Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-08-11 på alla områden

  1. 3 poäng
    Alldeles för kort tid (1-2 timmar) i förhållande till kostnaden.....😀
  2. 2 poäng
    De senaste dagarna har vissa sidor hängt sig när jag skall skriva in och lägga till bilder. Det hjälper inte om jag byter browser, rensar cachen eller kör ikognitoläge. Är det någon mer som upplever det här?
  3. 2 poäng
    Hej på er! Inser att jag inte uppdaterat tråden. Vi skruvade ut de befintliga skruvarna och borrade upp hålen med ett 6mm borr. Därefter satte vi i en rostfri M6 bult från utsidan. Jag hade förberett en låsmutter med en bricka som jag limmat fast med en klick epoxi. Denna mutter satte jag i en hylsnyckel som jag i sin tur satt fast på ett kvastskaft med buntband. Mha detta skaft lyckades vi hålla muttern och brickan på på plats medan en av oss skruvade från utsidan. Sedan var det bara att göra detta en gång till... Lade förresten en rejäl klick silikon mellan stegen och skrovet (detta ligger inte under vattenytan) innan vi drog ihop det hela Lite meckigt men det blev bra! Tack för alla råd. /mvh Niclas
  4. 2 poäng
    För er andra som är lika förvirrade kan jag meddela att "BUV" tydligen används som förkortning för "båtuppställningsvagn".
  5. 2 poäng
    Rörö idag. En av de få gånger som jag upplevt kö till sugtömningen, en segelbåt ligger och tömmer och några vänner väntar på att komma in och vi på kö där efter 😮 Men som vanligt har den bryggan få besökare i övrigt med tanke på omsättningen av båtar i gästhamnen.
  6. 1 poäng
    Bytt matarpump och filter. Nu startar den som den ska.
  7. 1 poäng
    Lite motsägelsefullt fick jag in det här tråden men när jag skall citera någons inlägg så hänger det. Får se om detta funkar....
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    Säga vad man vill om symmetri, med eller utan a... Min sb-sida är bredare än bb-sidan! Hopplöst idag, sajten laggar ur. Hursomhelst, däcket på strybordsidan bredare än det på babordssidan. Det syns ju inte på denna bilden, men hytten står alltså förskjuten åt babord. Gissa vilken sidas däck som blir smutsigast..? Men det är väl så med dessa "glasskiosker på pråmar" att man prioriterat användbarheten och funktionen framför designen. Notera även det stabila räckverket runt båtens upphöjda relingskant, som avslutas i två synnerligen stabila och praktiska pulpitar ute på det halkfria peket. För ovanlighetens skull ligger det ute en sådan här Triton 29 på Blocket, den har hittat ända till Haparanda från det fagra teak- och mahognydoftande Orust.
  10. 1 poäng
    Om du ser till att få en bokad tid så tar väl servicen ett par timmar eller så. Jag servade min e-tec förra hösten på Bergshamra varv i Norrtälje när jag ändå var på landstället utanför Ljusterö som inte är allt för långt därifrån. Då lämnade jag in båten och tog en långpromenad med hunden så var det klart när vi kom tillbaka.
  11. 1 poäng
    Så ser jag att SSRS-Rörö äntligen fått sitt stationshus på plats...
  12. 1 poäng
    Och jag som trodde jag var krånglig genom att monterat ett kamera vid mitt Engbo-ankarspel. 😉
  13. 1 poäng
    Har du läckage i båten från septiktanken är det något som gått sönder/lossnat. Principsskisser; https://www.hjertmans.se/news/2014/10/ny-toalettlag-2015 https://www.benns.se/toa-och-septiktankinstallation
  14. 1 poäng
    Har du skruven lös så kan du höja och sänka motorn manuellt. Men med risk att du får in vatten, och därmed korrosion, dit du inte vill. Jag skulle välja att ha motorn nere hela tiden, om du har den förtöjd vid brygga vill säga, den enda som händer är att du får lite beväxning på den. Det kan lätt tvättas bort med ett par veckors mellanrum. DU kan även givetvis fylla på olja i trimmen och lufta den. Om läckan är liten så kör du troligen säsongen ut utan problem.
  15. 1 poäng
    Abus lås och Länsförsäkringar. Även en bult genom akterspegeln.
  16. 1 poäng
    Jag har än så länge inte hört någon som inte är nöjd över byte från spoltoa med tank till mulltoa typ Airhead. Skulle själv vilja göra det bytet. Airhead:en är ganska dyr, men om du ska börja från noll och köpa nu spoltoa, installera tank, däckstömning, slangar och inte minst jobbet att göra det så blir det nog ingen skillnad i slutsumman. Så kör på en Airhead direkt👍 Eller enklaste lösningen, en pottaporti om man orkar släpa den tanken och tömma🙂
  17. 1 poäng
    Jag har också tänkt på att det ser lite lattjo ut, men anade att det måste vara praktiskt på något sätt. Båtar är ju alltid en hoper kompromisser och kanske kan utseendekompromissen göra det mer praktiskt inuti. Eller på däck.
  18. 1 poäng
    Min Skilsö 35 är assymetrisk....🙄 Fult ? Inget man tänker så mycket på estetiskt, men det är VÄLDIGT praktiskt med den skjutdörr och nedsänkta skarndäck som då får plats på ena sidan. Även Grandezza 37 m.fl har samma lösning.
  19. 1 poäng
    Hej Jag hade valt att installera en spoltoa med tank, för tömning vid lämplig marina. Vänlig hälsning bertil Rolland
  20. 1 poäng
    Personligen skulle jag satsa på en Albin 78 i stället. Rymligare och modernare. 80-års modell eller nyare med luckgarage
  21. 1 poäng
    Den här typen av lås är väl bra till utombordare som monteras men skruvtving istället för genomgående bultar, vilket jag antar är fallet med din 20-hästare? https://m.noblessmarin.se/sv/articles/2.614.1529/motorlas-25-till-30-hk
  22. 1 poäng
    Jag vet att det finns ett par ställen vid strömma, den en är är en Yamahaverkstad, och den andra har vinterförvaring av båtar såvitt jag kan se. Det är ju hyffsat nära Nacka. Du har inte funderat på båtklubb?
  23. 1 poäng
    Några alternativ på auktoriserade Yamahaserviceverkstäder, några av dem har vinterförvaring också. Nordwall (Lidingö) Yamaha Center (Haninge, Danderyd) Hammarby Marinservice (Långholmen) Marine Store (Bergshamra, Norrtälje) Björnhammarvarvet (Svinninge)
  24. 1 poäng
    Har varit ute nu lite längre och inga konstigheter, allt flyter på enligt förra inläggen. Min generatorn reglerar sig själv för varvtal så max är ca 20A från motor runt 1600 rpm på vår md11. Har haft batteriet uppe på 100% vid motorgång utan problem, då har min laddning gått ner till någon A så tar nog ett tag innan batteriet stänger helt. Solcellerna har laddat via min gamla regulator och sen kopplat jag bort solcellerna i hemmahamn alt efter någon dag om batteriet är halvfullt när man kommer hem. Ingen landström än även om det varit nära... min kylbox från -80 kommer nog bytas ut för den drar ström, mkt ström och jag har utan problem kunnat identifiera mördaren av mina gamla batterier.... Så får man se efter ett par år hur batteriet håller ihop, men nu fungerar allt som tänkt och jag kan göra en korttids rekommendation iallafall. 👍
  25. 1 poäng
    Jag har flera gånger råkat ut för att långa bruna trådalger (”kolasnören”) sugits in med spolvattnet och fastnat. Så därför har jag monterat en sil på sugslangen, då fastnar inte dessa alger i toan och pumpen, utan i silen istället.
  26. 1 poäng
    Vi har en likadan sedan 2012, sammanlagt runt 500 övernattningar. Det enda vi gjort är att rengöra alla gummidetaljer tre fyra gånger genom att lägga dem i ättika. Sedan skölja och smörja in med ett svindyrt silikonfett (exsickatorfett) som jag fått från jobbet vid någon utrensning. Tom. jokerventilen är orginal! Fast i ett par år hade jag en nyköpt, men den var sämre så orginalet monterades tillbaks. Det jag vill ha sagt är att vi inte har haft de problem du beskriver och att rengöring då och då kan vara lösningen.
  27. 1 poäng
    Håller inte den packning du tittat på tätt, så kommer det inget vatten. Då fungerar det precis som när du lägger över spaken i tömningsläge. Låter man spaken alltid stå i tömningsläge så kan packningen liksom limma fast i det läget och då kommer det heller inget vatten. Avhjälps genom att pumpa frenetiskt tills vatten kommer eller skruva isär.
  28. 1 poäng
    Om det är "humusbrunt" så funkar Oxalsyra. Eller Biltemas fälgrengöring, som (om du väljer rätt sort) helt enkelt är färdig Oxalsyralösning på sprayflaska. Klorin tror jag du fick tips om, och det funkar ofta också. Men är styggt mot t ex teaken du har intill. Jag har ett Sleipner, som ju tagit över Engbo. Men det är bara dryga året gammalt och väldigt inbyggt - så jag ser varken det eller ankaret. Eller slipper se det, kanske..... Men varvet hade klantat sig en hel del vid installationen, så det är först nu som det fungerar klanderfritt. Funderar dock på att sätta en undervattenskamera under badbryggan för att kunna se att ankaret kommer upp rätt. Finns mer på min hemsida (välj "Skilsö 35" och "Projekt 2022"). (Intressant att följa din tråd förresten 🙂)
  29. 1 poäng
    Jag har just flytta på stoppen på vårt motsvarande ankarspel med induktiv avkänning. Biltemas mässingstråd 14-2022 fungerar bra, och kostar bara en bråkdel av vad Båtbutiken vill ha. Tror specen till Engbo/Sleipner säger 5 varv, men det är nog ingen nackdel att lägga 7-8 varv. Hur ytan på tråden ser ut (ärg o.s.v.) spelar ingen roll för funktionen, bara den metalliskt är hel under ärgen. Så att blanka upp den lär inte ändra funktionen, varken till det bättre eller sämre.
  30. 1 poäng
    Färdig bild kommer här, det känns bra men det stör mig att jag glömde ta bilder när allt var återmonterat hemma utan kåpor Nu är det bara autostoppet som inte vill vara med,, Läste här att man kan kontrollera den med en mejsel framför givaren och då skall en liten diod lysa gör den det så får jag testa att flytta den något närmre kanske, jag har inte mässingtråd utan det är en hårdare tråd som ser ergad ut,, kanske kan testa och blanka upp den lite med,
  31. 1 poäng
    Nya Elmotorn har kommit från Roslagen i Stockholm via Christian Gillander som är grym på att hjälpa och råda, Den nya är lite större så därför en större underkåpa,, så såga fila slipa upp hålet en aning men skruvhål passade och överkåpan som är skör och svindyr passade med,
  32. 1 poäng
    En av konsollerna som skiten sitter fast med har även rostat duktigt och missfärgat snyggt
  33. 1 poäng
    Så var det dax att lägga in nya bäddmadrassen där Galant plast igen har gjort ett kanonjobb, blev väldigt bra tycker vi,
  34. 1 poäng
    Solskyddet hämtat och sitter fint, vi ser ut men man ser knappt in samt solskyddar allt,
  35. 1 poäng
    Sommaren är kort sjunger en känd snubbe:( och ja tiden går fort när man har roligt, När förra ägaren köpte båten nu 2008 så fick han tjatat med Vaggan som den stod på hos Nimbus, och den fick jag fraktat hem till Kalvsund med släpkärra, efter en del hjälp av Varvs Erik så fick vi den på plats och åt rätt håll tak masten var på när vi lyfte och det gick men var i vägen när vi skulle växla banden för att kunna sänka ner båten med lyftbanden Utanför vaggan, Om vi bara hade sänkt ner den så hade vi klämt banden i vaggan,,, så lite meck men nu ligger tak masten ink allt inne i hytten, så det blir enkelt till våren att lyfta osv, Lärdom 2 är att lägga en rejäl bräda under främre delen av vaggan för att få ett fall bakåt för vattnet, nu rinner det framåt och där var det lite krångligare att suga ut vattnet från rengöringen, Nu är den täckt med Nimbus press (en anledning till att ta bort takmasten)men bild saknas
  36. 1 poäng
    Har inte skrivit på länge nu, så enliten uppdatering kommer här, Sommaren avlöpte väl och inget att anmärka på (kanske därför man inget har skrivit) på själva semestern blev det 19 nätter och alla ute på en Naturö, Bunkrings stopp givetvis men sedan snabbt ut igen, Hamburgsund x2 blev det bla, dom har allt och väldigt nära och bra, den som funderar på Hyttbåt eller kapell, så kan jag bara säga att hyttbåt är bara bäst🙂 vi har ändå vår uteplats med eller utan kapell,
  37. 1 poäng
    Ostadigt bord har vi på akterdäck,, endast en mycket liten sak som sitter ner i durken,,, Denna konstruktion finns säkert på massor av båtar och då undrar jag om någon känner till någon bra lösning för att få det mer stabilt? Jag har själv tänkt på tex en ring som man drar fast på benet och som har utfällbara stödben eller något liknande,, tips mottages
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...