriktiningen till 100%. Jag lägger lika mycket tid och pengar på drevet som på motorn. Utombordare är mycket mindre jobb och underhållskostnad. Men dessa stjäls och drivs av bensin. 10 Knop är även möjligt med eldrift, beroende på hur långt man ska. Jag har själv ett VP DPE drev från 1997 och är efter 1500 h fortfarande nöjd. Lätt att hitta reservdelar och kompetent mek (för det jag inte gör själv). Alla reservdelar som är av gummi eller sitter svårt till att byta köps av Volvo Penta. Det är dubbla till tredubbla priset, men framförallt gummidelarna är av rätt kvalitet. Billigt innebär att kvalitén är lägre, men än värre - de som tillverkar vet inte hur det ska monteras och användas. Gummi är som ett bakverk - det krävs oerhörd diciplin och erfarenhet för att det ska bli lika gott varje gång.
  10. 1 poäng
    Tack för alla svar , om vi bortser från fördelen med drev när man drar på grund så verkar min oro ha lite verklighetsförankring. Då jag inte heller har några direkta behov att fara fram snabbare än 10 knop så lutar det åt att jag fortsatt ska satsa på en halvplanande båt med rak axel.
  11. 1 poäng
    Det brukar vara i kända hemmafarvatten som grundstötning sker, för där slappnar man av och är inte lika uppmärksam.
  12. 1 poäng
    Med drev drar en planande båt mindre bränsle ( säkert många som har åsikter om detta) lägg mellanskillnaden i en skål så har du gått om pengar till renovering av drev. 😁😁
  13. 1 poäng
    En fundering är du säker på att det är locket som läcker,om packboxen mot motorn är otät så kommer vattnet ur skvallerhålet .Det rinner ner till lägsta punkten på pumpen,vilket är locket.Tror inte locket kan läcka så mycket att du får vatten under motorn.Annar gör som jag sa innan det kan vara grader i locket vid bulthålen.Det var så vi planslipade vissa saker på gamla bilmotorer förr det fungerar.Ronnie
  14. 1 poäng
    Drev går håller länge med rätt skötsel. Mitt är nästan 50 år. Jag kan se tre orsaker till att drev havererar i förtid. 1. Grundstötning. Inte mycket bättre med axel. 2. Felaktig installation från början. Tex en motor med för stort vridmoment för drevet. (Många med bravodrev och alldeles för stor diesel framför.) 3. Man missköter det förebyggande underhållet. Man måste byta bälgar, impellrar och packboxar i tid. De åldras och att få in vatten på fel ställe är obra. Detta är mer jobb än med axel men det är inte alls svårt.
  15. 1 poäng
    Jag tror inte du behöver ha någon drevfobi men det finns helt klart för och nackdelar mellan drev och axel. En drevbåt kan var lättare att köra i låga farter medans en axelbåt har färre saker som kan gå sönder. Om du har målet att serva din båt själv inte är så händig så bör du köpa en båt med rak axel. Sedan får du lära dig köra båt. Om du gillar att köra båt i högre farter och har en teknisk förmåga att förstå hur saker slits, kan en drevbåt vara värt att satsa på. Men då får du lära vad som slits och upptäcka fel innan det blir för sent. Typ ha koll på bälgar, hydralslangar, kopplingar och slangar.
  16. 1 poäng
    Som jag ser det, men jag är partisk, så har drev några fördelar. Förmodligen (därom tvista dock de lärde) bättre effektivitet i propellerverkan och mindre motstånd i vattnet varför de flesta planande båtar utrustas med drev. Ett traditionellt drev drar oftast inte med sig hela båten vid riktigt kraftig grundstötning vilket en axel-driven båt kan råka ut för. Ekonomiskt sett så är det ju så att alla prylar kräver underhåll och har en viss livslängd. Sköts inte underhållet så minskar livslängden. Jag vet inte hur länge ett modernt drev håller men helt klart är att i en korrekt utförd installation så lever axeldriften längre och har mindre krav på service. Så, i en planande båt kommer man förmodligen inte ifrån drev-drift så det avgörs nog av valet av båt.
  17. 1 poäng
    Hej Troligen finns det ingen komplett handbok för just din båt, med stor sannolikhet har system blivit ändrade på en såpass gammal båt. Men det fina är att de är ganska enkelt upbyggda, Vill du känna dig säker så gör en utrustnings lista Börja med att gå igenom båten, kolla alla skrov genomföringar, rita upp båten o l placera ut dem kolla så att kulventilerna på dem går att manövrera sen gör en liknande ritning över elsystemet, kolla vart säkringarna sitter och vart eventuella uttag finns, vart batterier sitter och att de är korrekt fastsatta sen kolla upp hur värmesystemet är draget (om detta finns) sen vattensystemet Om det är en inombords motor så ladda ned manualer o instruktions böcker för den och rita upp hur diesel ledningar går och vart filter sitter. Skriv sen ned den utrustning som finns ombord och vart den ligger, såsom säkerhets utrustning, förtöjnings material, segel utrustning , motordelar osv Alltid bra att tex ha extra bränslefilter o impellrar liggandes Saker du inte förstår med en gång är det ju bara att fråga om här, Just Maxi 77 finns ju många av och är enkla i sin uppbyggnad Tänk på att ha dokumentation på all utrustning ombord , får man problem med tex värmaren, så börja alltid att läsa bruksanvisningen. efter man gått igenom sin båt så börjar man känna sin båt mer o mer Kolla på kryssarklubbens sida , de har listor som kan vara till hjälp //Johan
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...