Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-07-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    Helt okej i Tvättfatet idag. 🙂 Årets varmaste dag. Bra sällskap, inga handdukspaxade platser och lugnt och städat.
  2. 2 poäng
    Jag hade nog antingen skaffat ett separat startbatteri och gjort om de nuvarande till en ren förbrukningsbank, eller delat på de nuvarande så det ena är start och det andra förbrukning. Sen får solpanelen ladda förbrukningsbatteriet och motorns generator ladda startbatteriet. Med tanke på de förbrukare du räknar upp skulle jag välja att lägga till ett renodlat startbatteri, dvs mitt första förslag. Så: 1. Gör om de nuvarande till ren förbrukningsbank. 2. Skaffa ett nytt batteri som enbart är startbatteri. 3. Koppla in eventuell landströmsladdare på startbatterisidan. 4. Koppla skiljerelä så att startbatteriets spänning (dvs laddström från ev laddare och generator) kopplar samman med förbrukningsbanken och laddar även den. 5. Anslut solpanelens regulator till förbrukningsbanken.
  3. 1 poäng
    Fortfarande inga myggor i Tvättfatet! Jätteskönt! Det var också jätteskönt att ta en varmdusch från Biltemas Solar Shower, passar ju extra bra just här... i Tvättfatet. I morgon seglar vi med nordlig vind ner till Ålö och firar bröllopsdag på Båtshaket.
  4. 1 poäng
    Själv valde jag Västra Runmarn, här är bara en båt till utöver min 🙂 Inga badhanddukar här heller.
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Nu vart det dax att visa lite hur deta projekt gick. Efter mycket privat strul med jobb sjuka barn ä, corona mm så har jag inte prioriterat att skriva här med er. Men nu så Motorn jag byggde vart skrot. Två cylindrar va slut så motorn gick rivas igen. I med ett annat block. Precis samma problem med det blocket. Men nu fick jag göra om och göra rätt. Mäta upp ytligare ett nytt block och det vart som nytt.
  7. 1 poäng
    Ang. backen så är det normalt att den inte går, eller åtminstone väldigt trögt, att få i den när motorn inte är igång. Börja med att kontrollera brytaren till dödmanstampen.
  8. 1 poäng
    Och tack för svaret
  9. 1 poäng
    Men kanske läge ändå att byta impeller. De har s a s begränsad livslängd.
  10. 1 poäng
    Bjuder på en nulägesbild - fin dag på Värmdö i Stockholms skärgård 😊☀️
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Nu rör du till det i onödan. Ah är inte alls ett mått på effekt! Utan hur mycket ström som förbrukats över viss tid. Effekt är nåt helt annat. Formeln för effekt är P = U x I Och anges i grundeheten Watt, W. U är beteckningen i detta fall för likspänning. I är beteckningen i detta fall för likström. T ex 12 V och 2 A ger effekten 24 W.
  13. 1 poäng
    Glasvax. Jag har hadt det på båtens rutor nu i tre-fyra år, funkar väldigt bra. Man tycker att vindrutetorkarna skulle skrapa bort vaxet, men inte, det håller. Jo, det är just detta som jag har. Sedan blir det ju en saltbeläggning, men om man bara snabbt kan spola av med sötvatten, där det inte finns några skyltar ”Båttvätt ej tillåten” så blir rutorna bra igen. Funkar även mot kladd av små barns händer och fingrar.
  14. 1 poäng
    Aha satsar på en gps, tack!
  15. 1 poäng
    Kan vara den automatiska oljeinbladningen som löper amok. Prova med färdigblandad bensin och gör en bypass förbi oljeinblandningsenheten så får du reda på om det är denna som strular.
  16. 1 poäng
    Ja än så länge är det inga konstigheter, även om vi inte varit ute mer än några nätter/dagar då min semester börjar idag faktiskt. Inga spänningsfall, avläsning fungerar med laddstatus etc. Har haft ca 25 A som mest i laddning med generatorn och solcell 50w tillsammans, så inga jätteströmmar. Men kort och gott, batteriet fungerar som tänkt 👍 men behöver lite mer tid för att utvärdera ex behov av landström etc. då vi inte varit ute tillräckligt.
  17. 1 poäng
    Typ alla som kört bilen i automattvätt!? Vist pärlar det när det är nypålagt, så vanligt vax kanske funkar. Rain-X är faktiskt väldigt bra. Använde det i många åt när jag körde 20 mil om dagen tor till jobbet. Inget behov av vindrutetorkare i motorvägsfart och vattenkaskader från tex. mötande bilar som kör genom en vattenpöl bara rinner bort utan att man förlorar sikten Funkar även bra för att slippa beläggningar på båtrutor och på duschväggar i glas.
  18. 1 poäng
    Tja, känner du att du klarar att ha koll, så är det nog bäst att permanent koppla ihop dem, och låta all laddning (solpanel, generator, ev landströmsladdare) gå lika på båda, och även starten gå på båda.
  19. 1 poäng
    Tack för svar, Låter förnuftigt! Det är väl lite så jag tänkt också!, men det kommer inte bli i sommar! Men finns det nån vits med att separera förbrukar/start batteri nu när båda batterierna ändå är likadana Tudor Dual.. ( Förutom än säkerhetsaspekten att isolera för säker motorstart ). Är det inte bättre för batterierna så som banken är nu att de blir jämt laddade/ urladdade, slitas jämnt och att båda batterierna har möjlighet att toppladdas med solpanelen om det går lång tid till landström…?
  20. 1 poäng
    Biltema har ett som funkar https://www.biltema.se/bilvard/spolarvatskor/siktforbattringsmedel/rain-repellent-2000031773
  21. 1 poäng
    Jag hade ett tag en kombi som saknade torkararm på bakrutan. En dåvarande kollega tipsade om ett medel man har på rutorna, som ett osynligt vax, som gör att vatten pärlar sig och rinner av. Det funkade faktiskt väldigt bra. Minns inte butik eller märke, för det är tio år sen, men det finns säkert många såna produkter på flera ställen. Borde funka fint även mot saltvatten på båtrutor.
  22. 1 poäng
    Sumpen tror jag inte är trycksatt. Det är nog bara slingan från oljepumpen upp genom motorblocket som är under tryck. Sen var det väl vatten runt motorn även när du hade stängt av? Oavsett, så är det ju enkelt att dra upp oljestickan och kolla.
  23. 1 poäng
    Dubbla slangklämmor vända åt varsitt håll är kutym att man använder på utsatta ställen där det finns risk för vatteninträngning.
  24. 1 poäng
    Här i Mälaren så har så har Stockholms stad fixat pumpen vid Råcksta (iofs inte deras fel att någon idiot eldade upp grejerna häromåret), skönt att slippa åka så långt för att hitta en pump som fungerar att använda även när man är ensam i båten.
  25. 1 poäng
    Ni verkar ha problem med både sugtömning och brist på öar att lägga till vid där nere på västkusten. Det händer väl att någon anläggning inte funkar eller är otillgänglig även i Stockholms skärgård, men det största problemet är nog... För få verkar använda sugtömning. Det är lite glest mellan sugtömningarna i ytterskärgården.
  26. 1 poäng
    Hej jag byggde ett system i vintras till vår båt, satte in 4 st 400 ah Winston celler med en x2 bms, bog o start har vardera 200 ah agm batterier, enligt mig finns det inget skäl att använda life batterier till start o bog , de används så lite, sen är det bra att dumpa generatorns laddning på blyackarna när bms bryter, då generatorn ej gillar detta. Min generator går till en Argo fet som i sin tur ger ut till life po banken o till bog o start.min generator äran 80 amp. Kör jag direkt in i litium batterierna laddar den ca 55-60 amp men nu när det delas upp så ger den ca28 amp till litium banken den går vi victrons dcdc laddare som är på 30 amp, jag har två sådana parallellt men generatorn orkar bara med den ena . 30 amp på min gamla bank kom man bara upp i de första minuterna med kraftigt urladdade batterier sen sjönk det ner till 10-12 amp, så en rejäl förbättring har det blivit. Kanske blir det en vaknar generator nästa år, vi får se.Bms styr ett bistabilt relä för förbrukningen samt ett kilovis 500a laddrelä. När bms tycker att banken är full faller relät, det drar sen när banken dragits ur några procent, även solcellen ligger på denna kretsen efter några månader i bruk är vi mycket nöjda med denna lösningen mvh Johan
  27. 0 poäng
    Det går alldeles utmärkt att köra motorn på tomgång utan impellern monterad. Man kan köra upp till en halvtimme utan att något blir överhettat. Däremot går det inte på bensinmotorer. Då blir det för varmt. Har man en bra oljesug, behöver man inte varmköra alls för att suga ur oljan. Man vinner ingen tid på det. Det är bara på vissa motorer som inte har något bra rör att suga oljan igenom, som till exempel D3 efter 2010, där man måste stoppa ner en klen sugslang i oljesticksröret, som måste varmköras.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...