Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-28 på alla områden

  1. 4 poäng
    Det finns folk som kör på enbankslösningar med LFP. Det kan ju funka, om man har rätt batterier som klarar stora strömstyrkor momentant (vilket många färdigförpackade batterier har), men det är ju lite äventyrligt med generatorn. Generatorer är i princip inte gjorda för att köras på full effekt kontinuerligt, men om man har en bank som bara är på 100Ah och har en säg 60A generator (vanligt på äldre båtmotorer, kan vara 45A också) så lär det väl ofta vara så att man bara behöver köra en halvtimme innan batteriet nästan är fullt. Det kanske den klarar utan att brinna upp. Kanske. Om man har någorlunda vettig ventilation i motorrummet. Sen har vi ju det där med laddspänningen. På de flesta färdiga litiumbattier är den angiven till 14,4V max och BMS:ets överspänningsskydd kopplar ur vid 14,6V. Många generatorer ligger högre än så. I båda dessa scenarier kan nog dock många med äldre motorer bli räddade av att kablarna i laddkretsen brukar vara både underdimensionerade och uråldriga, så att man får lite motstånd och en del spänningsfall innan man kommer till batteriet. Att ligga och float-laddas på säg 3,6V per cell (14,4V totalt) klarar LFP ett tag i alla fall, även om det sliter på batteriet. Det är ju så man toppbalanserar, till exempel. Men om man kommer upp i över 14,6V så brukar BMS:et koppla ur och då är det stor risk för att det är gonatt för generatorns laddningsregulator. Mycket av detta känner du väl säkert redan till. Det funkar nog, men det hänger på en del "om" och "kanske", och när nåt går fel så är det ganska dyra grejer som ryker. En ny generator kostar ett par tusen. Men om du vill prova och är medveten om riskerna så visst, kör. Som jämförelsepunkt (läs skryt) håller jag nu på att slutmontera ett hembyggt LFP-batteri. Köpte celler från en välrenommerad säljare på Alibaba (mycket tid nedlagd på att läsa om folks erfarenheter på t.ex. diysolarforum.com för att hitta en seriös säljare) i vintras. Betalade 6250 kr för 4 st matchade 280Ah-celler, inklusive frakt, tull och moms. Enklare BMS med bluetooth 830 kr (Aliexpress, återigen mycket research nerlagd). Låda i spillbitar av marinplywood, vinkelprofiler av aluminium, M8 gängstång och packningsmattor i EPDM från Biltema, ett par hundra kanske? "Smart" DC-DC laddare (Victron, finns inga billiga alternativ jag litar på) 1930 kr. Kablage, säkringar och lite annan installationsmateriel kanske 5-700 kr. Summa knappt tiotusen för ca 3,6 kWh total kapacitet som troligen håller så länge jag har kvar båten, om jag inte gör något idiotiskt. Egentligen är det för mycket kapacitet, men det får plats på samma utrymme som mitt gamla förbrukningsbatteri och frakten var såpass dyr att det kändes fånigt med 120 Ah som jag först hade tänkt. Men ett sådant här projekt gör man inte för att det är lönsamt, för det har krävt väldigt mycket tid, utan snarare för projektets egen skull. Sent tillägg: om man ska göra en enbankslösning (eller en stor tvåbankslösning utan DC-DC laddare) "rätt" så ska man nog ha ett BMS som kan styra generatorns laddspänning, helst med temperaturreglering också, så att BMS:et kan dra ner på laddningen utan att bryta helt. Sådana BMS finns (se t.ex. svenska enmansföretaget HLP Data:s lösning) men de är ganska dyra och finns knappast inbyggda i färdiga batterier.
  2. 2 poäng
    Problemet med att dioderna i likriktarbryggan går sönder när/om man kopplar bort batteriet från en generator under drift kommer av att det blir en spänningsspik över dioderna som dödar dem. Det enda den vanliga regulatorn gör är att hålla spänningen ut från från generatorn inom ett givet spann, den har ingen reglering på ström överhuvudtaget. Regleringen av spänningen sker genom att regulatorn styr magnetiseringsströmmen till generatorns rotor. Batteriet kan man säga agerar kondensator i hela kretsen som sköter relgeringen, och tar man bort den så blir det en spänningsspik. Modernare regulatorer, Balmar som nämns i flödet ovan, styr på både ström och spänning, beroende på laddningsfas, och temperatur på generatorn så att den inte överhettar vid låga varvtal. Det finns den del bra Youtube klipp som visar vad som händer om man laddar lithium, främst LifePo4, med en vanlig generator/laddningsregulator. Batteriet, med dess BMS, klarar sig bra med de spänningar som generatorn ger, men antingen så brinner genratorn upp av belastningen vid låga varvtal eller så går dioderna sönder när/om BMS'en stänger av batteriet när det är fullt. Enklaste lösningen om man vill köpa färdiga saker är nog att köpa ett "blåtands" batteri som trådskaparen funderar på, och läga till en Balmar regulator. Den kan hantera kombinationen av både lithium och bly.
  3. 2 poäng
    Det börjar ju bli ganska bra kunskap om LiFePO4 numer och det finns nog ingen seriös som längre säger att det bara är att byta rakt av mot gamla bly-syra. Några allmänna erfarenheter (inte mina egna för jag har insett att marknaden inte är mogen för min set-up): - Man måste passa så att generatorn inte blir för varm eftersom LFP kan sluka mängder med laddning snabbt. - Man måste se till så att batterierna inte överladdas. När de är fulla ska ingen laddning ske och generatorn behöver då någon annanstans att göra av sin laddning, annars går den sönder. - LFP kan inte laddas vid låga temperaturer. En del inte under +5 en del inte under 0. - LFP ska inte lämnas laddade någon längre stund. - De flesta tillverkare rekommenderar att man har en övergripande BMS även om varje cell har sin egen. - Osv.
  4. 1 poäng
    Vissa klubbar har så att inträdesavgiften skrivs av med en viss summa varje år, typ som en värdeminskning. Så det man får tillbaka när man lämnar minskar för varje år och efter x antal år får man inte tillbaka något alls. Om man kallar det systemet för "deposition" vet jag inte. Men som ChristerN skrev, det bör framgå av avtalet, annars i klubbens stadgar.
  5. 1 poäng
    Ser ut att vara samma, eller i alla fall väldigt lika, men annat BMS. Tillverkaren heter EVE, modellen LF-280K. 13kkr för ett komplett paket inklusive BMS var ju ganska konkurrenskraftigt tycker jag ändå, utvecklingen går åt rätt håll! Sen får man ju välja om man vill vänta två och en halv månad på leverans från Kina eller hämta i Falköping Daly (som BMS:et på det där batteriet heter) är ganska populärt, troligen för att det levereras inkapslat och klart. Jag valde ett som heter Jiabaida, främst därför att det återförsäljs i USA under namnet Overkill Solar och återförsäljaren har en väldigt bra och utförlig bruksanvisning på engelska, så man slipper försöka tolka maskinöversatt kinesiska. Dock är det inte inkapslat, det är bara ett kretskort och lite plåt, så fuktskydd får man fixa själv.
  6. 1 poäng
    Tack för massa bra tips, sticker direkt till båten! Filtret har jag inte bytt men då gör jag det direkt. Testar också att lufta lite längre vid spridarna, typ 10 sekunder som du gjorde! Jag liftade bara dom tills dess att det kom fram diesel! Jag var osäker på dieselkvalitén i tanken som sitter i båten så jag har har en 5L dunk med färsk diesel som jag stoppat ner slangen i! Ja, dekompressionspaken är nere! Har även testat starta med den uppåt för att sen dra ner den vid startförsök. Mvh
  7. 1 poäng
    Ja, det är härligt😚 Tydligen inte fel med klåda. O de e ju vår.
  8. 1 poäng
    Tråkigt att olyckskraxandet från min sida besannades. Även om man kan låta negativ så hoppas man ju inte på det.... Optokopplare emellan är ofta riktigt bra, som säkerhetsåtgärd då det lyfter isär jorden., En jord/referens som annars kan riskera bli en loop med inblandningar och nivåer från andra håll, influens som man inte riktigt räknat med. Hoppas du kan rädda det hela, de nya komponenterna är ju inga stora pengar. Ett tips kan också vara att då sätta några extra småmotstånd i serie med ledningarna där de kommer in/ut i konstruktionen. Då begränsar de strömmen OM något går fel. I bästa fall försvinner bara signalen, i värsta fall brinner de till avbrott i en liten odramatisk rökpuff. Men det är ju mycket bättre än att kablar och annat börjar ta stryk.
  9. 1 poäng
    Tidigare båt körde jag med en virtuell AGM batteribank med Battery Brain som säkerhet för att alltid kunna starta motorn (underspänningsrelä). Är nu i slutfasen med installation av service bank med LFP. Behåller AGM startbatteri som skydd mot risk att bränna dioderna om BMSen stänger av LFP laddningen. Dessutom har jag Balmar MC-614 regulator med tempgivare som skydd mot överhettning av generatorn vid kraftfull laddning. LFP Systemet jag köpt ligger i premiumklassen mtp våra krav vid längesegling, initialt var min tanke att fortsätta med AGM i service banken men tänkte om när jag läst på och sett hur Johan på RAN II gjort.
  10. 1 poäng
    Johoooåda ! Kanske sällan ljuger rakt ut, men de kan fara med mer osanning (eller rättare sagt "justerad sanning") än du kan ana. Särskilt som de vi konsumenter kommer i kontakt med i allmänhet är säljare i sista led. Inte sällan utbildade och lever just på att få dig att få den känslan du har om att de verkligen bryr sig om just dig och din installation. Hade det varit "plug-and-play" (som du tror) hade ju nästan varenda båtägare bytt till Li när det var dags. Inte minst jag själv, som har 600Ah fördelat på 2+4 AGM-batterier. Men för en pålitlig och framförallt säker installation behövs ett helt annat helhetsomtag än att bara byta. Och då har jag ändå redan laddare och regulatorer med ställbara utspänningar. Återigen - tänk på att det är du som har hela det tekniska ansvaret för din installation. Du kan/får/ska inte lita på vad en säljare sade, du är skyldig att ha koll själv om du "designar om" den. Och det handlar inte bara om att FB kan ha åsikter när något hänt. Det är ditt och dina närmastes liv det handlar om. Om det händer något när du är ute på sjön ställer du dig ju inte vid vägkanten och viftar med tummen för att lifta hem, som vid ett bilhaveri/bilbrand. Strömmarna vi talar om är mer än vad som används vid svetsning.... Det som är tråkigt är att du ställer en fråga men är inte riktigt beredd att acceptera svar som inte ligger i linje med den uppfattning du redan bildat dig. Så det är bara att önska dig lycka till, med förhoppningen att de nyanserade synpunkter du fått här ändå fått dig att på något sätt tänka till en extra runda.
  11. 1 poäng
    Jag brukar polera med min excenterslip och det fungerar toppen. Har även en Rupes 75mm för att komma åt detaljer. Den är underbar. Men jag är ännu tillräckligt nöjd med excenterslipens jobb för att inte lägga tusenlappar på en större renodlad polermaskin. Testa du med excenterslipen är mitt tips! 🙂
  12. 1 poäng
    Nu ska jag vara elak… Du hade ju läst in dig på tekniken och väljer att tro på en leverantör. Varför skriver du då att du litar på reklamen? Slut på elakheterna… Jag ser fram mot dina vidare rapporter om hur det går och önskar dig all lycka till!😀
  13. 1 poäng
    Jag vet exakt hur mycket jag har kvar med mina AGM, det kallas batteribanksmätare med shunt (registrera ut och in). Ser även i appen via bluetooth och den fasta displayen. Kör rakt av med Victrons grejer (batteribanksmätare, tempmätare och regulator). Alla dessa jobbar ihop trådlöst och pratar med varandra. Bör nog även användas med litium såklart!
  14. 1 poäng
    Hmmmm..... Jag skulle inte lita på vad olika (säljare ?) "säger". Sedan är det farliga energier vi talar om. Om installationen inte är gjord "professionellt" så kan FB komma att neka dig ersättning om det händer något. Har sett det på "nära håll", brand i båt med egeninstallerad Li-bank med totalhaveri som följd, och nekad ersättning av FB av just den anledningen. En generator går inte ner till "float". Den har i de allra flesta fall sin konstanta utspänning (14V) som den försöker hålla i ur och skur, oavsett om batteriet är fullt, kasst eller skepparen har hemlängtan. Sedan kan man dra ström upp till en viss nivå ur detta "14V-nätaggregat". Och att Li-batteriet klarar en normal generator "lite grann" per säsong är irrelevant struntprat - det skall anpassas efter Litiumbatteriet så det blir kompatibelt. Finns inget "nästan" eller "lite ok" när det gäller dessa ombyggnader och installationer. Onödigt, det är ju när man inte är vid båten som solcellerna har tid på sig att just återladda så det är fullt nästa gång man åker ut. Men samma sak här - med rätt regulator och laddkontroll så är det inte ett problem. Utan det så ÄR det ett problem, som du inte kan/ska försöka kontrollera genom att slå till/från panelerna manuellt. Funderar på om det inte vore enklare/säkrare för dig att även denna gång köpa ett standardbatteri och till nästa gång det är dags att byta bättre ha förberett och kollat upp vad som behöver fixas för en säker och bra Li-installation.
  15. 1 poäng
    Tror du får mer jobb med din tänkta lösning. Ett alternativ är ju att ha kvar startbatteriet och låta en smart DC-DC laddare ta hand om laddningen av LFP-batteriet med ström från startkretsen.
  16. 1 poäng
    Nja, så är det inte riktigt. Ett fulladdat blybatteri drar inte i sig någon ström heller, och generatorn går inte sönder för det. Inte ens på en enkel motor som inte har någon strömslukande elektronik. Däremot gillar den inte att bli plötsligt frånkopplad från belastningen, även om de flesta moderna generatorer hanterar det också. Sedan är det helt riktigt att batteriet kräver en helt annan laddningsövervakning för att förhindra skadlig i- och urladdning, som kan lösas på olika sätt. Och jag blir fundersam över TS idé att ersätta även start med Litiumbatteri. Det är inte alla som är designade att lämna de strömmar som krävs för start, så det är inte säkert det är någon bra idé.
  17. 1 poäng
    Vad tycker generatorn om detta? Måste man inte ha något mer imellan? Då dessa batterier kan ta emot brutal laddning så kommer generatorn att ösa på fullt.
  18. 1 poäng
    Ett problem skulle ju kunna vara att om du laddar ur ditt enda batteri så kan du inte starta motorn. Det är ju den största anledningen till att ha två banker (start+förbrukning).
  19. 0 poäng
    Följer tråden så där. Men vad menas med små motstånd? 2 ohm, 2 ohm 2 Mohm, eller typ 6 mm långt? - Vet en som tillverkar propellrar, om det är intressant i sammanhanget.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...