Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    Vad händer om du öppnar bottenkrane från septiktanken och trycker in vatten med spolslang via avluftningen? Se till att tospumpen är i låst läge, annars kan det bli översvämning. Insekter gillar att bygga bo och annat i luftslangen. Har råkat ut för detta.
  2. 2 poäng
    Under de 35 åren jag kört utombordare har jag haft en impeller som krånglat, ett trimrelä och en trimcylinder som gått sönder. Vid alla tillfällen har det gått bra att köra hem utan att behöva skruva. För de flesta bekanta jag har, som kör inombordare, så är 2-3 motorproblem en "normal sommar". Om kylningen helt slutar fungera ute på sjön så är det nog ändå så att 99% ringer sjöräddningen och 1% skruvar (kan skruva). Detta oavsett utom- eller inombordare.
  3. 1 poäng
    DEt första jag skulle göra är att kolla 100% säket att luftningen inte är igensatt. Den blir lätt det. Pilla in något itifrån som du vet med säkerhet når ända in till tanken. Om den är täpt blir det samma symptom som "full" tank. // Mats W
  4. 1 poäng
    Undvik tryckluft eftersom den komprimeras och den komprimerade luften kan ge dej en överraskning genom att den sprutar tillbaks ganska otrevliga saker ur tanken om inte stoppet lossnar, kompressor har ganska högt tryck om man inte har en tryckregulator. Använd vatten spola in genom avluftningen med botten ventilen öppen. Ha någon som kollar så att du inte trycker in vatten i toalettstolen. Om det går bakvägen in i toalettstolen så får man plugga slangen från toaletten. Ha inte för högt tryck så att du skadar tank/slangar. När problemet är löst så kan du rengöra slangar/tank med tex. https://www.biltema.se/bat/vvs/sanering/saneringsvatska-2000019039 För att lösa upp urinsten m.m. Jag brukar använda ovannämnda saneringsvätska varje höst innan upptagning.
  5. 1 poäng
    Den är kanske inte direkt ful. Men jag blir lite stressad att designer inte kunnat bestämmas sig för en stil utan tagit lite av varje. Kolasås är gott. Bearnaise är gott. Sill är gott. Men de hör inte hemma på samma tallrik. Men det är bara min åsikt.
  6. 1 poäng
    Du är inte unik att uppleva toa problem, använd google så finner du hundratals med trådar. Tror att i alla innanhav och säg 12 Nm ut från land får man inte tömma septitanken ut i ”havet” så du borde ha däckstömning oxå. Klassiskt problem är urinstensbeläggning i slangarna, speciellt med saltvatten för spolning. Inre diametern på slangarna blir mindre för vart år. Vi fick stopp vid hemsegling efter köp, 15 år gamla slangar där inre dia var 19 mm pga urinsten. Däckstömningen hade aldrig funkat för tidigare ägare. Akut lösning blev att hoppa i havet med 2 meter slang och trycka in slangen utifrån, 16 grader i havet, frös som en hund. Fick göra det 2 ggr under första säsongen. Första vintern byttes alla toaslangarna och jag byggde om däckstömningen. Vi lägger aldrig toapapper i toan, inte heller OB eller pappershanddukar etc.
  7. 1 poäng
    Slangen från bottenkran ska vara kopplad till ingången på sjövattenfiltret, den grå plastgrejen. Därifrån ska en slang gå till sjövattenpumpen. Mässingsgrejen är en vacuumventil. Den ska vara kopplad antingen mellan sjövattenpump och motorn, eller mellan motor och avgaskrök. Det går lika bra vilket som. Vacuumventil har man på installationer där motorns avgaskrök ligger nära eller under vattenlinjen. Den är till för att förhindra att vatten trycks genom sjövattenpumpen, när motorn inte går, och fyller avgasslangen med vatten som tränger in i cylindern via en öppen avgasventil. Förmodligen har sjövattenfiltret gått sönder, och man har kopplat förbi det. Det ser ut som att locket saknas på filtret.
  8. 1 poäng
    Vi hade ju en Nimbus från tidigt 1980-tal innan. Bara en sådan simpel sak som att fendra ut, eller fendra in vid anlöp eller avgång från hamn kunde innebära akrobatiska övningar med rist att falla i vattnet och skada sig. Och då hade den båten ändå ganska bra gångbord innanför skarndäck att gå på. Var gång båten skulle lastas med förnödenheter i hemmahamnen eller då man i gästhamn hade varit i land och provianterat, fick lastning ske genom förluckan, särskilt då speciellt dyrbara varor från den där statliga butiken, och då var ju någon tvungen att ta emot påsarna från insidan. Nu bereder detta inga som helst problem. Sedan var det ju det där eländet med en massa kapellduk, ni med motorbåtar med kapell må ursäkta, men jag fick till slut dåndimpen på all hantering av kapellet, trilskande dragkedjor, tröga kapellvred och tryckknappar, immiga kapellrutor, kapellbågrar som man kunde klämma fingrarna i. direkt mycket roligare blev det inte då det regnade eller blåste. Även om kapellduken var tät gällde ´det att se till att det inte samlades vatten uppe på den, så att det till slut började droppa i sömmarna, även om dom var sydda med expanderande tråd. Nu kan det ju bli litet instängt i hytten, men det går för det mesta att ordna med tvärdrag en stund. Förra sommaren undsatte vi en annan båt med motorstopp, det var en hel del gammal dyning, men man stod ju tryckt på däck med ett bra räckverk att hålla i då en bogserlina skulle kastas över till haveristen, inga som helst problem. Jag har ju redan nämnt barnbarnen, och egna liksom gästande hund. Man behöver inte alls vara orolig när dessa springer runt på däck, risken att dom skulle trilla i är minimal. Sedan är det gott om plats på akterdäcket. På insidan av akterspegeln har jag installerat en infälld duscharmatur, så dusch efter bad kan ske säkert, man behöver inte stå ute på badbryggan och duscha om man nu inte absolut vill det. Jag kan för det mesta hantera båten själv vid tilläggning, om det nu är relativt okomplicerade tilläggningar. Bogpropeller, ett numera funktionellt ankarspel, samt möjligheten att så på däcket och köra sista metrarna in till brygga eller klippa möjliggör detta. Den yttre upphöjda syrplatsen, som jag inte vill kalla för "flybridge" har jag inte använt speciellt många gånger. I år satt jag där uppe när vi gick igenom Albreksunds kanal och genom Sotekanalen, annars drar det kallt där ute och det blir dumma solreflexer när man kör norrut i jagarskärmen av nästan genomskinlig plast, möjligen byter jag ut denna mot någonting i rökfärgad plast av god kvalitet. Sedan ser jag inte fören där uppifrån. Vi själva men framför allt barnen och hundarna kan dra ombord en massa sand och annat skräp från land, men en väl tilltagen spolpump med lång slang och bra munstycke, tillsammans med redan väl dimensionerade självlänsar råder bot på det problemet med nedsmutsat däck. Men det finns några saker jag irriterar mig på, det kan tänkas att samma brister räder på andra båtar. Bränsletankarna är relativt oåtkomliga bredvid motorn under akterdäcket. Dessa tankar har bra inspektionsluckor, men det är inget vidare kryputrymme ovanpå dessa och under däcket, det skulle varit några luckor i däcket ovanpå tankarna. Sedan mynnar både tvättställets och diskons avlopp under vattenlinjen, det är rätt idiotiskt. Disk- och tvättvattnet som man tappar ut måste ju övervinna trycket från båtens omgivande vatten för att kunna rinna ut, dessutom brusar det och gurglar det från avloppen då man kör.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...