Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-11-03 på alla områden

  1. 2 poäng
    Brytpinnen finns för att propelleraxeln inte ska krökas (eller det ska uppstå annan skada i motorn) vid grundstötning. Så det ska vara en mjuk metall i pinnen. Det brukar därför vara mässing i pinnarna. Välj rätt dimension så brytpinnen fyller ut hålet i propelleraxeln, annars är det risk att pinnen gnager i godset på propellern eller att propellern kommer för långt in o skaver mot drevet.
  2. 1 poäng
    Det som kan bli bekymmer med att använda en oljesug är att det blir kvar en massa rostflagor från motorblockets insida i botten av motorns kylkanaler. Allra bäst är att få loss avtappningspluggen så det går att stoppa in en ståltråd i hålet och kratsa ur - spola - kratsa ur o.s.v....
  3. 1 poäng
    Jag tycker nog ändå det låter som att den smidigaste lösningen är att använda rorkulten. Och särskilt med en snipa så måste man vara ganska yvig när man manövrerad den vid tilläggning mm, och då det ju mycket smidigare med rorkult än med ratt. Och iom. styrplatsen ändå är längt bak så kommer nog som du skriver ratten bara sitta ivägen.
  4. 1 poäng
    Det är lite för avancerat att göra som jag och inte extremt billigt heller. Jag köpte 8 battericeller här: https://shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-V/ELERIX-LIFEPO4-battery-cell-Prismatic-3-2V70AH.html Just nu ska de ha rea så att man kan få varje cell för €36 men det syns inte på hemsidan och vid påpekade skrev de att jag ska specifiera vad jag vill ha så ger de mig det lägre priser genom offert. Jag köpte de deras batteriövervakning system som kontrollerar spänningen på varje cell men använder den bara hemma vid laddningen. I båten har jag en helkapslad batteryprotect för att inte riskera att dra slut på dem.. frakten på kalaset är €80+ och moms tillkommer så det blir inte någon billig lösning. Men säg gärna till om någon är intresserad av att beställa så köper jag gärna några till och delar på frakten! Tidigare körde jag stora tunga bilbatterier 70-90 Ah plockade ur olika bilar. Körde 6 nm som mest med två parallellkopplade sådana. Litiumbatteriet har jag använt i princip hela säsongen och bara tagit hem för laddning nu när båten är på land. Har dock i princip inte använt motorn...
  5. 1 poäng
    Anders Eriksson menar att drivankare är nödvändigt för att minska farten vid hårt väder. Se nedan artikel. https://pakryss.se/anders-eriksson-om-ggr-rapporten-broms-okar-sakerheten/
  6. 1 poäng
    Hjälper en kille att fixa hans Honda 2.3hk. Det är en 4-takt och ägaren har överfyllt den med motorolja så hela cylindern var full. Har nu tömt den till rätt nivå men massa olja kvar i cylindern. Vad gör man, låter den stå över natten?
  7. 1 poäng
    Här kan du beställa brytpinnar Även här, inkl info till vilka modeller olika pinnar passar
  8. 1 poäng
    Inget som går sönder med för mycket olja i motorn såvida man inte försöker köra den. Justera olje nivån i motorn först så den ligger på rätt nivå. Ur med stiftet, lägg en trasa över tändstiftshålet och dra runt motorn, försiktigt först så det mesta av oljan trycks ut. Sedan kan du dra ordentligt i snöret tills trasan inte blir blöt längre. Gör rent stiftet och montera. Starta och kör som vanligt. Tidigare var det vanligt att konservera motorer igenom att slå lite motorolja i cylindrarna och dra runt utan stift. Innan första start så tog man sedan ur stiften och vredrunt motorn för att blåsa ur oljan och körde sedan som vanligt.
  9. 1 poäng
    Jag har en Suzuki 2,5 fyrtakt och på den har jag oljefyllt cylindern några ggr, när "någon" inte lagt den stabilt utan den vid transport hamnat fel. Jag har då tagit ur stiftet och försiktigt dragit en tio ggr för att få ut så mycket olja som möjligt. Sedan har jag gjort ren stiftet noga och sedan hällt lite bensin i stiftet innan montering. Den brukar då starta och gå en liten stund under kraftig rökutveckling fär att sedan dö. Samma procedur med stiftet och då brukar den gå. Kraftig avgasrök i upp till en minut.
  10. 1 poäng
    Jag har tömt den på oljan och drog utan stiftet i och sen satte jag i tändstift och den startade några sekunder och sen dog.
  11. 1 poäng
    Jag tycker att det är skönt att det finns en sådan produktkategori som inte rusat i väg i pris som så mycket annat på båtsidan. Jag köpte en Motorguide (mercury?) 350w (30 kp) 2005 och använde den i början till en optimist som jag hade som släpjolle och senare till att driva en Soling (8 meter kölbåt på knappt ett ton). Min upplevelse är att blysyrabatterier inte klarar den stora kontinuerliga strömmen, alldeles för snabbt klarar de inte att hålla spänningen... efter att ha dödat otaliga blysyrabatterier köpte jag litium för två år sedan och är mycket nöjd.
  12. 1 poäng
    Så går denna helg mot sitt slut. Vi och några bekanta (Searay 280) la till på Mörkedalsklubben i fredags, men efter ha halkat omkring på det blöta berget så beslutade vi oss för att flytta för att undvika benbrott osv. La till på vår klubbö och har haft underbart väder, solceller laddar och allt bara fungerar i båten. Även några öbor kom och hälsade på och vill ta del av sällskapet och värmen från eldstaden. Ses nästa helg på sjön!
  13. 1 poäng
    Laddningen kontrollerad i båten, inget fel. Batteriet defekt, case closed.
  14. 1 poäng
    Vid låg belastning, som när lite instrument och lampor är tända, tycker jag att 12.3 är absolut undre gräns för urladdning. Då är det under 50 procent. Vid hög belastning trycks ju spänningen ner mer, så då blir det svårare att sätta en gräns. Ett startbatteri kan ju lätt vara nere på 9-10 V när startmotorn drar som mest, t ex.
  15. 1 poäng
    Jag har biltema SMF batterier i båten. Har haft båten i 6 år och de var inte nya när vi köpte, så gissar 8-10 år. Jag har lyckats överladda (typ 17v) det ena batteriet vid ett tillfälle och dra ur det andra batteriet till ca 9 volt vid ett par tillfällen. De har klarat påfrestningarna galant😉 trots allt. Nu börjar de bli sega, så jag planerar köpa nya till nästa år. Nöjd med hur de presterat isf. /L
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...