Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-20 på alla områden

  1. 5 poäng
    Man brukar säga att en båt med rak axel kräver en duktig skeppare medans en båt med drev kräver en duktig båtmekaniker. 😀
  2. 3 poäng
    Själv har jag alltid gillat Maxi 909 ända sedan jag som ung fick segla en sådan på början 1990-talet. Mycket trevlig båt tycker jag. Förhållandevis liten och lätt (lättare handskas med själv) men ändå med en tillräckligt rymlig. Så jag slår ett slag för maxi 909🙂
  3. 2 poäng
    Man får ju hoppas att just det upptäcks ganska tidigt...
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Slangen från bottenkran ska vara kopplad till ingången på sjövattenfiltret, den grå plastgrejen. Därifrån ska en slang gå till sjövattenpumpen. Mässingsgrejen är en vacuumventil. Den ska vara kopplad antingen mellan sjövattenpump och motorn, eller mellan motor och avgaskrök. Det går lika bra vilket som. Vacuumventil har man på installationer där motorns avgaskrök ligger nära eller under vattenlinjen. Den är till för att förhindra att vatten trycks genom sjövattenpumpen, när motorn inte går, och fyller avgasslangen med vatten som tränger in i cylindern via en öppen avgasventil. Förmodligen har sjövattenfiltret gått sönder, och man har kopplat förbi det. Det ser ut som att locket saknas på filtret.
  6. 1 poäng
    Har läst om den. De byggde om den för dubbelt (då, för 20 år sen - säkert mer än det dubbla i dagens penningvärde!) vad båten kostade oss totalt. Så nej... Men det är rätt irriterande att en hel generation båtar är "förstörd" pga idiotiska mätregler, och likaledes idiotiska prioriteringar hos konstruktörerna.* Det fanns ett fåtal konstruktörer som struntade i sånt och ritade båtarna för att segla snabbt (i stället för långsamt men med stort handikapp) och/eller med god innervolym. Tyvärr kan man inte alltid få allt. Alla båtar är kompromisser. * Men man ser ju samma sak bland bilar i dag. Vanliga personbilar som övermotoriseras till sinnessjuka nivåer. Det finns ingen normalstor bil som behöver mer än 100 hk, och även det är overkill 99.99 procent av körtiden (och säkert 100 procent för många användare!). Och sen breda lågprofilsdäck. Bredden behövs enbart för att man ska uppfylla temperaturkraven som de höga maxfarterna innebär. Hade man begränsat toppfarten till 130 km/h, hade man kunnat ha mycket smalare och billigare däck, som hade varit säkrare både när det gäller vattenplaning och körning i snö, och inte haft några nackdelar i övrigt. Lågprofil är både korkat och obekvämt. Högprofil är överlägset på alla sätt rent tekniskt, men ändå går det knappt att få en ny bil med nåt som är i närheten av högprofil.
  7. 1 poäng
    Nej 99% av D3 funkar absolut inte bra/tillfredställande och det är inte särskilt schysst att påstå detta för en båtköpare när verkligheten ser helt annan ut Väldigt trevlig motor när den funkar som den ska men det är en motor man bör undvika vilket vilken pentamek som helst kan intyga Att en omvandlare 220/110 skulle vara ett problem har lite svårt att se. En mycket enkel pryl med två kablar in och två ut Kan inte heller se problemet med 110V apparater i båt. När de går sönder så ersätter man de helt enkelt med 220V vilket inte alls är särskilt problematiskt Båtar som haft 110V och varit i Sverige några år brukar i regel ha delar av eller alla 110V apparater bytta Och nej det sitter inga okända prylar i en Sea Ray. Allt är från stora välkända märken av bra kvalite. Att dessa är okända för DIG är en helt annan sak Nu finns det ju inte AC/värmeanläggning av den typ du syftar på i Aquador 23 men de anläggningar som sitter i Sea Ray är av samma fabrikat som de flesta Nordiska båtbyggare monterar i de båtar som sälj till tex Medelhavet Säger Dometic dig något? Stora i hela världen och även i Sverige och lagerför båda nya anläggningar och reservdelar på två olika ställen i Sverige Går tex Attwood varmvattenberedaren sönder i en Sea Ray så är den enkelt bytt mot tex en Isoterm Attwood är likt Isoterm är kopplad med flexibla slangar och kablar. Ev nån koppling som kan behövas bytas på sin höjd Ser du samma problem med tex Princess och Fairline som inte heller har samma prylar som en Aquador? Eller tex en båt som är lite äldre där en ny pryl inte passar rätt av? Om du eller företaget du jobbar åt blir ansvarig för att ett tändstift skulle gå av på en uppenbart rostskadad motor så få ni skylla er själva om ni tar på er kostnaden förutsatt att ni inte klantat er De flesta båtägare skulle förstå genom att ni visar foton Ni har även rätt i sak och juridiskt Normalt vid ett sådant scenario så kontaktas kunden och informeras om hur det ser samt vilka problem som kan uppstå Får dessvärre stå kvar vid min ståndpunkt i att jag ifrågasätter din yrkesroll pga vad du skriver och känner du dig kränkt så får du skaffa mer kunskap om båtar Du framstår som väldigt trångsynt och enkelspårig i din yrkesroll Har absolut ingen förkärlek till Sea Ray. Inte ägt någon på snart tio Har inte heller nån förkärlek till att säga emot folk på nätet Däremot så har jag inga problem med att säga till när folk har uppenbart fel och kommer med konstiga rekommendationer Jag skulle alla dagar i veckan hellre köpa en ägareskött båt än en som är varvsskött De ägare som inte sköter sina båtar rätt och inte har rätt kunskap ja där syns det tydligt så de väljer man bort alt pris därefter
  8. 1 poäng
    Den är väl över pumpens höjd. Även provat att ta isär och köra med skruvdragare på axeln för att se så den pumpar som den ska och de gör den
  9. 1 poäng
    Jag seglar hellre över en ocean än tittar på andra som gör det, men jag är absolut ingen erfaren oceanseglare. När jag läser om en trilskande watermaker kan jag konstatera att just det är ett ganska vanligt problem bland långseglare. Lösningen är att ha reserv-/nödvatten för hela besättningen för hela den beräknade tiden för överfarten. Att inte försäkra sig om att hela besättningen garanterat har vatten är nog den största planeringsmissen man kan göra. Jag kan på rak arm inte komma på något som är sämre att missa. Jo, det skulle väl vara att man glömde att ta med sig segel och då menar jag samtliga segel.
  10. 1 poäng
    Varje gång jag läser om den här produktionen tänker jag på komikern "Bubben" som dog i en forspaddlingsolycka under inspelningen av en TV-tävling. Tänk vilken händelse om en handfull kändisar och besättningen hade förolyckats, och man dessutom visste att det var slarv och misskött båt som var den direkta eller indirekta orsaken!
  11. 1 poäng
    Just av dessa skäl är LED-lister (typen som ofta saluförs som att den kan kapas) alldeles utmärkta. De består nämligen av grupper om tre seriekopplade vita LED och ett strömbegränsningsmotstånd, dvs saknar helt aktiv, switchande elektronik som kan orsaka radiostörningar. Dessutom är de av samma anledning rätt tåliga mot spänningsvariationer inom rimliga gränser. Visst får LED:arna lite mer ström vid t ex 14,5V än 12V men den designmarginalen brukar finnas hos dem. Sedan är det inte alltid den höga mer kontinuerliga spänningen (t ex 15V) som knäcker hemmaprylarna för 12V som man skulle kunna tro, utan att spänningen i båten är allt annat än "ren". Ovanpå denna s.k. "12V" vi har i båten kommer från tid till annan allsköns spänningsspikar att uppträda. Kortvariga - ja (ms) - men ibland upp till 20-40V. Dessa alstras av induktansen orsakad av långa ledningar och inte minst när vissa apparater slås till och från. Startmotorn är en sådan riktigt stor "bov". Därför måste fordonselektronik klara även en stor mängd olika störpulser ovanpå sin matningsspänning för att vara godkända för montering i just fordon. Tyvärr finns många båtprylar även av finare märken där man inte brytt sig om detta, då sådana godkännanden inte är ett krav (mer självbevarelsedrift). Däremot bland biltillbehör är oftast efterlevnaden mycket god, kanske för att det är en så mycket större marknad och alternativen många. Den peakström som dessa korta pulser orsakar brukar LED-listens komponenter klara rätt bra.
  12. 1 poäng
    Har vi tur kommer det snart ett klargörande citat från Tomas Di Levas twitterkonto.
  13. 1 poäng
    Hej och välkommen. Mycket intressant fråga angående bränsleförbrukningen. Men jag är mycket tveksam omnågon kan ge ett säkert svar på frågan. Dock, i praktiken kommer drevbåten med största säkerhet att bli dyrare i drift totalt sett. Det är ett j-kla stök med drev helt enkelt. Helst när de börjar bli slitna. Angående manövrering är det mest en vanesak. Med rak axel och roder har man inte mycket styrförmåga i låg fart. Istället använder man sig av propellerverkan med korta fram/back manövrar. Det gör man med drev också, men där tar ju en backmanöver tillsammans med roderutslag bättre. Bogpropellrar och thrusters är för amatörer och varje användande är ett personligt misslyckande som bör ge skepparen en skammens rodnad. Kan inte köra båt helt enkelt...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...