Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-07 på alla områden

  1. 4 poäng
    Jag har gjort en liknande affär en gång i tiden. Gör det inte, om du inte tycker att meka med båtar och motorer är jättekul. Dina frågor tyder på att du inte är så van med motorer. Vill du ha en båt att lära dig på och tycker det är roligt att lägga de många timmar som kommer att krävas, så visst. Ett okej inköpspris kan bli ordentligt mycket dyrare med all blod, svett och tårar - och pengar - för att fixa en båt med ett eller flera okända fel. Eller så är det något jätteenkelt, typ att batteriet inte är laddat och båt/motor är jättefina, svårt att veta. Med det du berättat skulle jag inte köpt. Jag skulle heller inte köpt min första båt om jag vetat vad jag vet idag. Den hade också okej pris, för övrigt.
  2. 3 poäng
    Tack för all hjälp från samtliga i detta forum. Tycker ni har väldigt kloka inspel. Även om det är lockande att chansa så har jag lärt mig att om något låter för bra för att vara samt så är det ofta det. vi hoppar och letar vidare. Gillar kommentaren att störta misstaget var att köpa båten alls, hört liknande från många andra
  3. 3 poäng
    Min erfarenhet (mest från bilar) är också att det inte rasslar när batteriet är dåligt. Dåligt batteri blir bara ett klickljud. Rassel skulle jag säga är slut startmotor eller annat mekaniskt fel. På en utombordare jag hade började det en säsong rassla mycket, det var ett fäste till startmotorn som spruckit. Man blir misstänksam, en nyrenoverad motor med så omfattande renovering som du beskriver som är till salu efter en säsong (?) och som ändå rasslar/skramlar när du försöker starta. Jag tycker det tyder på en problem motor som ägaren försöker bli av med. Sannolikt har han plöjt ner stora pengar på den utan att problemen försvunnit och nu har han tröttnat och försöker exportera problemet till någon annan. Det finns risk att det inte är av godhet säljaren verkar vara noga med att den ska startas upp. Kan vara för att kunna avsäga sig ansvar med motiveringen att du faktiskt provkört den och den då gick fint. Avstå köp, det finns fler båtar! Alternativt ge ett rejält skambud där du drar av vad ett motorbyte skulle kosta.
  4. 2 poäng
    Trams. Såklart kan du svara på ifall du även gjort skrapprover. Jag gissar att du inte har det, och därför undviker att svara på frågan.
  5. 2 poäng
    Vad glada och nöjda de ideelt arbetande personerna i båtklubbsstyrelsen måste vara med att du valt att vara medlem i just den båtklubben, som ger dem extraarbete. Säkert lika nöjd jag är som skattebetalare och medborgare över att du använder vårt rättsystem till att få behålla ett hormonstörande ämne som varit förbjudet att ha på båtbottnar sedan 2008 på sin botten han är för lat, för snål och för envis att åtgärda. Varför valde du att xrf-mäta din båt om du anser metoden opålitlig? Varför ordnade du inte med ett skrapprov och labb-analys? Hoppas du aldrig mer får sjösätta din båt, det vore rätt åt dig. Ett passande straff.
  6. 2 poäng
    Om du nu, förhoppningsvis, letar nytt ställe att installera slutsteget så se till så du inte installerar det så det stör en kompass eller annan magnet-känslig utrustning ombord.
  7. 2 poäng
    Precis som svaret du redan fått så skall slutsteget sitta så svalt som möjligt. Då är motorrummet högst olämpligt, och den höga temperaturen där kan förkorta livslängden avsevärt. Eller utlösa termisk nedstängning i onödan - om nu slutsteget har sådana skydd. Däremot finns oftast inga öppna kontakter i slutsteg som kan ge gnistbildning. Inte ens relä för fördröjd inkoppling av högtalarutgångarna brukar utgöra någon risk, eftersom de inte sluter någon DC-ström. Men som sagt, montering i motorutrymme är olämplig redan av helt andra skäl.
  8. 2 poäng
    Påstår säljaren att han lyckats med att starta motorn? Vad han säger behöver inte vara sant. Börja med som andra skriver här att ladda batteriet. Får du ingen fart på svänghjulet då så är det antingen vatten i cylindrarna eller trasig startmotor. Kan också vara slitna kuggar på svänghjulet eller rostiga om de stått delvis under vatten. Strömmen kan eventuellt också fastna någonstans mellan batteriet och startmotorn.
  9. 2 poäng
  10. 1 poäng
    Jag vet, jag ville bara ge lite allmän information. Själv har jag ABCDE som jag inte använder men i utbildningen fick man lära sig om vad man fick dra och inte. Nu kanske det har ändrats något sedan 40 år men det mesta gäller fortfarande.
  11. 1 poäng
    Hej igen! Nu går motorn betydligt bättre. Bytte till akrylatbensin samt bytte ut bränsleslangen och blåsan till ny. Går bra både på fullgas och tomgång nu. Var fortsatt ganska svårstartad när den var kall men blir väl troligtvis bättre med tiden. Tack för all hjälp!
  12. 1 poäng
    Är släpet obromsat och har en totalvikt som överstiger halva bilens tjänstevikt så spelar det ingen roll vad körkort och tågvikt säger.
  13. 1 poäng
    Svammel som vanligt, du har inga svar. Du kommer aldrig att få rätt lilla gubben det är sen länge ett konstaterat fakta. Börjar faktiskt luta åt att alltihopa är fejkat för att du njuter av att tjafsa som en hungrig treåring i denna tråd.
  14. 1 poäng
    Om det inte är en elbil med låg dragvikr så är det inte typgodkännandet som begränsar utan: Vilka regler gäller för obromsad släpvagn? 80 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg. Så har du en lätt bil så gäller inte 750kg. Drar då då något som inte är tillåtet så är det olovlig körning, inte överlast.
  15. 1 poäng
    Aha! Jag trodde det var en flytbrygga. Då hade jag inte heller backat in.
  16. 1 poäng
    Välj en firma med bytesrätt, du kan behöva testa dig fram. För några år sedan skaffade jag en 4-blads stålpropp via Propellertrim.se och de gav mig bytesrätt vilken jag också behövde använda mig utav för att hitta rätt pitch🙂.
  17. 1 poäng
    @albinb Dubbel-posta inte. Det blir rörigt och du får sämre svarskvalitet. Har tagit bort andra tråden. //stavvhammar - admin
  18. 1 poäng
  19. 1 poäng
    Det här är något som Ohm kan utveckla plast som tankar eller tankar av plast i huvudet. Kom igen Ohm och spinn vidare.😀😀😉😉😉
  20. 1 poäng
    I manualen står det en sifferkod, och en förklaring på hur många gånger man skall vrida startnyckeln fram och åter för att komma förbi. Jag hade detta på en båt 2006, och har för mig att det var så man gjorde om man tillfälligt ville komma förbi en trilskande fjärr.
  21. 1 poäng
    Måste väl gå att montera någon annanstans? Typ bakom reglage, skott osv. Vill minnas att i min Maxum så hade tidigare ägare gjort baslåda under reglage, till vänster satt slutsteget. Tror inte slutsteget vill bli varmt, blir ganska varmt i ett slutet motorrum, så min rekommendation är att leta efter ett bättre ställe. Hur stort är det (cm)?
  22. 1 poäng
  23. 1 poäng
    Se till att att pumpen är specad för saltvatten om om du skall ha den till sjövatten. Jag köpte en pump som var helt omärkt på ERlandsson. Personalen dubbelkollade och sade att den var ok...Den dog i slutet på somaren och jag fick riva halva köksinstallationen...igen. // Mats W
  24. 1 poäng
    Det är ju imponerande att motorn nästan går att köra om den stått i 15 år. Om den inte har värre driftstörningar än som du beskriver det kan du köra alkylatbensintricket: Köp en femlitersburk med alkylatbensin för fyrtaktare, blanda i rätt mängd tvåtaktsolja och kör motorn på det. Har sett flera motorer som blivit sig själva efter det. Alkylatbensinen verkar sakta lösa upp avlagringar från gammal fossilbensin och tvåtaktsolja och med lite tur löser sig den halvstockade förgasaren på det viset. Bränslepumpsproblemet kommer du dessvärre inte undan med mindre än att byta den. Har du en bild hur slangarna går där under kåpan så kan vi kanske lokalisera din bränslepump?
  25. 1 poäng
    Tack! Skulle göra det (kan det såklart) om inte drevet slår i kantens botten som den gör på min plats. Har även öppningsbar framruta, så så vingligt blir det inte. Även taklucka i fören finns med en mjuk bädd som tar emot.
  26. 1 poäng
    Idag så sjösattes hon. Dom på marinan skrattade när dom såg trustarna på akterspegeln. När dom senare så mig glida sidledes från kajen så kom dom och frågade hur jag gjort och vart man hittar dom! Hade tyvärr mobilen i bilen, men ska filma i helgen då jag har för avsikt att komma ut. Summan av detta då? Blir nog att köpa lite bättre (starkare) till nästa år, i kraftig vind så orkar dom bara hålla motståndet, men duger för i år och har varit ett roligt projekt.
  27. 1 poäng
    Vi har en WPS 3.5 med 13 lit/min i vår 30 fotsbåt med VV-beredare samt tre tappställen inklusive dusch på badbryggan. Som @Georg_Ohm säger kunde man önska lite mer tryck i duschen ibland men det räcker till och det spar vatten när besättningen står och sölar som om vattentanken var på flera kubik 😄 Den gamla pumpen var en WPS 2.9 som nu sköter spolningen till toaletten.
  28. 1 poäng
    Jo, och det motverkar beväxning genom att ha en hård, glatt yta - precis som den färgen du har idag. ”Det hårda, hala och blanka ytskiktet försvårar för påväxt att vidhäfta och är samtidigt lätt att hålla ren” enligt Lefants hemsida. Bra att veta är att ingen färg på marknaden funkar mot ”skägg”. Biocidfärger funkar mot snäckor då de innehåller koppar.
  29. 1 poäng
  30. 1 poäng
    Den borde funka. På min båt bytte jag till automatsäkringar från Mr.Wang i Kinna av denna typen De var också billigare än originalet
  31. 0 poäng
    Så har jag på min snöskoter i dag. Helvetets anamma. Men har manuell start. Och inte tummen mitt i handen. Varför inte ladda batterierna? Varning! Kan bli smuts på fingrarna Eller be nån kompis lyfta i helt nya. Om du inte har lust själv. Ge då honom nån pilsner, så hjälper han dig nästa år också. Men ge mig 2000 plus reseersättning och logi, så ställer jag upp.
  32. 0 poäng
    Hej hej sa båttjuven.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...