Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-01-27 på alla områden

  1. 2 poäng
    Båten var en HR37 och hade ursprungligen tillverkningsnummer 168. Båten togs till slut tillbaka av HallbergRassy. Men det krävdes att det började skrivas om det på internationella chattforum för att HR skulle börja inse vilken badwill som började sprida sig bland presumtiva kunder nere på kontinenten. Med största sannolikhet snyggades båten nog till och såldes. De delamineringar som fanns var nog omöjliga (eller i alla fall oerhört svåra) att rätta till så skrovet blev hundraprocentigt bra. Den båten ska man nog akta sig för att köpa (sen kan ju HR ha bytt tillverkningsnummer på den för att göra den ospårbar...). Det tråkiga med hela historien var att makarna som köpt båten tänkt göra sitt livs långsegling med den och så slutade det i stället med långdragna juridiska processer. När allt var klart så orkade de inte starta om med en ny båt och tvingades lägga den drömmen åt sidan.
  2. 2 poäng
    Men den IQ som mannen på bilden verkar inneha blir han knappast världsmästare i schack.
  3. 1 poäng
    Jag skulle rekommendera att penselmåla/försegla kanterna/snitten med gelcoat/topcoat innan du monterar ankarbeslaget. Men inget annat speciellt. Är det skum/sandwichlaminat så karva ur lite i snittet och spackla i långttrådigt glasfiberspackel (Biltema har helt ok sådant), och pensla sedan på gelcoat efter det. Då har du också en stum "ram" till ankarbeslaget.
  4. 1 poäng
    Den den ser lovande ut men är bara en delmängd av Cteks Smartpass/D250SE. Den är nog smidig för enskilda batterier för bogisar och ankarspel. Cetek har, Starthjälp av servicebanken om startbatteriet är svagt. Underhållsladdning av startbatteriet när servicebanken är full. Snygga polskruvar för kabelskor. Victrons Phoenix skruvplintar med elförzinkade skruvar känns inte båtmässigt. Jag har dock sätt något väderskydd. Förbikoppling av DCDC-omvandlaren för direkt laddning från generatorn. Jag nämner inte solpanelsregulatorn och lastvakt då den lätt kan ersättas med en fristående burkar. Allt detta går kanske att bygga på Victrons DCDC-omvandlare men det är inget jag har orkat titta på än. Jag kommer att titta en ny lösning när det blir dags att byta till LiFePo-batterier. Det dröjer förhoppningsvis några år till.
  5. 1 poäng
    Ett litet råd, starta din egen tråd istället för att kapa någon annans.
  6. 1 poäng
    Ehhh....??? Kommer ihåg en dialog om en felbyggd HR där köparen anlitat all teknisk expertis som vidhöll att den var behäftad med många fel i byggandet. Företaget nobbade till en början alla anspråk på rättelse och i ARN satt en massa kompisar till företaget (ja, så är det i ARNs båtsektion) som gick på företagets linje. Man lär ha kommit till förlikning efter några års dispyt, en förlikning som bägge parter var tvungna att hålla tyst om innehållet i och som enligt rykte drevs av den äldre generationen ägare. Men å andra sidan skulle jag säga att HR är bland de bästa båtar som byggs och att alla kan göra misstag. Ett bra företag erkänner dock och rättar till sina brister.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...