Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-03 på alla områden

  1. 2 poäng
    Ojdå, där hade jag fel. Bra att du korrigerade, nu har jag lärt mig något nytt igen.
  2. 2 poäng
    En mycket enkel och bra samt slittålig motor med lång driftstid, lite krångel. Det krångel som brukar uppstå kan ofta härledas till ägaren. Billig att serva samt underhålla.
  3. 2 poäng
    Nu blir hag nyfiken. Du måste förklara för mig hur en urusel (enligt dig) mätmetod som kan visa nästan vad som helt, plötsligt kan användas för analysera mycket små förändringar i TBT-innehållet i en bottenfärg. Vet du ens om något om metoden ger samma värde vid upprepade mätningar i samma punkt. Jo det vet du nog, du har ju skrivit ner metoden som mer eller mindre varandes TROLL-konst. Hur reagerar metoden på om TBT omvandlas till någon annan tenförening. Du kanske inte ens har TBT på ditt skrov idag? Du valde ju att använda en analysmetod som du inte tror på. Hur ska du kunna visa att mängden TBT på ditt skrov förändrats eller inte förändrars om du inte har någon TBT på skrovet? Är XRF-mätningen tillräckligt exakt för att kunna mäta TBT-avgång enligt metod D? Jag bara undrar hur din analys av ditt tänkta försök ser ut. Om du nu inte får sjösätta i år heller så kan du ju ändå utföra ditt försök utan större möda och utan att det påverkar ditt båtliv nämnvärt.. Ta en hålsåg och kapa ur en provbit ur skrovet. Mät med den numera fantastiska XRF-metoden. Häng sedan provbiten vid din bryggplats. Ta upp provbiten till hösten och mät igen. Gör en felanalys och hoppas på att mätfelet inte är större än skillnaden på dina mätningar. Använd dina bevis (i bästa fall) för att spara 100 000:- kronor och för att få sjösätta båten våren 2023. Du har god tid på dig att plasta igen hålet där provbiten togs ut om någon sjösättning blir aktuell. Lycka till! Mackey
  4. 1 poäng
    Den 10e juni åker jag tillbaka till Sverige och motorn kommer inte att vara klar till dess. Volvo skickade bara ett paket kolvringar I stället för fyra ... Bara att anpassa sig. Det går bra, jag trivs fortfarande och vill egentligen inte åka tillbaka till Sverige. Efter en stöld på min båt, en surfplatta, ändrade marinan sina regler och släpper inte längre in locals utan ett speciellt tillstånd från hamnmyndigheten här i Kap Verde. Eftersom jag har många lokala vänner här blev det lite jobbigt. Jag snackade med ägaren som är en riktigt sur gubbe men det gick inte att ändra. Det slutade med att vi tog tre jollar och bogserades ut båten till en boj så nu kan jag ta emot besökare igen. Det filmades lite om det i denna videon från Alex, en kompis som är youtuber. https://m.youtube.com/watch?v=aARY5mvPVJM&feature=youtu.be För några månader sedan när jag dagligen satt på "kontoret", den flytande baren i marinan, såg jag en väldigt vacker kvinna som varje dag kom och gick, hon jobbade som kock på en båt som tog dagsturer med turister. Efter en tid såg hon väl att jag fånstirrade på henne och började skicka blickar och leenden till mig. Det tog ytterligare en månad innan vi började prata och träffades och efter tre dagar skulle hennes båt byta ö i två månader. 😕 Efter en månad sade hon upp sig och åkte tillbaka hem till Mindelo och är nu min flickvän. ❤️ Jag har fått lära känna hela släkten, lagat mat på traditionellt vis och lärt mig massor. Har nog själv börjat bli en "local" numera, jag kommer nog aldrig härifrån. 😁 I övrigt går livet framåt. I början på april fyllde en av mina bästa vänner år och vi ordnade en fest på stranden med kyckling och bikinibrudar 😎 Min kompis filmade lite där. En bit in i videon kan man se oss. https://youtu.be/nSTkqpZKGbY Min flickvän är inte med i video men mit ex... Mindelo är en galen stad och här finns allt man kan önska, så länge det inte är reservdelar. 😁 Första bilden, på väg till ett bröllop. Ineida (flickvännen) i gult. Från vänster, hennes kusin med dotter, Ineidas två döttrar med egen dotter. Bara fruntimmer här. 😎 Bild två, Hemma hos Ineidas kusin i Santo Antao. En ö med ett helt annat klimat och bananodlingar i trädgården.
  5. 1 poäng
    1. Ja 2. 2,5 mm2 räcker långt. Sätt 10A säkring mellan regulator och batteri. 3. 1,5 mm2 på övriga. 4. Verkar märkligt. Sätt på båda sidor. Jag har inte på någon sida, se bild nedan på mitt relä, DVSR från BEP. BlueSea rekommenderar säkring (90-100A, 16 mm2, laddningsström upp till 65A) på båda sidor så det är lite olika mellan fabrikaten. 5. Borde bli bra.
  6. 1 poäng
    Bra jobbat. Man lär sig ingen man testar. Spännande att ser hur det kommer att fungera.
  7. 1 poäng
    Som @Pear4Life nämnde, att motorn startar lätt är en bra indikator, så se till att motorn är kall när du kommer och kikar på den. Är det en TAMD31A kan den ryka en del när den är kall men så länge röken är grå är det normalt och röken ska försvinna mer eller mindre när motorn är varm. Beroende på driftstimmarna, fråga om spridarna har renoverats, det bör göras efter 600h. Turbon brukar klara sig- mycket bättre på TAMD med axel än på AD modellerna med drev men kolla efter svart rök när du gasar på lite mer mot fullvarv och belastar motorn. Kylvätskan ska vara inte vara brun, ser den bra ut, fråga när den byttes sist, Pentas gröna kylvätska kan hålla upp till 5 år men sen tappar den både korrosionshämmande egenskaper och frostskydd.
  8. 1 poäng
    Jag tror att de flesta klarade av att lista ut att amp = A Hoppas själv att mina gamla blybatterier överlever ännu den här sommaren, sedan blir det LiFePO4 nästa sommar.
  9. 1 poäng
    Äntligen i sjön igen. Jo nu går båten snabbare än innan, inga problem att komma upp i 22 knop. Vid 3200rpm gick det i 17 knop, idag i 19 knop. Men då är båten nästan tom, visserligen fulla bränsletankar, men tomma vattentankar och tom septiktank, och ingen direkt fyllnad i skafferi eller garderob, ingen påväxt. Dessutom en helt ny turbo. Så det går ju egentligen inte att jämföra då det är flera förändrade parametrar. Men det jag märkte när jag gick i 5 knop, i en smal kanal, var att båten gick rakt utan att slingra sig, om nu det kan bero på ett den inre propellern är fyrbladig, den förra var ju trebladig… om nu det kan ha någon inverkan. Tomgången är litet hög omkring 700 rpm, så den skall justeras VP rekommenderar ju 650 rpm, men jag skall testa med 500 rpm, enligt båtens varvräknare. Möjligen kan jag ha spänt reglagekabeln litet hårt. Men det är ju alltid något man skall fixa med på gamla båtar.
  10. 1 poäng
    Byta packbox kan man göra på fyra sätt. 1. Enkelt, om man har tur. 2. Lite svårare. 3. Krångligt. 4. Dyrt. 1. Ta bort impellerlocket och impellern och tryck ut packboxen med en liten smal skruvmejsej via skvallerhålet. Åtemontera allt i omvänd ordning. Tidsåtgång 10-15 min. Fungerade på min VP 2020. 2. Börja som på nr 1. Borra två små hål motstående varandra i packboxen. Skruva i två plåtskruvar i hålen. Fäst en ståltråd runt skruvskallarna och dra ut packboxen. Återställ. Tidsåtgång 1/2-1 timma. 3. Plocka loss hela vattenpumpen och byt allt. Tidsåtgång? 4. Lämna in på servicefirma. Om vattenpumpen är sliten och behöver nya lager eller om det läcker olja så gäller inte ovanstående. Men jag tror många byter för mycket i onödan till onödig kostnad. Packboxen som går på motorsidan får läppen smord av motoroljan och slits därför inte lika mycket. En kompiss byte motor i sin båt till en D1-30. Där höll packboxen i två säsonger. HAn använde metod 2 vid bytet. När vi jämförde VP originalimpeller med Biltemas så visade det sig att på baksidan av impellern från Biltema var det två spår i tätningsytan. Dessa saknades på originalimpellern. Vi tror att spåren är till för att det ska kunna komma vatten till packboxen för smörjning av läppen. VP impeller ser lika dana ut numera, så Biltema var nog först med att inse smörjbebovet 🙂
  11. 1 poäng
    Pumpen sitter lååångt ovanför oljenivån!! Ingen olja kommer att rinna ut när du lossar pumpen.
  12. 1 poäng
    Så nu va batteriet på plats. Installationen va i princip att lyfta ut 3 75ah bly förbrukning och sätta i ett 100 ah lifepo4, byta till nya 8 mm kabelskor och ta bort de överflödiga sladdarna/kopplingarna. Laddning vid Tomgång/1500 rpm: 7/22 amp så generatorn verkar vara "smart" och reglera ner sig vid lägre varv. Fortfarande så jag kunde hålla ngn sekund på generatorn efter 15 minuter., Men ska mäta med termometer när jag kört en längre runda. Bra med direkt avläsning i appen för förbrukning: Kompressorn i kylen drar 6amp när den går, ca 12 amp senaste dygnet. Värmaren drar 9a vid start sen 2amp när den går. Toaletten ca 10-12 amp vid spolning. Bara jag har huvudströmmen på så går det 0,2 a. Min portabla solcell ger nu ca 2 amp. Totalt har jag lyckats köra ner batteriet 12% på ett dygn, ingen värmare. Bra med data helt enkelt. Appen är relativt enkel där man får amp +- och V och SOC. Hade väl kunnat ge Ah el liknande men SOC är i procent så eftersom det är 100ah och 100% så motsvarar 1% 1ah. Så allt fungera som tänkt änsålänge, enkelt installation, bra med avläsning via app och inga jätte strömmar men troligen tillräckligt för oss för att slippa landström över en helg. Får se hur allt fungerar över sommaren. 👍
  13. 1 poäng
    Detta kan inte upprepas för många gånger. Handpumparna i allmänhet på olika dieselmotorer kan ju ha en hel del i övrigt att önska, man brukar få ont i fingrarna efter en hel del pumpande. Även då man får stora slag i pumpen. Det som brukar fungera är annars att skruva loss, eller lossa litet på förskruvningen vid bränsleröret till spridaren/spridarna och köra runt motorn med startmotorn, tills det kommer fram diesel utan bubblor. Visst det blir litet söligt, men en oljesugsduk till hands är ju bra. Detta är väl kanske inget som rekommenderas i instruktionsboken, men det brukar som sagts fungera bra om det nu inte sugs in ny luft i någon bränsleslang med torrsprickor eller i någon otät bränslefilterbehållare. På motorer med fler cylindrar brukar det räcka med att lossa två, eller tre bränslerör, som på min sexcylindriga motor, efter en stund hoppar motorn igång på tre cylindrar och efter ytterligare några sekunder kommer det fram bränsle utan luft till övriga spridare och motorn går fint igen. Jag har alltid en 17mm blocknyckel liggande strategiskt framme så att en snabb luftning kan ske till sjöss om det behövs... och hittills har jag fått göra det en gång. Som redan skrivits har ju sjövattenpumpen inget med detta att göra, men det felet bör du åtgärda ändå. Det finns renoveringssatser till dessa pumpar och om man inte har fem tummar mitt i handen är det inte speciellt svårt att fixa detta, det finns en och annan tråd på detta forum som berättar hur man gör. Men klart om motoroljan ser ut som kaffelatte eller O´Boj så har det ju läckt in vatten genom pumpens inre packbox, och det är ju direkt obra.
  14. 1 poäng
    Det hade ju varit intressant om du hade NMEA2000-instrument för då bör du få information om "throttle position" i procent.
  15. 1 poäng
    Jo spjället ska öppna mer, det är det första du ska fixa innan du pillar på TPS'en om du ens behöver det, det behöver ju inte vara något fel på den.
  16. 1 poäng
    Det var många år sedan jag tittade in här, är numera varken båtägare eller husbilsägare, det blev en fin lägenhet i Sveriges sydligaste skärgård istället. Ha en fin sommar alla.
  17. 1 poäng
    Mailade kontakt med Yacht Devices i egenskap av företag. Fick svar idag. De håller med om att processorn internt troligen gått hädan, och ber mig skicka den till deras kontor i....Polen (!). Samt att jag kan beställa en ny. Alltså beställa, inte tal om att skicka en ersättare utan kostnad. När det gäller "säljstoppet" av deras produkter eller några problem har de ingen aaaaning om vad jag talar om. Hänvisar till återförsäljarlistan på sin hemsida, eller att vi kan beställa direkt från dem. Men flera av deras listade ÅF har ju inte produkten och i något fall har de helt upphört med YD:s produkter - men är fortfarande kvar på listan på YD:s hemsida. Flera skriver ju också att försäljningen är "pausad" (Odelco bl.a.), vilket ju är upprinnelsen till denna tråd. Men pusselbitarna föll på plats när jag på den danska återförsäljarens hemsida läste att leveranserna kommer från Ryssland (Kaliningrad, lilla ryska enklaven mellan Tyskland och Polen) och att det egentligen är där Yacht Devices huvudkontor verkar ligga. Leveranserna är därför tillsvidare underkastade sanktioner. Men om man frågar mig så har jag rätt tveksamma erfarenheter av elektronik från detta land även i "normalläge" i världen, så hade jag vetat detta hade jag inte beställt den från början. Kanadakontoret är nog mest bara en västerländsk fasad (brevlåda ?), https://www.yachtd.com/company/. Den verkliga företagsadressen verkar istället vara Tihkaia str. 15, Kaliningrad 236022, Russia", https://www.shipserv.com/supplier/profile/s/yacht-devices-238497 https://company.metstrade.com/Yacht-Devices-Ltd-?Language=EN&eventid=24141&account=00594920-0 Slutsats: Om man inte vill gynna Ryssland skall man inte köpa prylar från Yacht Devices !! Nu har jag beställt en QK-A034/B.
  18. 1 poäng
    Johoooåda ! Kanske sällan ljuger rakt ut, men de kan fara med mer osanning (eller rättare sagt "justerad sanning") än du kan ana. Särskilt som de vi konsumenter kommer i kontakt med i allmänhet är säljare i sista led. Inte sällan utbildade och lever just på att få dig att få den känslan du har om att de verkligen bryr sig om just dig och din installation. Hade det varit "plug-and-play" (som du tror) hade ju nästan varenda båtägare bytt till Li när det var dags. Inte minst jag själv, som har 600Ah fördelat på 2+4 AGM-batterier. Men för en pålitlig och framförallt säker installation behövs ett helt annat helhetsomtag än att bara byta. Och då har jag ändå redan laddare och regulatorer med ställbara utspänningar. Återigen - tänk på att det är du som har hela det tekniska ansvaret för din installation. Du kan/får/ska inte lita på vad en säljare sade, du är skyldig att ha koll själv om du "designar om" den. Och det handlar inte bara om att FB kan ha åsikter när något hänt. Det är ditt och dina närmastes liv det handlar om. Om det händer något när du är ute på sjön ställer du dig ju inte vid vägkanten och viftar med tummen för att lifta hem, som vid ett bilhaveri/bilbrand. Strömmarna vi talar om är mer än vad som används vid svetsning.... Det som är tråkigt är att du ställer en fråga men är inte riktigt beredd att acceptera svar som inte ligger i linje med den uppfattning du redan bildat dig. Så det är bara att önska dig lycka till, med förhoppningen att de nyanserade synpunkter du fått här ändå fått dig att på något sätt tänka till en extra runda.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...