Jump to content
Saturday 12 October 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/22/2022 in all areas

  1. 3 points
    Tycker det låter som en råtta i pizzan. Visst har olika båtar dragits med kvalitetsproblem i olika perioder, t ex när Aquador monterades i Polen eller var det var. Kanske finns det serier av Sea Ray som var sämre än andra, men det har jag aldrig hört. Även min fina Buster från 2018 har haft en del små brister som jag fått ÅF att ordna. Det tror jag gäller för de flesta båtmärken, precis som med bilar. Men att Sea Ray skulle vara helt oanvändbar i nordiska klimat tror jag är rent nys. Nordbor över lag brukar vara skeptiska mot massproducerade amerikanska båtar av oklara skäl, mest estetiska tror jag. Bayliner brukar toppa den listan. Själv tycker jag Sea Ray verkar prisvärt jämfört med vad man får betala för motsvarande nordisk tillverkare, så länge man gillar den amerikanska estetiken. Själv gör jag inte det.
  2. 2 points
    Låter som en av alla skrönor som skapas konkurrenter emellan. Och efter ett tag nästan blir sant, eftersom någon kände någon som minsann.... För det första är gelcoaten ("ytskiktet") inte vattentätt ens från början. För det andra - vem har sett en SeaRay (eller någon annan plastbåt) till stor del utan gelcoat, dvs som fått "ytskiktet nernött" ?!? Ingen. Och att saltet skulle vara styggare här - snarast är salthalten högre på sydligare breddgrader, där solen dessutom är mycket skarpare. Enligt mig en styggare sak mot "ytskiktet" än saltet. Slutligen är det i princip samma material (polyesterplast) som de flesta båttillverkare använder, oavsett om de heter Nimbus eller SeaRay. Nej, detta var något nytt...😝
  3. 2 points
    Maskiner med eftermarknadskylningar kan vara svåra att lufta, minsta lilla svacka på slangar gör att det bildas luftfickor som gör att cirkulationen stannar. I expansionskärlet syns en skvaller stråle som skall vara jämn och fin. Ha koll på den när termostaten öppnat och se vad som händer. Kolla också att den elektriska cirkulationspumpen verkligen fungerar dom har en begränsad livslängd, finns att köp i alla båt- tillbehörsaffärer., kolla vilken innerdiameter du har på slangen bara, finns två att välja på. /B
  4. 1 point
    Jag har också en lat hund men den säger inte så mycket, förutom när han vill gå ut😁 Kan du inte dela med dej av din lata hund som verkar säga en del intressanta saker?
  5. 1 point
    Men säger du inte att BMV-712 mäter på LFP-batteriet men laddaren är ansluten till startbatteriet? Och att du vid fulladdat LFP kopplar isär dom? Eller missar jag något? Vad gäller huruvida din IP43 lyssnar på BMV-712 så ska du kunna se det om du tittar längst ner i appen för laddaren. Jag tror bestämt att det var en senare uppdatering som gjorde att IP43 började lyssna, har för mig att den inte gjorde det när jag köpte den. Nedan är en bild från min IP22 som tar laddströmsmätningen från BMV-712:
  6. 1 point
  7. 1 point
    Att det svenska klimatet skulle knäcka dem är jag tror jag inte. Just Searay är välbyggda grejer vad gäller skrov och gelcoat. MEN Många amerikanska båtar är ”vattensjuka” vilket som jag förstår beror på att skroven ofta är fyllt med flytskum, detta skall bero på krav som USCG haft på bärförmåga. Det som händer är att skummet suger åt sig fukt och båten ökar då i vikt över tid. Så en 20 år gammal skulle jag kolla upp noga. Dessa båtar har normalt balkar ”stringers” av trä som kan bli fuktskadade, likaså plywood i akterspegel. Detta är en mardröm att åtgärda. Cobalt gör reklam för att de bygger båtar utan trä i så det kan vara ett tips om du nu gillar SeaRay.
  8. 1 point
    Exakt, det enda jag har hört i den här genren är att man ska vara försiktig med begagnade båtar importerade från t ex Florida av den här anledningen (utöver att de skulle vara hårt körda/dåligt underhållna/övriga fördomar mot amerikanska båtägare). Skrovet/"ytskiktet" på de begagnade Sea Rays jag sett i hamn i Sverige har inte sett bättre eller sämre ut än övriga. Om du hittar en fin, väl underhållen och prisvärd Sea Ray så köp den TS!
  9. 1 point
    Nä att Sea Ray skulle ha så dåliga skrov är snick-snack, som tidigare nämnts så kan det vara någon skröna från när de började bygga båtar. Sen kan ju inplastad plywood få röta i vilken gammal 70-80-talare som helst, både svenska och norska byggen. Men att gelcoaten skulle vara genomgående dålig på en Sea Ray på de årsmodeller du nämner är ju högst osannolikt, då skulle de ju knappast kunna sälja en massa båtar som går i Florida och sydstaterna och där är ju klimatet knappast mildare än här, jag menar att solens UV borde bränna gelcoaten hårdare i Sverige.
  10. 1 point
    Grön såpa och rotborste är ju inga problem på något 😀. I något fall har jag använt T-sprit på lokala fläckar, men där får man vara försiktig. Tänkte om du tar någon teakprodukt så kan det hända den har återfettande egenskaper som ju blir fel och olika typer av Gelcoat Restorer innehåller ibland polérmedel, ibland diverse kemikalier som - i värsta fall - inte är speciellt lämpliga för 1-komponentplasten Flexiteek är gjord av. Här behövde jag dock lite mer än Grönsåpa för att få det snyggt igen (hoppas din inte ser lika illa ut): Efter grovrengöring var det riktigt fula angrepp kvar, både på gelcoat och Flexiteek: Men gelcoaten gick att polera hyfsat (fanns frätskador/porigheter kvar, dock), och Flexiteeken återfick sitt urspungliga utseende efter en del slit med sandpapper. Så här såg den ut, fortfarande två år efter fågelpartyt:
  11. 1 point
    Japp. Ser ut så. Har justerat värdena några gånger utan att kolla på standard så det är nog mest tillfälligheter. Brukar justera ner värdena lite på sommarhalvåret men har inte gjort det än.
  12. 1 point
    I original är inte alla MD17C färskvattenkylda, och har då mycket lägre arbetstemp. Möjligen har du - som ett av felen - fått dit en termostat för detta, +58°C. Tror färskvattenkylda ligger uppåt 70-75°C, och temperaturgivaren till tempinstrumentet är också anpassad så grönt område hamnar där. Om man INTE bytt tempgivaren när den blev färskvattenkyld (förutsatt att det är eftermonterat) får man tillsynes alldeles för hög temp på instrumentet, fast det egentligen är ok. Ytterligare en vanlig orsak är impellerrester och/eller annat skräp i värmeväxlaren, samt - tyvärr - uppkorroderade kylvattenkanaler så en eller flera topplockspackningar lämnat in och bl.a. trycker in avgaser i kylvattnet. Var den ok förra säsongen ? Vad som passar in på dig och din motor är dock svårt att veta. Du får plocka ur ovanstående och lämna mer info i tråden.
  13. 1 point
    Tack! Fanns tyvärr ingen bastu att tillgå, det kanske hade varit ett alternativ annars. Så här i efterhand så funkade det ju bra ändå.
  14. 1 point
    Detta är ungefär det jag vill åstadkomma. Som princip alltså.
  15. 1 point
    Förutom den här TBT-historien, vilka andra saker handlar det om där du upplever enfald och korruption? Är det specifikt inom båtmiljö, eller andra områden också?
  16. 1 point
    Jag saknade kölbultarna på ditt foto så jag blev lite fundersam. Kollade https://www.sailguide.com/batfakta/maxi-68 och det är som jag misstänkte. "Inlaminerad järnplatta ovanför kölen." Kölbultarna är dolda inne i denna laminering. Det finns en grov järnplatta under all topcoat/gelcoat för att ta upp lasterna från järnkölen. När det kommer in vatten till den järnplattan (det är inte "om" utan "när", detta är nämligen oundvikligt) så rostar den. Rost har större volym än järn. Resultatet är att topcoat/gelcoat trycks uppåt och spricker. Är det farligt? Järnplattan är nog rätt tjock. Det kommer att ta lång tid innan den är helt sönderrostad (då skulle topcoat/gelcoat lyft ännu mer). Du kan nog se denna skada mer som estetisk än hållfasthetsmässigt allvarlig. Sen kan det alltid vara trevligt att bli av med korrosionen. Det kommer att kräva att du slipar bort all plastning ovanför järnplattan, slipar bort all rost (den har nog krupit även under plattan så helt rent kan du nog inte få det utan jättemycket jobb), rostskyddsbehandlar så problemet inte återkommer och avslutar med att laminera ny glasfiber och topcoat över alltihopa. Jag är tveksam till att det är värt insatsen...
  17. 1 point
    Testade tacksamt alla förslag ovan, men det som till sist fick upp skruven var en idé från svågen. Under drevet ställde jag en domkraft, på den en regel 7,5x7,5 och på den lade jag hylsnyckelhandtaget, med en 8 mm hylsa på och i den en bred plattmejsel-bit. Hissade upp härligheten med domkraften, vred om och skruven gick upp lätt som en dans. Se bild.
  18. 1 point
    Idag så sjösattes hon. Dom på marinan skrattade när dom såg trustarna på akterspegeln. När dom senare så mig glida sidledes från kajen så kom dom och frågade hur jag gjort och vart man hittar dom! Hade tyvärr mobilen i bilen, men ska filma i helgen då jag har för avsikt att komma ut. Summan av detta då? Blir nog att köpa lite bättre (starkare) till nästa år, i kraftig vind så orkar dom bara hålla motståndet, men duger för i år och har varit ett roligt projekt.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...