Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-12-12 på alla områden

  1. 5 poäng
    Har dolt delar av tråden rörande Kriget i Ukraina. Vill man diskutera andra aspekter med invasionen av Ukraina finns det säkerligen andra forum där det kan diskuteras. Förslagsvis något där historiekunskapen är lika bred (som det startade inlägget.). Eller kanske fräscha upp kunskaperna lite. En bra början: https://www.ui.se/landguiden/internationella-organisationer/nato/framvaxten/ //stavhammar moderator
  2. 2 poäng
    Har följt denna tråd ett tag och vill nu delge mina kunskaper i ämnet, det finns i regel två variabler som gör att din motor inte kickar igång. 1 Turbon slut, ja en turbo i en båt kör du sällan slut på om du inte har oljetrycksfall osv dvs mänskliga faktorn. En turbo i en båt ligger i regel i sjön och badar i 6 månader typ. Sedan kallt och fuktigt restrerande 6 månader typ. Huset i turbon är i gjutjärn fläkten i rostfritt. Det som sker är att avståndet mellan hus och fläkt ökar på grund av korrosion. Det som då sker är att turbon bygger inte upp tillräckligt med tryck till bränslepumpen, det är turbons laddtryck som bestämmer pumpens matning med bränsle. Resultatet blir att dieselpumpen ej skickar in mer bränsle. Då produceras mindre avgaser och turbon och systemet falierar. Det krävs runt 0,5 kg tryck från turbon för att vacumklockan ska aktivera dieselpumpen. Man mäter då turbo trycket enklast med en manometer, på insugsröret sitter en tunn slang som går till pumpen, man lossar då muttern som håller nippeln lägger en koppar bricka mot kvarvarande nippel köper en dubbelmutter drar ihop nipplarna sätter på en slang till manometern och provar under belastning, då helst med en motor i arbetstemperatur. Spelet mellan turbohus och fläkt bör ej överstiga 0,2 mm med ett bladmått ganska enkelt att mäta. 2 Pumpen ger för lite bränsle ja det kan den ibland göra och då får man öka bränsle inmatningen, detta är ganska enkelt att utföra, man bör då först kontrollera att turbon är ok innan bränsleinställningen ändras. Det är då viktigt att under denna justering mäta turbotrycket under gång så pumpen inte ger för mycket bränsle. @Makro och @Volvo_Penta har på ett bra sätt beskrivit problemen. Man behöver inte ha turbotrycksmätare installerat om man nu inte gillar att ha prylar förstås. De angivna värdena som ställs in förändras sällan förrän det är dags för turbo byte nästa gång. En motor som ligger i sjön i 20 år har i regel grav korrosion runt turbohuset. Och turbon har gjort sitt.
  3. 1 poäng
    Jag förstår precis er reaktion, IngemarE, ChristerN, Kane, och Stavhammar. Inga problem alls. Jag försökte endast presentera ett alternativt perspektiv än det gängse, i mitt inlägg som censurerades bort. För övrigt skulle jag inte kalla att lägga in min synvinkel att "kapa tråden". Och varför skulle jag inte vara intresserad av andras åsikter? Det är en ganska grov anklagelse. Angående tillägget i Stavhammars inlägg om Regler på Maringuiden. Hela den här tråden går emot regel nr. 6. Och i övrigt finns det väl inlägg som är rena presentationer av nya båtmodeller, i kommerciellt syfte. Och jurister som kommer med generalla tips och sedan presenterar sitt firmanamn under. Men, men, nog om detta.
  4. 1 poäng
    Tycker du verkligen det? Jag ställer mig tveksam. Både till dit intresse av min åsikt och ditt intresse av andras åsikter! Men du får ha din åsikt och det är helt okej! Men för att förtydliga så kapar man inte trådar för att framföra sitt budskap! Starta en egen tråd om du önskar det. Men förhåll dig till våra regler på maringuiden.se //stavhammar
  5. 1 poäng
    Intressant, ... det medialt ensidiga politiskt konformistiska ställningstagandet.
  6. 1 poäng
    Georg_Ohm: Inte behövde motorn lyftas ur för att bulten gick av, en induktionsvärmare kom väl till hjälp. KAD 42 hade en slang utan pulsationsdämpare ifrån rootskompressorn. Blev sedemera ett metallrör med pulsationsdämpare. Såg din tråd om tänkbara oljeläckor på en KAD43:a, kan bara tillägga för att undersöka brukar jag ta bort herr Sjögren(Kattegatt) ifrån kölsvinet och lägg sedan in oljeadsorberande dukar så ser man varifrån det dryper ner olja.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...