Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-01-10 på alla områden

  1. 5 poäng
    Hej Här kommer kartan som finns i Västpricken för utskrift.Ny-VHFkarta-nov2022.pdf Hälsningar Ove
  2. 3 poäng
    Hej Det var detta jag menade med att Sjöfartsverket hade flera fel däribland Grimeton som för det mesta har kallats Varberg och alltid haft kanal 22 så också i fortsättningen. Däremot är det så att lotsarna byter från kanal 19 till 82 inget som berör oss eller utsändning av navigationsvarningar. Vi undersökte detta noga före vi gjorde SXK lista och jag bor så att jag hör utsändningar från Grimeton på kanal 22 fortfarande. Stockholm radio har helt enkelt gått på Sjöfartsverkets felaktiga lista. Hälsningar Ove
  3. 2 poäng
    Noll öre! Har du samma kemi i båda batteribankerna är det bortkastade pengar, enligt min mening. Gör som @IngemarE föreslår, skiljerelä från Biltema, så kan du glömma den delen av laddfrågan. (Nu ska jag reservera mig för jag har ingen erfarenhet av ”Sense” och ”Energize”, men det har säkert någon annan. Sense-ledning har många generatorer och den är bara att koppla på startbatteriet. Energize vet jag inte vad det är i generatorvärlden.)
  4. 2 poäng
    Nej, det räcker inte för att ta sådana beslut. Och har du inte samtidig koll på belastningen på batteriet (eller om solpanelen ligger och småladdar) kan du tyvärr inte dra någon slutsats om laddstatus (dvs återstående kapacitet) alls utifrån enbart spänningen. Snarast bli lurad. Lyssna på @ChristerN och montera en batteritankmätare. Är det svårt med budgeten så spara hellre in på något annat just nu. Monterar du Biltemas sammankopplingsrelä istället för Victron Argodiode Isolator så har du redan sparat ihop till halva batteritankmätaren, slipper effektförluster/värme från dioderna och får en enklare och mer robust lösning. Senseledningen kommer då dessutom att känna spänningen på alla batterier (under laddning, eftersom de då är helt metalliskt parallellkopplade via reläet). Annars har du ett varierande spänningsfall i dioderna som gör att det blir oprecist i alla fall till den batteribank som inte har senseledningen. Satsa på rätt funktion, inte nödvändigtvis ett visst fabrikat. Och keep it simple !
  5. 2 poäng
    Gå upp till MPPT 75-15 så har ni lite utrymme för ytterligare paneler. Ingen större prisskillnad. Volmeter duger inte till att övervaka batterier. Köp en Victron Smartshunt eller BMV 712 så vet ni hur mycket Ah det är kvar i förbrukarbatterierna, inte bara deras spänning som inte säger något om laddstatus. Väljer ni Victrons smarta MPPT (med BT) så kan den ”prata” med batterimätaren (Smartshunt/BMV712).
  6. 2 poäng
    Hej Detta är något vi gjorde för Västpricken. Det fanns flera fel i det som kom från Sjöfartsverket. Detta skall vara rätt enligt de informationer vi fått, förutom att stavningen på Helsingborg kan vara fel. Stockholm Radio kommer nog med en ny karta så småningom. Vi har på SXK V hemsida skapat en GPX fil med bland annat alla Vhf stationer över hela Norden. Passar helt i OpenCPN och fungerar också i plottrar och andra system som kan importera GPX filer, finns här under OpenCPN. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  7. 2 poäng
    Det är faktiskt nu över 50 år sedan stavningen ändrades, https://sv.wikipedia.org/wiki/Helsingborg "1971 – Stadskommunen Hälsingborgs stad upplöses när Helsingborgs kommun bildas. Helsingborg stavas igen som Helsingborg" Men de kanske har redigerat en karta från stenåldern. I alla fall så sent som på 80-talet sattes det fortfarande upp vägskyltar (blå/vita) för E4-skyltning med den äldre stavningen "Hälsingborg" i Stockholm, trots att ändringen då var över 20 år gammal. Men ok, kanske inte var så viktigt, orten låg ju långt bort. Nästan i Danmark....eller nå't.
  8. 2 poäng
    Jag tycker mest det är intressant att de inte har bestämt sig för hur de ska stava H*lsingborg...
  9. 2 poäng
    Visst är det så. Men i och med att den är köpt direkt av varvet på norska vestlandet så är det inte praktiskt vettigt att åberopa en åtgärd som kräver att båten "lämnas in". Dvs transporteras till varvet för åtgärd. Jo, man skulle kunna tänka sig andra lösningar, jag vet. En del andra småsaker däremot - som kunnat skickas o.s.v. - har både ersatts och eget jobb även kompenserats. Så ingen skugga över varvet egentligen, man har generellt tagit sitt ansvar. (Köpte den f.ö. mitt i perioden när C19 stängt gränsen Sverige/Norge, vilket också sammanföll med att den svenska ÅF inte verkade ha prio/intresseav att sälja dessa båtar (fick helt enkelt aldrig en offert, bara en massa "tittar på det snart"). Därför köpt direkt från varvet och importerat själv - med de "risker" det innebär som frånvaron av ÅF att kontakta vid strul. Men det kompenserades ju delvis på "annat sätt" i mitt fall 😉).
  10. 1 poäng
    Hej Här är en länk till Norska sjökort. https://www.weilbach.com/sv/products/soekort/soesportskort/norway
  11. 1 poäng
    Jag har 100w solcellspanel till 3 95ampertimmars förbrukningsbatterier. Är mest ute dagsturer och övernattar väldigt sällan så min erfarenhet är inte så stor, dessutom har min båt inga segel så laddning får batterierna vid förflyttning. Mer batterier är vad jag hade satsat på 6stycken eller fler och gärna 200w solceller. Batterimonitorer mm är säkert bra att ha men har man för lite energi spelar det inte så stor roll.
  12. 1 poäng
    Vad tror Du om Hönö Båtrutor? https://www.batrutor.se/
  13. 1 poäng
    Hej kan bara hålla med Christer, voltmätare säger ganska lite om batteristatusen, skulle definitivt välja en smartshunt, dessa är billigare äm BMW 712, men visar samma , men endast via appen. Sen skulle jag hålla mig till Victrons prylar då de har väldigt hög kompabilitet. Men jag skulle bytt till Lithium batteri på förbrukningen med. Behöver sällan landström efter det bytet laddar fort och håller hög spänning även vid stora belastningar, man kan ta ur betydligt mer ur dem så man halverar batteribanken, Ja tyvärr lite dyra , men men
  14. 1 poäng
    Men det verkar vara förvirrat för Varberg/Grimeton, dom verkar ha fått ny kanal också, från 22 till 82. Detta gäller enligt Stockholm Radio där kanaländringar markeras i rött: Tittar man på Sjöfartsverkets webb så ser man i stället att Grimeton flyttar från kanal 19 till 82 men dom har väl alltid haft kanal 22. Dock har lotsbeställning Varberg legat på kanal 19. Kanske är det så att bara lots Varberg byter från kanal 19 till 82? Och att det är därför SXK inte heller har tagit med bytet av kanal 22 i sin tabell som postades tidigare i tråden? Fast Stockholm Radio verkar ju tycka att Grimetons gamla kanal 22 byts till 82 så dom lär nog lyssna där... Så vad gäller egentligen? Har Sjöfartsverket missat kanal 22 i sin tabell? Eller är Stockholm radio ute och seglar? Jag får inte riktigt ihop det 🤔
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    Hejhåå Jag la projektet lite på is ett tag. Men jag köpte tryckimpregnerad trall som sitsar, 22mm tjocka. Ska bara ha båten som slit och släng, så jag gör det inte så speciellt. Hålet i golvet ersatte jag med en aluplatta som en kompis fixade. Sätter nog bara dit den med gångjärn eller liknande.
  17. 1 poäng
    SXK har gjort mätningar av bottenfärgs-rester i vatten o sediment i hamnar på Västkusten och kommit fram till samma slutsats. Efter två års analyserande efter TBT så slutade de leta eftersom de inte hittade några TBT-rester i sedimenten. Undersökningen o testresultaten finns att läsa här https://pakryss.se/analyser-av-vattnet-i-vastkusthamnar-genomforda/ Jag är inte själv påverkad av TBT-debatten för min båt är yngre än TBT-förbudet, men jag håller med Mellgard om att det är lite av en häxprocess över jakten på gamla TBT-rester.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...