Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-11-16 på alla områden

  1. 2 poäng
    Styrarm och styrgaffel DP-E Glapp i bussningar till styrgaffeln på båda dreven. Bara och börja med att frigöra turborör in och ut och så småningom intercoolern på SB motor, för att över huvud taget komma åt styrarmens länkbultar till servo och mellanstag till BB drev. SB motor skulle ändå genomgå ventilöversyn och ompackning av ventilkåpan. Därför demonterades kompressorrör ,luftburk, lyftok och för att underlätta spridarrörens demontering så togs EDC-styrenheten också bort. Möjligheten för att limma på packningen till ventilkåpan rätt och tätt ökar också. Det första som slår en är att på min gamla båt var styrarmen splinesad med en slits som klämde om splinesen. Detta var ersatt på senare DP-C till DP-E drev med en fyrkantstapp som skulle vara bättre ur glapp hänseende, men med en värre låsning visade det sig. En M8 insex stoppskruv , 22 mm lång, valde någon Volvoingenjör, som inte tänkte sig att bräckt vatten någonsin skulle ta sig in till styrarmen, och inte var stoppskruven i rostfritt utförande. Det första som skedde var att insexbitsen 4mm bröts av och den avbrutna delen satt kilad i stoppskruven. Efter värmning med gasol och slipning med en Dremel fick jag ut biten. Där och då provades med mycket rostlösare och kylspray utan att lyckas, nästa insexnyckel 4mm avsågad till bits ,vred sig kraftigt utan att brytas. Nästa steg var på med mycket värme så att nylonbussningarna började smälta och då bröts nästa insexnyckel dock utanför stoppskruven. Slutligen så ordnade svärfar en vinkelväxel till en borrmaskin som passade perfekt och med en lågvarvig lagom stor batterimaskin, så gick det att borra med ett Dormer titanborr , hela vägen, 22 mm. Därefter fick man åter börja hamra in huggmejslar/sprängkilar för att tvinga ner styrgaffel o hjälm utvändigt, sitter riktigt hårt fast , man tror att gaffeln ska spricka när man våldför sig på den. Har gjort det på ett 290DP-A tidigare, med lite erfarenhet så vet man att styrgaffeln tål en del. Alla delar ser hela ut men bussningarna glappar på lagertapparna när man provar i bänk och den nedre bussningen ser krackelerad ut. Krackeleringen beror på att fett ej nått denna bussning varpå låsningen släppt och bussningen roterat med styrgaffeltappen. Nya Volvo bussningar på styrgaffeltappen indikerar att tappen inte är för sliten. Smörjkanaler rensas på härdat fett. Packboxen till styrgaffeln satt väldigt hårt , undrar om den blev limmad dit vid orginalmonteringen. Återmontage av bussningar med låsvätska , ny rostfri stoppskruv inkletad i alupasta. Ny packbox för styrgaffeln samt nya o-ringar till trimindikatorn. Diverse uppfräschning med färg. I övrigt så blir det en runda med trimkolvarna, en läcker lite, samt byte av vattenintagsslangen nu när man klätt av SB motor. Packboxen till mellanaxeln ska också bytas, den tappar fjädern. Sen har man ju nästa drev men nu vet man hur man gör tack vare lite träning .
  2. 1 poäng
    Inte en variant med 12 volt och gasol.
  3. 1 poäng
    Vi har också en Cinderella i sommarstugan, går på 12 volt och gasol. En P11 räcker till ca 50 förbränningar. Ett vanligt no name AGM 50ah och en solcell på 80 watt har vi till den, fungerar nu i 2 år. En skorsten är ett måste som redan sagts, annars väldigt smidigt jämfört vad vi hade innan, ett utedass.
  4. 1 poäng
    I denna tråd diskuteras samma problem som du har. Antar att det är PRV du byter. Läs gärna tråden då problemet kan tydligen kvarstå även efter byte, men går att fixa. https://www.etecownersgroup.com/post/etec-g1-200-ho-overheating-12399023?trail=15
  5. 1 poäng
    Förbränningstoalett är ingen dum idé även om vissa verkar göra narr av din fråga. De finns nämligen som gasol version också som endast kräver el för lilla cirkulationsfläkten. Dock är en förbränningstoalett väldigt stor och så kräver den skorsten. Men finns utrymmet är det en bra lösning. Har en i stugan (el varianten).
  6. 1 poäng
    Betydligt enklare att veta att man har sjökort över området man ska navigera i än att veta vilken mobiltäckning området har. Men kan man ladda ned sjökortsmaterialet i förväg, så blir täckningen en ickefråga.
  7. 1 poäng
    Hur klarar man sig utan papperskort? Hur klarar man sig utan plotter? Hur klarar man sig utan motor på en segelbåt? På en motorbåt? Om skepparen blir sjuk? Tröttsam diskussion, vill man färdas med papperskort, gör det. Vill man köra autorutt på plottern, gör det. Idag har vi vid nästan varje givet tillfällen ungefär fem av varandra oberoende GPSer ombord som visar med några meters marginal var vi är. Hade det varit för 20-30 år sen hade vi haft en uppsättning papperskort. Vilken situation är bäst? Jag använder jätteofta autorutt, det är sjukt bekvämt att få en linje som visar 'du ska hit', jag gör ofta avsteg från den, åker mellan öar eller väljer att runda något för att det är skoj. Men funktionen är ändå superbekväm. Någon annan gör autorutt och åker på linjen, hela vägen. Ofantligt roligt för dom som säkerligen hittar till ställen de kanske inte annars hade kommit till. Garanterat fler som vågar sig ut i ytterskärgården i Sthlm bland grynnor och skit som inte hade gjort det annars. Har ingen statistik men killgissar hårt på att det är betydligt färre grundstötningar per åkt sjömil nu än för 30 år sen innan plotter.
  8. 1 poäng
    Har en sådan i sommarstugan. Räknade någon gång ut att den drar ca 1 kWh per besök. Krävs mycket batterier för att klara en sådan…
  9. 1 poäng
    Vad gjorde ma förr om man råkade få sina papperskort förstörda när man var ute, tex. vattenskadade i en störtskur eller sönderblåsta i en oväntad front? Säkerheten (redundansen) är ju otroligt mycket bättre idag, även med enbart elektronik som t.ex en surfplatta med offlinekort i kombo med en mobil med onlinekort. I alla fall för gissningsvis 90% av inomskärstrafik och kustnära.
  10. 1 poäng
    Jag pratar här om så som säkert 98-99 procent av fritidsbåtarna i Sverige används, dvs man gör dagsturer eller åker hamn till hamn längs kusten. Om elsystemet i båten havererar slocknar ju inte mobilen samtidigt, utan klarar sig sannolikt resten av den färden. Sen är man i hamn och löser resten.
  11. 1 poäng
    Tack för svar! Som sagt, det står att den ska hänga lodrätt, så enda lösningen jag ser på det är att skruva upp den på väggen i motorrummet. Jag utgår från att det är godkänd isolering, men den satt där redan när jag köpte båten. Egentligen hade jag som du skriver hellre haft frostvakten på golvet och på så sätt kommit närmare genomföringen till kylvattnet, men jag vill ju heller inte komma för nära delar som skulle kunna vara känsliga för direkt värme, typ kablar och liknande. Vi funderar på att också använda oss av sådana kablar som du nämner i badrummet, men har inte köpt någon sådan ännu. Mvh
  12. 1 poäng
    Jag svarar - det beror på. Plottern är jättebra att se vad som finns framför båten med, det gör att jag slappnar av när jag seglar och kan fokusera på roligare saker än att hålla koll på exakt var varenda sten ligger. Med roligare saker tänker jag t ex på att styra båten och trimma segel först och främst, men också hålla koll på alla mottrafikanter på sjön. Plottern är dessutom ett grymt verktyg för att uppskatta kryssvinklar har jag upptäckt, detta gör att jag slipper slå för tidigt (eller för sent) för att klara en udde eller annat hinder när jag kryssar. När jag kappseglar brukar jag lägga in banans rundningsmärken i plottern. Det hjälper till att styra rätt på målet direkt efter en rundning. På semesterseglingen orkar jag inte riktigt bry mig, då brukar jag mest spara en liten ankarsymbol där det är trevliga naturhamnar, för att jag skall komma ihåg dem - och ibland aktiverar jag att få ett "streck" dit, men det går över öar och annat bös så man får se det lite som en fingervisning. Papperssjökorten har jag för översikt och back-up om man får elhaveri i båten (...har hänt...). En gång i tiden orienterade jag mig med enbart sjökort, det gick också, men jag vill inte tillbaka dit.
  13. 1 poäng
    Om jag skulle komma till en ny stad landvägen med båt vet jag faktiskt inte såhär rakt upp och ner vilket navigationshjälpmedel jag skulle använda. Men mänskligheten kanske kommer till det stadiet när Google Maps säger till kaptenen ombord på Rackham le Rouge: "Ta tredje avfarten ur rondellen mot Grönköping." Men allvarligt talat tror jag att det tar ett tag...
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Tror det kommer bli mer syntetisk diesel i framtiden, så den typen av motorer kommer nog fortsätta att finnas. Som @kossor skriver är inte el ett lämpligt alternativ för allt, även om det just nu är väldigt politiskt korrekt att ge sken av det när man talar miljömål. Men det var det med etanol också - ett tag. Tills man bl.a. insåg hur mycket miljöpåverkan framställningen hade. Verkligheten för att både nå miljömål och ändå ha ett fungerande samhälle kommer sannolikt baseras på mycket mer mångfald och variation i drivning och drivmedel. Allt är inte lämpligt i alla situationer, men det finns alltid något som är bäst någonstans. Syntetisk diesel är ju heller inget fossilt bränsle, vilket är just det man vill dra ner på. Inte förbjuda förbränningsmotorer, även om de flesta inte förstår skillnaden. Minns Mythbusters som körde runt en gammal Merca-diesel med filtrerad "begagnad" frityrolja från MacDonalds. Gick alldeles utmärkt, i alla fall på deras provrunda.... Själv är jag glad att den nya 36-fotsbåten klarar sig på 0,7l/nm om man vill. Och bara har en motor.
  16. 1 poäng
    Använder ni karta och kompass när ni kommer till en ny stad - eller Google maps?
  17. 1 poäng
    Hur ser värdeutvecklingen ut på den bil du äger..?
  18. 1 poäng
    Hobby o hobby. Livsstil som pensionär🤫
  19. 0 poäng
    Ja de jag känner till brukar ju kräva en hel del ström då det är en värmeslinga, en fläkt och ibland även en omrörare inbyggda i dem. Så beroende på hur det ser ut i andra ändan av ledningen, bortom elcentraler och transformatorstationer kan det väl vara uranpellets, en vindturbin, en solcellspark eller ett slags vattenfall inblandat. Men det kanske finns strömsnåla sådana toaletter avsedda för lågspänningssystem eller sådana som är helt oberoende av el??
  20. 0 poäng
    Går på vad? Uranpellets?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...