Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-08-26 på alla områden

  1. 3 poäng
    Denna sommar har det blivit betydligt mer jobb än åkande, tveklöst😅 Men det är en kul hobby, roligt att lära sig nya saker och kul när det blir bra. Kan faktiskt sakna Knobben emellanåt, den hade sin charm. Men det var dags för något nytt och jag har länge haft span på denna klassiska modell av Bertram, så riktigt kul att få renovera den till ett bra skick.
  2. 2 poäng
    Även om det fanns är det nog billigare att köpa en begagnad upp till ca 22 fots segelbåt. Det är ju numera vrakpris på sådana även om de flyter.
  3. 2 poäng
    Om du menar att du ska lära dig att hantera en segelbåt genom att pilla på en modellbåt så tror jag du misstar dig. Jag tror isåfall det.är långt mer lärorikt att hänga med någon bekant ut på sjön, och även att vara med på sjösättning och upptagning, och då såklart på och avlastning. Kanske även dom saker som görs när båten väl är uppe på land.
  4. 1 poäng
    Det är inget fel på din beskrivning ett MS-backslag men TS tror ju själv att han har ett RB och då finns det möjlighet att det innehåller någon form av belägg som ju kan slitas.
  5. 1 poäng
    En modell på ca 1 m av en vanlig fritisdsegelbåt är inte helt vanligt, frånsett de radiostyrda. "Prydnadsmodeller" av det lite mer seriösa slaget av en "normal" segelbåt är oftast inte större än 40-50 cm och oftast inte så detaljerade som det jag uppfattar du är ute efter. Som nämndes tidigare så är radiostyrda ofta inte verklighetstrogna alls på däck och riggdetaljer eftersom de är skapta för att kunna radiostyras. Ett förslag är att bygga en egen modell, man lär sig mycket på det. Jag byggde en Engelsk kutter för 20 år sedan (första och enda bygget hittills). Kunde inget om modellbygge eller riggning av kuttrar, eller andra segelskutor för den delen. Åkte och fotade några i verkligheten och googlad rigg och segelsättnings. Blev ett kul projekt och lärorikt. Och förvånansvärt bra resultat🙂
  6. 1 poäng
    Hej. Om det inte slirar i backslaget, så kan det vara propellern som lossat och kilen gått sönder. Då drar inte propellern med vid back men vid framdrift biter konan fast och driver framåt. Ingemar
  7. 1 poäng
    Inom samma ämne... prioritering och val. Före pandemin semestrades det utomlands som aldrig förr. Himlen förmörkades av flyg😇 När gränserna stängdes, och flygflottan blev stående, så köptes det båtar husvagnar och husbilar. Man hemestrade i Sverige och sista åren i hela Skandinavien. Nu har flygrestriktionerna hävts. Folk vill börja flyga igen. Både dit o hit. För att få råd med detta säljer folket det de köpte på sig ofta till lånade pengar, båtar, husbilar och husvagnar. Det blev närmaste året en mättnad på marknaden och priserna störtdyker. - Ett råd jag fått av en seriös handlare... Vänta till nästa höst med att köpa husbil. Du kommer att spara stora pengar. Har kvar och kommer att ha kvar min gamla Albin Cumulus. .
  8. 1 poäng
    Därför att Teak är ett riktigt fett träslag. Om du slipar en bit massiv Teak och sen känner på slipdammet så beter det sig ungefär som brun farin. Fernissan lägger sig nästan bara som ett skinn på ytan. Och värst är det när det är nyslipat. Jag försöker i alla fall "avfetta" innan jag fernissar Teak. Sen får du och alla andra göra som dom vill.
  9. 1 poäng
    https://letmegooglethat.com/?q=köpa+teakplywood
  10. 1 poäng
    Att torka av med t ex T-Röd innan lack/målning gör man för att få bort fett mm som kan göra att lacken fäster sämre. Den här är ännu bättre än att dammsuga tycker jag, https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slippapper/klibbduk-10-st-2000021865
  11. 1 poäng
    Framförallt ska man dammsuga för att få bort allt slipdamm från hörnor, porer och skruvhål. Dammet dras annars runt med penseln och ger dålig yta. Avtorkning räcker inte.
  12. 1 poäng
    Det minskar fuktrörelser i träet, om vi pratar massivt trä. Då håller lack och färg bättre. Teak är så fett att man inte behöver olja, och plywood suger inte i sig oljan så där blir det bara fel.
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    Fel ordval av mig, färre ska det vara.
  15. 1 poäng
    Dessa små snåla motorer pumpar väldigt lite bränsle vid lågt gaspådrag därför är det bra att ha så mycket gaspådrag som möjligt för att inte behöva pumpa/köra så länge för att flytta fram eventuell luftbubbla till luftskruven och friheten. Naturligtvis bör man dra ner på gasen när motorn går igång.
  16. 1 poäng
    En modellbåt och specifikt en radiostyrd är till närmelsevis absolut inte identisk med en riktig båt. Att radiostyra en båt görs på enklaste vis med linor från servo till roder eller skotvinsch och har mycket lite med verkligheten att göra. Att lära sig segla görs isåfall lika bra genom att läsa en bok eller som redan sagts, åk med en båt ut med kunnigt folk. Eller gå en seglarkurs, där pratar vi om utbildning på riktigt.
  17. 1 poäng
    Jag köpte en segelbåt (Maxi magic, 8 m lång) båren 2011 för 135.000:- Det var ett marknadsmässigt ok pris på den båten våren 2011. Hösten 2011 stod det klart att marknaden för den typ segelbåtar mer eller mindre imploderat. Priserna på Blocket sjönk drastiskt närmsta åren därpå. När jag sålde den hösten 2018 fick jag 30.000:- och var glad att jag över huvudtaget fick den såld, värre var det för typ Maxi 77:or och andra 70-tals segelbåtar. Hösten 2018 köpte jag mig en Saga 27 (snipa/motorbåt) för 115.000:-, nedprutad från 140.000:- Med tanke på trenden på Blocket för den båtmodellen så var 115.000:- något högt för en i bra skick med originalmotor från 1979. Priserna fortsatte sjunka och till hösten 2019 verkade de flesta säljas för 70-90.000:- med originalmotorer. Sen kom Corona...... och båten/sommaren verkade Saga 27:or hå åt som smör för runt 140.000:- med originalmotorer och allmänt sjabbiga originalskick i övrigt. Nu är priserna definitivt på väg neråt igen. Vad Maxi magic legat i pris under Corona vet jsg inte, men de som jag sett ute på Blocket nu senast har legat runt 70.000:-, ca dubbla priset jämfört realistiskt värde 2019. Nu ska många göra sig av med sina "Corona" båtar inköpta till överpriser, så ja, en 50% nedgång från 2020 års nivå på vissa båtmodeller tror jag är sannolikt. Nedgången har nog redan börjat märkas på Blocket upplever jag, men de flesta ligger ändå ute till orealistiskt höga priser. Vinnare är de som sålde på sommaren 2020 och förlorare de som köpte sommaren 2020.
  18. 1 poäng
    VHF-radio och mobiltelefon har inte likvärdig funktion. Med VHF-radio kan man från båten dels få ut ett nödanrop till närliggande båtar som kanske snabbt kan komma till undsättning, på enstaka minuter om man har tur. Dels kan man själv höra nödanrop från båtar nära och försöka hjälpa till där. En mobiltelefon kan bara komma i kontakt med en part, så ringer man t ex 112, så vet närliggande båtar inte ett skvatt om vad för nödläge du befinner dig i. Båda är bra, men på olika saker.
  19. 1 poäng
    Vet ej på rak arm, vi fick plats utan kö men det var några år sen. Ekolns Segelklubb är det iaf.
  20. 1 poäng
    Eftersom varudeklarationerna/certifieringarna för båda oljorna är identiskt lika så går det inte att svara på vad det är för skillnad utan tillgång till nån slags industriellt testlabb. Mina fördomar säger att det är samma produkt men prissatt olika för olika marknadssegment, men det är som sagt bara fördomar och inte faktabaserat överhuvudtaget. Personligen kör jag på just den "turbodiesel"-oljan, men min motor är från 1978 och saknar turbo. Vad jag än köper så är det otroligt mycket bättre för motorn än vad som rekommenderas i handboken. tillägg: dubbelkollade så jag inte far med osanning, och det var tur för nu är det faktiskt några marginella skillnader i säkerhetsdatabladet. Jag minns att jag gått igenom detta med förstoringsglas för några år sedan av ren nördighet, och då var det ingen skillnad, men nu skiljer det några tiondels viktprocent på en av beståndsdelarna. Tvivlar dock fortfarande på att det motiverar att man tar nästan dubbla literpriset, men envar får göra sin egen bedömning. Det är i princip omöjligt att som konsument bedöma kvaliteten objektivt.
  21. 1 poäng
    Samt nya soffor och nytt bord.
  22. 1 poäng
    Det är Teak, eller "Teaksubstitut". Ser ut som massivt utom på bild 2 som är plywood. Bild 5 kan vara fanérad. Ta det försiktigt med slipningen där så du inte slipar igenom. Instrumentbrädan är den som ser minst ut som Teak men det är i alla fall inte Mahogny. Ta loss bitarna. Slipa och fernissa med fernissa för inredningar. Alltså sidenmatt. Olja INTE innan du fernissar. Teaken är redan fet. Tvätta dom finslipade delarna med aceton eller thinner innan första lagret fernissa.
  23. 1 poäng
    Bogpropellern var tidigare bara plastad från insidan, så jag plastade igen den även från utsidan,
  24. 1 poäng
  25. 1 poäng
    Durken klar, täckt med ett lager gelcoat samt utrollat spackel som halkskydd.
  26. 1 poäng
    Ryggstöd och ruta på plats.
  27. 1 poäng
    Som pricken över i är nu till sist rutan till flybridge på plats. Mer jobb än man kan ana för att få till denna; eftersom jag vill bibehålla det ursprungliga 60/70-talsutseendet så var det självklart att rutan skulle vara ljusgrön. Problemet var att gröna rutor slutade vara populärt för mer än trettio år sedan och ingen i Sverige hade kvar materialet i lager. Jag hittade ett företag som kunde nytillverka en skiva, men den skulle kosta i runda slängar 10.000:- + frakt och formning mm så slutsumman hade blivit hiskelig. Lösningen kom dock i form av ett tips om en firma i Tyskland som levererar plexiglas med stort urval av kulörer (bl a ljusgrönt) samt i de mått man önskar. Dessutom till ett väldigt rimligt pris. Inalles har det varit många inblandade för att få till denna ruta; råmaterialet levererades från Tyskland, varmformningen/böjningen gjordes av en en firma i Sandviken, aliminiumlisten anodiserades i Upplands-Bro, ändbeslagen kromades av en firma i Borlänge och gummilisten levererades från USA. Dock mer än väl värt allt jobb.
  28. 1 poäng
    Jag bor i strömsholm och har åkt kanalen upp till ängelsberg. Kanalen börjar vid borgåsund där man kan tanka, köpa sjökort och slussbiljetter. Gå in på http://www.borgasund.se och kolla. Bada kan man göra i kanalen, gästhamnar finns det med jämna mellanrum.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...