Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-18 på alla områden

  1. 2 poäng
    TS problem är att laddlampan lyser konstant. Då är det där man bör börja. Att mäta batterispänningen skulle möjligen bara bekräfta att generatorn inte laddar, inte leda TS till någon närmare lösning på problemet. Och OM den mot förmodan laddar (finns ju moderna regulatorer som inte är beroende av ström genom lampan för magnetiseringen) så skulle TS problem ändå kvarstå - lampan lyser konstant. Förstår hur du tänker, men problemet just nu är att lampan lyser konstant. Senare i felsökningen (om det behövs) kan givetvis en mätning av spänningen komma in, absolut. (Vad har "jord" med saken att göra och plastbåt ? Jag skrev minus och motorgods. Rör nu inte till det för TS.... 😉)
  2. 2 poäng
    För länge sedan sålde VP konverteringssatser, där man monterade ett SX, eller DPS-drev på en OMC-sköld. Det som ingick i satsen var, drev, pivåhus, sjövattenpump och anslutningsdetaljer. Det är det man har gjort på din båt. Skölden är alltså OMC med VP SX pivåhus, och ett DPS-drev.
  3. 1 poäng
    Det är bara att byta. https://www.axmarin.se/Tankventilator-90-grader?
  4. 1 poäng
    säkert finns det elkunnigare här, men det finns olika "tänk" amerikanskt/eur ,om tp rörelse vs påverkan på båten mkt förvirrande . indikator..är väl inbyggt i mente,om det ens behövs . många klarar sig utan men med vattenpass så lite fusk iaf . sorry inget tydligare från mig, kane mfl vet mer finns även mer i tidigare frågor, sökt?B
  5. 1 poäng
    utan att veta säkert bennett troligen hydrauliska ( med elektrisk hydraulpump) då finns en pump med oljebehållare någonstans,slangar till trimplanen elektriska tp har motorn inbyggd i cyl helt nära trimplanet ,dessa brukar vara snabbare i aktionen kanska därför olika inkopplingsalternativ. ps tror du blir nöjd bara du kopplar som DU tänker att det bör vara . dvs vilket tp som går ner för att.. B
  6. 1 poäng
    Hade en Mercruiser 7.4 MPI (454 CBB) såg en liten skillnad mellan olika filter, körde originalfilter alla gånger utan en och då var det skillnad i oljetrycket, tror att det var högre men bara lite, max ett halvkilo.
  7. 1 poäng
    Givetvis möjligt, vi får avvakta TS svar/kontroll. Hur det är på just din installation behöver inte vara relevant för TS. Låt TS lossa och kolla dessa kablar på generatorn, och skulle de nu sitta fel eller vara väldigt tvetydigt vilken som är vilken och om benämningarna t ex inte stämmer lär TS återkomma. En sak i taget. Men TS har ju bytt generator, dock vet vi inte till vilken typ - bättre begagnad, ny utbytes eller vad. Eller om den ens är märkt på samma sätt. Det är ju du som fört "originalgenerator" på tal, inte TS. @Hybro, lugn och fin nu, och låt TS kolla med den input vi givit. En sak och ett steg i taget, även om nog både du och jag är ett par steg längre i felsökningstänket. Men för TS kan det bli rörigt med för mycket på en gång.
  8. 1 poäng
    Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en 2009 modell MV Marin 6600 med 2010 Suzuki DF 175. Det er lite informasjon og erfaringer om denne båten i Norge. Fint at jeg fant denne tråden
  9. 1 poäng
    Nja, så enkelt är det nog inte! Du kan ju prova på att göra det i Furusund och se vem som betalar när Finlandsfärjan väjar för dig upp på land För övrigt så är jag lite överraskad över hur dåligt båt människor verkar känna till de vanligaste sjöfartsreglerna, som har varit ganska samma de senaste 100 åren...
  10. 1 poäng
    Med att de inte kan förhindra avser de att de inte har en sådan fysisk tillsynsroll, det är det polis och Kustbevakning som har. Transportstyrelsen kan besluta om nyttjandeförbud av din båt (det att meddela förbud mot avgång) och avgår du med båten trots det blir det polisanmälan. Det kan omedelbart bums också bli bordning av KBV som drar dig in till närmsta hamn och skriver en åtalsanmälan. Sen blir det rättegång etc etc och till slut spjället eller böter. Denna tråd ger ju klara bevis på att du vet exakt vad du gör, så det blir svårt med försvaret om du bryter mot ett utfärdat nyttjandeförbud.
  11. 1 poäng
    Lossa kabel "L", laddlampeutgången, på generatorn. - Om lampan lyser fortfarande är det kortslutning på laddlampekabeln till minus, t ex mot gods på motorn någonstans. - Om lampan nu är släckt - kontrollera att det finns batterispänning (kring 12V) mellan "E" och "B" på generatorn (helst utan att koppla ur kablarna från generatorn). - Är det 12V är sannolikt generatorn kass eller felkopplad. - Är det inte 12V är det brott på antingen minusledningen ("E") eller pluskabeln ("B").
  12. 1 poäng
    För att du inte på 33 år har tagit bort ditt hormonstörande ämne från din botten. Du kan väl inte ha missat att det är orsaken? 😊
  13. 1 poäng
    När man gör sökningar på nätet är det lätt att glömma hur ungt internet är och hur nätforum såg ut för tex. tjugo år sedan. Då umgicks intressegrupper på mail-listor som sällan lämnade spår som går att hitta med en googlesökning. TBT på fritidsbåtar förbjöds 1989 och det är av praktiska skäl helt omöjligt att hitta spår från någon debatt på nätet från den tiden. Då fördes debatten eventuellt på tidningarnas insändarsidor. Mellgards problem är att han är soldat i ett sedan länge glömt krig. Omvärlden har glömt, förlåtit och gått vidare.
  14. 1 poäng
    Eftersom din länk endast innehåller elspisar för hemmabruk, så är det ju lite skillnad mot en gasspis i en båt. 😂
  15. 1 poäng
    Laddar generatorn? Mät spänningen över batteriets poler innan du startar motorn. Mät sedan när motorn går. Vilka två värden får du?
  16. 1 poäng
    "Varvsskött" betyder ju bara att varvet (i bästa fall) gjort det som ägaren beställt. Det som ägaren inte beställt är inte gjort. Det är dessutom ganska troligt att den varvsskötta båten har en ägare som är måttligt intresserad av båtskötsel och därför inte vet vad han/hon borde beställa.
  17. 1 poäng
    Alla gasolugnar funkar ju lite lika, och det är ungefär så här: Man vrider upp max värme, håller in vredet, tänder i lilla hålet närmas ugnsluckan och kollar att det tänds en liten låga, väntar c:a tio sekunder och släpper ut vredet, stänger ugnsluckan med full värme igång, väntar en ungefärlig halvtimme så ugnen är varm. Sedan ställer man in önskad temperatur och stoppar in det man vill laga till. När maten är klar, stänger du av ugnen.
  18. 1 poäng
    Skakar liv i denna tråd igen. Jag har följt era tipps från 2020 och det mesta har varigt rätt. Bland annat var Georg rätt ute när han misstänkte mina förbrukningsbatterier som även används till start. Även fast båda måste ha varit dåliga i 3år så räckte dom ändå till för att med lätthet starta en 7.4L v8 (650cca). Efter jag bytt batterierna i år påverkas inte oljetrycks mätaren eller andra mätare av hög belastning. Oljetrycket står dock på 65-70psi på tomgång. Varm som kall. Närmar sig 75-80 psi vid fullgas. Fler åtgärder. Drog en grov jordkabel från motorn till instrumentpanelens samlings jord. Spänningsfallet vid mätaren är 0,05v både vid hög och låg belastning. (Resultat: Ingen skillnad) Sedan bytte jag oljetrycks givaren. (Resultat: Ingen skillnad) Ny Mätare för att utesluta spänningsreferensen som tippsats om tidigare. Resultat: Ingen skillnad) Provade även att koppla mätaren löst i motorrummet med grova korta kablar till jord, plus och signal på givaren. Resultat: Ingen skillnad) Efter att ha läst lite om chev 454 är 60-80psi oljetryck inget ovanligt men eftersom Penta säger 10-15psi 600rpm varm motor så undrar man lite? I boken står det rek sae 30 Helsyntetisk. Det här har Penta sedan ändrat men troligtvis den oljan dom haft när dom kom fram till 10-15psi. Jag har idag olja från swedol. Q8 Formula truck 7000 15W-40 helsyntetisk. Oljefilter Mann som ska vara en ersättning för Oem filtret. Kollar man på bilderna så ser det ut som att Mann filtret har betydligt färre hål. Vilket skulle kunna betyda högre oljetryck. 2020 nämnde jag att jag hade 40 psi varm motor 600rpm med OEM filter. 2021 troligtvis samma. 2022 60-70psi men utan påverkan av hög strömbelastning. Är min 15W-40 olja tunnare eller tjockare än Sae 30?
  19. 1 poäng
    Normalt sett har man motorn innerst när man ska komma upp i planing (gäller planande båt såklart!). Sen trimmar man ut (upp) den successivt ju högre fart man har men inte riktigt så högt så motorn suger vatten eller tappar grepp. Man brukar höra på motorn när den går som lättast och ser ofta när farten är som bäst givet gaspådrag. Vid krabb sjö brukar man trimma in (ner) för att möta vågorna lite längre fram där båten är lite vassare. Samma sak vid svall eller när man planerar kraftigare svängar i planingsfart. Vid medsjö trimmar man ut motorn för att undvika att stäven gräver ner sig i vågorna. Att köra i planingsfart i medsjö är bland det svåraste man kan göra. Det finns många exempel på tävlingsbåtar som grävt ner stäven och fått tvärstopp och/eller vattenfyllt båten så iakttag försiktighet. @Kane har ju skrivit en del av detta ovan men jag valde att skriva lite mer utförligt.
  20. 1 poäng
    Dumma frågor får oftast dumma svar. Men hur ser ni att det är att omc SX drev? Jag skulle säga att det är ett nyare DP-SM drev med större kvadratiska hål till kylvattnet istället för små runda som jag TROR satt på dom äldre. Baserat dels på DP dekalen på TS drev men även på utseendet. Dom FÅ Sx dreven jag pillat på har sett annorlunda ut 2008-. Både utseende mässigt men också att trim pumpen med dess behållare var montera på skölden under vattenytan. ☝️Nu ska TS inte lyssna på mig då jag vet att folk med betydligt mer kunskap har svarat i tråden. Jag vill mest lära mig. Bifogar TS bild tillsammans med ett DP-SM. Det röda inringade området är placeringen där Penta oftast/alltid placerar en rostfri bricka med all relevant information om drevet. Bakom trim kolven och troligtvis övermålad flertalet gånger.
  21. 1 poäng
    Det är inte ett SX-A sköld du har. Så det är fel bok.
  22. 1 poäng
    Vi har haft en schäfertik på ca 30 kg med ombord i drygt tio säsonger. Hon trivs jättebra ombord. Hoppar lätt ombord och iland själv. Iofs är ju nuvarande båt väldigt bra anpassad för hund, barn och pensionärer… en ”gå runt båt” med en bra peke att gå iland/ombord på. Hundar i allmänhet tycker det är bekvämt att ha flocken/familjen/besättningen väl samlad ombord så att dom inte behöver ta till vallningsbeteendet för att fösa ihop flocken. Många hundraser, inte minst schäfern gillar ju även att vakta båten och närliggande område. Litet jobbigt kan det bli när hela det närliggande postnummerområdet skall vaktas… men det går att stävja. Schäfrar behöver man ju inte lära att vakta, det kan dom från födseln, eller redan innan födseln, då det sitter i generna. Att lägga till med aktern mot land är oftast en stor dumhet, det går väl an att göra det vid en flytbrygga som ligger ute på djupt vatten. Men att riskera propeller och/eller roder genom att lägga till med aktern mot land eller brygga där det är grunt och orent vatten brukar bli dyrt, lägg inte till så oavsett vad kompisar och hunden tycker! Jag byggde en landgång till hunden av aluminiumprofiler och durkplåt i alu, men den hoppade hunden över, hon tyckte bara den låg ivägen. Smala skarndäck, som renderar smalare gångytor gillar inte större hundar, då kan det vara bättre att hjälpa dem upp genom förluckan. Samt hjälpa dem ner samma väg, vår schäfer dök gladeligen ned henom förluckan på förra båten, så det fick vi försöka att hindra genom att ta emot på insidan. Det finns ju hundar som är rädda, lättskrämda och väldigt försiktiga, den tyska schäferhunden hör inte till denna kategori. Schäfern skall vara orädd och nyfiken, och det både underlättar och kan vara ett problem, vår hund smiter nämligen iland själv när hon förstår att det går att bada. Det är då väldigt svårt att förstå att hon fått bra betyg i olika lydnadskurser, för när det gäller bad tycks hon vara döv, det skall simmas och grävas i sanden, vad husse och matte än ropar eller befaller går inte alls fram…. Inte ens katter eller tykna chihuahuor tycks existera när det skall badas, sådana anses annars utgöra ett bra kompletterande proteintillskott till torrfodret. Men hon hoppar inte i vattnet på ställen där hon inte själv kan ta sig upp. Så det blir diverse stränder eller sjösättningsramper ned i det dieselblandade vattnet i hamnarna. Jag har förstått att alla, eller iallafall de flesta schäfrarna älskar att bada. Saltvatten (med eller utan dieselinblandning) är inte så bra för några hundars päls eller hud, man får spola av dem med färskvatten, och tvätta med milt hundschampo. Annars blir pälsen så som Svinto, och sedan blir det även en besvärande klåda. Det finns ju hundar som blir sjösjuka, liksom bilsjuka, det är ju problematiskt… Måhända finns det även hundar som blir rädda när det gungar, jag har aldrig haft någon sådan hund, innan det blev schäfer fanns det mellanpudel ombord, inga problem, men pudlarna gillade inte att bada, trots att det egentligen är en vattenapporterande fågelhund. Alla ombord skall ha flytväst, inte bara hunden! Hundarna gillar teakdäck, det är himla bra för där kan dom greppa med klorna när det gungar litet, däck och gångytor av hal plast är inte alls lika populära. Hala vällackade durkar är inte heller så käcka, bra med en vattentålig halkskyddande matta på duken. Schäfrar är ju onekerligen väldigt trevliga hundar, men dom blir ju rätt så stora ombord, ju mindre båten är desto större upplevs hunden vara. Särskilt stor om natten då det skall sovas, husses och mattes kojer är ju väldigt populära sovplatser…. Bra om hinden tilldelas en egen sovplats ombord. Barn och schäfrar tillsammans ombord fungerar väldigt bra, det är väl iofs individuellt såväl ur barnens som ur hundens perspektiv. Men vår hund vaktar barnbarnen väldigt effektivt, följer dem med blicken var det går och vad dom gör. Skulle något av barnbarnen ramla i eller på annat sätt falla eller skada sig så berättar hunden det.
  23. 1 poäng
    OM du mäter Ohm med prylarna inkopplade är du ute och cyklar, ja. Ohmmätning kan bara göras på bortkopplade/icke spänningssatta saker, eftersom instrumentet själv lägger ut en testspänning för att kunna mäta motstånd/resistans. Ligger det främmande spänningar (via t ex tändning) eller annat anslutet blir mätningen fullständigt oförutsägbar. Och i värsta fall har du sönder instrumentet.
  24. 0 poäng
    Varför röra till det för TS genom att beskriva typ nyare generatorers funktion. Denna originalgenerator är från sent 70 till tidigt 89 tal. Och spänningsmätningarna på batteripolerna för så klart inte TS närmare en lösning, men däremot mig. Och ja, ja, ja, lampan lyser konstant. Det gör den om jag gissar rätt, med polspänningsmätningarna som referens. Gods och motorgods behöver nödvändigtvis inte vara elektriskt samma. (Elektrisk jord är heller inte samma som jord på en åker, även om den senare leder en oftast svag ström, t ex vid elstängsel.) Vidare. I morgon eftermiddag kan jag kontrollera det jag misstänker. Har haft liknande originalgenerator. "TS problem är att laddlampan lyser konstant. Då är det där man bör börja." Redan klart att Lampan är hel🤪
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...