Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-12-14 på alla områden

  1. 2 poäng
    Vad håller Sjöfartsverket på med!!!! Är det någon som blivit befordrad över sin kompetensnivå? Eller någon som hatar båtar? Antagligen både och! Med sämre kort och utan Hydrographicas detaljrikedom som möjligt tillval minskar säkerheten på sjön. Vem ringer sin politiker? Lokalt och i riksdagen? Ligger dessa frågor under Trafikutskottet? Upprörande av Sjöfartsverket som statlig myndighet!
  2. 2 poäng
    Supertack för omtanken, men nu har det löst sig som så att min dotter lånade boken på stadsbiblioteket i Stockholm, senaste upplagan med. Jag har redan plöjt halva boken och kan säga att så mycket jag redan lärt mig var längesedan jag gjorde under samma tidsintervall. Detta hur ett segelbåtsskrov är utformat var minsann komplext för att uttrycka det milt.
  3. 2 poäng
    Den tunga biten är att få tillbaka det till båten igen. En "bärgningslina" i den smala änden kan underlätta (har jag hört skall tilläggas). För 50 spänn får man ut mycket av den boken även om det är en tidig upplaga. Jag tänker om du inte hittar en senare upplaga.
  4. 2 poäng
    Jag tycker inte det. Det beror på situationen. Nej, är det sånt busväder finns egentligen bara att följa med och hoppas att det finns tillräckligt med plats i lä. Det finns dessutom inte så mycket utrymme för finlir. Jo, tyvärr gör de det. Angående drivankare i fören, aktern eller inte alls. Drivankare från fören eller aktern är olika lösningar för helt olika förutsättningar. Så länge man tycker att man kan fortsätta segla (behöver iofs inte innebära att man har seglen uppe) kan det hjälpa att hålla farten nere med hjälp av någon form av broms akterut (tex linor). Om man aktivt styr vill man fortfarande kunna manövrera båten och då behöver man bara få ner farten tillräckligt. Då hjälper en "broms" mycket. Blir farten för hög får båten ett eget liv och det är bla det man vill undvika. Lägger man ut ett drivankare i fören vill man egentligen bara uppnå att hålla fören mot vädret. Gör man det har man gett upp tanken på att segla utan går mer på att stänga in sig i båten och vänta ut eländet. Att ligga bi är ett annat "knep" som funkar bra i vissa situationer. (Det kan man även använda i bra väder om behov finns att ligga "still".) Hur man hanterar det hela i stunden beror enbart på hur situationen ser ut, vilka resurser man har i form av båt, folk ombord och hur utvilade de är. Men jag är av den fasta övertygelsen att en aktivt hanterad båt är alltid att föredra. Men, som sagt, man skall orka med det i längden.
  5. 2 poäng
    Jag har samma problem, fast tvärt om, med en Northstar VHF och en Northstar plotter (=Navman) här skulle VHFen ta emot positionen från plottern, således NMEA ut på plottern och NMEA in på radion, men detta har aldrig lyckats, ändå är apparaterna från samma tillverkare och ur samma generation. Har kopplat på olika sätt, har även försökt med en modernare Garminplotter, har varit inne i diverse menyer både i radion och i plottern för att aktivera denna funktion utan att lyckas. Nu har jag givit upp... DÄREMOT... blev det rätt med en gång då jag kopplade ihopa en AIS-transponder med både Northstar- och Garminplottern, liksom, "plug and play", trots att det bara var klena lösa kablar i olika färger. Jag har även testat att låta NMEA ut på AIS-respondern gå in i radion, utan resultat (har även kollat med en annan likadan Navman-radio) utan att lyckas. men nu spelar det ingen roll då Sthlm-radio och andra ändå kan lista ut min position med hjälp av AIS. MEN, jag upptäckte att det är viktigt med NMEAs signaljord, minus, samt att alla apparaternas strömförsörjning på minussidan var gemensam... om nu det senare skulle kunna vara problematiskt som det kan vara i ljudanläggningen ombord. Vi är väl inte skapta till att förstå allting... Men kolla NMEA ut på radion och NMEA in på din plotter, liksom inställningar i diverse menyer.
  6. 1 poäng
    Vi får väl segla med segelbåtarna då... istället för att hålla på och göra det bekvämt för oss med motor. Man kan klara sig helt utan motor. Det kräver mer förberedelser och man blir oftare tvungen att vänta pä bättre väder men det går.
  7. 1 poäng
    En våg bryter när våghöjden överstiger ca 14 till 18 procent av våglängden. Extra stor risk för branta vågor uppstår när två olika vågsystem korsar varandra i flack vinkel, så topparna kan sammanfalla och koncentrera vågenergin kraftigt och ge enstaka enorma vågor.
  8. 1 poäng
    Optimax är direktinsprutad och går både snålare och renare än vanliga tvåtaktare. https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercury_75_hp/105608811 https://www.blocket.se/annons/goteborg/mercury_90_optimax__05/105736729 https://www.blocket.se/annons/halland/mercury_115_optimax/105497223
  9. 1 poäng
    Motorbrunnens bredd är enbart en begränsning när du hissar upp motorn. Vid körning hänger motorn bakpå. Om du bara ser till att du har motorn hyfsat centrerad när du hissar upp den så är det inget problem. När jag googlar på båten så hittar jag bilder av 570HT med V4:or bakpå, och dessa är betydlig bredare än en 4T 50:a.
  10. 1 poäng
    Empiriska tester visar att vid ”lugnt” väder fungerar nödlösningar att styra men det blir svårare vid frisk vind och grov sjö. Hilma crew vet hur svårt det är Om roder styrningen skadas kanske man har tur och kan styra mha autopiloten som sitter kopplad till roderstocken men är roderbladet borta funkar inte det. Nödroder Diskuteras i FB grupp om Orca-attacker, har U- beslag i garaget som passar till spirbom till förra båten. Pensionärsbåten har grövre spirbom med okänd diameter. Får fundera inför vårarbetet
  11. 1 poäng
    Själv skiter jag i dessa larm som säljes på marknaden. Nu har jag ett sim kort med fri surf gratis via alla mina abonnemang (familj via Telenor) som går till en router/modem Teltonika på 12 volt (inköpt hos Kjell, finns en tråd, sök) som är alltid inkopplad, drar otroligt lite. 2 st Kasa kameror (också inköpta via Kjell, har även 3st hemma) med push-notiser som spelar in och man ser vad båten är via Google Maps och live osv.. Summa, inget krångel med 2G eller 3G samt att alla ombord har WIFI och Cromcast fungerar utan problem till TV.
  12. 1 poäng
    Då beror det nog på var längs kusterna du håller till. "Sjökortslyftet" (vilket bluffuttryck för försämrade sjökort) startade i Bottenviken och har sedan fortsatt söderut för att i år förstöra sjökorten i Stockholmsområdet. Planen var att fortsätta söderut för att avsluta i Strömstad. Så håller du till på Norrlandskusten så är det redan kört med sjökorten. Håller du till neråt Smålandskusten så är det nog fortfarande "gamla oförstörda sjökort". Plottrarnas utveckling tycker jag går åt rätt håll. Ta exempelvis möjligheten att själv loda och kunna få ett sjökort med djupkurvor som resultat. Utvecklingen på sjökortssidan går dessvärre åt fel håll med anledning av Sjöfartsverkets agerande. Att inom verket sabotera det arv av djupdata de äger och samtidigt hindra utgivning av Hydrographicas uppdaterade sjökort är kriminellt!
  13. 1 poäng
    Eniro har samma i appen som på nätet. Jag antar att du syftar på skillnaden i djupinformation. Det är förmodligen så att Eniro har uppdaterat till de nya sjökorten, efter det infama "sjökortslyftet", som fått mörkblått på massa ställen som tidigare visat rejäla djup. Detta beror på att Sjöfartsverket bara bryr sig om handelssjöfarten (pga en idiotisk finansieringsmodell för myndigheten där avgifter från kommersiell sjöfart finansierar myndighetens verksamhet), och anpassar allt efter dem. Fritidssjöfarten ses som nåt besvärligt som man helst vill ha bort helt. Sjökorten har helt enkelt fått mörkblått över allt där man anser det vara "dåligt" sjömätt. Inte för att man tror att det är så grunt, utan för att man garderar sig. Handelssjöfarten går ändå inte på drabbade platser, och med de nya sjökorten kan man stolt påstå att de nya sjökorten är säkrare. Jojo, ännu säkrare vore förstås att markera allt utanför farlederna som mörkblått. Tänk vad man skulle spara pengar på sjömätning sen!
  14. 1 poäng
    Har för mycket kvar att se av Stockholms skärgård för att känna ett behov av att åka långt 🤗
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...