Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-25 på alla områden

  1. 3 poäng
    Har du möjlighet att mäta spänningen direkt på solpanelen för att utesluta att det är kabeln från solpanelen som är trasig eller glapp i någon anslutning? Har du förresten någon säkring eller strömbrytare mellan solpanel och regulator?
  2. 1 poäng
    Hade en exakt likadan i förra båten. Efter tio år eller så uppstod på vintern en luftbubbla, som för varje vinter blev allt större. Men när det var varmare och dags för sjösättning var den borta. Tills en vår, när den förblev kvar. Men jag såg aldrig något fuktigt runt kompassen. Jag hittade på ebay för ett par hundra och slängde den gamla. Ingen idé att försöka reparera din, tror jag.
  3. 1 poäng
    Ett till Besserwisser svar: Vad säger instruktionsboken? Till båten finns en instruktionsbok, fick du inte med den?
  4. 1 poäng
    Du kan fylla på ny sprit, det ska vara 46%ig, så vanlig renat går bra! Glöm inte "återhållsamhet"!
  5. 1 poäng
    Johnson är en tillverkare av pumpar, impellerpumphus och impellrar etc. VP har (vad jag vet) johnson pumphus, så då är det nog rätt impeller. Det är nog inte en impeller till utombordarmärket om det var det du var orolig över.
  6. 1 poäng
    Ja såklart. Gjorde en riktig tankevurpa igår natt med några promille i blodet 🤪 ber om ursäkt 😂
  7. 1 poäng
    Gissar att den värmenöp i någon cylinder. Ev att det är rostskador i en eller flera cylindrar och att en kolv nöp fast p g a detta. Det senare med rost kan då ha berott på att vinterkonservering inte skett på bästa sätt. Kanske fullt avgassystem med vatten och vatten då letat sig in i motorn via en eller flera avgasventiler. Kanske tätt i en kylvatten kanal intill en cylinder... Inte säkert att nåt larm går då, eller t o m normalt temperatur på tempmätare. Ett kompression prov på samtliga cylindrar är väl första steget. Kanske det även går att syna cylinderväggarna med en inspektionskamera. Kolla tändstiften, ifall ett eller flera avviker från övriga.
  8. 1 poäng
    Kan sitta en diod, inne i panrkdns koppllinsbox eller typ skarvstycke. Mät s a s för den också.
  9. 1 poäng
    Glad midsommar från Högö, strax söder om Klåverön.
  10. 1 poäng
    Sent svar, och nu har ni säkert handlat klart, men jag har en Takacat, med en vanlig akterspegel och stängd för. Tycker den går helt utmärkt att ro, inga problem med tvålkoppande, den går helt riktningsstabilt och är väldigt lättrodd. Kudden är skön att sitta på när man ror, men det är svårt att sitta två när man ror, antingen sitter passageraren i aktern och är ivägen för årorna, eller så sitter man i fören och tynger ner båten. När jag tänker köra mycket motor plockar jag bort kudden. Den är också väldigt rolig att köra med motor. Den reagerar som en katamaran och det känns som att köra gokart, den kränger inte hur mycket man än provocerar den.Den är också otroligt stabil, jag som fullvuxen kan stå på en av tuberna utan att den kränger särskilt mycket Däremot skulle jag inte säga att den är rymligare än motsvarande gummijolle, jag upplever tuberna som tjockare och att de tar mycket plats. Jag har varianten med stäng för och vanlig akterspegel, men jag kan tänka mig att varianten med öppen för är betydligt blötare. Skulle jag köpa en igen? Inte för det höga nypriset, men om jag hittade en begagnad igen så skulle jag göra det. Har inte så mycket erfarenhet av "vanliga" jollar, men är framförallt nöjd med hur lättrodd den här är, och hur trygg den känns med barnen i (i och med att den inte kränger)
  11. 1 poäng
    Har sett på nätet, men minns inte vart. En typ gummilapp med en typ navelsträng mitt på ena sidan. Tog upp en rätt stort hål mitt för läckan. Kanske 3 - 4 cm. Såpass att man kunde föra in en typ trasa och göra rent insidan runt hålet. Fingra lite liksom. På med lim på insidan runt hålet. Fingervals med skydshandske. Rev av skyddsfolien på lagningslappen och knödde in den genom hålet. Lappen fanns i flera storlekar. Skulle täcka området runt hålet rejält. Lät den breda ut sig på insidan och drog sen lite lätt i strängen, sen var det bara att fylla med luft. Simsalabim. Klippte av strängen. Nåt nämndes om Hypolon.
  12. 1 poäng
    Håller med om det första, men att det skulle vara ett snävt vindregister, nä det håller jag inte med om. 2 - 8 m/s är väl ett ganska brett register. Lite besvärligt är det och kanske inte det segel man sätter för ett par distansminuter fritidssegling. Härlig spinnakerseglingen mellan slör och halvvind i 2 - 3 m/s och man forsar fram i fyra, fem knop. Det är magiskt. Sedan mera slör upp till 7 - 8 m/s har väl ingen svårt att hantera efter lite träning. Underbart att koppla av i solen i en nästan vindstilla sittbrunn och titta på de man möter som har sjöställ och mössa! Har man en gång lärt sig är det inte särskilt komplicerat eller krävande att segla med spinnaker, men som med allt måste man ju börja öva under gynsamma förhållanden för att lära sig. Jag vill absolut uppmuntra alla att försöka använda sina spinnakrar mera. Läs på och kolla på tuben vad man ska och inte ska göra och pröva och öva när det inte blåser så mycket. Första gångerna är det lite läskigt, lite som första försöken att cykla, att åka slalom/bräda eller att köra en tung (i dubbel bemärkelse) motorcykel. Se bara till att det finns gott om plats och tid att få ner spinnakern...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...