Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-14 på alla områden

  1. 2 poäng
    Kanske en sådan (som en bekant till mig har). Bilden nedan är dock lånad från Greenlines hemsida:
  2. 2 poäng
    Ja då ska man väl ha något sånt här eller en motorbåt med stort tak och plats för många paneler
  3. 2 poäng
    Nu har vårt tidigare heldöda batteri klarat av att starta vår båt en säsong till ua. Batteriet stod oladdat på 0 volt en längre tid, men räddades (för att jag ville försöka) och har nu funkat ännu en säsong, totalt tre säsonger efter att det var heldött.
  4. 2 poäng
    Bättre att köpa segel från Europa än från Kina (Boding) tycker jag. Kina har ungefär samma planer för Taiwan som Putin har (kanske mera hade nu mera) för Ukraina. Viktigast är ändå att seglet blir som man vill ha det, vilket ofta innebär att det blir som segelmakaren uppfattar att du använder dina segel. Se till att hitta en segelmakare som bryr sig om hur just du vill segla. Kappsegling? Cruicing? (Kan ju vara allt från slösegling till väldigt aktiv segling, men inte ren kappsegling.) Möjlighet att "reva" genom att segla med delvis inrullat försegel? Finns mycket mer att fundera över förutom priset och om man vill undvika Kina eller inte.
  5. 2 poäng
    Helt rätt, skulle uppskatta det till 300-500W på bussarna "i praktiken". Den andra artikeln visar en prototyp/demobuss, men så mycket paneler verkar inte vara monterade på de som verkligen sedan rullar. Men det räcker inte långt under drift, och att tolka att "solcellerna laddar batterierna istället för generatorn" som att generatorn plockas bort är fel. Snarare skall man tolka det som att solcellerna ser till att batterierna är fulladdade när bussen skall användas (så generatorn slipper göra det efter start), och sedan skjuter till lite vid varje stopp/paus. Som redan nämnts drar ett fordon, i synnerhet en buss, tiotals A för att bara vara i drift. En solig dag kan det kanske gå jämnt upp (beroende på vad AC-anläggningen drar då), men för att kunna köra bussen i alla väder och på natten kan man naturligtvis inte plocka bort generatorn. Visst låter det bra med tolkningen att "generatorn kan plockas bort", men det är nog i så fall mest en journalistisk tolkning/vinkling som gjorts utan att (vilja) veta bättre.
  6. 1 poäng
    En hydrofor, eller utjämningstank, för att du skall få att jämnt flöde i kranarna.
  7. 1 poäng
    Nu har ju du en Soling, och vill du kunna kappsegla den utan mätbrev behöver du följa klassreglerna. Kolla just, och de anger vävd duk, dvs dacron, i seglen. Detta gäller alltså även om du inte bara tänker segla entyp.
  8. 1 poäng
    Många bussar 12m och längre har 3 generatorer. När bussarna står still står de flesta (stadsbussar) med ständig laddning via batteriladdare. Har inte koll på hur mycket ström bussar normalt förbrukar men kameraövervakningssystem och system för att rapportera till kontoret var bussen är och vilken status den har samt uttag för laddning av passagerarna mobiltelefoner mm drar stora mängder. Stads och intercity bussar har ofta start och förbrukarbatterier just på grund av stora förbrukare. Jag tror inte ett dugg på att ersätta generatorn med solceller. Fler batterier måste vara lösningen För att få det fungera.
  9. 1 poäng
    Mitt försegel gjorde ca 5000 extra för vectran kontra Dacron hos dem. (segel på 26m2). Om det ger dig något, detta med 15% höstrabatt,
  10. 1 poäng
    Jag misstänker att det är en hel del missuppfattningar som smugit sig in. Ytan på solcellerna visar att det snarare rör sig om 1000 W än 50 W. Generatorn monteras säkert inte bort rent fysiskt. Målet är inte att just denna installation ska bli "bäst i världen". Jag tror absolut att 1000 W solceller gör stor skillnad på hur mycket generatorn behöver ladda. Med lämplig styrning kan man låta batterierna tappa en del energi innan generatorn går in och då finns det chans att solen kommer till undsättning. Om jag uppfattat det hela rätt så är huvudmålet att få erfarenhet inför kommande större elektrifiering av bussflottan, så om projektet inte blir 1000 % bra så ger det i alla fall önskad erfarenhet av colceller på bussar.
  11. 1 poäng
    Lite mer än 50W är det allt. https://www.bussmagasinet.se/2022/10/solen-ska-halla-luleabussar-rullande/ Och lite mer på samma tema https://www.bussmagasinet.se/2022/08/solceller-pa-dieselbussar-minskar-utslapp/
  12. 1 poäng
    De måste ju köra med släckta strålkastare om det där ska fungera. Det måste även vara mörkt i bussen nattetid.
  13. 1 poäng
    Vad blir nästa steg, att ta bort startmotorn för att spara energin i batteriet? 😋
  14. 1 poäng
    Men den inbesparade strömmen måste ju ersättas någonstans ifrån för den var väl inte onödig från början? Och 50W från en solpanel räcker inte långt, inte ens till en i sammanhanget liten båt. Många stadsbussar har mycket elektronik och även extravärmare och belysning till passagerarna. Förstår inte riktigt konceptet... kanske man kan tipsa dom att skippa dieselmotorn också, då går den ännu snålare. Passagerarna kanske kan trampa...
  15. 1 poäng
    Om jag inte minns fel och det nu var samma inslag jag såg pratades det om en 2% ig besparing i bränsle.
  16. 1 poäng
    Man kan ju räkna på det. Säg att generatorn är på 100 A max och nominellt 24 V. Vi antar en verkningsgrad på 60 procent. Vid absolut maxbelastning handlar det alltså om 4 kW, eller ca 5.4 hk. Med en specifik bränsleförbrukning på 0.33 L/hk blir den extra belastningen ca 1.8 L/tim. Det är ett absolut tak för merförbrukningen, men det finns inte en chans att laddningen är maxad ens momentant, ju. Frågan är hur mycket bussens elsystem drar. Lampor, kameror, skärmar, signalsystem, det blir nog några ampere i grundförbrukning ändå. Säg 10 A som grundbelastning? 50 W solpanel, eller ens solpanel alls, lär inte täcka upp för det. Ska batteriet laddas ur när man kör i mörker?
  17. 1 poäng
    Jag håller på att lösa exakta samma installation med två st mikrobrytare t.ex https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare-for-elektronik/mikrobrytare/mikrobrytare-1-pol-arm-p36031?gclid=CjwKCAjw7p6aBhBiEiwA83fGuio0OCSienv-wW2NQq4pPHtRmoFG1KERa2L-bSakSKxlKAPbPBBuMBoCKDwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Lösningen blir mer mekanisk då ventilens arm påverkar den ena brytare vid stängt läge (röd diod) och vid öppet läge påverkas den andra brytare som sluter kretsen med grön diod. Lite jobb med att placera brytarna rätt så att ventilens arm påverkar de båda , men det funkar..
  18. 1 poäng
    Kan du inte själv avgöra vad som är ett bra köp genom att gå igenom båten och ställa de rätta frågorna till en säljare så tycker jag att du ska ta med någon som är duktig på båtar eller kanske anlita en besiktningsman med gott renommé? Det är ju ändå ganska mycket pengar i de båtar som diskuteras i tråden och jag håller med @Capitan, det finns välvårdade importbåtar som är skötta av entusiaster och det finns svensksålda och på varv "misskötta" båtar som på pappret borde vara felfria men som är dåliga köp, så det är dumt att generalisera. Till varvens försvar (de som sköter sig) ska tilläggas att fast varvet/ mekanikern rekommenderar ägaren vad som ska göras och bytas så finns det båtägare som snålar och ber dem att bara göra det allra nödvändigaste och sen hävdar båtägaren vid försäljning att båten minsann är varvskött och det är den ju, men inte nödvändigtvis enligt tillverkarens rekommendationer.
  19. 1 poäng
    Jag har beställt nytt försegel nu i höst från Lundhs, de var faktiskt inte direkt dyrare än Boding och betydligt billigare än UK för mig. Slutade med att jag beställde Vectran-segel. Skall vara dacron med invävda förstärkningar så att seglet inte töjs enligt en av grundarna som höjde det till skyarna. Men för mig så är det viktigt att pengarna och kunskapen får möjlighet att stanna i landet, så jag betalar gärna extra för att det är så mycket det går tillverkat i Sverige. Jag har dessutom längre mast än båten skall ha så det kändes ännu viktigare att de kan mäta på plats och kolla på det då jag inte kände mig bekväm med att lösa det själv. Är rätt ny på segling
  20. 1 poäng
    Tack för info, det lutar åt att det får bli en till i sommar, men det verkar inte vara helt enkelt att hitta här i Sverige…
  21. 1 poäng
    Det skulle vara intressant om du kan göra ett belastningsprov för att se vilken kapacitet batteriet har efter denna behandling. Gärna även ett motsvarande prov för ditt nyinköpta batteri för att få jämförbara värden. Vilospänning säger tyvärr inte allt om ett batteris kondition.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...