Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-19 på alla områden

  1. 2 poäng
    Insåg precis att det vore hysteriskt roligt om ett skrapprov faktiskt visade att det INTE finns TBT på skrovet!
  2. 2 poäng
    Jag har "bennettliknande" elektrohydrauliska i min som jag monterade exakt denna panel på nyligen. Fungerade att köra manuellt, men automatiken gick bort sig. Visade sig att upp/ner/STB/BB var omvänt, ja i princip hade jag nog inte kopplat en enda rätt.... Bara så det inte är en så enkel sak.
  3. 1 poäng
    Hej, Jag tänkte segla till Luleå från Stockholm i juli på ca 1-2 veckor. Har någon seglar samma rutt och kan rekommendera vilka natur och gästhamnar som är bra. Jag har en bok hemma som går igenom hamnar på Finska kusten från Åland till Tornio. Vet någon om det finns nån liknande guide/bok för hamnar mellan Stockholm till Haparanda? Båten är en NF och jag är van att segla i skärgården och söderut till Blekinge som längst. Men vet inte om det finns lika mycket bra ställen norrut så att säga. Grovt räknar jag att det borde ta ca 12 dagar med ca 50 distans per dag Då måste jag snitta 5 knop i 10 timmar per dag. Grov tabell är följande: Stockholm - Lidö Lidö - Öregrund Öregrund - Söderhamn (Storjungfrun) Storjungfrun - Agö (agö hamn verkar inte va en gästhamn?) Agö - Stocka Stocka - Sundsvall/Björkön Sundsvall - Örnsköldsvik Örnsköldsvik - Umeå Umeå - Gumbodahamn Gumbodahamn - Skellefteå Skellefteå - Piteå Piteå - Luleå Helst åker jag inte in i varje stad utan tar en hamn en bit utanför. Har ni några tips på hamnar eller ändringar i denna rutt? Hur ser det ut vid Öregrund och gräsö, kan man segla igenom sundet där eller måste man segla på utsidan. Jag antar att man blir mer sliten än man tror och kommer säkert behöva nån extra dag antingen för att vila eller för att endast segla en kortare sträcka. Tack på förhand!
  4. 1 poäng
    PROBLEMET LÖST ! Tog loss trimgivaren och motionerade trimaxeln som går in i givaren, knackade lite lätt med en liten hammare och skruvade tillbaka givaren på plats. Allt fungerar perfekt nu o inga mer felkoder. MEN får väl se hur länge man slipper köpa en ny givare....
  5. 1 poäng
    Ingen aning men för 79:- komplett är det väl ett lätt val?
  6. 1 poäng
    Tror det blir snyggare med en bordgenomföring, inte skrovgenomföring I övrigt håller jag med.
  7. 1 poäng
    Detta har redan besvarats av mig en gång, så jag citerar mig själv: "Som sagts tidigare, förordningen säger att TBT inte får finnas på skrovet, eller att den ska vara förseglad med avsedd spärrfärg. Om färgen innehåller TBT och den inte är förseglad med en spärrfärg kan utländsk båtägare bli tvungen att åtgärda på lämpligt sätt. Det är inget med det som bryter den fria rörligheten eftersom det är helt i enlighet med förordningen." Du verkar ha en vriden syn på vad fri rörlighet på EUs inre marknad betyder/innebär. Om du flyttar din båt till Tyskland så har de rätt att kontrollera att din båt följer EU-direktiv och EU-förordningar och hindra din båt om den visar sig vara i strid mot någon förordning/direktiv. Att olika medlemmars engagemang i att kontrollera olika förordningars/direktivs efterlevnad är ett känt faktum. Det har dock inget med den fria rörligheten att göra, mer än att någon blir sur när man kommer från ett land utan kontroll till ett land med kontroll. T.ex. Finland och Norge lägger betydligt mer resurser på marknadskontroll av CE-märkta fritidsbåtar än vad Sverige gör. Det är inte ovanligt att fritidsbåtar tillverkade och CE-märkta innom ett EU land bir stoppade i tullen i ett annat EU-land pga brister i CE-märkningen upptäckta av det landet.....det är inte ett brott mot den fria rörligheten, det är tvärt om beskyddande av den fria rörligheten.
  8. 1 poäng
    När man gör sökningar på nätet är det lätt att glömma hur ungt internet är och hur nätforum såg ut för tex. tjugo år sedan. Då umgicks intressegrupper på mail-listor som sällan lämnade spår som går att hitta med en googlesökning. TBT på fritidsbåtar förbjöds 1989 och det är av praktiska skäl helt omöjligt att hitta spår från någon debatt på nätet från den tiden. Då fördes debatten eventuellt på tidningarnas insändarsidor. Mellgards problem är att han är soldat i ett sedan länge glömt krig. Omvärlden har glömt, förlåtit och gått vidare.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...