Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-03-24 på alla områden

  1. 4 poäng
    Jag tycker det helt beror på hur man ska använda dem. Att ha begagnade batterier i båten som start- eller förbrukarbatterier skulle jag aldrig välja då man inte vet vad de har varit med om och, därmed, hur man kan lita på dem. Men att ha dem i garaget eller liknande för tillfälliga, mindre kritiska, uppgifter är helt ok. Mina förra förbrukarbatterier från båten som satt i den i tio år tjänstgör nu som ”husbatterier” i en offgrid-stuga sedan fem år och mår helt ok. Dvs de är 15 år gamla nu.
  2. 3 poäng
    Vi har ju haft liknande diskussioner förr, det brukar väl sluta oavgjort. Jag har drev på min båt, med duopropeller. Och jag har skruvat isär hela drevet kan man säga, ett år hade en klen lina gått in i propellern och runt en av axlarna och letat sig in i packboxen. Jag är inte utbildad till mekaniker, men är van att meka med alla möjliga sorters fordon och även med andra grejer, jag har bra verktyg, och i detta fallet även tillgång till en verkstad med ett ganska stort skruvstäd. En annan gång vid en kinkig manöver trasslade ankarkättingen in sin i båda propellrarna, litet knepigt att trassla ut, men fick då tips om att skruva loss konan några varv så att den yttre propellern kunde flyttas litet på axeln, då var det bra att ha Volvo-Pentas svindyra propellerverktyg och en bit träregel med sig ombord. Sannolikt skjuvades då en hylsa med splines som är en säkerhetsgrej inne ii drevet, den gick inte av då, men några år senare i samband med att växlingen skedde på för högt varvtal beroende på att reglagekablarna inte hade bytts ut i tid. Då fick jag ta upp båten igen, skruva loss drevet och skruva i sär det. Inte direkt någon avancerad teknik, men man måste vara noga med att notera hur ett antal shims skall sitta, samtidigt byttes alla packningar kylvattenslang och bälgarna. För ett par år sedan råkade även jag ut där den oberäkneliga och akuta landhöjningen och ett stycke bohuslänsk granit kom i konflikt med den den större av propellrarna, detta hände sig nånstans i norra Bohuslän. Och vad gör man, jo söder om Resö finns det en ö som har en sandstrand där det inte finns så många badare, i med ankaret, tilta upp drevet till beachläget och köra upp på stranden, bra badtemperatur och bra arbetsställning bakom båten, bra med reservpropellrar. Det hade ju varit betydligt svårare att byta propeller på en båt med axel, när den ligger i sjön. Delarna som skall bytas kostar ju rätt mycket, det finns piratdelar, men just piratbälgarna är rätt så sladdriga och en sådan har kalvat av en gång. Drevet skall ju målas också, och då det är av någon slags aluminiumlegering får man ju tänka sig för så att man inte målar med kopparbaserad färg, eller om man gör det grundar ordentligt med en isolerande epoxyfärg eller liknade. Jag upplever ju att det är betydligt mer underhåll på ett drev än på en axel. Och dyrare. Att planande och halvplanande båtar slingrar sig i låga farter beror varken på drev eller axel, det är andra fysiska lagar som orsakar det. Min blev mindre slingrig när jag bytte till en ny uppsättning fyrbladiga propellrar… men då enligt den där fysiska lagen kanske det inte skulle påverkat. Men vid gång i Sotekanalen i fem knop kan det bli ett himla rattande, om brovakten inte visste bättre skulle hen tro att många motorbåtsförare var onyktra. Men en verkstadshandbok, en stor och en väldigt liten hylsnyckelsats bör man ha, även andra vanliga verktyg. Den lilla hylsnyckelsatsen skall kompletteras med en extra förlägnare, den kommer till användning när man skall montera eller demontera de stora slangklämmorna runt bälgarna. Där där är det trångt så in i helskotta. Spärrnyckel, två förlängare kardanknut och 7mm hylsa. Verkstadshandbok, brukar man kunna hitta på nätet, eller så är det någon vänlig skäl här som kan maila dig en pdf, både för drev och motor. En fördel med drev är ju att man kan justera drevets trim under gång för att få ett gynnsammare gångläge, först drevtrimmet, sedan fortsätter man med trimplanen. Om det är en fördel eller nackdel kan ju bero på, men på drevbåtar hamnar motorn och därmed tyngdpunkten längst bak. Det finns ju vissa axelbåtar som också har det så, med motorn vänd så att backslag med vinkelväxel hamnar framför motorn. Annars har ju traditionella axelbåtar motorn och tyngdpunkten midskepps. Så om jag kunde välja då jag köpte båt hade jag valt en med rak axel. Men det fanns inga sådana då, kanske inte öht. Eller kanske en med vattenjet.
  3. 2 poäng
    Jaha, då fick man sitt nya drev då. Efter en liten dunst med en sten i höstas och RF propeller utan gummihubb, ger komplikationer inuti. Gick bara i typ 3knop, men jävlar vad det smällde till. Propeller axeln kröktes, skeddan gick av, ett kugghjul släppte bitar och skickades runt i hela drevet. Om inte detta var nog, så sprack även underdelen vid propelleraxeln. Tog det via försäkringsbolaget och grym hjälp på ett gammalt Bravo2 med åldersavdrag såklart. I helgen ska det på!
  4. 2 poäng
    Tackar. Ja, min farfar, far, bror och jag har åkt på samma ställe 1000 tals gånger (utanför vår sommarstuga) men den aktuella dagen så var det lågvatten och jag glömde trimma upp drevet... Fick kämpa med att få igenom detta pga. åldersavdrag. Dom ger 40% av ett marknadsvärde plus avdrag för självrisken. La 30.000kr i mellan för drevet (10.000kr självrisk inkluderat), resten hjälpte försäkringsbolaget med. Kommer inte att lyckas nästa gång.
  5. 2 poäng
    Jag hade nog inte köpt ett gammalt batteri eftersom ett nytt inte är jättedyrt. Däremot har jag svårt att slänga saker som inte är helt utslitna och har därför inte mindre än 3 blybatterier i garaget som jag endast underhållsladdat och kontrollerat att de är i god kondition de senaste åren.. Det äldsta är från 1998 och visar att blybatterier med rätt underhåll kan hålla mycket länge. I segelbåten har jag sedan ett par år gått över till Litium..
  6. 1 poäng
    Det är ju lätt att prata om den möjliga hållbarheten på äldre grejer som i vissa fall har bevisat sin slitstyrka. Inte lika lätt att sia om hur länge dagens, eller morgondagens, drev håller. Jakten på bränslebesparing ger ofta grejer som är lättare och därmed ofta har sämre hållbarhet. Men vem vet? Men grattis till ett hållbart, och förmodligen välservat, drev!
  7. 1 poäng
    Det brukar vara i kända hemmafarvatten som grundstötning sker, för där slappnar man av och är inte lika uppmärksam.
  8. 1 poäng
    Jag byter bälgarna vat femte år och, ja, man behöver några specialverktyg men de kostar inte mer att köpa än att de pengarna med råge är insparade på första bälgbytet man gör själv. På vissa ställen går verktygen att hyra. Även packboxar kan man byta själv men då behövs ännu mer specialverktyg så själv överlåter jag det till proffs som även har grejor för täthetsprovning.
  9. 1 poäng
    Själv är jag inte längre med i någon båtklubb då jag nu mer paddlar kanot som förvaras på vinden när den inte används (så smidigt i jämförelse med segelbåten) så jag slipper känslomässiga konflikter. Fast vad är ditt problem med "Allt för Östersjön"? Tycker vi ska värna vår miljö, men vi är alla olika...Synd att du låter känslor styra över sunt förnuft
  10. 1 poäng
    grattis nytt är nytt. har sett annan bedömning mekaniskt fel, ingen hjälp, inte till verkstad heller efter säsongen vilket ingår men inte från hemmahamn (sjöräddning hjälpte till hemmahamn för bryggsegling ) fler oklarheter framkom mkt läggs på försäkringstagaren att ordna och ta reda på. funderar på enbart ansvarsförsäkra . B
  11. 1 poäng
    Man lär ju sig av sina misstag. Men även om försäkringsbolaget står för sen största utgiften blir det ändå dyrt. Du kanske kan källsortera det gamla drevet och sälja det som skrot, till Stena metall eller annan firma? 🙂 Som jag brukar skriva så är ju den där förrädiska landhöjningen ett gissel. Och varesig du eller jag är ensamma om det. När jag snorklar vid tänkbara naturhamnar ser jag ofta att ovansidan av en del stenar och undervattensklippor saknar algbeväxning på ovansidan, man ser även en fin färgkarta på Internationals och Hemepels vanligaste kulörer… man behöver ju inte undra vad det beror på. Men grattis till nya drevet och hoppas nu att inte går på gr… jag menar ”inte råkar ut för landhöjningen” igen.
  12. 1 poäng
    Så kan det kännas, men själv stödjer jag saker och platser jag troligen aldrig kommer besöka. Ett friskt hav är allas ansvar. Mitt båtliv har de senaste 3 åren varit begränsat till Mälaren av olika orsaker, men trots det stödjer jag både ekonomiskt och moraliskt ett rent och friskt hav. Anslut dig till kampen du med!
  13. 1 poäng
    Medhåll! Jag ser att man säljer begagnade batterier på Tradera eller om det var på Blocket, jag skulle aldrig köpa ett sådant. Inte ens om det inte behövdes skickas med transportföretag. Om jag fick ett begagnat batteri gratis, så skulle jag nog varit tveksam till att ta ombord det. Jag har fått ett sådant som jag har i en liten hobbybil, och där kan man ju ta hjälp av en nedförsbacke eller startkablar om det skulle behövas… man sitter ju inte i sjön, på samma sätt som i en båt om nu det uttrycket tillåts. Sedan bör man ju kolla konditionen på sina batterier ändå så att man inte får en överraskning ute i naturhamnen när startmotorn inte orkar dra runt motorn, eller då man måste dricka ljummen pilsner och kassera leverpastejen när kylskåpet inte får energi för att skapa kyla. Att läslampan slocknar kan ju vara ett mindre problem, om man behärskar punktskrift, men seglingsbeskrivningar ges inte ut i det formatet, vad jag vet iallafall. Med regelbunden laddning som sköts av solen mår batterier väldigt bra och håller länge, om man som sagts sköter om dem ordentligt.
  14. 1 poäng
    Jag byter bälgarna vart annat år, propelleraxelns packbox bytte jag ju av att den var skadad, men det finns två till, en där ingående axel kommer in, och en vid växlingsreglaget. Dom byter man ju ganska sällan, jag har inte läst på vad som rekommenderas. Däremot mindre packningar och O-ringar vid oljestickan, oljepåfyllningen och vid oljepluggen längst ned byts varje år. Reglagekabeln till växeln sitter ju delvis under vattnet så den slits ju snabbare än andra sådana kablar. Jag bytte efter 20 år, och det var ju alldeles för sent. Då jag har ett elektroniskt regalage kände jag inte att det var trögt att växla… för när det blir det är det dax att byta. Oljebyte varje år, men det vet du ju redan. Sedan finns det en packbox vid utgående axel från motorn, jag vet inte heller hur ofta man byter den… och där finns ju även en kardanknut, som skall vara underhållsfri… men sådana kan lastbilsverkstäder hjälpa till med. Ja så finns det en del slitdelar i delarna till lyften, och upphängningen av drevet. Likaså en besvärlig packbox där styraxeln går ut igenom skölden. Har skall man också trycka in fett minst tre gånger per säsong, men det gör man inifrån båten. Så en fettspruta med propelleraxelfett i är ju bra att ha med sig ombord. På en axelbåt skall man ju på vissa typer trycka i fett i propellerhylsan, och sedan måste man ju även smörja hjärtstocken till rodret, så där är det oavgjort.
  15. 1 poäng
    Då kan du ju bidra med en slant till de som kämpar för att rena Östersjön, eller (i alla fall) skriva på https://ostersjokontraktet.se/ . Skönt att höra att du både har god (fysisk) hälsa och trygg ekonomi, inte alla förunnade den möjligheten. Kan användas till mycket gott och tänk vad du kunde uträtta med din energi istället för detta "korståg" helt uppåt väggarna
  16. 1 poäng
    Drev går håller länge med rätt skötsel. Mitt är nästan 50 år. Jag kan se tre orsaker till att drev havererar i förtid. 1. Grundstötning. Inte mycket bättre med axel. 2. Felaktig installation från början. Tex en motor med för stort vridmoment för drevet. (Många med bravodrev och alldeles för stor diesel framför.) 3. Man missköter det förebyggande underhållet. Man måste byta bälgar, impellrar och packboxar i tid. De åldras och att få in vatten på fel ställe är obra. Detta är mer jobb än med axel men det är inte alls svårt.
  17. 1 poäng
    Det kan ju vara små skador i locket som gör att det läcker.Jag brukar slipa locket med Carborundum mot en glasskiva,alla ojämheter syns direkt.Biltema har annars packningspapper i olika tjocklekar,varit bra kvalitet på de som jag använt.Tänk på att packningen inte får vara för tjock,det ska ju täta mot impellern.Ronnie
  18. 1 poäng
    Som jag ser det, men jag är partisk, så har drev några fördelar. Förmodligen (därom tvista dock de lärde) bättre effektivitet i propellerverkan och mindre motstånd i vattnet varför de flesta planande båtar utrustas med drev. Ett traditionellt drev drar oftast inte med sig hela båten vid riktigt kraftig grundstötning vilket en axel-driven båt kan råka ut för. Ekonomiskt sett så är det ju så att alla prylar kräver underhåll och har en viss livslängd. Sköts inte underhållet så minskar livslängden. Jag vet inte hur länge ett modernt drev håller men helt klart är att i en korrekt utförd installation så lever axeldriften längre och har mindre krav på service. Så, i en planande båt kommer man förmodligen inte ifrån drev-drift så det avgörs nog av valet av båt.
  19. 1 poäng
    Det är klubben som betett sig mot mig och min båt.
  20. 1 poäng
    Jäpp, slagit med 1,2 kg slägga och 5:ans dorn efter värmning utan verkan. Stöd mot marken med en 45x70 regel. Slipat in en klack med Dremeln för att skydda kolvstång och cylindergänga. Fick i kväll loss trimcylindern via förbättrad avdragare, 8.8 bult tål 15 Nm utan att blinka , bättre fett i sprutan samt lite värme ifrån propan/butan brännare. Väl hemma värmde jag på ordentligt och testade slå med 2 kg slägga o dorn på gavellocket med cylindern väl förankrad i skruvstädet, men så lätt gick inte det. Tog och provade mitt nya verktyg men även det slinter p g a att de tre återstående stifthålen är lite förstora och ovala. Slipade ner gavellocket plant mot cylinderänden och borrade nya stifthål. Provade verktyget och det satt verkligen fast ordentligt så med en förlängning så lossnade gavellocket c:a 15 grader för att sätta sig ordentligt. Ska lägga i ugn i morgon för att sedermera chockkyla (lite köldmedium blir bra) för att få loss locket mer än 15 grader. Det var kämpigare än vad jag fick uppleva på den gamla båten och där var det inga problem att få av trimkolvarna och dela cylindrarna. Där hade trimkolvarna 30 år på nacken. Håller tummarna i morgon.
  21. 1 poäng
    Jag skulle börja med att mäta bränsletrycket. på Pentas insprutningsmotorer sitter det en väldigt finmaskig sil i tryckregulatorn, som blir igensatt av små spån från bränslepumparna. Jag hade en som gick väldigt rikt. Den hade ett tryck på 7 bar, istället för 2,5, som det ska vara. Jag tog bort silen, och trycket blev normalt. Penta säger nu att silen ska tas bort. Jag vet inte om Mercruiser har samma system, men det kan ändå vara bra att mäta trycket. Hansen Racing har en bra manometer, som mäter både låg och högtryckssidan.
  22. 1 poäng
    Jag tycker det låter som att den inte får luft, ungefär som när man kör med choken fast motorn är varm.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...