Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-26 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag tankar HVO100 på Tanka och Q8.
  2. 2 poäng
    Jag hade en gång en fru, även hon började falla samman och fick både rynkor och ett besvärligt humör. Kan det ha varit UV-strålningen?😂
  3. 2 poäng
    Om det bara gällde Biltemaprylar vore livet lättare att leva!!
  4. 1 poäng
    Biltema säljet en förvaringsficka, art 25-758, ram med nät till sittbrunnen. Den ser likadan ut som dyrare, ex TREM. Den här produkten är riktigt usel. Nätet faller samman efter 8-9 månader. Jag reklamerade förra året, delgav deras kundservice om bristen. Jag fick ett nytt ex, som nu ånyo är sönderfallande,den monterades i augusti, båten var under pressening sedan oktober .Inget response vid ny kontakt med deras kundservice, som fortsätter sälja denna värdelösa produkt. Motvarande hållare från Trem höll i 7-8 år. Varning!!
  5. 1 poäng
    Här https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/sotvattenkylning/sotvattenskylning-volvo-penta-md5 får du ett hum om hur systemet är uppbyggt. Finns en manual också. Nu verkar det som om det inte är en Martec du har, men principen är densamma.
  6. 1 poäng
    Jag är ingen expert på eftermonterade värmeväxlare (har aldrig haft något sådant) men jag tror att det inringade (om det är den du menar) är en cirkulationspump. Det behövs en sådan i eftermonterade värmeväxlarsystem för att cirkulera glykolvattnet genom motorn. Anoden bör väl sitta någonstans i värmeväxlardelen...
  7. 1 poäng
    Vid den röda ringen finns ett utlopp. Precis som i en bil så ska detta utlopp anslutas med en slang till ett expansionskärl. Därefter fyller du värmeväxlarsystemet hela vägen upp i topp, sätter på kylarlocket och fyller expansionskärlet till strax under max-strecket. När motorn blir varm så pressas överflödig kylvätska ut i expansionskärlet och när den svalnar så sugs det tillbaka till värmeväxlarsystemet igen. Om du inte har anslutit expansionskärlet så pissar glykolblandningen ut i motorrummet i stället när motorn blivit varm.
  8. 1 poäng
    Hej Här har du en lista på landmackar https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/aterforsaljare Hälsningar Ove
  9. 1 poäng
    Jag kör HVO100 i KAD42 och Webastovärmare för fjärde säsongen nu. Förrförra veckan med övernattning i Köpenhamn. Värmaren fungerar utmärkt och det ryker inte något synligt. Bränslet och avgaserna är luktfria.
  10. 1 poäng
    Hej De flesta som använt HVO 100 påstår att värmaren går bättre och luktar mindre. Även jag tycker att min värmare startar bättre, har hittills startat på första försöket med HVO 100 , vilket inte alltid var fallet med vanlig blankdiesel. Hälsningar Ove
  11. 1 poäng
    Har tankat på båtmack utan RME o annat jox i typ 10 år. Funkat bara fint i min EB. Tidigare tankade jag brännolja till hus. Gick mindre bra. Koksade igen nätet i hålet runt glödstiftet.
  12. 1 poäng
    Jag ser i säkerhetsdatabladen att inblandning av Titandioxid börjar bli vanligt i bottenfärgerna. Ett par av de som marknadsförs som extra miljövänliga som Hempaspeed TF och EcoPower Racing består till ca 50% av Titandioxid efter att lösningsmedlen gått ur. Även om de kallas "biocidfria" så verkar ämnet kraftigt oxiderande när det reagerar med solljus och förstör beväxningen genom oxidativ stress. När jag kikat på säljvideos kring Hempaspeed TF pratas det om att beväxningen trillar av för att ytan är så hal och fin. Det tipsas samtidigt om att färgen måste få ett nytt lager varje säsong för att dess fina egenskaper förbrukas när båten står på land. Det handlar väl med andra ord om att ytan oxiderar färdigt när solen bättre kommer åt och därför tappar sin skadliga effekt. En egenskap jag hade sökt i en giftfri färg är att den ska vara (iallafall mer) säker vid mekanisk bearbetning på land men dessa färger är inte säkra att bearbeta då de bryts upp till skadliga nanopartiklar som man inte vill andas in. De skadliga nanopartiklarna är anledningen till att Titandioxid från och med i år blir förbjudet i livsmedel där det heter E171. Det är carcinogent för råttor och misstänkt carcinogent även för människor, utöver inflammatoriska och hormonstörande egenskaper. Jag vet inte riktigt hur jag känner kring att välja dessa färger över en kopparbaserad färg för hälsans och miljöns skull men är nyfiken på andras åsikter i frågan. Titandioxid produceras i stora volymer och dess nanopartiklar finns redan runt oss i vardagen så att även använda det på båtbotten kanske inte gör så stor skillnad i praktiken. Men det vore iallafall bra om det blev allmänt känt att dessa färger absolut inte bör slipas eller skrapas utan ordentligt andningsskydd.
  13. 1 poäng
    Det stämmer ju bra enligt Pentas rekommendationer, som du säger, så man skulle vilja ha det till att något slirar ändå. Jag hade kollat upp det ordentligt, om du nu är säker på varvtal och propellrarnas märkning.
  14. 1 poäng
    Resultat av nattens grubbleri. Ska bli intressant att se vad Panelen tycker😚😴 - Ett begagnat fall är lösningen. Du behöver inget annat till de befintliga Y-bommarna. Fäst fallet i yttersta bomringen, linda runt bommen några varv. Slå en ögleknop att fästa angörinstampen i. Fortsätt med fallet och gör fast i inre bomringen. Ingen risk för skador p g a korrosion eller annat elände. Välj själv vilken vinkel på angörinstampen bakåt Du behöver för att skuta ska ligga stilla utan att slå i bryggan med fören.
  15. 1 poäng
    Hydraulstyrning är ju jättebra, men dyrt, om man skall vara tråkig så kan man ju fråga om den gamla båten är värd detta, och om du då även skall göra en omfattande ombyggnad....? Biltema har ju annars en rätt billig mekanisk styrning, du plockar de delarna du behöver i hyllan i butiken. Sannolikt kommer du att få en trevligare körupplevelse även med den, då din gamla fulinstallerade kanske inte gav så bra precision och var sliten. (Jag har inte testat Biltemas och har inte heller hört någon som gjort det).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...