Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-07-24 på alla områden

  1. 2 poäng
    Använd hellre ett gängtätningslim loctite typ. Skulle du mot förmodan få in lin eller gängtejpsrester i pumpen blir det inte så bra.
  2. 2 poäng
    Äntligen kom den. Har ett absolutkrav för att ratta min båt: Sonen drar sig att fråga
  3. 2 poäng
    När jag byggde om elsystemet för LFP / BMS noterade jag dålig laddning och spänningsfall. Förstod inte vad som var grundproblemet. (är gammal så jag kallar det ”problem” och inte utmaning eller incident ) Tog fram papper och penna, följde ledningarna och ritade upp hur det var kopplat. Sedan tog jag multimetern och mätte mig fram steg för steg. Visade sig att jag glömt att slutdra 2 M8 muttrar på ett relä som sitter illa till. Rita och mät är mitt tips och du kan ringa in orsaken till problemet.
  4. 1 poäng
    Om du vet att en mätmetod är illegitim är det ju lite märkligt att du själv valde och betalade för att få din båt mätt med just den metoden.
  5. 1 poäng
    Till att börja med är landströmscentralen ingen "rocket science" - det är i princip samma sak som om du anslutit prylarna till bryggans 230V-uttag, dock med lite säkerhetsdetaljer emellan. Landströmscentralen i sig kan normalt sett inte bränna en laddare, inte heller orsaka frispel på en laddare bara för att det sitter en dator i ett annat uttag (på samma fas). Innan du börjar titta på och fråga om olika prylar kommer fungera måste du felsöka och ta reda på vad problemet egentligen är. Vad är det för landströmscentral du har (bild) ? Kan du inte själv så anlita en elektriker. Även om du tyvärr inte är ensam med att raskt börja leta upp (och t.o.m. köpa) prylar som "låter bra" utan att egentligen veta, så är det helt fel sätt. Och kan t.o.m. bli farligt. Den Victron-isolatorn som du nämner lär f.ö. inte ha någonting med lösningen problemet att göra, det är en egentligen en klassisk "zinc saver". Läs vad Victron skriver i den första meningen "Den galvaniska isolatoren förhindrar elektrolytisk korrosion". Jag tror knappast att din laddare brändes p..g.a. korrosion, inte heller att det får den nya laddaren att få spel av datorn 😉. Det är ju möjligen något användaren av datorn kan behöva dock..... Ibland kan det behövas isolationstransformator för att helt komma runt problemet med elektrolytisk korrosion, alltså materialvandring som orsakas av pålagda/utifrån kommande potentialskillnader. Till skillnad från galvanisk korrosion som beror på metallernas egna potentialer, deras olika lägen på "spänningsstegen". Men du har något annat fel. Kanske t.o.m. farligt. Har någon kopplat bort skyddsledaren eller gjort någon annan "spännande" lösning, tro ? Du måste få detta uppmätt/uppkollat !
  6. 1 poäng
    Häll i karamellfärg och spola på toaletten så ser du om det läcker ut i sjön.
  7. 1 poäng
    Nej, om inte tapparna sitter fast. Lås drevet genom att lägga i backen. Ta bort tapparna och fäll drevet bakåt. Byt bälg och styr in knuten när du fäller fram drevet igen och monterar tapparna. Ingemar
  8. 1 poäng
    Nej, kör ju inte båten som den är nu.
  9. 1 poäng
    Jag lindade lite lin runt luftskruven då jag, samma som du, fick gängpaj i locket på finfiltret. Det blev tätt, sedan rörde jag aldrig den luftningsskruven. Jag fyllde filtret med diesel vid byte och lät motorn lufta det sista. Fungerade bra i många år. Maskin TAMD 31.
  10. 1 poäng
    Kanske kan en insatsgänga fungera? Vet inte hur konstruktionen ser ut med eventuellt säte eller krage men det finns "gängor" att montera så du får en frisk gänga. Man borrar upp hålet och gängar i ny gänga så funkar det igen. Kan kanske vara en framkomlig väg. /Mathias
  11. 1 poäng
    Jag hittade ingen Captain i läder Bara den här och jag ville inte gå all in första ggn: Den här blir det nästa ggn:
  12. 1 poäng
    Kanske litet klarhet nu? Bb motorn laddar båda batterigrupperna. Sb motorn laddar bara förbrukarbanken. Med båda maskinerna igång sker det någonting, en ordentlig ström som orsakar ett spänningsfall, far iväg någonstans, kanske mellan batteribankerna? Hur blir det när du kört en stund, jämnar det ut sig? Instrumenten i motortavlorna är oexakta med tjocka visare och grova skalor, om du mäter spänningen med en multimeter direkt över batteripolerna och någon annanstans i elsystemet, vad blir det då? Kanske du skall införskaffa en kombinerad multimeter/tångamperemeter… greppa olika kablar med denna och mät strömmarna, vad blir det då för resultat?
  13. 1 poäng
    Ja, den båten tål hård granskning med lupp
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...