Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-08-03 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag köper service och vinterförvaring utomhus på varv. Service 15-25.000 och vinterförvaring drygt 20. Täcker gör jag själv (kostar ju en del att köpa presseningar om man ska ha bra kvalitet) men kostnaden för att varvet täcker måste ju en mäklare räkna in. Gör man servicen själv kostar nog delar och oljor ca 5-8.000 för min motor (VP D4-260). Ligger man på båtklubb blir vinterförvaringen oftast billigare än på varv men kan i en del fall betyda att man köper in sig i en andel - som man ibland får tillbaka när man går ur klubben. Ta reda på vad som gäller för din tänkta båt. Mitt räkneexempel var främst för att visa vilka kostnader en mäklare eller säljare kan ha för att fördröja försäljningen över vintern.
  2. 2 poäng
    Priserna brukar gå ner ungefär lika mycket som det kostar att vinterförvara, serva och vårrusta en båt. Samt kanske lite till för att ta höjd för sånt som gått sönder under vintern och kanske försäkringskostnaden. Säljare som säljer på hösten slipper ju dessa kostnader som köparen måste ta. Så tänk på att ha en buffert för detta. Min Saga 315 kostar dryga miljonen, kanske 1,2. Vinterförvaring, service, vårrustning samt försäkring för den ligger på ca 60.000. Nu vårrustar jag ju den själv i huvudsak så en del av kostnaden drabbar inte mig.
  3. 2 poäng
    Här är Baltics info, https://baltic.se/retainer/
  4. 2 poäng
    Jag kollade runt lite, åkte ut till Seasea nu på lunchen, och testade. En ny Baltic Legend satt väldigt mycket bättre. Hade ju luft runt nacken, utan att ens ha justerat remmarna optimalt. Min gamla hänger nästan rakt på nacken. Så jag köpte en Baltic Legend 190 SLA. Jag ville väldigt gärna ha samma typ av metallspänne för midjebandet, och en ögla för sele, och när jag ändå skaffar nytt ville jag ha med huva. Inte superbilligt, men ok.
  5. 2 poäng
    De stämmer bra, oljekylet sitter direkt efter sjövattenfiltert, de e det ändå ja inte kollat än så får göra det ikväll
  6. 1 poäng
    Av SweMax eller i alla fall MiniMax 690 fanns i en version med VP MD 11 C med drev. En båt för de som inte ville åka så fort. Kan vara en sådan båt som konverterats till en starkare motor. Ingemar
  7. 1 poäng
    Vi har visserligen ingen 12-metare, utan en på knappt 10 meter, men jag kan ändå ge en indikation. Höst 1. Ny olja och nytt oljefilter (kort tid innan lyft). Ca 500 kr. 2. Avmastning. Faktiskt inte gjort själva än, pga brist på folk när det varit aktuellt, så vi har haft hjälp med kran från samma kille som lyfter båten, vid samma tillfälle. Extrakostnad på ca 700-800 kr, om jag minns rätt. Får vi ihop tre pers i höst blir kostnaden noll (inte egentligen för resor till båten kostar ju en del). 3. Lyft, landtransport till uppställningsplatsen (senast bara ca 80-90 m), hämtning av vagga från förvaringsplats, ca 1200-1500 kr, tror jag. 4. Glykol för fryssäkring av motorns sjövattendel och av toan. Ca 200 kr. 5. Diverse mindre utgifter för saker som behövs för vinterförberedelser, t ex nån ny lina, en bit presenning, osv, säg 500-1000 kr. Vi tvättar botten, tömmer vattensystemet ombord, tätar ventiler, bygger upp täckställning (Press & son) och täcker med presenningar själva. Dynor och annat löst inne i båten lyfter vi ur medan båten är i vattnet. Förvaras varmt och torrt i ett extra hus vi har inom familjen. Batterierna har vi tagit ur och ställt i svalt garage, och underhållsladdat några gånger under vintern. Inget av detta innebär nån direkt kostnad, utöver då att ta sig till och från båten, men de flesta bor nog inte 13 mil från den, så för de flesta är det en ganska liten kostnad. Vår Under våren görs det mesta av det som behöver ändras eller repareras innan sjösättning/påmastning, som att fixa saker i riggen eller med genomföringar. Här har vi bytt en del genomföringar för att få nya och fräscha med ventiler som går att manövrera, så det har varit en kostnad på några tusen totalt, men det är ju ingen grej varje år. Vi har också haft lite otur med vantspridarfästen och vantspridare som varit skadade, så nya saker där för ett antal tusen, men inte heller det är ju nåt årligt återkommande. Dessa två punkter motsvarar kanske 9000 kr fördelat över två vårar. Jobbet har vi gjort själva, vi bröder som äger båten. Avtäckning tar vi hand om själva. Ingen särskilt besvärlig uppgift. Nån timme eller två med undanstoppning av allt inräknat. Påmastning gjorde vi själva i år, men tog hjälp av krankillen förra våren (pga brist på folk), så egentligen ingen kostnad där. Bottenmålar gör vi också själva. 6. Landförvaring. Kommunal plats. Ca 2500 kr för vintern (räknas upp lite varje år, kan inte exakt belopp). 7. Bottenfärg, målarutrustning (orkar inte tvätta så vi köper nya rullar, penslar och plasttråg varje år) och lite annat kring det, ca 2000-2200 kr, främst för färgen. 8. Sjösättning. Ca 1200-1500 kr, samma som lyft, vad jag minns. Sammanlagt hamnar det runt 10 000 kr kanske, för allt som har med vintern att göra. Jag har svårt att tro att det skulle bli väldigt mycket dyrare med en 12-meters segelbåt. Det är i första hand lyftet som kanske blir dyrare för att vikten är högre, men det är inte säkert. Landförvaringen är storleksbaserad, så den skulle bli dyrare i proportion till båtens "markyta". Gissar på kanske 15 000 kr med samma upplägg som vi kör, för en 12-meters. Försäkring och båtplatsavgift betalar vi visserligen under det som är vintersäsong, men det har ju inget direkt med det att göra.
  8. 1 poäng
    Har man båten i en båtklubb (som har vinterplatser) och då gör allt själv, inkl. några arbetsdagar klubben, så blir det betydligt billigare. Allt beror då såklart på klubbens ambitionsnivå och dennes hyreskostnader för ev. mark etc. min båt är ca 8*3 meter och jag betalar drygt 2.000 kr för vinterplats. Men då måste jag hjälpa till hela sjösättningsdagen och upptagningsdagen och sen göra allt jobb med min egen båt (täckning, tvätt, målning, service motor, konservering motor etc) och materialkostnaderna som hör till detta.
  9. 1 poäng
    Finns nog ingen skvallerstråle, brukar finnas ett par små hål på riggen där det skvätter ut vatten. Nästan säker på att det är en Yamaha som Mariner sätter sina dekaler på
  10. 1 poäng
    Det bäst tipset är väl att följa marknaden ett tag så du först får klart för dig vad annonspriserna ligger på över tid, hur många båtar som återkommer och bevisligen inte blivit sålda för annonserat pris och hur trenden för priserna ser ut. Men det förutsätter så klart att man följer marknaden över längre tid. På framför allt äldre båtar tycker jag många gånger prisbilden är vad ägaren tycker sin båt ska vara värd och inte vad marknaden tycker, varför många båtar från våren återkommer på höst, nästa vår och höst igen..... Under Corona blev marknaden dopad och dysfunktionell, sannolikt kommer en stor och markant prisjustering ske under närmsta 1-2 åren då alla som corona köpte tidigare osäljbara båtar till överpriser nu ska försöka sälja dem igen och försöka få tillbaka sina pengar. Gäller kanske främst 70-90 tals båtar. Båtar för miljonen har kanske mer funktionell marknad?
  11. 1 poäng
    Helt omöjligt att säga, och det varierar. Säljaren får ju sälja till vem den vill och de kanske tycker det är jobbigt med budgivning. Som sagt - det är du som skall betala max vad du tycker båten är värd. Utgå heller inte från att säljaren (eller mäklaren, om sådan är inkopplad) har satt rätt pris. Eller rätt+20%. Och det var lite därför jag tryckte på att du skall fundera på vad DU vill och framförallt kan betala för en båt som du kanske har hittat. Om det är din smärtgräns så är det, men det behöver ju inte betyda att båten inte är värd mer. Sedan finns det sådana som betalar överpris utan att förstå bättre (eller sin smärtgräns, om de har någon). En sådan skall man inte buda mot utan vänta på en annan båt. Om man måste gå över sin smärtgräns har man antingen för stora drömmar, eller också skall man spara lite till.
  12. 1 poäng
    Kan det vara så att råden kommer från en tid när man vanligen använde stuvutrymmen under durken, och i båtar som inte var så täta och torra, och pappersetiketterna löste upp sig, satte igen dräneringshål och pumpar, och ruttnade/möglade? I en modern, torr båt, där man förvarar saker i skåp på torra nivåer, ser jag själv inget problem med papper.
  13. 1 poäng
    Att plocka bort etiketter från konservburkar verkar lite omständligt. Däremot är väl inte kartonger inte så bra för förvaring ombord, jag menar dom är ju väldigt fuktkänsliga, då är ju backar eller lådor tillverkade av plast mer lämpliga.
  14. 1 poäng
    Vi är en familj på två vuxna och två barn (11 år och 14 år) och 63 hk räcker gott och väl för oss. Båten orkar dra barnen i en gummiring så är de också nöjda
  15. 1 poäng
    Jag fick oxå lära mig en gång att oljekylen satt innan värmeväxlaren... Kunde inte klämma på slangen på inkommande vatten till oljekylen (helt stum)... anade direkt att jag kanske hittat felet till att motorn gick varm. Plockade loss slangen och där satt den... "impellern som försvann" tre år tidigare 😀 7cm i slangen va helt igenkorkad samt oljekylen. Jag plockade inte ned nåt utan plockade ut det där den satt på plats. Filmade sedan med en "ormkamera" för att se att jag fått ut allt. Sedan dess har motorn gått kanon. Jag vet... 3år... men vi kör oftast inte fortare än 6-7 knop och då har det inte märkts. Video_2021-04-17_12_21_36_542.mp4
  16. 1 poäng
    Jag har inte testat Hyppelns pump men det går ju att lägga till för tömning på ”kortsidan” vid pumpen om man inte har för stor båt. Annars är ju långsidan av kajen avsedd för båtar över 12 meter, även där pumpen står vad det verkar. Segelbåten som låg där har jag inte sett till i år
  17. 1 poäng
    Jag redigerar mitt inlägg litet. Det brukar gå att finna "riktigt" miljövidrig bottenfärg i Norska butiker, som man inte får använda. Om du känner någon som har en yrkesbåt så fråga om du kan få vara med och köpa in dig på en eller ett par burkar... om du själv har en båt som används yrkesmässigt och som undantas från miljöreglerna. Biltemas mera mindre miljöförstörande västkustbottenfärg har för det mesta funkat för mig också, förutom under förra säsongen, hur det är i år har jag inte tagit reda på ännu.
  18. 1 poäng
    Det år inte ovanligt att det sitter snäckor och annat skräp i oljekylaren. Ta gärna loss insatsen för mekanisk rengöring och lägg den i citronsyra eller ättika som löser kalkavlagringarna.
  19. 1 poäng
    Nja, det är mer att "korven" sitter runt nacken. Jag ser att en del nyare västar mer verkar vara formade så att "korven" hänger mer bakåt över axlarna och övre delen av ryggen. Jag får prova.
  20. 1 poäng
    Jag köpte Baltic Legend på mässan för några år sedan, gav runt tusenlappen. Den är lite bredare över axlarna, tyngde inte över nacken i början. Men efter att jag använt den några månader ändrade den formen, grenremmen vred liksom flytvästen och den började dra i nacken. Efter en båttur i regn ändrade den tillbaka formen, nu är den OK igen. Jag kan tycka att den är helt OK. https://baltic.se/legend-165/ Vad jag försöker säga är att den perfekta uppblåsbara flytvästen nog inte finns. Den är bra i början, men efter ett tag kan den ändra form eftersom den består av remmar och rätt smala delar.
  21. 1 poäng
    Är inte oljekylaren "första anhalten" efter impellerpumpen på 40-serien, dvs där impellerrester och annat skumt just tenderar att fastna i första hand ? Vill minnas att det kan vara lite lurt att se dem, så det räcker inte med att bara plocka av vattenintaget i ena gaveln och "kika in", för man ser inget vidare.
  22. 1 poäng
    Har du haft isär oljekylaren och gjort rent den med?
  23. 1 poäng
    Det är ju bara drygt två månader till upptagningen. Segla efter tellisarna i förseglet på kryss till halvvind och häng ett ullgarn i akterstaget för undanvind, så klarar du dig utan vindex. Lossa det förstaget som du ska ta bort vid peket och fäst det längst masten så länge så kan du lossa kedjan. Bara en tanke. Föresten. Du behöver inte ta bort det extra förstaget så länge du inte belastar det. Släpp lite i vantskruven så kan du ta bort kedjan.
  24. 1 poäng
    Finnhamn, som skrutit med sin miljömedvetenhet och sin toasug. Backade in till den rätt svåråtkomliga sugen och när vi var på plats kunde jag läsa på ett plakat med liten text att sugen hade ”väldigt osäker funktion”. Öppnade det lilla skåpet för att se hur det såg ut därinne och hitta På-knappen. Där inne var det tomt sånär som på några rörbitar! Varför inte sätta en stor lapp på eländet att den är ur funktion så man ser det innan man krånglar sig in?!
  25. 1 poäng
    Många upplever samma problem som du har jag hört. Vi har använt Regatta Aquasafe flytvästar i flera år och jag tänker inte ens på att jag har den på mig, sen säger produktbeskrivningen att den är lättast på marknaden, och det kanske stämmer? Vi har tre västar ombord och har köpt till bra pris under båtmässan (under 1000-lappen)
  26. 1 poäng
    Inte livremmar ! De håller ju inte ens för byxorna alla gånger..... Om inte riktig sele finns så använd åtminstone en liten rundsling (sådana för lyft) och en eller två rejäla karbinhakar för att koppla samman den till en dubbel "ring"
  27. 1 poäng
    Pumpen på Vrångö funkar men har något läckage så man måste suga havsvatten först innan den kommer igång, meddelade hamnkapten. På Åstol satt det en pressening/huva över pumpen och det tror jag att gjorde när jag var där för några år sen också, glömde tyvärr att fråga om den funkade, men då hade man nog inte försökt att gömma den? Pumpen på Knippla funkar dock som den ska. Det är tydligt att tömningspumpar är inget som man prioriterar i hamnverksamheterna och kommer det inte att finnas någon som kontrollerar att pumparna fungerar så kommer man nog på sikt att träffa på fler trasiga än fungerande. I år beställde jag en ny impeller till fultömningspumpen att ha på reserv för jag befarar att den kommer att behöva användas oftare.
  28. 1 poäng
    Hej, Nu är jag i kontakt med Stefan och hans Ellinor och samlar information om dessa 3 systerbåtar. Fråga till Lintott: Jag skulle jättegärna vilja komma i kontakt med dig. Kan den båten du ägde möjligen vara min fars gamla Monalisa eller finns det en fjärde systerbåt ? Monalisa (min fars båt 1964 till 1973) Ingalena (fd Norröna) Ellinor (fd Yvonne) Här finns all information jag samlat ihop om dessa båtar: http://www.astrofriend.eu/vehicles/everts-cruiser-monalisa/everts-cruiser-monalisa.html /Lars
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...