Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-12-24 på alla områden

  1. 3 poäng
    God Jul, God Jul, från de Värmländska djupa skogarna. Snart kommer jag på besök... Men först ska jag skrämma barnen i bygden.
  2. 2 poäng
    Som kursledare (båtmekanikerintyg) tycker jag inte att tal om kunskap är skryt. Lite motor och elförståelse kan aldrig vara fel ombord. På vinterns kurs är nästan hälften av deltagarna tjejer/damer vilket är ett roligt rekord.
  3. 1 poäng
    Nu har det vänt och snart är det sjösättning, så det är hög tid att önska alla en riktigt God Jul! Mackey
  4. 1 poäng
    Ja drevet lär du nog montera av, pentas drev är stöldbegärliga. Men även fast du upplever att det verkar svårt att montera av ett drev, så är det inte så invecklat. Montera på och av drevet samt byta olja i det är egentligen rätt enkelt, ser nog mer invecklat ut än vad det ser ut som. Ta hjälp av en kompis någon säsong och köp dig en bok med hur du går till väga. Läs in och gör som det står finns bra manualer, känner du dig osäker finns säkert någon i klubben som mer än gärna ger dig handräckning. Allt handlar egentligen bara om att våga och ta tag i det. Sedan denna eviga diskussion om axel eller drev, ett skött drev som får sin omsorg årligen håller mycket länge utan stora reparationer och kostnader. En axel tappar cirka 20% av motorns effekt jämfört med drev i en planande båt. Vill du åka snipa ja då ska du ha axel vill du åka fort då är det drev som gäller. Hur du än gör lycka till ! // GOD JUL på dig. Peter
  5. 1 poäng
    Fanns en lång tråd om detta för ett par år sedan har jag för mig. Går nog att hitta för den som vet hur man söker i arkiven. God Jul
  6. 1 poäng
    Om du söker på forumet finns en hel del trådar. Det resulterar i olika egenskaper hos båten så frågan är inte helt lätt att ge ett kort svar på. Drev eller axel beror ju lite på typen av båt också: Snipor och rena deplacementbåtar har nästan alltid axel - om vi nu talar motorbåtar. Men att åka i max 7-8 knop är kanske inte vad du tänkt dig. För högre farter blir det ju någon form av planande båt, dvs en som kan "klättra upp" ur vattnet och köra ifatt (och förbi) sin bogvåg. Här finns ju rena planande båtar med nästan obefintlig köl och drev. Dessa går mest ekonomiskt av typerna i planingsfart men tenderar ibland att gå slingrigt i deplacementfart. Den andra vanliga varianten är s.k. halvplanande båtar med axel och roder. Oftast finns en liten köl också. Lite missvisande namn kanske, eftersom många idag har motorer nog att plana ut och toppa över 20 knop. Dvs plana helt och hållet. Men p.g.a. roder och lite köl (dvs mer "skrot" kvar i vattnet vid planing) brukar de vara en aning mer törstiga i planing än en drevbåt vid samma fart och storlek. Fördelen är dock en suverän kursstabilitet även i deplacementfart, och att båten går att styra utan gaspådrag så länge den glider genom vattnet. Sämre brukar det var med roderlydnad vid backning, men med bogpropeller (ev. även akterpropeller) kan man lösa det. Likaså brukar de inte ha någon markant planingströskel där båten står på rumpan strax innan den "klättrar" upp i plan. Sedan är begreppet "modern" nog inte helt rätt, då du väl syftar på att den skall vara "krångelfri". Ordet "modern" för annars tankarna till planering o.s.v. och här kan en 20 år gammal båt fortfarande kännas väldigt "modern". Garanterat "krångelfri" tror jag f.ö. kan bli svårt att lova. Även en helt ny båt har ofta saker som behöver åtgärdas (men mer tillverkningsfel, dock inte så stora kanske). En båt hos en slarvig ägare kan börja strula redan efter ett par år med eftersatt underhåll. O.s.v. Så lite pyssel måste du nog alltid räkna med. Båtens historik och allmänna skötseln betyder mer än ålder så snart den blivit bara ett par år gammal. Men om man tittar på din budget så bör det ju ändå kunna bli en båt med motor som går att hitta delar till enkelt, dvs in på 2000-talet i alla fall. Men kravet på max 8 meter och plats för familj på 4 personer blir tufft. I alla fall om de vill sova i egna kojer. Tänker annars på båtar som Saga 29, Scand 28 (eller 32/35) m.fl. Men här kan säkert andra fylla på.
  7. 1 poäng
    Mercruisers alpha/bravo drev kan man, om man är oförsiktig samt har mutterknack, ta av från skölden på mindre än 60 sekunder. Snabbare än vissa växelhus, men tyngre att bära. Volvos DPS, DP-S, SX (modeller med bälghus) tas också av väldigt fort, ett par minuter om man återigen är oförsiktig. Volvos DPG, gamla 280,290,DP-A osv, DPH mm som har upphängninstappar tar däremot längre tid, ska man göra det snabbt och oförsiktigt så iallafall minst 5-10 min om inget krånglar... Det bästa är såklart att montera av det själv och förvara det säkert. Du har säkerligen någon mobil båtfirma i närheten som kan komma ut till din båt och montera av, förvara, och montera på för några tusenlappar. Oftast då även spara några kronor på försäkringen Så lås inte fast dig med att du måste ha axel på din nya båt, för det kan begränsa marknaden rejält.
  8. 1 poäng
    Det kan vara bälgen eller någon tätning i drevet.
  9. 1 poäng
    Det är en ventilationsnippel. Du har ett 100-drev där oljan cirkulerar i knutbälgen och smörjer knuten. Ventilen sitter där för att undvika att det blir tryck i bälgen. Skruva loss oljestickan på drevet och kolla. Det är förmodligen vatten i drevet om det kommer olja ur ventilen. Oljenivån i drevet ska vara ca 30cm under övre locket på drevet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...