Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-24 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det vill ju till att båten är väldigt lätt om en frigolitlösning ska kunna lyfta den ur vattnet... Tror nog att sänkköl är det enda alternativet om du inte vill ha en båt med ett väldigt litet djupgående från början. Finns ju många långseglare med lång, grund köl ex
  2. 2 poäng
    Svårstartad brukar betyda dåliga spridare, finns det ingen dokumentation som säger att de är renoverade inom 600 timmar så ta loss och lämna in för provtryckning. Motorn brukar även ryka mer på tomgång och vid kallstart. Tips om turbon har du ju redan fått, mät trycket och kolla axelspel eller lämna in turbon för kontroll med.
  3. 1 poäng
    Det finns ju sådana här..?
  4. 1 poäng
    Och avdriften kommer som ett brev på posten. I alla fall den gamla Posten.
  5. 1 poäng
    Det man trots allt kan ta till sig är att vi /många bär ombord olika batteridrivna föremål som elcyklar/sparkcyklar, drönare m.m. och där är inte batterierna Li-järnfosfat (LiFePO4) baserade.
  6. 1 poäng
    Det första jag reagerar på som språkpolis är att ett så seriöst bolag som detta inte verkar kunna skilja på "de" och "dem" - redan första ordet. Det kan inte hjälpas, men för att kännas seriöst är språkriktighet viktigare än många tror.... Sedan håller jag med om att det är viktig och bra information. Dock lite dåligt uppdaterad och förenklad, då de drar alla typer av Li-batterier över en kam. Just p.g.a. de risker och känslighet som många av de första Li-batterityperna hade finns idag betydligt säkrare alternativ. Li-järnfosfat (LiFePO4), som idag nog är det vanligaste valet för den som vill konvertera sina bly-syra, nämns t ex inte. Men i artikeln bestämmer man tidigt att alla kan kallas för och sortera under "Litium-Jon" och så har man klarat av det. I verkligheten är det ganska stora skillnader mellan de olika Li-batterityperna/generationerna. En något bättre översikt och förklaring finns t ex här: https://celltech.se/sv/batteriskolan-del-1/ Här är en video (av många) som visar på lite olika uppträdande när man våldför sig på olika typer av Li-batterier: Men visst, man skall absolut vara försiktig ! Det är oerhörda energier i batteribanken, och med lite olycklig kemisk reaktion kan det bli oförutsägbart. Dock tycker jag en så "ny" artikel kunde varit lite mer uppdaterad, kanske.
  7. 1 poäng
    Jag hade börjat kolla på bränsletrycket. Det låter som att det finns lite bränsle kvar nära motorn som den startar på, men om det kan vara så att bränslepumpen inte håller kvar soppan i slangen till tanken utan det rinner tillbaka. Då får du köra startmotor tills pumpen pumpat upp bränsle från tanken igen. Jag har haft precis samma problem med en bil och där var det ett mycket litet hål i bränsleslangen som släppte i luft och därmed tillät bränsle att rinna tillbaka i tanken.
  8. 1 poäng
    Dubbelköl får du nog främst leta efter bland märken från länder som har stora tidvattenväxlingar, som Storbritannien och Frankrike. Sajten Sailboatdata har en stor databas, och där man kan söka på bland annat költyp, som de kallar "twin keel", medan det i brittisk engelska nog oftast benämns som "bilge keel". Jag antar att alternativet "variable" för költyp omfattar fällbara och hissbara, men är osäker. Testa! Här är en sökning på båtar med sån köl och längd mellan 29 och 38 fot: https://sailboatdata.com/sailboat?paginate=25&filter[longer_than]=29&filter[shorter_than]=38&filter[hull_type]=mono&filter[keel_type][]=Twin%2FTriple&units=imperial&sort=name
  9. 1 poäng
    Ett läckage vid topplockspackningen bör du se spår av, eller känna med handen. Även jag håller nog mer på att det är turbon som håller på att ta slut. Jag hade samma problem på min KAD43 förra sensommaren och hösten. Då hade den motorn gått nånstans runt 800 timmar om jag minns rätt. En utbytesturbo kostade knappt 10.000 innan Vladimir ställde till men en massa elände och oreda, och den är inte direkt jättesvår att byta själv, då den sitter lättåtkomlig högts upp på motorn. Med litet finurlighet kan man mäta turbotrycket på båda maskinerna och jämföra. Svart avgasrök brukar innebära att motorn får för mycket bränsle i förhållande till syre, blandningen blir för fet. Då är det lätt att misstänka turbon, samt i viss mån även kompressorn. -Men klart svårstartheten kan ju bero på någonting annat. En sådan simpel sak som ett igensatt luftfilter kan vara boven i dramat, eller det är iallafall väldigt lätt och billigt att byta ut detta. Jag hade kollat luftfiltret först och turbon strax därpå.
  10. 1 poäng
    Du verkar ha stor tilltro till båtägares kunskaper. Min erfarenhet är den motsatta. Det blir färre och färre som är genuint båtintresserade och att fixa själva. Allt går att betala för, bara jag kommer ut på sjön. Hem kan man alltid ta SSRS. För ett par år fick jag hjälpa en båtägare, när han om med sin flera miljoners båt, att skarva linan till förtöjningsbojen. Det fattades ett par meter och han hade ingen aning om hur man skarvade en lina på ett säkert sätt.
  11. 1 poäng
    Ja precis. Jag skrev en siffra fel. När jag bytte tank så byttes ju naturligtvis alla slangarna samtidigt, till en för ändamålet avsedd slang på 25 respektive 38mm innermått. Jag fann ju då även en passande skrovgenomföring. Nu kan jag sugtömma min 108 liters septiktank snabbt och enkelt betydligt snabbare en tidigare.
  12. 1 poäng
    "Trycksatt med vattenslang eller tryckluft, vet inte vad som är bäst, kanske vatten" Här vill jag utfärda en varning. Trycksätt aldrig aldrig med tryckluft, det kan bli direkt livsfarligt. ANVÄND VATTEN! Ser att det (tryck)luft nämnts även tidigare i tråden. Man ska med luft (eller annan gas) aldrig trycksätta kärl utöver det tryck de är designade och godkända för, det kan bli livsfarligt. En septik tank är inte designad och dimensionerad för att vara ett tryckkärl. Luft är kompressibel och om det t.ex är 40 liter tomt utrymme kvar i den och du fyller det med säg 6 bar via tryckluft så har du puttat in 240 liter luft. Det blir en rejäl smäll om tanken inte håller och 40 liter ska expandera till 240 liter på någon millisekund. Tänk på en vanlig balong som smäller, samma princip fast mycket större volymer och tryck. Vatten är inkompressibel och är därför säkrare att trycka med (jämför med att sticka hål på en vattenballong).
  13. 1 poäng
    Nej, de behöver faktiskt inte vara ordentligt anfrätta vid säsongens slut. Även för en galvanisk ström krävs en sluten loop. Bara för att ett metallstycke är i (salt-)vatten startar ingen galvanisk process som äter anoder. Det krävs mer. Om man däremot, i kombination med sina fina anoder, ser frätskador eller liknande på metallen de sitter på - då är det dags att klämta i varningsklockan och kolla att de verkligen är rätt monterade. (Jag som mest kör i dricksvatten kan f.ö. ha anoder som håller i 10 år sittande på metalldelar som ändå ser helt nya ut efter denna tid. Helt enkelt för att ledningsförmågan i sötvatten ofta är så usel att det inte kan flyta någon galvanisk ström värd namnet mellan metalldelarna).
  14. 1 poäng
    Är det inte vanligt att det är dåligt med båtar ute en måndag med tveksamt väderläge i slutet av augusti..?
  15. 1 poäng
    Korsar Värmlandssjön sen i morse. Ser bara en båt. Min egen. Typ turistfritt.
  16. 1 poäng
    På västkusten tycker jag att det varit lika trångt som vanligt men min känsla är att det är färre segelbåtar och fler motorbåtar till salu på Blocket om man jämfört med 2-4 år sen, vad orsaken nu än må vara? Men jag välkomnar en prisnedgång då vi söker större/ nyare båt samt mer plats i naturhamnarna 🙂
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...