Jump to content
Monday 22 July 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/13/2023 in Posts

  1. 2 points
    Jag skulle nog påstå att du inte behöver oroa dig. Glasfiber består som benämningen föreskriver av glas som inte drar i sig vatten och polyester som inte heller suger upp vatten som organiska material. Gjorde för några år sedan ett test som visade på att vatten inte tränger in i glasfiber i någon nämnvärd grad. Utan att här börja förklara så är det bara att följa länken: Vatteninträngning i glasfiber.
  2. 1 point
    Ibland tänker jag att vi borde dra ihop ett gäng och skrapa bort all färg på Mellis båt så att han inte kan slösa bort mera pengar för oss alla. Optimalt är väl att vänta till han betalt föreläggandet som han själv bett att få. Då får samhället (dvs. vi alla) tillbaks en del av de pengar Mellis förbrukat och sedan har han inget case att driva längre.
  3. 1 point
    I åtminstone äldre upplagor av ISO-standarden för AC i båtar fanns en regel som sa ungefär att det får var högst 3 meter mellan elintaget och elcentralen. Om avståndet är längre än så ska installationen kompletteras med ytterligare brytare, som får sitta högst 3 meter från intaget. Vet inte om denna regel fortfarande är i kraft, men skulle tro det. Själv har jag intaget i ankarboxen och på andra sidan skottet sitter en sådan extra dvärgbrytare. Sedan är det säkert sex, sju meter kabel fram till elcentralen.
  4. 1 point
    Cigarett-tändare och sen ha handske på handen och mölja ihop den smälta tamp-ändan. Sedan har jag virat lite eltejp en liten bit upp på tampen. Har sedan inte haft några problem med fransiga tampar.
  5. 1 point
    Hej,en liten lödkolv fungerar alldeles ut märkt!
  6. 1 point
    Jag tycker det blir hårt och vasst när man bränner, så jag brukar tagla eller använda krympslang i stället.
  7. 1 point
    Jag vill bara säga GRATTIS till att nu vara inne på sida 100 i den här tråden, en tråd skapad av en sorglig gammal man som tror att han gör något gott genom att slåss för rätten att få sprida hormonstörande ämnen i ett känsligt innanhav, och därmed lämna dessa problem till eftervärlden att hantera. 🥳
  8. 1 point
    Hmmm, vårkänslorna hade kommit men det gick liksom över. För några dagar sedan spolade vi av projektbåten på tomten och den torkade fint i solskenet. Kapellet på torrt och fint i vårsolen. Idag ser den ut så här. Slangen hänger kvar över pulpit sedan tvätten. Jösses vad fort det gick ...
  9. 1 point
    Ja, jo, det har du nog rätt i. På ett forum som det här lägger folk lite mer tankekraft bakom innan man hasplar ur sig något. Och skriver ofta längre. Undrar om det är själva formatet som uppmuntrar till det på något sätt?
  10. 1 point
    Hej på dig Zurdu! Sommaren 22 var min båt på land. Men nu 23 skall hon i. Min brygga ligger i Mälaren inte långt från Hjulsta bro. Brukar gå ut genom Södertälje å sen ta en repa mot Blidö/Norrtälje eller ner till St Anna, eller båda. Seglaar oftast solo å lägger till i lä bakom nån ö om jag blir trött. Har inga bestämda mål å vagabonderar mest. Så visst kan det va kul att ha lite sällskap då å då om det passar. Min almanacka sträcker sig längre än 61 år men det är inget hinder, har seglat hem andras båtar från Medelhavet å hela Sverige runt. Dock ej norr om Övik. Har en Fingal, en av de senaste modellerna. Vill du veta mer så ta kontakt via pers. meddel här. ha det gott önskar en Ruskig prick..
  11. 1 point
    En utmärkt arbetsbeskrivning, men du menar säkert 0,1 mm bladmått. Om medbringarhalvirna hålls ihop ska ett 0,1 mm bladmått inte gå in någonstans, dvs största skillnaden i springan mellan kopplingahalvorna ska vara mindre än 0,1 mm.
  12. 1 point
    Om du monterar en flexkoppling så bör nog främre änden på axeln fixeras i ett separat axellager. Annars kommer axeln att slå i axelhylsan.
  13. 1 point
    . På min Albin Cumulus med rak axel lagras bakre änden av ett vattensmort gummilager i lagerbocken, strax framför propellern I främre änden är axeln fixerad mot backslagets utgående axel med en delbar medbringare. Axeln lagras m a o med hjälp av backslagets lager på utgående axel, inuti backslaget. Ojlud kan det bli om motorn och backslag inte är 100 % linjerad mot propelleraxeln. Axeln piskas/böjs då ut mot axeltrumman! Vilket är destruktivt i längden. En polare med liknande båt, hade ett sånt ljud du beskriver. Det var lagerbocken som glappade i skrovet. Linjering. Så här gör jag. Kontrollerar att motorfästen sitter ordentligt i båtskrov och motor. Bänder isär motorkuddarna uppåt, med ett spett och kontrollerar att de är hela. - När båten ligger på land. Annars kommer det in vatten i båten. Skjuter tillbaks gummitätningen som sitter inne i båten på axelhylsan. Kilar fast den långa propelleraxeln i mitten av trumman med små träkilar. Drar isär medbringarskivorna. Kontrollerar att de centrerar mot varandra när jag försiktigt för ihop dem. Annars får jag nu grovjustera motor i gummikuddarna. Finjustering. Skjuter på nytt isär medbringarna lite, så att jag får in ett t ex 1.00 mm bladmått i spalten, där det är som minst avstånd. Utan att snurra axeln så känner jag med bladmåttet på ytterligare tre andra ställen. Alltså totalt fyra ställen. Rakt upp, rakt ned, på styrbords sida, och på babords sida. Om allt är ok, så är det samma "glapp" runt om. Brukar bli en hel del justerande, för att få det bra. Avslutar med det jag gjorde först, kontrollerar med helt isärdragna medbringare och för ihop, utan att det kärvar. Skruvar ihop medbringarna. Allt måste stämma, annars får man vibrationer och onödigt slitage. När båten legat i sjön en månad kontrollerar jag inriktningen med bladmått mellan medbringarskivorma enligt ovan. Lossar dock inte gummidamasken, för då blir det vatteninträngning. Behöver man lossa damasken så får man täta mellan trumma och axelhylsa med en trasa... det funkar, inget tryck att tala om. Så fick jag göra när packboxarna läckte i damaskens främre ände. Om man byter packboxar, så måste deras fjädrar bytas till rostfria. Köpte på Momentum. Kan vara lämpligt att byta när man ändå mixtrar med första linjeeingen på land. Går att justera linjering utan att lossa axeltätningen av gummi när båten ligger i vattnet. Kontrollerar då att axeln kan glappa lika mycket åt alla håll, med isärskjutna medbringarskivor.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...