Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-06 på alla områden

  1. 2 poäng
    Bränslepumpen, om det är en membranpump, måste ha två inbyggda backventiler för att kunna fungera. Att montera en till på bränsleledningen är onödigt.
  2. 2 poäng
    Ta loss gaskabeln vid förgasaren eller insprutningspumpen (beroende på vad du har för motor) och sätt dit ett snöre och gasa med det så kommer du hem. Ingemar
  3. 1 poäng
    När motorn går på tomgång släpps avgaser och kylvatten ut högre upp. Två utlopp i underkant Sköld. I allafall om det är ett alfadrev. Kanske även på Bravo?
  4. 1 poäng
    Oh nej! Avgaserna ska ju ner i skäddan för att släppas ut bakom propeller. Ser ut som det fattas något.
  5. 1 poäng
    Om du trivs med båten så köp en ny motor eller en bättre begagnad motor. Annars kanske du hamnar i samma läge ganska omgående och det blir ännu dyrare. Har du tur kanske du får 15000 kr för ekipaget med trasig motor.
  6. 1 poäng
    Uppdatering: Provade att ladda upp batteribanken ett dygn, och problemet försvann! Så du var inne på rätt spår @Cobalt233 Väldigt skönt att inte behöva laga något annat inför sommaren!
  7. 1 poäng
    Som sagts så finns tyvärr ingen quick fix för det där. Om växlaren ser ut så här (se bild) så får du nog montera bort växlaren och spola den riktigt ren. Gavlarna behöver du inte ta bort då dessa är på sjövattensidan. Ev går det att spola på plats genom att ta bort kylvattenslangarna på glykolsidan (cirkulationspump, termostathus) Sedan så sitter det avtappningspluggar nedanför avgaslimporna, en på varje sida. ta bort dessa och termostathuset spola med vatten där med vattenslang. Släpper inte sörjan så får du sätta tillbaka pluggarna och fylla motorn med varmvatten med maskindiskmedel i. Låt det stå ett tag. Spola igen med pluggarna borta. Ev får du sätta tillbaka termostathuset utan termostat och fixa en adapter så trädgårdsslangen passar och spola med tryck. Vattnet hamnar i kölsvinet så du får länsa därifrån.
  8. 1 poäng
    Lossa kylvattenslangar långt ner, ev. avtappningspluggar ur växlarna, och tappa ur. Ev. får du släppa det i kölsvinet och länsa ur därifrån. Sätt sedan en trädgårdsslang på slangen från vattenpumpen (fixa någon typ av adapter, den är nog rätt stor) och en slang ut, utanför båten, på dess inlopp. Eventuellt kan du också behöva lossa slangarna till värmeväxlarna och sätta dina "extraslangar" där för att spola igenom den en och en. Det lär heller inte komma så mycket genom dem annars när termostaten inte öppnat (vilket den inte gör eftersom det är kallvatten). När du har fått denna gegga i kylsystemet finns tyvärr ingen "quick fix". Men kanske har någon som kan exakt denna motorn utan och innan en något enklare lösning på hur du spolar glykolsystemet,
  9. 1 poäng
    Nu underskattar du mellanSTADIET. Skolverkets läroplan ser ut så här;
  10. 1 poäng
    Om du har haft isär reglaget och därefter får problem, skulle jag öppna igen och kolla om nånting har lossnat eller hamnat fel vid återmonteringen.
  11. 1 poäng
    Eftersom du har en efi kan det vara så att batteriet är så dåligt så spänningen sjunker under volten som mefi styrningen kräver.
  12. 1 poäng
    Det tror jag också. Räknar lite... Lite fritt från minnet av gamla dykkunskaper så motsvarar skillnaden i vattendensitet ungefär 3 kg på en dykare som väger 100 kg med utrustning. Påverkan på en 1000 kg båt borde då motsvaras av 30 kg, så om du ta ur 30 kg ur båten när du kör i sötvatten blir det som att du kör i havsvatten. Om båten är 6 meter lång och 2,5 meter bred i snitt är ytan i vattenlinjen 15 m2. Varje mm i djupgående motsvarar då 15 liter, vilket väger ungefär 15 kg. Så skillnaden i djupgående blir ungefär 2 mm mellan sötvatten och havsvatten.
  13. 1 poäng
    Skam den som ger sig... Annars kan du behålla spelet, och antingen själv eller be någon om hjälp att fixa till en "låda" som monteras på akterspegel och badbrygga, i denna monteras då ankarspelet och undertill finns utrymme för lina och kätting. Min sådan är mer som en "tunna" i minst 1mm rostfritt stål med spelet högst upp som pricken över i. Dock kunde då denna tunna vara rymligare. Det finns ju även färdiga sådana "lådor" att köpa, men dom kanske främst är för montage av den "icke inbyggbara" varianten av ankarspel.
  14. 1 poäng
    Pukor och trumpeter, konfetti och raketer! Dags att presentera de fem största bidragsgivarna i tävlingen: ”Störst bidrag till denna tråds resa mot 2000 inlägg.” 5:e plats går till Lasker som skrivit ihop 5,17% av inläggen, eller 56 stycken inlägg. 4:e plats går till ArneRadar som lyckats prestera 6,19% av inläggen, med andra ord 67 stycken. 3:e plats går till Boanjohan som anslutit sig på senare tid till den djärva seglatsen. 7,57% av inläggen bär Boanjohans dna, i reda siffror 82 stycken. Grattis Boanjohan till 3:e platsen i denna prestigefyllda tävling. 2:e pris går till personen som redan vid sitt 12:e inlägg tyckte: ”Det är nog ändå klokt att se till att få bort tråden innan det är för sent.” Eller vid sitt 35:e inlägg meddelade: ”så tycker jag det börjar bli dags att flytta tråden till Flashback!” Eller så sent som 2022-05-09 tyckte att tråden byggde på ”Påhopp på motståndaren som anses vara typ köpta/idioter/nazister.” Trots att han tyckte att tråden skulle tas bort eller flyttas till Flashback och att den byggde på påhopp på motståndaren har han presterat inlägg efter inlägg och ofta sysslat med just det han klagat på, nämligen energiskt idkat påhopp på de som inte tyckt lika som honom. Någon av meningsmotståndarna har han, utan att skämmas, till och med jämfört med en despotisk diktator. 3:e pristagaren har av de 2000 inläggen bidragit med 22,07% av trådinnehållet, hela 239 inlägg. Grattis Mackey till 2:e platsen i denna prestigefyllda tävling. 1:a pris går till personen som faktiskt hållit sig någorlunda i skinnet när det gäller de mest ohederliga rallarsvingarna men som envist lagt sin energi på att påpeka att trådskaparen m.fl. har fel, fel, fel, ja faktiskt helfel. Som 2021-09-11 påpekade att ”Det är den som kommer med påståenden som skall visa att de stämmer.” Att han anser att bevisbördan inte ligger lika tung på honom själv har nog de flesta redan listat ut. 2022-04-26 meddelade han trådskaparen: ”Du har skapat en väldigt lång forumtråd som bara går i cirklar” kanske omedveten om att just 1:a pristagaren var den största externa motorn i denna cirkelgång. 1:a pristagaren har av de 2000 inläggen på egen hand nämligen bidragit med i princip lika många inlägg som oss 42 andra, trådskaparens alster borträknade: 50,05% av trådinnehållet, hela 542 inlägg. I sanning ett bevis på ett makalöst engagemang för båtlivet, eller ska vi säga ett makalöst engagemang för diskussioner om båtlivet. För där diskussionen finns, där hittar vi också 1:a pristagaren. Grattis Peter_K till 1:a platsen i denna prestigefyllda tävling. ”Hederspriset” går odiskutabelt till mannen, seglaren, fjällvandraren, ja allt vad som kan komma att presenteras. Jag nöjer mig med att kalla honom kort och gott Trådskaparen. Utan Trådskaparens fina insats och osinliga energi hade denna tävling aldrig blivit utlyst. Det hade då inte funnits någon hare i detta greyhoundlopp. Och det vore ju direkt illa. Då hade vi ju aldrig fått läsa alla de omnämnanden som givits om varandra, inte heller fått uppvisat för oss det totalt omdömeslösa agerandet vi har i skyddet av det mörker som Maringuidens anonymitet skänker mänskligheten. Trådskaparens prestation mäts inte i procentenheter eller antal inlägg eftersom Trådskaparen är utom tävlan. Men han har av de 2000 inläggen presterat 678 st. Grattis Mellgard till ”Hederspriset” i denna prestigefyllda tävling. Nu tar vi sikte på 3000-talet...
  15. 1 poäng
    Ett gammalt känt problem. Krysslipa topp- och blockplan försiktigt med smärgelduk. Rengör ordentligt. Spraya nya packningen tunnt med packningsklister på båda sidor och låt den torka. Montera toppen och dra enligt anvisningen så blir det tätt. Ingemar
  16. 1 poäng
    Fann en bra guide på engelska https://www.gdws.wsv.bund.de/DE/schifffahrt/01_seeschifffahrt/nord-ostsee-kanal/Sportboot-NOK/Flyer/PDF_Merkbl_Spobo_eng.pdf;jsessionid=C01788D5330B24BACBBCF2E6AF736EE3.live21321?__blob=publicationFile&v=4 Bla beskrivs flera godkända platser att ligga över natten dvs de mörka timmarna.
  17. 1 poäng
    Tittar just nu på en impeller från Biltema. Ser faktiskt helt identisk ut med Yanmar original och är av typen du visar på bilden. Trots att den påstås inte kunna se ut så från det varuhuset.... Tror man skall vara väldigt försiktig med att kategorisera. I synnerhet som TS impeller nu faktiskt är en Johnson (original) som uppenbarligen gått sönder i förtid. Och det är heller inte så många år sedan som Volvo Penta sålde impellrar under sitt namn till de lite mindre motorerna som inte ens höll en säsong. Varken VP eller Biltema tillverkar dock egna impellrar. Hursomhelst får man nog betrakta det TS råkat ut för som ett måndagsexemplar. Fast hade det varit "noname" skulle alla sagt att du skulle köpa riktiga prylar och "man får vad man betalar för" o.s.v. Nu är det ett tillfälligt måndagsexemplar, eftersom det är ett "finmärke". Kommer på mig själv med att just skriva det. Visst är vi människor märkliga...🤔
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...