Det är jätteenkelt, allt du som båtägare behöver visa på är att du fört på enligt instruktioner, dvs det praktiska. International har löst det tekniska åt dig, så här står det på produktbladet:
”Primocon förhindrar läckage utav TBT från en underliggande bottenfärg förrutsatt att den appliceras i minst 80μm torrt skikt (minst 2 skikt med rulle) och att färgfilmen är intakt.”
https://www.international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/Primocon_swe_A4_20190712.pdf
Om Transportstyrelsen hävdar annat får de ta det med Akzo Nobel eller vilka som nu äger varumärket. Tror att de skulle få det jobbigt i en domstolsförhandling då du som båtägare måste kunna lita på att det som påstås av en seriös leverantör stämmer.
Nu har ju du inte valt den vägen, utan försöker med eget hittepå göra gällande att en självpolerande bottenfärg av oklar tjocklek som dessutom minskar under säsongen till noll enligt dig själv skulle kunna fungera som spärr. Det är ytterst tveksamt, och du saknar evidens för att det är så som du hävdar. Vilket jag förklarat under ett par år för till synes döva öron.