Jump to content
Saturday 13 August 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/20/2022 in all areas

  1. 4 points
    För att få koll på hur mycket ventilationen kring kompressorn påverkar strömförbrunkningen gjorde jag ett expriment på en nyköpt Istherm CR65 för några år sedan. När den stod fritt i ett ett 22 gradig rum drog den i genomsnitt 0.6A, samma som databladet. Om jag satte en papplåda över kyskåpet drog den 1.4 A. Sedan monterde jag en PC-fläkt som blåste in luft under lådan hela tiden. Då drog den 0.9A. I min sista test lät jag bara fläkten gå när kompressorn gick. Då drog den 0.6 A igen. Slutsatsen var att låta luften kring skåpet vara stilla eller kallt när ingen energi tillförs skåpet. Om ventilation skall tillföras bör det göras när kompressorn går för då tillförs energi som skapar värme. Vet inte om det är till någon hjälp men en rätt nördig test var det.
  2. 3 points
    Bryt spänningarna från samtliga batterier. Så lätt att man slinter.
  3. 3 points
    Mitt troende är att: • isolera kylboxen • hjälpa kompressorn med ”sval” luft tex från kölsvinet • solpaneler för batteriladdning • lithium batterier • Extern regulator till generatorn tex Balmar MC-618/614 Jag är nästan där, kvarstår isolering av box och programmering av äldre MC-614 för LFP. Luktproblem känner jag igen, vår approach är att rengöra i kölsvin, motorrum, i garderober, bakom inredning/under durkar isamband med andra jobb. Inte kul med båtdoft
  4. 3 points
    Färg är ingen säker metod för att avgöra vilken typ av glykol det är. I princip handlar det om två typer: etylenglykol och propylenglykol. Den första är extremt giftig, medan den andra är i stort sett ogiftig (i små mängder förekommer den som tillåten livsmedelstillsats med beteckningen E1520). Vad för färgämne tillverkarna valt att tillsätta har inget med glykoltypen att göra, särskilt inte över tid. Det enda säkra är att pumpa ut och skölja rent kylsystemet, och därefter fylla med önskat frostskyddsmedel.
  5. 2 points
    Eller: Tid eller bra plånbok!
  6. 2 points
    Att förlora en betald båt på 1-2 miljoner är en sak. Orsakar du skador på annans egendom eller miljöskador kan det kosta mer än vad din båt kostade. Dessutom bör du känna till lite om båtjuridik, blir din båt skadad av annan båt där det ses som olycka får du ta smällen att reparera din båt. Kan du bevisa att båten som skadat din båt har tex slarvat med underhåll är den båten betalningsskyldig. För några år sedan fick en ångbåt problem i Smögen (tror jag det var), inget slarv i underhåll/hantering av ångbåten som då inte behövde täcka andras skador. Det förekommer att marinor kräver uppvisande av försäkringsbrev vid segling utomlands.
  7. 2 points
    Nej det funkar inte. Såna gateways kan ju bara digitalisera de analoga signaler som finns och bränslesystemet på en KAMD43P är mekaniskt, alltså ingenstans att ta några analoga signaler ifrån och då heller inget att konvertera till digitalt. Möjligen kan det funka till KAD44 och 300 som har den tidiga EDC-styrningen.
  8. 2 points
    I gamla maskiner såsom MD5 brukar jag köra på vanlig blå av billigare kvalisort tex biltemas. Inbillar mig att det på den tiden inte fanns något annat för konsumenten att tillgå än den gamla blåa och vad annan nyare longlife-glykol gör med packningar vågar jag inte riktigt chansa med. Men det är bara mitt resonemang, ingen sanning.
  9. 2 points
    Nu börjar du närma dig. Men i just denna sak så får det inte finnas TBT på båtskrov, alternativt ska det vara inkapslat med en spärrande färg. Sverige får utöva kontroller för att säkerställa att förordningen efterlevs, oavsett fartygslängd. Så det finns inget handelshinder oavsett hur du väljer att beskriva det. Sverige får däremot inte föreskriva att alla båtar (fartyg under 24 meter) ska ha en försäkran eller att de ska besiktigas och få certifikat som visar att de efter besiktning funnits vara TBT fria eller målade med spärrande färg, för då är det ett handelshinder. Sverige får heller inte acceptera båtar med TBT på skrovet utan att de är målade med spärrande färg.
  10. 2 points
    Det finns inget handelshinder, som jag skrev. Beskriv gärna hur lagen med förbudet ser ut mot att köpa en båt med TBT från skrovet från t ex Tyskland och ta den till Sverige som du ser det. För att dra en parallell. Det är förbjudet att ha svarta sulor på dina skor när du spelar innebandy i en viss idrottshall. Betyder det att det finns ett handelsförbud för import av skor med svarta sulor från Tyskland? Borde någon stämma de som driver idrottshallen för att deras skor har svarta sulor som de inte får använda i idrottshallen?
  11. 2 points
    Det är väl för att man inte försökt få produkten godkänd av Kemikalieinspektionen..? Dvs, precis som för CopperCoat?
  12. 1 point
  13. 1 point
    Är det för enkelt att starta på förmiddagen och sen åka till man är framme. Glöm inte att njuta av resan det är en trevlig sträcka. Det går ju även att stanna och fika om man vill.
  14. 1 point
    Men min hemförsäkring täcker nog inte om mitt hem kör på ett annat hem
  15. 1 point
    Förra ägaren till min Albin 23 monterade en liten propeller som drivs av en elmotor under badbryggan. Minns jag rätt är säkringen på 10A och 12 Volt så det blir inte mycket effekt. Använder den sällan och kan inte säga att den orkar jobba mot någon värre vind men viss nytta gör den. Egentligen skulle man sätta den i ett rör för lite bättre effekt. 3hk tror jag gör stor skillnad. I trånga utrymmen är jag tacksam att jag har min lilla propeller även om den inte ger mycket hjälp för att skjuta båten i sidled, men jag kan styra när jag backar åtminstone.
  16. 1 point
    Vi kanske inte ska argumentera om det, men jag skrev väl ändå att hans värde 3,3mV gäller per cell och att Victrons 16,2mV gäller för hela batteriet?
  17. 1 point
    Bytte ut min Ctek (M300) just för att den laddade med för hög spänning. Nu en V_ctron (50 A!) som jag sätter ner på sommaren.
  18. 1 point
    Så skulle jag ha gjort. @skippeer frågade efter inställningarna jag hade och det visade sig att jag då hade standard men med solpaneler på under sommaren brukar jag sätta ner lite. Edit. Fast jag skulle nog sätta på lägsta uppgivna värdet (14,5 & 13,5)
  19. 1 point
    Läser man Victrons manual till Blue Smart-laddarna så står följande: "... en linjär temperaturkompensation sker mellan gränserna på 6 °C och 50 °C, baserat på den standardinställda temperaturkompensationskoefficienten på 16,2 mV/°C (multiplicera koefficienten med två för 24 V-laddare) eller enligt konfigurering." Så dina siffror måste vara per cell. Lite oklart vad du menar med 18 celler, men om du har seriekopplat alla för att få 36V - vilket känns osannolikt - så måste du såklart multiplicera med tre. Men parallellkopplar du och arbetar med 12 Volt så gäller siffran ovan. Vad gäller frågan om vilken fas så kvittar det nog, du ska kompensera lika mycket för alla faser. Tror inte heller att du i Victron-fallet kan ställa in olika kompensation för olika laddfaser. Här ser du deras laddkurvor från manualen - oklart vilken batteriteknologi dom avser så själva laddspänningen kanske inte gäller AGM, men principen framgår i alla fall.
  20. 1 point
    Nä, menar hur jag ställer in på appen till regulatorn. Själva givaren sitter på batteriet sedan tidigare, men hur vet just DEN att jag ska ha olika volt? Inställningarna stämmer inte om man bara väljer AGM. Den visar -16.20mV/C via appen. Ska "roa" mig att lyfta ur dom imorgon och i med dom nya. Har en batteritestare från BT, men har hört att dom inte är tillförlitliga. Får se om jag kan få liv i dom igen genom att ladda dom separat via en annan laddare hemma som visar lite information, men tror som du, körda! Men man kan ju undra varför också.
  21. 1 point
    Min personliga erfarenhet av just Waeco:s laddare är att de kokar sönder batterierna med för hög spänning. Jag hade en med 15 Ah och den förstörde 2 batterier för mig. Numera har jag bara Ctek laddare och Victron regulator för solpanelerna.
  22. 1 point
    Jag kan nu bara svara på en av dina frågor. Klart att temperaturskillnaden gäller hela batteriet. Men du menar kanske var du skall placera temperatursensorn. -I mitten på batteriet, skulle jag vilja föreslå, det borde nu vara en plats som är mest representativ för hela batteriets medeltemperatur. Jag skulle gissa att en eller flera celler i dina batterier har tackat för sig och lämnat in. Man kan ju tycka att sådana batterier skulle hålla minst i fem år, kanske tio.
  23. 1 point
    Jag hade 2hk på min förra motorbåt (31 fot och 4 ton). Fungerade bra, så länge det inte blåste mycket. På nuvarande (36 fot och 6,5 ton) har jag 4hk, och det är fullt tillräckligt och lite till, nästan alltid. Båda båtarna hade lite köl, roder och rak axel med stoooor propeller. Så 3hk - även om det är en segelbåt - kommer göra skillnad. Sedan är frågan om det är värt besväret, men sådana spörsmål är jag definitivt fel person att ställa (om man inte skall kasta sten i glashus)....😛
  24. 1 point
    3 hk i aktern är ganska klent om du har roder mm som stoppar rörelsen. Håll den i aktern och prova innan du gör mera ingående montage. Allt beror ju på vind och vågor mm givetvis? // Mats W
  25. 1 point
    Det ser du om du tittar närmre och du ser glasfibertrådar, ofta lite spretiga, i skadorna. Ibland kan ytan dock se ganska homogen ut tills man börjar slipa eller peta. Det kan vara så att det först är då glasfibern syns. Iofs behöver det inte betyda att du behöver plasta (med matta) men av bilderna att döma ser det inte ut som enbart gelcoatskador. Säker kan jag dock inte vara baserat på dina bilder. Den första bilden verkar vara ganska djupa skador men svårt att se ordentligt. Sen ska man ju göra en totalbedömning om man vill göra ett större jobb och få det bra eller ett mindre och komma ut på sjön. Igen, svårt att bedöma efter de bilder du hittills visat.
  26. 1 point
    Liknande funderingar har ganska nyligen varit uppe i en annan tråd. 2,1kW är en ganska rejäl elutombordare, nästan 3hk. Så den borde göra en hel del nytta. Men är det en 12V så har du väl väldigt rejäla kablar och riktigt kraftig batteribank till den, eller ? För på 12V kommer den ju dra 175A.
  27. 1 point
    Om din båt sjunker och den inte är försäkrad, så dit for de pengarna Om din båt börjar brinna vid bryggan och tänder på andras båtar, så i värsta fall kan det vara du som betalar för den midsommar brasan. Fast det är naturligtvis hemskt osannolikt att det händer. Det är onödiga stressmoment som jag inte vill ha, så jag tog en båtförsäkring före båten levererades.
  28. 1 point
    Tack för bild. Det är fortfarande svårt att se hur allvarlig skadan är och hur den ska lagas. Nu frågar du inte efter HUR du ska laga men här lite tips. Generellt gäller att om glasfibern är skadad, ser spröd och torr ut, måste den ersättas med ny glasfibermatta mättad med polyester efter ordentlig slipning och tvättning med aceton (x flera). Skadan måste lagas en bra bit ut från skadestället för att ge ordentlig styrka. Hur långt ut beror på hur och var. Ett bra tips är att slipa ur så det blir en ganska brant kant mot friskt material och sedan bygger man med matta och polyester upp mot denna kant och avslutar med en bit matta ovanför kanten. Efter glasfibern är det gelcoat som målas eller spacklas på och sist topcoat. Jag brukar använda packtejp för att forma lagningen i den form jag vill ha den. Bäst på lagret med topcoat.
  29. 1 point
    Som sag, svårt att säga, men det ser ut som en smärre skråma. Skadan kan mycket väl tillkommit vi sjösättning eller upptagning, när båten skarapat i hålare för bakre kölrullen på vagnen eller liknadne.
  30. 1 point
    Väldigt svårt för mig att tyda var skadorna är på båten. Har du fler bilder, kanske någon översiktsbild, så jag fattar var skadorna sitter? Välkommen till MG!
  31. 1 point
    Om ni inte haft tid att kolla på båtar så kan man ju säga att tid behövs för att underhålla och fixa med sin båt, Tid och bra Plånbok En viktig fråga är om du har tänkt att serva motorn själv eller om det blir en verkstad för det, Om man är nybörjare så kan man ändå lösa det på en utombordare men jag skulle inte rekomendera att ge sig på en inombordare om man inte är så händig, Då kan det vara bra i sin budjet att ha med kost för service på verkstad som dessutom inte är lika lätt att nå som en bilverkstad. bara några råd på vägen, Lycka till,
  32. 1 point
    Mitt tips är att löda loss benen, andra sidan blir svårare eftersom hela undersidan är fastlödd.
  33. 1 point
    För några år sedan installerade jag ventilationsgaller till utrymmet där kylboxens sitter och fixade så att kompressorns befintliga fläkt sög svalare luft från kölsvinet. Varvet hade monterat kompressorn under diskbänken utan någon ventilation, känns inte smart. Tidigare var det väldigt varmt under diskbänken. Häromdagen var det väldigt varmt i seglingsområdet när vi var på bussutflykt över dagen, när vi kom till båten kl 20 var det 37 grader C i salongen, troligen ännu varmare under dagen. Vattnet kan ha varit 20-22 grader, tyvärr kollade jag inte. Hade placerat en mätprobe bredvid kompressorn som loggar temp och fuktighet, min tolkning är att luften från kölsvinet varit god hjälp att sänka arbetstemperaturen.
  34. 1 point
    Helt rätt. Tyvärr kan du inte visa att din TBT inte är aktiv på ditt skrov, för det finns inga tester gjorda på att bottenfärg av okänd och varierande tjocklek skulle utgöra en fungerande läckagespärr. Dvs, du kanske har rätt att din påmålade bottenfärg funkar som spärr, men utan att faktiskt kunna påvisa det också är det bara en teori, och sådana kommer man inte långt med i ett rättsfall. Även om man tror att man är ”iskall” (som jag tror du blandat ihop med ”högmod”).
  35. 1 point
    Har själv inte en större segelbåt men har för mig att det i vissa länder krävs att man har en försäkring. Antar att det är lite samma som Trafikförsäkringen i Sverige, att medtrafikanterna ska vara skyddade, som krävs som lägst. Dessutom kan det ju i vissa länder bli väldigt dyrt med skadeståndsprocesser så att genast ta en försäkring bör vara givet enligt mitt sätt att se det.
  36. 1 point
    Isotherm CR65 ser ut att likna en miniatyr av ett villa/hem kylskåp. Alltså själva skåpet med kompressor och kondensor. I en o samma enhet. Kolla baksidan av ett villakylsskåp, där finns en slinga / kondensor, som ska avge värme till omgivande luft. Samma som kondensor i fronten på en bil med AC. Det jag skrev ovan är ett originalskåp/låda i en båt. Numer kompletterad med en fristående kompressor och dess kondensor i närliggande ventillerat stuvutrymme under vattenlinjen. När jag isolerade skåpet/lådan, så berörde det inte kompressor kondensor, fläkt med tillhörande delar, att göra sig av med värme till omgivningen. Så min isolering ger samma resultat som Skipper beskrev.
  37. 1 point
    Ahh, visste inte att det fanns så stora som funkar! Har den lilla till när jag byter bränslefilter och liknande, och det funkar ju jättebra. Grymt! Blir en resa till Biltema idag. 😊
  38. 1 point
    Oavsett vilken båt ni väljer och hur gammal den är: se till att motorn är bra. Ta med nån som har koll på motorer. Lita inte blint på vad säljaren säger. Se till att det finns kvitton på saker. Finns inget som gör en så less på båtlivet som strulande motorer (förutom svårfunna läckage, som också dyker upp när man minst anar det), speciellt inte om det sker samtidigt som man är ute...
  39. 1 point
    Åter igen, du blandar ihop saker, blandar äpplen och päron. Och du gör det medvetet: 1. Vad din klubb kräver har inget med fri rörlighet att göra enligt EU regler. Din klubb skulle lika gärna kunna vara en klubb för bara blå båtar, eller bara träbåtar eller bara båtar med ägare som är födda 1999 etc etc. 2. Att din klubb kräver en besiktning ( eller vad helst du vill kalla det) och ett intyg (eller vad helst du vill kalla det) har inget med förordningens "För fartyg som har en längd på 24 meter eller därunder krävs det inga särskilda föreskrifter om besiktning eller försäkran, ......" att göra. Så vad din klubb kallar det har inget med förordningen att göra. Varför inte? Jo för den besiktningen och det intyget är inte innom ramen för varken EU-regelverk eller Svensk lag/förordning/föreskrift. 3. I vilken Svensk lag, förordning/föreskrift eller avtal hittar du att ett nationellt tillsynsansvar har delegerats till båtklubbar, och vilka båtklubbar? Vad jag vet är det bara Transportstyrelsen (eller den transportstyrelsen delegerat uppgiften till) som får göra den besiktning som avses i AFS-förordningen. Vad andra aktörer gör som relaterar till TBT har inget med förordningens krav på besiktning att göra. Det kravet din båtklubb ställer kan däremot vara en följd av, i flera steg nedåt från behörig tillsynsmyndighet, en inspektion/kontroll av efterlevnaden av förordningen initierad av behörig part. Den tillsynen din båtklubb kräver är inte en besiktning enligt förordningen och det intyg den kräver är inte en försäkran enligt förordningen. Vad din klubb väljer att kalla det, eller vad HappyBoat väljer att kalla det har inte något med förordningen att göra. Åter igen, du skrev tidigare idag att det handlar om juridiken, men du har ju uppenbart ingen kunskap alls om hur det fungerar med EU-förordningar, EU-direktiv, Lag, förordning och föreskrift....,,eller internationella konventioner.
  40. 1 point
    Vad roligt att höra att du inaktiverat din TBT sök patent på lösningen, hjälper dock föga om kravet är att du inte ska ha TBT på din båt i någon form. Egentligen vem bryr sig du är ändå förloraren i detta ärende, du inbillar dig om du tror dig komma undan med TBT, du bör snarare förbereda dig mentalt på att merparten av dagens bottenfärger för fritidsbåtar kommer att förbjudas inom en överskådlig framtid. Det är så det kommer bli och inget du kommer kunna påverka. Men tack för god underhållning med att hålla fast i dina gamla hjulspår.
  41. 1 point
    Det du citerar i AFS-förordningen gäller ju besiktning och försäkran. Du blandar ihop begreppen! Jag pratar kontroll/inspektion och inte besiktning. I Sverige säger vi gärna inspektion/kontroll som på engelska avser Control, medan besiktning på engelska benämns survey, två olika saker! Skulle Sverige införa krav på besiktning så skulle vi bryta mot förordningen och mot den fria rörligheten.
  42. 1 point
    2 st flödesmätare ihopkopplade med liten dator.
  43. 1 point
    Detta har redan besvarats av mig en gång, så jag citerar mig själv: "Som sagts tidigare, förordningen säger att TBT inte får finnas på skrovet, eller att den ska vara förseglad med avsedd spärrfärg. Om färgen innehåller TBT och den inte är förseglad med en spärrfärg kan utländsk båtägare bli tvungen att åtgärda på lämpligt sätt. Det är inget med det som bryter den fria rörligheten eftersom det är helt i enlighet med förordningen." Du verkar ha en vriden syn på vad fri rörlighet på EUs inre marknad betyder/innebär. Om du flyttar din båt till Tyskland så har de rätt att kontrollera att din båt följer EU-direktiv och EU-förordningar och hindra din båt om den visar sig vara i strid mot någon förordning/direktiv. Att olika medlemmars engagemang i att kontrollera olika förordningars/direktivs efterlevnad är ett känt faktum. Det har dock inget med den fria rörligheten att göra, mer än att någon blir sur när man kommer från ett land utan kontroll till ett land med kontroll. T.ex. Finland och Norge lägger betydligt mer resurser på marknadskontroll av CE-märkta fritidsbåtar än vad Sverige gör. Det är inte ovanligt att fritidsbåtar tillverkade och CE-märkta innom ett EU land bir stoppade i tullen i ett annat EU-land pga brister i CE-märkningen upptäckta av det landet.....det är inte ett brott mot den fria rörligheten, det är tvärt om beskyddande av den fria rörligheten.
  44. 1 point
    Insåg precis att det vore hysteriskt roligt om ett skrapprov faktiskt visade att det INTE finns TBT på skrovet!
  45. 1 point
  46. 1 point
    Ja, det brister. Och det beror på att bara för att Tysklands marinor ser mellan fingrarna på gällande EU-regler, betyder inte det att du som individ inte skall följa klubbens eller marinans regler. Samma lagar och regler gäller alltså i båda länderna, och därmed föreligger inget handelshinder. Som påtalats för flera år sedan redan; hade du i stället för att börja veva mot allt och alla flyttat båten till en mindre nogaräknad marina eller hyrt plats på en enskild brygga, så hade ingen brytt sig om ditt hormonstörande ämne du har på din båtbotten, som du så gärna vill behålla.
  47. 1 point
    Hej alla och tack för er engagemang! Lösningen är en kombination av slarv och okunskap. Returen på denna motor har en skruv med mindre hål än andra skruvar. 4 vs 2 mm vill jag minnas. I vårt fall hade vi monterat tillbaka returens skruv på en annan plats vilket gjorde att hålet var för litet och motorn fick för lite bränsle. Stort tack som sagt till alla som försökt hjälpa oss! Båten går nu bättre än någonsin.
  48. 1 point
    Jag har haft blåsan närmast motorn på Yamaha F50 och har aldrig haft problem att få den att starta, ibland behövs inte ens pumpas.
  49. 1 point
    La i båten i torsdags men glömde pumpa..... Inga problem, startade direkt. Har inte varit i gång sedan september.
  50. 1 point
    Den kabeln, är den gul eller orange? Oja, jag har billiga och dyrare multimetrar, flera visar samma resultat, men inte alla. Men det kan ha med åldern att göra, alltså instrumentets ålder… om nu någon trodde något annat.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy