Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-25 på alla områden

  1. 3 poäng
    Är nog knappast en riktig annons utan lurendrejeri, som sagt. Tyvärr väldigt, väldigt vanligt.... Var inte svårt att hitta båten du tittar på efter beskrivningen och sajten (gissar att det är en Elan 384 ?). Den båten kan man nog säga är berest 😉. För med samma bilder och beskrivning finns den eller har funnits utannonserad i olika annonser och på många olika språk . Uppges vara hemmahörande på Teneriffa/Spanien, Palermo, Sicilien, Hamburg och t.o.m. Mexico. Och här har du den, hemmahörande på Madagaskar: https://www.jumia.mg/elan-impression-384-pid10859997
  2. 3 poäng
    Och här är en offerand...
  3. 2 poäng
    Det kan vara så att regulatorn i generatorn har en separat, tunn kabel som ansluts på batteriets pluspol, som känner av vilken spänning som faktiskt når batteriet. Om den känner av för låg laddspänning där höjer den utmatningen från generatorn för att ge rätt spänning vid batteriet. Men om den kabeln är skadad eller lös, kanske spänningsfallet där gör att generatorn matar på alldeles för högt. Eller så är regulatorn (ofta lös och utbytbar del) trasig. Eller så är generatorn trasig. Multimetern är det säkert inget fel på. Har fyra multimetrar (en med tång och tre "vanliga") från Biltema och alla visar samma, och rätt.
  4. 2 poäng
    Klassisk scam. Du kommer bli ombedd att betala någon sorts fraktavgift till ett bolag du aldrig hört talas om och sedan ser du varken pengar eller båt igen. Med största sannolikhet finns det inte någon båt alls utan "säljaren" har snott bilderna från en annan annons. Prova googles bildsök t.ex.
  5. 1 poäng
    Härligt att du kommit till insikt! 👌 Se till att inte vara en jubelåsna nu, och fixa din botten så du får sjösätta.
  6. 1 poäng
    Ja, nu börjar det närma sig. På fredag morgon kastar vi loss. Första sträckan går mellan Fiumicino och Ajaccio på Södra Corsica. En bra trip på ca 145 nm Vi fyller upp tankarna där och får ett mått på antal liter / distans. Vi tar en grundlig check på maskiner, filter och olja. Ajaccio är förövrigt en fantastiskt fin hamn med fullservice för båtentusiaster. Bra förbindelse med färjor till Toulon eller Nice.
  7. 1 poäng
    Stort tack för långt och lärorikt svar! Spänningen mätte jag direkt på batterierna.med en digital multimeter från Biltema så kvaliteten kanske inte är den bästa, dock visade även vår plotter ungefär samma spänning. Både startbatteriet och förbrukningsbatterierna låg på unhefär samma spänning. Utan motor i drift låg spänningen på ca 12,8. Om vi nu antar att det är generatorns regulator. Är det något man byter separat eller köper man lämpligen ny generator?
  8. 1 poäng
    Ja det är för mycket, då gasar batteriet, inte alls bra. Och då förutsätter jag att du har ett traditionellt syra/blybatteri…? Sedan är väl din fråga dessvärre litet som frågan om hur långt ett snöre är, alltså inte så lätt att svara på med så knapphändiga uppgifter. Så därför några motfrågor: Är du säker på att din voltmeter visar rätt? Kommer uppgiften om 16,5 V från originalinstrumentet i motortavlan, eller har du mätt upp detta med ett elektriskt mätinstrument, multimeter eller liknande? I så fall var i elsystemet mätte du upp den spänningen? (Det bästa är att mäta direkt över batteriets poler med avstängd motor, sedan starta motorn och mäta igen, skillnad?) Om nu mätvärdet är korrekt kan man ju direkt misstänka generatorns regulator. Volvo-Pentas original voltmetrar, de som kan sitta i motortavlan, är ju inte direkt några under av precision, tvärt om, dessutom är visarnålen tjock och skalan oexakt. En digital multimeter kan ibland luras och visa fel, särskilt om du inte har ren likspänning ut från generatorn, och det har man sällan, du har en trefas växelströmsgenerator och dessa lämnar alltid litet ”skräp” efter sig i elsystemet, batteriet skall ju äta upp detta, men … ja i teorin är ju allting väldigt bra. Möjligen kan jättedyra instrument från Fluke och andra firmor vara bra mycket bättre på sådana felkällor. Om du nu har mätt med en digital-, eller för all del en analog multimeter, mät med denna mot en referens, en känd spänning, ett annat batteri, eller ett helt nytt 9 V brandvarnarbatteri” där skall spänningen vara omkring 9,5 V. Sedan kan ju batteriet vara dåligt, eller inte anslutet, då kan spänningen stiga en del, och det är rätt så obra det också.
  9. 1 poäng
    - 12,7-12,8 volt är fulladdat om det är ett bly-syrabatteri i vila. Dvs, ditt startbatteri verkar laddat till 100%. - Solpanelens laddning avgörs av hur stor den är och hur fulla batterierna och hur stora är, förutom hur solen skiner. Batterier laddas med c:a 14,4 volt. - Man brukar låta solpanelen enbart ladda förbrukningsbatterierna. Precis som på en bil täcker generatorns laddning vanligtvis startbatteriets behov. Skall man göra en diagnos låter det som att du kan ha ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbatteri som inte funkar som det ska av någon anledning.
  10. 1 poäng
    Du ligger inte och kryssar i NOK, är vinden från ”rätt” håll så segla men tänk på att hålla undan och ha konen uppe om du går för motor+segel (ordnung muss sein). Eftersom kanalen har sidobankar ser man inte så mycket av landskapet (vilket man gör på Skottlands Kaledonian kanal och på Stående mastrutten i NL). 2021 kostade det inget för fritidsbåtar att gå NOK, betalapparaterna på slussens kaj var övertäckta. Övernattning kan ske på ytterligare ett ställe, låg på styrbord sida nära HOCHDONN, har för mig att det fanns stolpar som kanske går att förtöja vid, ankring funkar nog bra. Men varför inte unna sig en marina för 10 euro, nästan gratis. Staden vid Brunsbuttel marinan var trevlig, ladda gärna ner appen för Covid spårning, jag fick användning av den Luca appen även i år då jag bilade genom Tyskland nu i april.
  11. 1 poäng
    Borde det inte räcka med 16 mm² och så sätter man en Automatsäkring på 20-30 Ampere efter Skiljerelät mellan Batterierna ifall strömmen skulle dra iväg för mycket ? Det är "bara" Laddström som ska gå i kablarna och det är väl sällan ett batteri suger i sig mer än 25-30 Ampere i den storleken (85 Ah) i varje fall nån längre tid, och på 24volt.eu står det att 35 Amp säkring kräver minst 10 mm² då borde ju 16 mm² räcka. Batterikablarna i båt butikerna är förtennade, dom bör man välja även om dom är några kronor dyrare jämfört med Biltema? Jag säger inte att någon har fel för jag vet att ni vet vad ni pratar om, men ska det verkligen behövas dra 10 meter 25 mm² kabel för att ladda Batteriet till Rufflampan, känns lite overkill bara. Hur mycket generatorn laddar kan ju vara avgörande här, Utombordare brukar väl ladda lite mindre, så vad har TS för grejor ?
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Vilka inbillar du dig ditt obstruerande är mervärde för? För styrelsen i din båtklubb? För skattebetalarna som får finansiera dina försök att få behålla ett hormonstörande gift på din båt? Så gott som alla båtägare har idag redan tagit hand om sin gamla bottenfärg, det här är därför en passerad fråga. För tio år sedan… kanske. Men nu? Nej, din ensidiga kamps ”bäst-före-datum” är sedan länge passerat för så gott som alla båtägare.
  14. 1 poäng
    Betydligt bättre använda skattepengar än när surgubbar drar upp frågor om att få behålla miljöstörande gift i rätten eller ödslar kommunala tjänstemäns tid på att besvara brev om en fråga som varit död och begraven för alla andra i minst ett decennium i alla fall. För det senare skapar inget som helst mervärde för någon, utom en enda person.
  15. 1 poäng
    För dom som är unga idag och måste ta rätt på skiten som din och även min generation lämnar efter sig är det i allra högsta grad angeläget, inte alltför komplicerat att förstå. Jag villa tacka dig för ditt sätt att se på saker det lär mig mycket om hur jag inte vill agera.
  16. 1 poäng
  17. 1 poäng
    Man behöver inte gissa, på 24volt.eu finns det en och annan användbar kalkylator, som man kan använda om man inte är så slängt i matematik eller grundläggande elektriska lagar. Du nämner ingenting om hur mycket ström din generator kan ge, det bör man veta för att kunna räkna ut vad du skall ha för kabelarea. Om det nu är fem meter mellan batterierna så blir ju kablarna tillsammans 10meter långa. Det blir både eltekniskt och pengamässigt oekonomiskt att ha batteriet så längt ifrån generatorn. Det brukar ju finnas en mening med att batterierna i väldigt många olika båtar är placerade relativt nära motorn och dess generator, det är ingen slump att det är på det viset!
  18. 1 poäng
    Om inte pengarna spelar super stor roll så är det bästa nog att lämna in dem och få dem blästrade och lackerade. Då kommer det hålla många fler år.....fast risken är ju såklart att det då kanske är billigare att köpa nya än att få dem proffs renoverade.
  19. 1 poäng
    Slipa rent/jämnt och spruta med silvermetallic (gärna med klarlack över) avsedd för bilfälgar så kan du få det att se snyggt ut åtminstone ett par tre år i alla fall.
  20. 1 poäng
    Av erfarenhet vet jag att det är svårt att få det att bli bra över tid. Det är som om legeringen "ruttnar". Men noggrann slipning, rengöring, primer och lämplig lack gör att det håller några år. Ja, det är dom sex skruvarna som håller fast stativet i golvet (eller durken som alla petimetrar nu kommer att påpeka att det heter) ev. även lite lim av nåt slag. Om du kommer åt att titta underifrån sitter det förmodligen med genomgående bult (eller mer korrekt maskingängad skruv som samma petimetrar nu kommer att skrika) /B
  21. 1 poäng
    Det är vanligen det som båtbyggarna använde då de byggde litet finare båtar. På arbetsbåtar var det bomull och tjära. Det är sant att den kokta linoljan härdar och blir ganska hård så det är väl inte helt idealiskt men det fungerar ju bevisligen endå, Riktigt gamla båtar brukar ha djurhår från något garveri och tjära i sian.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...