Jump to content
Tuesday 17 September 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/09/2023 in all areas

  1. 1 point
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
  2. 1 point
    Hmmm, vårkänslorna hade kommit men det gick liksom över. För några dagar sedan spolade vi av projektbåten på tomten och den torkade fint i solskenet. Kapellet på torrt och fint i vårsolen. Idag ser den ut så här. Slangen hänger kvar över pulpit sedan tvätten. Jösses vad fort det gick ...
  3. 1 point
    Det finns en starkströmskomponent till som kan skapa en brygga mellan elnätets skyddsjord och jordpunkt i båten - varmvattenberedaren! Kapad skyddsjord och kompletteringar enligt enligt ISO 13297 (sök på SXK tekniska kommitté) eller en isolationstransformator är nog de enda hundraprocentigt trygga alternativen.
  4. 1 point
    Jag slogs av samma tanke som Georg_Ohm. Den här enkäten gav egentligen inte svar på något alls. Istället skulle ts gjort kvalitativa studier genom att besöka riktiga båtägare på någon marina eller intervjua försäljningare som säljer nämnda motorbåtar.
  5. 1 point
    Från det ena till det andra… Undrar om ni, du, alla här, vet hur många sådana här undersökningar vi, ni alla, har besvarat de senaste åren… en hel del. Gemensamt är ju att skaparen av undersökningen, undersökningarna tycka ha begränsad kunskap om fritidsbåtar och dess användare, då alla dessa undersökningar mer eller mindre, oftast mer är felformulerade. Med litet research, alltså inläsande av fakta kanske undersökningarna i fråga hade blivit bättre och kunnat ge undersökaren ett bättre resultat att visa upp för sin examinator. Jag har för övrigt endast två ”möbler” ombord, dessa i form av två ihopfällbara stolar. Ok, det finns ett (mat-)bord också, ett med en iläggskiva. Men det finns ändå väldigt gott om sitt- och liggmöjligheter ombord, trots det begränsade utbudet av just ”möbler” ombord….
  6. 1 point
    Nja, du kan läsa stadgarna på https://www.frihavne.com/ Men det som är så dåligt är att många hamnar inte tydligt skriver ut på sin hemsida exakt vad som gäller i hamnen. Avgifterna ska vara låga, men vissa hamnar tar ut så mycket som 100 kr. Enligt stadgarna så får hamnen ta ut en administrativ/miljöavgift och den får vara maximalt 1/3 av den ordinarie gästhamnsavgiften.
  7. 1 point
    Att bli niad är väl inget att bry sig om? Att bli nollad är värre, tro mig.
  8. 1 point
    Hej. Den motorn måste ha retur till tanken för bränslekylningens skull. Returröret måste också gå ner mot botten av tanken annars blir det skumbildning i tanken p.g.a. det kraftiga flödet på bränslet. Ingemar
  9. 1 point
    Enkäten nu besvarad, utan att ens besvära mig att ha nån form av tanke på "Du" eller "NI"-formulering...
  10. 1 point
    Sent omsider kan jag tala om att jag har satt elmotor i vår Albin Vega 27 fot. Vi har en 3 kW motor som drivs av 4 st blysyrabatterier som räcker till en halvtimmes körning på full gas (en timme om man tömmer batterierna, men man ska inte gå under 50% på blysyrabatterier om livslängden ska vara hyfsad). Det knepiga med elmotor är att inte stirra sig blind på effekt i motorn osv, utan kolla vilken utväxling du ska ha och vilken propeller (2/3/4 blad och vilken storlek och vinkel de har). Jag använde en kalkylator som jag hittade på nätet för att få allt rätt. Kommentaren vid första sjösättningen, när jag råkade dra på full gas innan jag lärt mig vad nya gasreglaget hade för gränser var "oj, vilket drag du har i båten" för den skjöt iväg som ett spjut. Har inte testat köra motorn så mycket än fast jag haft den en hel säsong i vattnet för jag är fortfarande lite nervös för att kunna ta mig hem och in i hamn då vi kan ha ganska starka vindar nära hamnen. Men utan vind kommer jag upp i 5 knop utan knappt någon strömförbrukning alls, så i lugnt väder kommer jag långt även utan segel. Det är när det blåser mycket som man behöver mer kräm, men då sitter man ju i en segelbåt... Jag är nybörjare fortfarande och lite nervös kring att segla hela vägen in i hamn o sådär så jag revar i god tid och vill ha stora marginaler på batterierna, därför har jag som sagt inte testat så mycket var gränserna går. Men det är helt klart att 3 kW är större än vad motorn behöver vara för mina behov, och de där kilowatten som aldrig används är väl mer nån slags säkerhetsmarginal för om masten skulle gå i hårt väder när man är i närheten av klippor och inte har tid att vänta på sjöräddningen, eller nåt sånt. Kostnaden var väl typ 7000 kr för motorn med kontroller, direktimporterad från Kina, där dom sedan lade på 2000 kr tullavgift. Batterierna köpte jag på Biltema när det var rea för dryga tusenlappen per styck. Sen behövdes ju en ny axel (vega har en särskild reversibel grej som inte går sätta på elmotor) och ny propeller som jag tror gick totalt på 5000 kr ungefär. Eftersom jag bara har ett vanligt garage utan några särskilda maskiner köpte jag fyrkantsprofil på ByggMax som jag byggde en ram av för infästning av motor och kullager till axeln och remdrift med utväxling, och en del bultar för att hålla ihop alla fyrkantsrör. Men sen har jag bytt ut en massa elsystem och bytt lanternor till LED för att det inte finns nån generator på båten längre osv osv så jag är väl uppe omkring 20 000 kr för hela konverteringen.
  11. 1 point
    Locket behöver vara lätt att ta bort då det är där du kommer åt att ösa, gissar jag. Fortsätter gissa att det hålet är lite för litet att ösa ur och att det skulle vara bra med en elektrisk (och automatisk) länspump.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...