Jump to content
Saturday 13 August 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/29/2022 in all areas

  1. 4 points
    Även om du uppgraderar Maxin med rulle och nya segel osv så kommer den inte bli större, rymligare och få en bättre toa. Men det har du ju redan räknat ut, såklart. Så frågan blir mer filosofisk än teknisk tänker jag. Det handlar om hur mycket pengar man vill låsa i en båt, och hur mycket mer man kommer använda en dyrare båt. Jag utgår här från mig själv när jag resonerar. Jag har en båt som är marginellt större än en Maxi 77, men min familj består av jag och två barn varannan vecka. Vi trivs med att vara ute några helger i fint väder, och någon längre tripp på en vecka på semestern. I övrigt är det jag själv som drar ut en helg eller så, och en hel del kvällsseglingar blir det också. Barnen växer snabbt, båten börjar bli trång - men å andra sidan är de inom några få år så stora att de har egna liv, och då inte vill följa med alls? Och då är det ju bara jag själv som seglar, och då blev båten lagom stor igen. Det är dessutom skönt att slippa den ekonomiska ångesten att ha en dyr båt vid en brygga om det är skitväder en period, så som i höstas när det regnade så gott som varenda helg. Å andra sidan... 🙂 Om du, familjen och alla inblandade tycker att båtlivet är det roligaste som finns; köp en båt som är så stor och bekväm ni kan. Såklart upplevs en större båt oerhört mycket rymligare och med detta kommer även bekvämligheten, och den seglar med ett helt annat driv vilket är trevligt. Det är också sjysst med en ordentlig toalösning, och att alla känner att de får plats under segling och inne i båten. Om du gillar din Maxi 77 men vill ha lite större; varför inte kika på en 84 eller en 87:a? 84:an är som en större 77:a, medan 87:an är en halvtonnare. Albin Cumulus är inte heller tokig; lägg även den till listan om du skall leta annat.
  2. 3 points
    Jag tog bort min sil på stigarröret. Känns bättre att skiten fastnar i bränslefiltret istället för på silen för att sedan falla ner till botten när motorn stängs av. Prova att känna på soppa pumparna när problemet uppstår. En dålig pump kan bli så varm att bränslet förångas.
  3. 3 points
    Nja... nä, det sa jag väl inte? Min erfarenhet är tyvärr att det inte stämmer alls; gillar sambon inte båt- och sjöliv i en liten båt, gillar man det inte heller en större båt. Tyvärr. Gillar man båt- och sjöliv, men känner sig begränsad i storleken för att man vill vara ute mer, så är det läge att uppgradera.
  4. 3 points
    Jag löste det! Det var någon klåpare som hade skarvat matningen med en betydligt tunnare kabel... Tack för er input 👍
  5. 2 points
    Det blev en litet sen start denna säsongen. Litet tekniska problem, som nu är lösta. En del småfix och puts under dagarna. Vi har varit ute sedan dagen före midsommarafton, bra väder. Idag norr om Gåsö, väster om Lysekil skiner solen på panelerna med 6-7 ampere, litet mer vid lunchtid då batterierna var litet hungrigare och solen stod högre. Kan solskyddsfaktor 7 matcha 7 ampere? Berghällarna är helt släta och orangeröda…. bohusgranit, den gör sig bra i solgasset. Badtemperatur 78° c enligt Garmin, omkring 18° c enligt en billig termometer. Tro det eller ej, men det låg en sparkcykel på botten, den är nu bärgad, men föga funktionsduglig.
  6. 2 points
    Du har även ett stigrör från tanken, i mitt fall på tidigare båt (Maxum) så vart silen i botten igensatt pga skit i tanken. Gick som en jojo...
  7. 2 points
    Det som talar mot en generell degradering av bensinen p.g.a. lagring/ålder är det faktum att motorn blir orkeslös en kort stund för att sedan få tillbaka kraften igen och fungera som vanligt. Den borde istället gå halvuselt hela tiden. Nu skriver TS inte hur gammal bensinen är. Jag är väl inte riktigt av uppfattningen att bensinen i sig är kass redan efter ett par månader, har t ex ofta bensin i hobbybilarna som står i dem hela vintern utan några problem - med bensinen i sig - att köra på nästkommande sommar. Däremot kan det uppstå vitaktiga avlagringar i förgasaren/bränslesystemet (främst flottörhuset) om det står "modern" bensin där mer än några månader, som fått dunsta bort och gotta till sig. Detta har ställt till det några gånger och måste rengöras först. Men jag håller med övriga - om bensinen är gammal eller ens misstänkt, så börja med att suga ur tanken, titta på bensinen och rengör. Alternativt häll i någon bra tillsats och kör upp bensinen (kolla om det blir någon skillnad). Kolla också så det inte är så banalt att det blivit något "knä" på någon slang, det kan snörpa av bränsletillförseln till och från.
  8. 2 points
    Ursäkta @Lintott men det är inget tryckrelä, det är en tryckvakt. Denna består i en mikrobrytare som manövreras av ett fjäderbelastat membran. När vattnet tar slut, alltså när det inte finns något tryck kvar i pumpkamrarna slår denna brytare till och sluter kretsen och pumpmotorn startar. Däremot är det helt rätt att låta tryckvakten styra ett relä som i sin tur slår på eller av pumpens motor. Till en del pumpar finns sådana tryckvakter att köpa som reservdel, vet inte om Shurfloos har sådana reservdelar. Å andra sidan brukar mikrobrytaren vara en standardkomponent som man brukar kunna köpa i nån elektronikaffär.
  9. 1 point
    Jag håller helt och fullt med vad Comfort4 skrev i tidigare inlägg. Det är ingen poäng att lägga ner mer pengar på 77:an. Du kommer aldrig få tillbaka dem och båten kommer kännas hopplöst för liten med en knodd. Att ha en toa precis vid huvudkudden är inte heller någon höjdare, men är en garanti att sambon definitivt aldrig kommer gilla båten. Hade en maxi magic med fru och två små. Typ samma planlösning som 77:an. Funkade när barnen var små, men när de började komma upp i 5 års ålder tyckte de inte det var så trevligt när de låg i förpiken och någon ska kakka precis bredvid huvudkudden. Nä, satsa på något större och som redan är uppgraderat med mycket nytt. Det är mitt tips🙂 Och med stängbar dörr till toa👍
  10. 1 point
    Om du kan hitta en icke halvtonnare är mycket vunnet. De ritades efter mätregel med allt vad det innebär negativt för familjesegling. Ofta liten volym på akterpartiet. Men det finns naturligtvis undantag.
  11. 1 point
    Du kan ju koppla bort bränsleslangen från stigröret i tanken och blåsa rent med tryckluft. Detta är visserligen en tillfälligt åtgärd, problemet återkommer när skräpet i tanken hamnar i stigrörets sil igen. Om det nu är skräp i tanken skall denna rengöras, annars ingen idé att företaga andra åtgärder. Det har framkommit x flera nu att gammal bensin inte är så bra, det brukar främst vara svårt att starta motorer på gammal bensin. Alla med motorcyklar och andra fordom som bara körs sommartid känner till detta. Jag har kört en gammal gräsklippare på gammal bensin… och jodå gräset blev ju välklippt, men motorn var svårstartad och gick orent. Vidare kan man ju tänka sig att det virvlat upp skräp ur tanken och hamnat i bränslefiltret och delvis täppt till det, som även det har påpekats. Om du inte byter bränslefilter varje vår innan sjösättningen så skapar du dig ett problem senare på sesongen, och det är kanske det problemet su står inför just nu. Luftfilter, om sådant finns, samt bränslefilter byts då på våren, olja, oljefilter, tändstift med mera byter du på hösten. ps, det vår att klicka in flera citat i samma inlägg.
  12. 1 point
    Min åsikt är att det oftast lönar sig att köpa "nytt" större uppdaterat beg istället för att uppgradera själv. Du kan ju i princip hitta båtar som säljs för mindre än motorinstallationens värde för några år sedan idag. Problemet just nu är troligen att få såld sin andra båt, känns som marknaden torkat ut lite. Sen vad gäller min bättre hälft så är bekvämligheter ett "måste" för att stanna ute lite längre, och även underlätta livet med barn ombord. Så (el)toalett i eget rum, ett vettigt kök och värme är viktigt, även att det ska kännas ombonat ombord. Även fokus på vad vi gör ute på sjön, endast transport segling till tilltänkt destination om man kan hålla hyfsad fart. Allt i mindre portioner... Men nu har du ju en "billig" båt som kanske inte ger dig så mycket huvudbry om den inte används lika mycket som du hoppats på. Köper du ngt dyrare, tar lån etc så kanske det blir mer friktion inom familjen om man fortfarande inte använder den...? Du säger att du köpte denna mot din frus vilja, ville hon ha en annan typ av båt eller ingen båt alls? Kan ju vara värt att fråga haha
  13. 1 point
    tycker du skall lägga pengarna på en större båt. Skillnaden i boende komfort ökar massor mellan 25 o 30 fot. Maxins värde ökar ej heller speciellt mycket med dyra uppgraderingar. Försök hitta en 30 fotar e med rulle o den utrustning du önskar, finns ju många fina äldre båtar, såsom Scampi. Comfort 30.Ballad sen finns det ju en del nyare med. tex Omega 30. Albin Delta osv Mvh Johan
  14. 1 point
    Jag tror också den låga kompressionen kan vara bidragande till startsvårigheterna, i synnerhet kall. Tror även din mätare visar lite för mycket, för 25kg är RUSKIGT mycket. Dvs troligen är en cylinder ok (kring 21kg) och den andra halvkass, betydligt under 16kg (kanske 10-12). Precis som redan nämnts så kan dåligt komp bero på rost i cylindrarna/skadad cylindervägg, men också på otäta ventiler. Den satt ju fast av någon anledning, dvs troligen rostat fast p.g.a. fukt. Vad händer med kompet i den "dåliga" om du sprutar in olja genom spridarhålet före testen ? Ökar det tillfälligt är det sannolikt en kolvring som sitter fast, är skadad eller skadat lopp. Om inte, skulle jag misstänka ventilerna. Visst kan luft vara orsaken, men motorn har ju gått ett par timmar nu. Och du har ju ett fel/svaghet i och med dålig komp, så jag hade börjat med att kolla upp det. Lyft ventilkåpan och ev. toppen. Glöm sedan inte ny topplockspackning när du väl funnit felet och återmonterar. Om det sedan landar i något mer är, precis som @Hybro skriver, ett motorlyft inget att dra sig för på en A25. I synnerhet inte en "liten" AD21 😛. Jag lyfte i den här i min förra båt medelst handkraft och kättingspel, och det gick ändå väldigt smidigt: Du har väl bytt olja/filter, och hur såg då oljan ut ? Om den inte var svart eller mörkbrun utan ljusare och/eller grå/cremefärgad är det lika bra att lyfta ur motorn och se hur det ser ut med t ex vevlagringen. För färgen tyder då på att det varit fukt i vevhuset/tråget, och med rostiga ramlager kommer du antagligen få mer problem ganska snart. Överväg också att köpa en billig reservdelsmotor att plocka ifrån. AD21 är inte ovanlig och behöver inte vara dyr (även om en del som säljer tror det).
  15. 1 point
    Du finner skötselschemat på sidorna 64-65 i instruktionsboken för 4.3 GXi-E, m.fl. Från sida 103 finner du även ett felsökningsschema. Det finns ju en liten risk att någon av bränslepumparna börjar att ge sig.
  16. 1 point
    Jag kan inte ge mig in på någon riktigt bra förklaring för jag har inte den kunskapen. Säkert andra här som har. Vet dock att bensinen blev sämre på lagring när man började blanda i sprit. Som ovan skrivits så brukar förgasare klägga igen av avlagringar. Idag med ytterligare högre inblandning av etanol sedan förra året så rekommenderar sjömackarna 98 oktan.
  17. 1 point
    För att undvika driftsstopp och för att tillverkaren rekommenderar det. De som har konstruerat motorn bör ju veta bäst. Nu har jag förvisso dieselmotorer men jag byter bränslefilter varje år förutom olja och oljefilter. Men tanke på den ringa kostnaden så tycker jag inte att det något att tveka på. Har du ingen instruktionsbok till din motor så kan du hämta den här där står det mesta om skötseln.
  18. 1 point
    Man kan vilja koppla ur BMS under vintern. BMS drar alltid lite ström och med Murphy närvarande så kan det i värsta fall leda till att en cell töms. Ett Li-batteri ska helst inte lämnas fulladdat vid långtidsförvaring (60% brukar vare en rekommendation) så utgå inte från att alla Ah finns tillgängliga. Om man vill koppla ur BMS under vintern så är nog tryggaste installationen att ha en multikontakt mellan cellerna och BMS. Det är inga höga strömmar som passerar BMS så det behövs inga kraftiga kontakter.
  19. 1 point
    Du skriver, kollat bränslefilter, har du inte bytt ut dem inför denna säsongen? Har någon inspektionslucka på ovansidan tanken så kan du ju för säkerhets skull suga ur några liter från botten av tanken om det kan misstänkas finnas vatten där i. Låt båten ligga still en stund först så vattnet hinner lägga sig botten. På min kompis båt var packningen till bränslepåfyllningen trasig så det hade runnit in en massa vatten under vintern. Annars kan ju vara något med motorns bränslesystem som är orsakat av vinterns stillestånd? För att minska risken för driftstörningar som trasiga pumpar och insprutare ska man köra motorn med alkylatbensin innan vinteruppställningen för den innehåller ingen etanol som kan ställa till det.
  20. 1 point
    Absolut och det kan också vara kondens som påverkar. Kör upp soppan och fyll på med nytt. Häll även i tillsats tex Sta-bil eller Tri-pak.
  21. 1 point
    När jag plockade isär min Max 34D så såg låsfunktionen ut som en trumbromsliknande funktion. På något sätt släpper den när motorn vrids kort i fallriktningen. Jag fann ingen del som gick trögt var för sig men mackapären är rätt tungroterad i sin helhet. Men om det kommer in smuts och fettet börjar gå trögt så roterar den i bättre direkt. Jag tidigare haft en enklare PowerIL som löpte ut mycket bättre men hade inte lika avancerad stopp och sköljläge.
  22. 1 point
    Rubriken pratar om gammal bensin och det är välkänt att nuvarande bensin inte klarar lagring mer än ett par månader högst.
  23. 1 point
    Allt detta med att inte motorn alltid startar beror förmodligen på luft i bränslesystemet. Lossa dieselrörens (från pumpen) skruvkopplingar på spridarnal ite åt gången då du fått fart på motorn. Lossa bara såpass att motorn går ned i varv. Upprepa flera gånger. Dålig komp på ena cylindern är förmodligen typ rostskador, eller brott på kolvringar. Men kan lika, gärna vara en ventil som läcker. Angående lyfta ur motor mm. Inget att avskräckas för. Rak axel? Linjering finns beskrivet på forumet. Passa då på att se över propelleraxel tätningen. Och sist. Byt alla bränsleslangar. Det blir sprickor i dem, som inte alla gånger syns. Köp inte Biltema. Vänd dig till t ex Hydroscand.
  24. 1 point
    Det gjorde ts säkert. Med litet tur kanske man kan finna en passande mikrobrytare här. Om det nu är den som är trasig.
  25. 1 point
    Du klarar dig hjälpligt med sammankopplingen av kablarna från relät tills du fått tag på o bytt relät. Ny pump kostar ju en rejäl slant. Hjälpte en kompis telefonledes att göra samma felsökning för några veckor sedan (å det var tryckrelät som jag misstänkte). Så felsökningsgången är rätt väl uppdaterad... Han fick sedermera köpa ett nytt relä vilket som orginaldel till Jabsco kostade ca 500:-. Detta är nog inte så stor produkt att det lönar sig för OEM-tillverkare att konkurrera. Till Jabsco finns ett antal modeller för olika pumptyper och trycket pumpen är konstruerad för. Troligen samma situation för din pump. Ta med hela namnet, produktnumret mm för din pump om du behöver beställa/köpa nytt relä.
  26. 1 point
    Hur har det gått?
  27. 1 point
    Bra att du räddade katten båten går att laga. Rätt gubbe kan göra det väldigt snyggt så att ägaren blir nöjd. Om ägaren inte är helt omänsklig så förstår han säkert vilken situation du var i. Jag tycker att du gjorde rätt.
  28. 1 point
    För mig skulle det inte kännas bra att mörka en sån sak för en hyresvärd. Oavsett om det lagas på bästa sätt så tror jag det kommer synas. Har du testat att ringa försäkringsbolaget?
  29. 0 points
    Kom på en till sak.. Om det nu är en MPI-motor (kanske även EFI) så har du en IAC-ventil (Idle Air Control = tomgångsmotor) som justerar tomgången. Om den ger upp så kommer motorn dö då du ligger på tomgång eller snabbt drar av på gasen, företrädelsevis då motorn är varm. Detta ska dock, i alla fall på senare årsmodeller, varnas för med ett pip (eller om det var flera) på summern varannan minut.
  30. 0 points
    Säker på att det är en MPI-motor, dessa har ju inte en vanlig förgasare! Tveksamt om det är något som ska rengöras. Motorn har ett luftspjäll + elektronik, sedan sittder det insprutare på varje cylinder som potionerar ut bensin. Du verkar ha en bränsleanslutning till det som liknar en förgasare, kan det vara en EFI-motor? i den sitter väl insprutningen i anslutning till det som liknar förgasare.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy