.
På min Albin Cumulus med rak axel lagras bakre änden av ett vattensmort gummilager i lagerbocken, strax framför propellern I främre änden är axeln fixerad mot backslagets utgående axel med en delbar medbringare. Axeln lagras
m a o med hjälp av backslagets lager på utgående axel, inuti backslaget.
Ojlud kan det bli om motorn och backslag inte är 100 % linjerad mot propelleraxeln. Axeln piskas/böjs då ut mot axeltrumman! Vilket är destruktivt i längden.
En polare med liknande båt, hade ett sånt ljud du beskriver. Det var lagerbocken som glappade i skrovet.
Linjering. Så här gör jag. Kontrollerar att motorfästen sitter ordentligt i båtskrov och motor. Bänder isär motorkuddarna uppåt, med ett spett och kontrollerar att de är hela. - När båten ligger på land. Annars kommer det in vatten i båten. Skjuter tillbaks gummitätningen som sitter inne i båten på axelhylsan. Kilar fast den långa propelleraxeln i mitten av trumman med små träkilar. Drar isär medbringarskivorna. Kontrollerar att de centrerar mot varandra när jag försiktigt för ihop dem. Annars får jag nu grovjustera motor i gummikuddarna.
Finjustering. Skjuter på nytt isär medbringarna lite, så att jag får in ett t ex 1.00 mm bladmått i spalten, där det är som minst avstånd. Utan att snurra axeln så känner jag med bladmåttet på ytterligare tre andra ställen. Alltså totalt fyra ställen. Rakt upp, rakt ned, på styrbords sida, och på babords sida. Om allt är ok, så är det samma "glapp" runt om. Brukar bli en hel del justerande, för att få det bra. Avslutar med det jag gjorde först, kontrollerar med helt isärdragna medbringare och för ihop, utan att det kärvar. Skruvar ihop medbringarna.
Allt måste stämma, annars får man vibrationer och onödigt slitage. När båten legat i sjön en månad kontrollerar jag inriktningen med bladmått mellan medbringarskivorma enligt ovan. Lossar dock inte gummidamasken, för då blir det vatteninträngning. Behöver man lossa damasken så får man täta mellan trumma och axelhylsa med en trasa... det funkar, inget tryck att tala om.
Så fick jag göra när packboxarna läckte i damaskens främre ände. Om man byter packboxar, så måste deras fjädrar bytas till rostfria. Köpte på Momentum. Kan vara lämpligt att byta när man ändå mixtrar med första linjeeingen på land.
Går att justera linjering utan att lossa axeltätningen av gummi när båten ligger i vattnet. Kontrollerar då att axeln kan glappa lika mycket åt alla håll, med isärskjutna medbringarskivor.