Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-10 på alla områden

  1. 2 poäng
    Ja nån gång om året måste ju vädret vara bättre där 😉 Hoppas ni får njuta ytterligare en helg för här blir det fortsatt blåsigt 🙂
  2. 1 poäng
    Om skillnaden i pris bara är 5-10 procent kan det ju vara en vettig hållning, men om det är 30-50 procent av lokala priset är det en helt annan sak. Det kan för många handla om skillnaden mellan att köpa nya segel eller inte köpa nya segel alls. Ett nytt storsegel till vår båt skulle kosta ca 25-28 tusen kr från de segelmakare som har öppna priser. Har inte kollat med de som bara lämnar priser genom offert. Det är så pass dyrt att det inte finns en chans att ha råd med det till 2023, och mycket tveksamt även till 2024. Men skulle det gå att få ett nytt för 50-60 procent av det priset blir det garanterat möjligt till 2024.
  3. 1 poäng
    Varför inte segel från Budapest i Ungern istället? Jag har köpt från Tuss Sails och de har en agent här i Göteborgsområdet som talar svenska. Jag har både ett storsegel och en gennaker därifrån med bra resultat, dessutom är de billigare än polska segelmakare. Kolla själv och jämför. Här är mitt storsegel till min lilla Albin 57. Kostnad ungefär 1/2 till 2/3 av Polska priserna. https://www.tuss-sails.com
  4. 1 poäng
    En sådan tror jag aldrig att jag sett. Det sitter en märkning på själva motorn, kan man läsa vad som står på den?
  5. 1 poäng
    Tyvärr inte, men se på bilden som trådstartaren lagt upp. i tråden nedan så kanske det förklarar något Skulle givaren inte hamna helt rakt är det ingen fara. givaren skickar ut en strål-kon, så sitter den 5 grader snett kommer den ändå visa korrekt ljup. TRÅD
  6. 1 poäng
    Nu har jag monterat ned den. Stort tack att du tar dig tid🙏
  7. 1 poäng
    Ok, om du har en genomskrovsgivare nu så har du ju redan genomföringen klar, så om själva givaren inte fungerar så är det ju klart smidigast att skaffa en nu sådan givare.
  8. 1 poäng
    Det är ju inte raketforskning hur den där funkar. En packning mellan två glas, packningen är troligtvis lite "trött", alternativt är det en o-ring. Byt packningen, tillverka själv en ny med gummiduk. Finns hos Kuntze om du vill kunna få svar på frågor, eller på Biltema om du inte bor i Stockholm. https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motordelar/oljepluggspackningar/gummiduk-2000017978
  9. 1 poäng
    Men batteribanken är inte på 9Volt, det är systemet som endast känner av 9volt om jag inte kopplar en sladd mellan generatorns plus och batteripolens plus, då känner systemet av verklig spänning på batteriet (som i detta fall var ca 12.5volt efter en natt) Frågan är vilken kontakt är det rimligt att det blivit fel på? Allt ser superfint ut och kapslade kopplingar, så svårt att felsöka.
  10. 1 poäng
    Jo, du har nog rätt. Om vi är mentalt inställda på att byta kan vi ju gå på dem rätt hårt. Sedan är det ju så att de ser värre ut än vad de är nu när all inredning är borta. Vi kanske ska sansa oss lite ...
  11. 1 poäng
    Inget tips men jag skulle köra en matt-tvätt på den först och se resultatet. Kanske räcker?
  12. 1 poäng
    Men innan man dödförklarar batteriet kanske det är billigare att hitta varför det är en diskrepans mellan batterimätaren och smartcraftinstrumentet?
  13. 1 poäng
    Kalla nätter nu, men fortfarande lite båtar ute. Kompisar anlände också (Saga 365 och Searay 280) Kastade loss i fredags, åker hem idag, blir nästa helg också.
  14. 1 poäng
    En hybridframdrivning alltså.😂
  15. 1 poäng
    Jo. Jag hade en liten trimaran som definitivt inte gick att paddla ensam ombord. Jag tillverkade ett litet fäste som sattes på mittskrovets ena sida där sedan vevpropellern klämdes fast. Ungefär 3 knop gick det att veva upp den i. Då axeln är en spiral/flex så funkar det nog inte att dra runt den med en skruvdragare, det blir för stora krafter för axeln, det håller inte. https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/sa-bra-ar-den-handdrivna-utombordaren
  16. 1 poäng
    Å så vill vi få en redovisning av eventuella skador (o gärna bilder) efter besiktning. Så kan kommande grundstötare få lite feedback på vad de ska kika efter om (när...) olyckan är framme. Det sägs att det finns två kategorier båtägare: De som har gått på grund och de som mörkar det.... Själv tillhör jag den första kategorin 🥴
  17. 1 poäng
    Ok, med vinkelslip tog det väl en halv minut för mig. Och vinkelslipen höll fint. Så båda metoderna har fördelar och nackdelar, tydligen.
  18. 1 poäng
    Jupp - är väldigt avundsjuk. Livet hade varit så himla mycket enklare utan smaklökar och känsla för segling 🤗
  19. 1 poäng
    Om du bara visste hur enkelt och trevligt vi har det
  20. 1 poäng
    Varför vissa kommer iväg och andra inte, kan man bara spekulera i. Samt varför vissa aldrig kommer tillbaka (utan bara försvinner). Kunnskap är makt, vill man åka iväg i tex. en Maxi 95 så är det helt okej, men man bör känna till vilka risker det kan innebära. En viktig orsak till den här tråden är att de mer impulsiva snabbgående personer, som vill sticka iväg med relativt kort varsel. Ska göra det i en så sjösäker båt som möjligt. Så att de också kommer tillbaka, och kan berätta om sina historier. Min erfarenhet är att målmedvetna människor alltid når målet. Så jag oroar mig inte för de som tar god tid på sig innan de far iväg. Jag är uppvuxen vid havet, har simmat i 6°c vatten, tagit guldmagister vid 11 års ålder. Sett folk som nästan drunknat i midjehögt vatten. Havet kräver respekt och ger ingen förlåtelse till den som är övermodig. Jag har hällre överdriven respekt, än att jag underskattar min litenhet på havet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...