Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-11-18 på alla områden

  1. 3 poäng
    Skam den som ger sig. Lite ny info. Det här är min båt på 50-talet i Båstad. HG2189.
  2. 1 poäng
    Jo, så är det ju. Det bästa är att ha en båt som är en meter lång, då får man ju en deplacemetsfart på 2,427 knop. 😉 Edit. Det är ju såklart ännu bättre om båten är under en meter lång...
  3. 1 poäng
    Har du provar att räkna med den formeln? roten ur 10 är 3,162 x 2,427 = 7,674 roten ut 17 är 4,123 x 2,427 = 10,006
  4. 1 poäng
    Så kallat gråvatten. Det får du köra direkt ut. Vill du vara riktigt miljömedveten så är det såklart bättre för den marina miljön om du tömmer det till land. Men det genereras normalt betydligt större mängder gråvatten och du skulle nog behöva tömma dagligen, vilket kanske är orimligt att orka med. Det är ju oxå en avsevärt mindre negativ miljöpåverkan av de mängder diskmedel och tvålrester som genereras jämfört med toaavfall, och då framförallt urinet som är den riktigt stora boven. Jag hade tagit ut tanken och nyttjat utrymmet till något annat.
  5. 1 poäng
    Jag har tidigare, under en längre tid, hållit kurser för ett antal NFB-intyg, något som jag la på hyllan för några år sedan. En av de största förändringarna under den tiden var ändringarna av kursdeltagarnas fokus, framför allt gällande kursen för förarintyg. Tidigare var övningsuppgifterna med sjökort, passare och transportörer, olika typer av beräkningar osv väldigt populära, men på senare år var det mer intressant att resonera/diskutera vilken plotter som var bäst, touchscreen kontra knappar osv. Den egenskapen hos kursdeltagarna minskade rejält när det handlade om kursen för Kustskepparintyg, Utsjöskepparintyg osv., alltså sådana kurser som handlade mer om intresse. Visst samtalades det om plotter då också, men övningsuppgifterna och resonemangen kring dem var fortfarande mycket intressanta. Min uppfattning är att den digitala navigationen har hjälpt oss att våga oss på utflykter vi tidigare kanske inte vågat göra. Antalet sjömil i nya vatten har nog ökat och därmed även en del tråkigheter. Jag anser inte att plotterns intåg är eländes elände. Plottern har hjälp många att komma ut på sjön och framförallt längre ut på sjön, något som tidigare var nästan förbehållet vissa andra. Om vi ser till att inte fastna med blicken i skärmen så blir det mesta bra.
  6. 1 poäng
    Vad gjorde ma förr om man råkade få sina papperskort förstörda när man var ute, tex. vattenskadade i en störtskur eller sönderblåsta i en oväntad front? Säkerheten (redundansen) är ju otroligt mycket bättre idag, även med enbart elektronik som t.ex en surfplatta med offlinekort i kombo med en mobil med onlinekort. I alla fall för gissningsvis 90% av inomskärstrafik och kustnära.
  7. 1 poäng
    Tja, finns det uppkopplade stekpannor så varför inte en ugn... 🤔😁
  8. 0 poäng
    Vill påstå att jag är kunnig i ämnet och kan även hjälpa dig med frakt Inga problem att varken importera eller försäkra(med bolagets vetskap) en icke CE-märkt båt Tror bara det är Pantaenius som ej försäkrar icke CE-märkta båtar Ersättning från försäkringsbolaget kan ibland vara något lägre men det är bara att höra med aktuellt bolag En handlare får inte sälja en icke CE-märkt båt vilket så klart är en nackdel Ska man hårddra CE-regler så är det väldigt mycket båtar i Sverige som har CE-skylten men ej uppfyller kraven = ej längre CE-märkt Om tex motorn är bytt från en Penta 41 till 44 så är båten ej längre CE-märkt(pga effektökning) Om bensinmotorn är bytt till en diesel så är båten ej längre CE-märkt osv osv Om det ej finns dokumentation på CE-certifikat så är båten ej längre CE-märkt På en mässa frågade jag Pantaenius hur ovan båtar går att försäkra men fick inget svar utan jag var bara obekväm för dom Hundratals om kanske inte tusentals båtar som importerades från USA under 2000-talet CE-märktes av ett företag i Tyskland som hette Navalis Yacht. Senare har det visat sig att ingen av dessa certifikat är giltiga Tull är 1,7% procent i dagsläget Moms 25% vilket erläggs på båtens värde och frakt Inga problem att köpa en "salvage" båt då det inte krävs någon title för export Inte heller några vid import Sverige och det kommer inte heller finnas någon historik på båten om att den varit skadad Kan berätta mer på telefon om du har frågor
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...