Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-10 på alla områden

  1. 4 poäng
    Den långa skarvhylsan har en brottanvisning på mitten som kan gå sönder när man får något som stoppar propellern. På tidigare drev så gick nedre stående axeln av istället, vilket medförde mycket jobb med att byta denna. Hylsan blev mycket enklare att byta. Denna konstruktion är för att rädda kuggväxeln i möjligaste mån. Har splinesen vridit sig på axlarna har man ett större problem. Ingemar
  2. 3 poäng
    Spåret som är närmare änden ska alltid monteras uppåt. Ingemar
  3. 2 poäng
    Börja med att mäta vid batteriet samtidigt som du försöker köra dammsugaren. Om spänningen sjunker väldigt mycket vid batteriet så är det nog där problemet är, men om spänningen fortfarande ligger över 12V i batteriet så har du helt enkelt spänningsfall längs vägen till uttagen, och då får du kolla alla ledningar och kopplingar.
  4. 2 poäng
    Man kanske skall läsa hela tråden innan man kastar sig in i hetluften?
  5. 2 poäng
    Nja, tvångsarbete… du kan som sagt lämna en klubb om du inte uppskattar klubbens miljöarbete, regler om vakthållning eller delar åsikt om någon annan insats som behöver göras. Styrelsen sitter på uppdrag av medlemmarna, tycker en majoritet av medlemmarna att de fattar dåliga beslut kan man ju engagera sig själv i styrelsearbetet. Skall du inte vakta din egen båt också? Den ligger ju på klubbens område, visserligen har du ju genom egen försorg ordnat så den inte får sjösättas, men det är ju självvalt. Du kan alltid ta bort den hormonstörande och förbjudna färgen som finns på din båt, sedan är det fritt fram att sjösätta - lika för alla. Bra va? 😊
  6. 2 poäng
    Trots att detta varit uppe 100000 ggr tycker jag själv det är lika förvirrande eftersom det finns 100000 sätt att göra det, speciellt om man vill/behöver polera upp till högglans. Det verkar krävas att man provar sig fram då, för att veta vad som funkar på just din båt. Snabba sättet: tvätta bara av båten med Abnet eller vilket båttvättmedel som helst. Fokusera på funktion, inte utseende. Enkla sättet: tvätta av med båttvättmedel, polera med maskin och lägg sedan på vax. Köp allt på Biltema eller Jula så slipper du bry dig om att det finns massor av tillverkare och medel att välja på. Bortom detta: gå med i Båtpolering på FB och förundras över hur mycket tid och pengar folk lägger på att få glans. Du kommer att behöva köra tre steg bara i poleringen, med tvätt före och IPA efter varje steg och sist vaxning. Har du dessutom mer än ytliga repor blir det ännu mer jobb 😅 Jag köpte aluminiumbåt istället 😊 (Men fick ändå för mig att försöka få tillbaka alu-glansen i år, mitt dumma nöt)
  7. 2 poäng
    Transportstyrelsen eller Arbetsmiljöverket kan väl inte ställa krav på en privatpersons arbete åt sig själv?
  8. 1 poäng
    Mätområde. VDC 20 Koppla direkt från batteriets minuspol med en förlängningskabel till svart mätsladd ansluten till COM Isolera skarven med t ex eltape. Så du inte kommer åt pluspol eller nåt annat. Kan gå riktigt illa i så fall. Anslut röd testkabel enligt bilden ovan, alltså det högra uttaget på instrumentet. Nu är du klar att mäta spänning i förhållande till batteriets minuspol. Alltså mät på pluspolen först.... Troligtvis 12 V. Men denna mätning säger egentligen inget av vikt. Slå på belysning, stereo o lite annat. Mät polspänningen igen. Nu något lägre än förstam ätningen. (Beroende på inre motstånd i batteriet... Men det är överkurs...) Stäng av allt. Att mäta utan belastning är rätt meningslöst. Så anslut t ex din dammsugare till det ena USB-uttaget. Sätt på dammsugaren. Med försiktighet mäter du nu på mittstiftet hos ett av de andra uttagen. Ett bättre sätt än att mäta med en förhållandevis stor krokodilklämma, kan vara att klämma åt den över en liten skruvmejsel, som du t ex trätt på en en slang över. Allt för att undvika kortslutning med just denna "mätprobe" där det är trångt. Inuti USB-uttaget.... Borde då med det du skrivit tidigare bli betydligt lägre spänning. Stäng av dammsugaren. Då är vi jakt efter ett spänningsfall, orsakad av mindre bra kontakt. Låt den svarta kabeln vara ansluten till minuspolen. Leta, rätt på säkringen till USB-uttagen.. Sätt på dammsugaren. Mät på de båda elektriska kontaktställena på säkringen. O jo då... Det finns två. Men kanhända de ena, gemensamma, för alla säkringarna är förbundna på ett sätt som inte syns. Då får du ta en bild. Vad blev mätresultaten?
  9. 1 poäng
    Har hunnit måla ett varv på insidan båten idag, såg ut att täcka väldigt fint så borde nog klara mig med ett varv till 👍🏻 började även kika lite på elen, förra ägaren sa att den inte gick att stänga av på nyckeln och att man istället fick "döda" den med choken. Hittade ett kabelbrott i tändningslåset som skulle kunna vara boven i dramat men det återstår att se 🤔
  10. 1 poäng
    Hehe, ja. För den som är intresserad så har jag historiken på den gamla MB de använde.
  11. 1 poäng
    Ja, vad finns det att tillägga? @Hybro har förklarat grunderna med enheterna och där får jag för mig att du är med. @No_jah har förklarat den första enkla testen du bör göra. Där vet jag inte om du testat det förslaget? Gör det först. Skulle det vara så att det inte är batteriet, jag gissar att det inte är batteriet om du har ett enda batteri till både start och förbrukning och motorn startar på det batteriet, så ligger felet längre fram i kedjan. Då får man mäta sig fram och se om spänningen dippar någon annanstans i kedjan vid belastning. Det är inte ovanligt att vanliga cigguttag krånglar. Det är en synnerligen dum konstruktion som inte från början är avsedd för strömmatning utan, just det, att glödga cigg-tändaren. En test du kan göra är att koppla bort kablarna från cigguttaget och sätta plus-kabeln på centrum till stiftet på cigg-proppen och minuskabeln på den ena av de ofta två fjädrande benen på sidan av stiftet. Funkar det nu är det själva uttaget det är fel på.
  12. 1 poäng
    Om du är bekväm med en Voltmeter och bestämt vet hur du använder denna, kan vi gå vidare. Vet du inte med säkerhet, låt bli. Kan sluta illa om du gör fel. En jag känner gjorde över med både instrument och bra med skinn på fingrarna. Diverse skador på anläggningen också. Fick för sig att mäta Ampere, mellan plus och minus. Många instrument har ingen intern säkring för de större mätområdena för Ström, vilket kan bli förödande vid fel inkoppling.
  13. 1 poäng
    Ja du... Kan man börja med lite ellära innan vi fortsätter, så kanske det blir lättare att begripa. Spänning mäts i enheten Volt, likspänning i bil, båt e t c. Vanligtvis 12 - 13 V. Så länge inget är anslutet mellan systemets plus respektive minus flyter ingen ström som anges i enheten Ampere. Det totala motståndet i en krets, bestämmer storleken på strömmen. Med krets menas elektrisk krets från batteriets pluspol till batteriets minuspol via t ex något anslutet i ett Cigguttag. Och givetvis finns då säkringar, ledningar, strömbrytare kontakstift mm i strömmen väg. Samtliga dessa, var och en beroende på skicket uppvisar ett motstånd (resistans) som adderas tillsammans med motståndet i det du ansluter till t ex nämnda USB-uttag. Så ett ärgat kontakstift eller överbelastad brytare mm kan mycket väl begränsa strömmens storlek i kretsen. En början... För å kanske förstå. Och givetvis har varje ansluten förbrukare sin egen krets, oftast då parallellt med alla andra. Frågor? (Man kan inte ha Volt, men väl en spänning med ett visst antal Volt. Lika lite, som man kan ha Ampere, men väl en ström med ett visst antal Ampere. Typ man har inte knop, men en fart med ett antal knop. Inte meter av gud vet vad, men en längd med ett antal meter. Håller man inte isär detta, blir det knepigt.) - Leta rätt på en Fysikbok från t ex högstadiet, så kanske det klarnar betydligt.
  14. 1 poäng
    Två sketna popnit och en sån här från t ex Biltema.
  15. 1 poäng
    Tror att snöret sitter instucket i bommen och har en knut på insidan. Om snöret bara ska hålla en sprint så den stannar på bommen när den är "lös". För att byta snöret så får du borra bort nitskallen i beslaget och sätta ett nytt snöre. Sedan nita tillbaka beslaget med Monel nitar. Går bra med en kraftigare popnittång.
  16. 1 poäng
    På många marknader har man haft 10 % etanolinblandning länge, så det är säkert inga problem att köra på E10. Motorerna är byggda för att klara E10.
  17. 1 poäng
    Motorn skall sänkas om något, annars så:)
  18. 1 poäng
    Hej igen! Vill tacka för svar och hjälp härvidlag, och återkoppla om utfall. Det visade sig vara slagen som förser drevolja som hade torkat och börjat läcka, just vid fästet till ena tiltkolven. Lite lurigt eftersom man då direkt kunde tro att det var hydraulolja, men det var alltså inte fallet. Men, en tämligen enkel åtgärd så vart iaf problemet löst. Tack igen!! A
  19. 1 poäng
    Ja den tanken slog mig också, när jag sökte efter reservdel såg jag att det finns liknande konstruktioner även till utombordare. Omkring 839 kr kostade den, med packningssatser och porto blev det omkring 1300 kr. Alla shims ligger redan som dom skall. Hylsan har en anvisning, en ring på utsidan, syns på bilden, den högra delen. Men det kanske är något annat? Missade att se åt vilket håll hylsan satt på axlarna, ringen uppåt eller nedåt? Ok, skönt att höra! Bara det att jag tycker att hela drevkonstruktionen inte direkt är användarvänlig… man kan inte byta denna hylsa annat än att ta upp båten och ta isär halva drevet. Sedan om man skall lyfta av och sedan montera drevet igen är det lätt krångligt, särskilt med knuten och dess bälg. Om det blir någon mer båt, så skall den ha rak axel!
  20. 1 poäng
    Vill tipsa om ljudfälla jag byggde när jag installerade värmaren i vintras. Den bygger på vanliga avloppsdelar samt ljudabsorbent 25mm. bilderna säger nog mer om konstruktionen. resultatet= fullständigt dämpning, inte ett skvatt att tickandet hörs / fortplantar sig i båten. Ps. Byggde f.ö en ljudfälla till utblåssidan på värmaren också som funkar kanon men tror inte jag har bilder på denna.
  21. 1 poäng
    Verkar som att du bara rotar igenom alla myndighetsbeslut du kan hitta som innehåller ordet TBT? Detta projekt verkar inte ha TBT som huvudsakligt mål alls. Det har inte sålts någon biocidfärg godkänd för användning på fritidsbåtar med huvudsaklig förtöjningsplats i insjöar sedan 1992, men det har inte funnits några direkta krav på att ta bort färg som redan sitter där (vad som räknas som att "använda" en båtbottenfärg som bekämpningsmedel verkar något luddigt, men det verkar vara mer fokus på själva målandet). Troligen tillförs båtklubbarna runt våra insjöar årligen ett antal båtar som tidigare legat i havet och varit målade med biocidfärg, men det är nog långtifrån alltid den tas bort ordentligt. Därför vill denna båtklubb bygga en saneringshall för att kunna få bort alla giftiga färger från alla klubbens båtar på ett säkert sätt, och det är ett rätt stort projekt. Läste på klubbens hemsida att de själva räknar med att behöva minst 2500 ideella arbetstimmar. Möjligen finns det TBT på en eller annan båt men det är inte det som är huvudmålet, huvudmålet är att alla båtarna ska bli giftfria. Tycker det är ett lovvärt projekt.
  22. 1 poäng
    Det finns nog någon fler som gör sitt bästa för att tråden ska bli väldigt lång och gå i cirklar...
  23. 1 poäng
    Jo jag skrev ju så för att förstärka det du skrev, visst är det fördjäkligt!? Men, såg jag på TV, det finns ”fiskare” i fjärran hav som ”fiskar” hajfenor, vill minnas att det var hammarhajar som man skar av fenorna på och sedan dumpades det fenlösa hajarna tillbaka i havet. I en tänkbar förlängning av denna diskussion kan man ju även få ha åsikter om elfenben och noshörningshorn, men det finns nog fler exempel på hänsynslöst jakt och fiske. Jag tycker egentligen inte om krabbans kött, kan väl till nöds äta klorna, om jag blir bjuden, men ingenting jag köper. Men om jag nu skulle gillat krabba hade jag ju inte köpt bara klorna. Jag tycker bäst om räka, havskräfta är på andra plats, hummer på tredje, den är väl litet överreklamerad… tycker jag iallafall. Men räkan är väl från och till hotad den med, och de ”färska” räkerna är ju flera dagar gamla konserverade nordhabsräker. Jag vet inte vart det bär iväg, inte bara i denna diskussionen, utan i havet. När jag var ung och även senare fanns det en fiskart som man kunde få hur mycket som helst av, den hette ”torsk” nu är den mindre vanlig, nästan ovanlig, däremot kan man nästintill gå torrskodd mellan Hjuvik och Hönö-Pinan på makrillryggar, så vältalig är den, så än så länge behöver vägverket inte bygga någon bro. När man pratar om fiske och fiskehistorier då får man ju överdriva litet, ”armarna räcker inte till”, som Thore Skogman sjöng…
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...