Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-03-23 på alla områden

  1. 4 poäng
    Varför det? Om precis allt skall läggas fram på årsmöten blir det i praktiken orimligt att driva någon vettig verksamhet. Att ta fram miljöregler och miljöpolicy är en fullt rimlig fråga för styrelse och föreningens befattningshavare. Årsmötet kan ju rösta bort styrelsen om det inte passar.
  2. 3 poäng
    Trots högskoleutbildningen klarar du alltså inte av att skilja på dina egna åsikter och vad som formellt är en väsentlig brist i sammanhanget.
  3. 2 poäng
    Förstår inte riktigt det där med "personuppgiftslagen", men nu när du fått "svart på vitt" från 2 mätningar, vore det inte bättre att acceptera verkligheten och åtgärda din båtbotten? I mitt yrke hade jag en klient som drev ett (liknande) fall mot en koloniförening och det slutade med en personlig tragedi både för honom och hans familj. Är nu mer pensionär, men kan gärna rekommendera en väldigt kompetent KBT-terapeut som hjälpt många som gått vilse i sin kamp mot samhället. Det svåraste är att erkänna för sig själv att man behöver hjälp, men tänk vilken livskvalitet du kan återfå
  4. 2 poäng
    Så, vad har du uppnått med mätningen? Förutom att få ett protokoll du gillade bättre och en bekräftelse på att Happy Boats mätning inte var så tokig i alla fall.
  5. 2 poäng
    Får din båt inte vara kvar på klubbens område?
  6. 2 poäng
    Kverulerande skitsnack alltså, precis som jag misstänkte.
  7. 2 poäng
    Hej och välkommen till MG ! Du köpte Northtracker istället skriver du. Eftersom de inte verkar ha släppt några modeller än med 4G (skriver bara att det blir 4G på kommande modeller) så har du alltså köpt en som går på 2G/GSM. Men GSM på 2G/3G är ju under avveckling och sista basstationen kommer vara avstängd inom två år. Hoppas därför du fick den riktigt, riktigt billigt i så fall...😉 -------------------------------- Sedan funderar jag på varför många ofta skriver att de "slänger skiten" som man betalat flera tusen för och har garanti eller reklamationsrätt på enligt KKL, istället för att se till att få pengarna tillbaka. I alla fall jag är inte gjord av pengar, och även om man är irriterad så är det nog ytterst få som skulle kasta tusentals kronor i sjön bara p.g.a. den....
  8. 1 poäng
    Jaha, då fick man sitt nya drev då. Efter en liten dunst med en sten i höstas och RF propeller utan gummihubb, ger komplikationer inuti. Gick bara i typ 3knop, men jävlar vad det smällde till. Propeller axeln kröktes, skeddan gick av, ett kugghjul släppte bitar och skickades runt i hela drevet. Om inte detta var nog, så sprack även underdelen vid propelleraxeln. Tog det via försäkringsbolaget och grym hjälp på ett gammalt Bravo2 med åldersavdrag såklart. I helgen ska det på!
  9. 1 poäng
    Såg att Mälarbåtar AB tar 3000:- för mätning, var den extra 1000 lappen bestickning eller blev du blåst?
  10. 1 poäng
    Det håller jag absolut med om. Du anar inte hur mycket jag skrattat när jag läst vissa av dina inlägg. Sedan är ju hela saken tragisk av många olika anledningar.
  11. 1 poäng
    Helt säkert drack Mellgard Hormoslyr på studentpubarna med polarna...
  12. 1 poäng
    Ahhh, nu förstår jag. Gissningsvis ligger den utbildningen så långt bakåt i tiden att den då fortfarande förmedlade att TBT (och kanske t.o.m. DDT) var helt ofarliga saker som inte alls var skadliga för miljö och varelser....
  13. 1 poäng
    Det är egentligen bara stadgeändringar som brukar vara hårt reglerade med godkännande av Årsmötet. Och det finns inget generellt "rättsgiltigt" i en ideell förening på det sätt som du fiskar efter. Läs stadgarna. Och som jag tjatat om - du har tydligen väääääldigt svårt att inse att en båtförening (och vilken förening som helst egentligen) kan ha precis vilka regler de vill. Och kan dessutom ha regler (eller avsaknad av) som gör att de kan ändra dem när de vill. Det är inte "olagligt", även om det rent praktiskt kan vara olämpligt i vissa fall. Det är just det som är det fina med föreningar - man har högt i tak, men om man är för extrem så självreglerar det sig i och med att ingen längre vill vara med och föreningen försvinner. För att vara med i en förening är nämligen varken en rättighet eller en skyldighet. Gå ur om det inte passar. Men tydligen är föreningen inte alls så hemsk som du vill påskina, då den både finns och lever väl....
  14. 1 poäng
    Goddag yxskaft (som vanligt...). När skall du fatta att din båt har en väsentlig brist?
  15. 1 poäng
    Har båtklubben meddelat att den skall bli en miljöskyddsförening?
  16. 1 poäng
    Tänker nu att motorerna nog är äldre än 1980-tal, snarare slutet eller mitten av 1970-talet. Jag vet inte helt säkert när färskvattenkylning blev standard, men det borde ju vara någon gång tidigt 1980-tal. Men dina maskiner är ju sannolikt ungefär 50 år gamla, bäst före datum har ju passerats för längesedan. En motor av detta slag som suttit i en bil, är ju renoveringsbar, men knappast en marinmotor. Med andra ord, du kan ha tur och hitta två bra motorer på bilskroten och konvertera dessa.
  17. 1 poäng
    Ja då är det ju bara att bläddra igenom. Förutom att fråga om kylare/växlare har packats om, som redan nämnts så kolla när glykolen byttes och hur ofta det har gjorts. Pentas gröna glykol kan funka i upp till 3-5 år men sen ska den bytas. Kika efter söl från olja och glykol och skruva av oljepåfyllningslocket när motorn går på tomgång, sätt handen strax ovanpå hålet, det får puffa lite lätt och lukta olja men inte tuffa hårt och lukta avgaser. Vevhusets övertrycksventil sitter baktill på motorn brevid aftercoolern, olja runt den är inget bra tecken. (Finns på de äldre motorerna) Lycka till!
  18. 1 poäng
    Ja. För ägaren har inte tagit sitt ansvar och har en båt som varken följer gällande lagstiftning eller klubbens regler. Det var ju klokt av dig att kunna förutse det som klubben meddelat alla medlemmar inklusive dig bara ett par år tidigare 😊
  19. 1 poäng
    Fråga hur många timmar motorn har gått och om spridarna är renoverade (ska göras vid ca 600 timmar) i övrigt, fråga om dokumentation på service och utbytta delar genom åren och utgå från det. Finns inget dokumenterat underhåll på 1500-2000 timmar förutom olja och filterbyte bör du vara beredd på att i stort sett vad som helst kan behövas göras, som @Kenneth_S nämner ovan. Så köper du båten så betala därefter och tro inte på eventuellt försäljarsnack om att "en TAMD41 går hur läge som helst om man byter oljan" 😉 Inte köper du väl en 30 år gammal bil utan dokumentation på t.ex kamremsbyte, utan vidare? Men är allt skött enligt instruktionsbok och serviceprotokoll är det ju bra.
  20. 1 poäng
    @zurdu, Du svarar på saker som TS inte frågar om och visar exempel på vad som gäller för andra flytetyg som inte är sådana som TS frågar om. Vad tillför det ? Googla har nog TS redan gjort. Korta svaret är "nej". Vi har inget registerkrav för den typen av båt.
  21. 1 poäng
    Hej igen. En liten uppdatering. Problemet är löst, ratten är demonterad. lite värme, ett par extra händer som höll klo-avdragaren gjorde susen, samt era tips såklart! Stort tack för hjälpen , ni som bidrog med tips och trix!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...