Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-14 på alla områden

  1. 7 poäng
    Hej igen! Först och främst vill jag bara tacka för allt engagemang som har visats, det skapar både trygghet och hoppfullhet att allt är möjligt. Det finns de som har varit med om ruskiga grejer på havet och har därför större respekt för det. Det finns även de pirater som utmanar detta rusk. Alla har vi en story och ett sätt att leva. Och oavsett om majoriteten har stämplat detta äventyr som dumdristigt (vilket jag förstår nu) så har era inlägg fått mig att känna en tillhörighet till båtlivet och då jag ägde inte ens en båt. Men vad är verdict då? Blev det någon båt? Ja, det blev det. Som någon skrev i tråden dök det upp en 68a med mitt namn på strax utanför Sotenäs. Båten är köpt, har fina segel och ligger redan i vattnet (sjösatt i år). Så nu blir det hemseglig från Malmön till Björlanda kile den 2 april ist. Kanske lite kallt, kanske inte lika långt, kanske helt perfekt. Som sagt har era inlägg varit väldigt informationsrika, "vräsiga" och roliga. Och tack till alla som hört av sig via PM som erbjudit seglingshjälp och båtplatser i NKP. Känns som ett väldigt bra forum och community det här. Nu ska jag gå in på blocket och köpa flytvästar. Håll utkik efter mig! båten heter Sinkadus. //Martin PS. Fortsätt gärna att skriv i tråden så att andra kan ta del av goda råd.
  2. 4 poäng
    Hej @IngemarE @skippeer Vi kör med Invisible Captcha (Google reCapthcha V3) Email-verifiering där kontot och då mailadressen måste verifieras Spam Defense från IPB. Spam Defense kontollerar IP-nummer, land, domän, email och diverse blacklists ger en score från 1-4. 1 är helt ok och resten behöver manuell hantering. 4 ger en automatisk banning vilket funkar. Och eftersom dessa indier är i farten nu så har jag slagit på Admin godkännande för nya konton som slipper igenom ovan nämnda skydd. Har fångat upp 4 indiska konton idag fram till 11:00 Ha en trevlig måndag.
  3. 3 poäng
    Intressant läsning. Som vanligt två-tre läger-gruperingar. En som säger oj, farligt å en som säger kör, så de övriga som handlar om annat. (Mamma mia Mount Everest....) Å själv säger jag följande. Om trådskaparen är tillräckligt van för att kunna segla sådär så kör. Under följande förbehåll som jag ser det. Båten skall vara i skick. Då menar jag inte att det är fräscha dynor utan det tekniska. Alla linor å fall, segel mm bara måste fungera felfritt å vara lätt att sköta på en man under gungande hav å blåst som småspik. För snart två år sedan seglade jag en båt från trakterna av Klädesholmarna sydvart å runt upp till Oskarshamn. För sent upptäckte jag att löpande riggen var kass å svårskött. Samma med rodret. Som bla bröts sönder, rorklten. Samma för skotvinscharna släppte greppet . kuggarna nerslitna. Å seglen själv krånglade med lattor som fastnade om man inte höll exakt mitt i vindögat. Det andra som bara måste funka är motorn. Den skall starta å äre en utombordare så visst blire svårt i sjögång men den måste funka ändå. På den här båten jag pratar om fick vi byta motor å laga 3 ggr å det tog till slut knäcken på resan. I kombination med svårhanterlig rigg å segel å styrning samt krånglande motor å så för lite sömn å på det en släng av Corona så resan var jobbig å fick avbrytas i Oskarshamn tyvärr. Så jag säger igen du som skall köpa maxin, se till att riggen å löpnade funkar å segelsättning å revning likaså. Det skall gå lätt å inte krångla det minsta. Är man två ombord så underlättar det för då kan en styra medan man trixar med seglen.. Lanternor å överlevnadsdräkt å plotter å fan å så hans moster kan vi lämna därhän. Baggis i sammanhanget å utom skånekusten i syd samt Hanöbukten å så Laholmsbukten, förutom dem är det inomskärs hela vägen å gott om platser att kasta ankaret för natten. Å sov ordentligt. Det är nästan det viktigaste. För övrigt så är båten 6,8 m så enligt lagen räcker det med att visa vitt ljus, ficklampa, å hålla undan på natten. Om det sedan är bra är en annan sak. För övrigt så seglar 68:an väldigt bra, bättre än nästa storlek. Jag har transportseglat en sån från Oxelösund till Herrängen bara för att testa alla rykten. I skärgården går den bra. Till havs skall det vara långkölat. Den går som en jolle å man kan inte släppa rodret eller trimma så den håller kursen. Så skall man ner å slå en sjua i hinken måste man bräcka med focken å stoppa båten. För ni står la inte vid relingen å vattnar havet, nä, inte miljön men man vill inte bli upphittad med öppen gylf om ni förstår......
  4. 2 poäng
    Fick ordning på det. Tx var det. Tackar
  5. 2 poäng
    Inte närmaste året i alla fall. Citerar Sjöfartsverket: "Arbetet med Sjökortslyftet påbörjades 2015 vid gränsen mot Finland och kommer att följa kusten medurs och beräknas nå norska gränsen till 2024."
  6. 2 poäng
    "Störningen" var en funktion som hette SA, Selective Availability, och den stängdes av permanent nånstans runt tusenårsskiftet, av ickemilitära skäl (påtryckningar från civila/kommersiella användare som ville ha ett pålitligt system). Sen ganska många år har nya GPS-satelliter inte ens funktionen inbyggd, så det kan aldrig aktiveras igen ens om man skulle vilja. Med SA på var medelfelet över 100 meter. Utan SA är medelfelet ca 5-6 meter. Med korrigeringsmetoder som WAAS eller DGPS kan man komma ner till under metern. En sak att tänka på också är att GPS-positioneringen är sämre för en stillastående mottagare än för en som är i rörelse. Detta beror på att en mottagare i rörelse hela tiden får signalvägsfel som ändras, och som kan filtreras bort, medan en stillastående mottagare får samma signalvägsfel upprepade gånger och de blir då del av positioneringsdatan, vilket försämrar positionsnoggrannheten märkbart. Detta har förstås betydelse för hur bra ett ankarlarm fungerar, eftersom båten (i det här avseendet) är att räkna som stillastående. Största hotet mot GPS i dag är störsändning, men den kan bara bli lokal eller regional, eftersom man behöver vara nära störsändaren för att påverkas.
  7. 2 poäng
    Problemet är nog inte primärt appen, utan GPS:en i båten. Dvs GPS:en i mobilen som du har i båten, om det är denna som används som källa. Förr (på 90-talet) låg en störning på alla civila GPS, vilket gjorde att noggrannheten sällan var bättre än 10m, och kunde sporadiskt dra iväg 50m eller så. I samband med Irakkriget tror jag det var så togs denna tillfälligt bort (för att kunna utnyttja även civila GPS) och den har sedan aldrig lagts tillbaka. Noggrannheten är därför ofta nu istället 2-5m. Men inte alltid. I synnerhet på mobila enheter med inbyggd kompromissantenn kommer det från tid till annan (beroende på hur många satelliter som är inom "synhåll" (egentligen hörhåll) och deras kvalitet att sporadiskt bli betydligt större fel. Ibland kan andra saker i/kring mottagaren (läs: aktivitet i mobilen) tillfälligt störa och ge större positionsfel. En bra GPS som har en mycket lågbrusig mottagare, designad med störningsskydd och med en antenn som ser så stor del av himlen från horisont till horisont som möjligt kan komma ner i någon meter med minimala sporadiska avvikelser. Med medelvärdesbildning (långsammare) och en del andra tekniker (diff-GPS m.m.) går det att komma upp ytterligare i noggrannhet. Men nu är vi ganska långt från den kompromiss-GPS som sitter i en mobiltelefon. Så för att få bättre funktion på "Ankarvakten" är det GPS:en i båten som måste vara riktigt bra. Och här skiljer det inte bara mellan olika apparattyper utan också olika mobiler är olika bra på detta. Edit: @ChristerN var före (och mer sammanfattande 😉....
  8. 2 poäng
    Tycker det är stor skillnad på pvc-slangens egenskaper vid olika temperaturer. Värm den till 50 grader och den är mycket mjuk, vid noll grader är den skarp. Har inte mätt men kan tänka mig att tex det bakom en ugn kan bli rätt varmt, speciellt om den står på en timme. Då kan det ju hända att pvc-slangen inte tätar under slangklämman längre. Gasolslang har ungefär samma egenskaper inom de normala temperaturer den utsätts för.
  9. 1 poäng
    Nejdå! Bara var öppen för att vi kommer försöka lära dig rätt uttryck. Dessa kan dessutom variera beroende på vilken del av landet man befinner sig i.
  10. 1 poäng
    Ja, det där ser väl ut att vara ganska bra höjd. Visst är det antikavitationsplattan man skymtar framdelen på? 1 hål ner kanske om du tycker den suger luft tidigt.
  11. 1 poäng
    Tack, Det känns ungefär som när man började golfa för 25 år sedan, vad man än sa, hade på sig, gjorde på banan så var det fel.😂😂 Nu har jag lärt mig nåt nytt, kan du inte alla utryck så var tyst. Jag tar tacksamt imot förslagen att lägga i DURKEN😂 och ska kolla runt lite👍 //Stefan
  12. 1 poäng
    Ja, bra val, tycker jag! Om du är flexibel med när du ska segla ner, så försök att hitta en dag när det blåser måttligt från nordväst eller nordöst. Då blir det halvvind/slör hela vägen ner, och på så vis både snabb och bekväm segling.
  13. 1 poäng
    Det var ju ett himla bra beslut! Så du nappade alltså på annonsen på Blocket..!? Tja vi/ jag kanske ”överdrev” riskerna en smula, men man vet ju aldrig vad man råkar ut för på havet. Det är ju tryggare att börja med att ta dags- eller helgturer från Björlanda Kile, passa på att besöka Rörö och Hyppeln nu på våren innan alla andra hunnit sjösätta och ta sig dit ut. Om man man nu råkar ut för någontingen på och runt öarna i Öckerö kommun finns det hjälp att få på nära håll, SSRS har ju en station på Rörö, på Öckerö, Hönö och kanske på fler öar finns det varv och verkstäder. Och skulle det skita sig ordentligt finns det ju en färja som går till Hjuvik och därifrån buss till ”Nisseplatsen”…. Ja vissa turer går väl från Hönö Klova eller Burö… Så gratulerar till båtköpet och lyckan följa dig på havet!
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Köp flytväst med kraftig ögla att fästa livlina med hakar i. Kolla t ex Hjertmans. Baltic Offshore. De har även linan med tre krokar. Byt dock ut plastlåset på grenlinan, som ska hindra flytvästen att glida över huvudet. Gäller att kolla alla flytvästar.
  16. 1 poäng
    Är det en aluminium propeller du har nu ? Stål har bättre grepp, ventilerar inte lika lätt. Byter du till stål behöver du inte sänka motorn snarare tvärtom, möjlighet att höja istället. Fyrbladig propeller brukar ge bättre ekonomifart men tappar på toppfart. Propulse är inget bra alternativ om man vill optimera, däremot behöver man i regel pröva olika proppar innan man hittar rätt därför är bytesrätt viktigt. Kavitationsplattan på motorn ska vara strax över båtbotten för att gå bra, ej under.
  17. 1 poäng
    @stavhammar var in och gjorde nånting magiskt så nu kan även jag dölja mina inlägg! 🙈
  18. 1 poäng
    Jag hade detta på mitt ZF-backslag i begynnelsen på förra båten när allt var nytt. Var några bultar som behövde efterdras, sedan var det tätt de ytterligare 18 år jag ägde båten. Nu har ju din varit tät i över 10 år, så det kanske inte är så enkelt. Men värt att kolla i alla fall. Men varifrån kommer det ? Torka absolut torrt och lägg/tejpa pappersark på olika ställen. Eftersom det kommer när den ligger still och vätska ogärna rinner uppåt, borde det gå att spåra hyfsat lätt.
  19. 1 poäng
    Njae.... https://www.slangspecialisten.se/p/slangar/svets-gas/gasolslang-en559-1107.html?language=sv "KONSTRUKTION: Invändigt svart slät NBR-gummi. Polyesterarmerad. Utvändigt orange slät EPDM-gummi. Extra köldhärdig kvalitet. Slangen är beständig mot flytande gas såsom butan, propan etc. EN 559 TEMPERATUROMRÅDE: -30° C – +80° C" Således inte PVC utan armerat gummi. Sannolikt just för att ha kvar ungefär samma egenskaper genom hela temperaturområdet. En vanlig armerad PVC-slang är sällan ok för över +60°C.
  20. 1 poäng
    👍 nej somsagt det rör sig om en väldigt liten skillnad. Hittade ett exempel i en vetenskaplig rapport. 2,74% mindre våt yta vid 10 graders lutning (på det specifika skrovet). Vågmotståndet gör tvärtom dock och ökar vid lutning. Så du kommer inte åka hela 2,74% fortare då ekvationen inte ser ut så och det inte är enda faktorn Hålla botten ren och slät är viktigare om man inte tävlingsseglar och optimerar allt annat också och våtslipar bottenfärgen lätt med 600papper. Nya segel och en code 0 och code 1 lär också göra underverk för lättvindsprestandan... Om man har tid och pengar till övers. Och känner att det är viktigt.
  21. 1 poäng
    Distansringen finns bara med i bussningssats 872290 och inte när man köper lösa bussningar och distansringen är ca 3mm i tunn plast så du kanske kan göra något eget? Annars är väl alternativet att trycka upp gaffeln så långt det går men då händer ju just det som distansen ska förhindra, att V-ringen trycks ihop för mycket. Ta med en assistent som håller gaffeln rakt när du ska passa in styramen, så de så att säga, ligger i vinkel, så kommer smörjhålet rätt, och där ska du trycka i fett både vår och höst.
  22. 1 poäng
    Lycka till med båten och kontrollera att utrustningen är ok innan ni seglar iväg även om det bara är en seglats på drygt 40 nm till hemmahamnen. Samt det kan vara riktigt kallt i början av april och visar prognosen även busväder så avvakta gärna någon vecka.
  23. 1 poäng
    Hej Har tittat på det och svarat i PM. //stavhammar
  24. 1 poäng
    Vet ingen ankarvakt som funkar för mig. Det är oftast för små vikar för att en draggning på 30-50 m kan tillåtas. Jag gissar att alla appar med ankarvakter baserar sin geo-position på vad mobilens inbyggda gps ger för position, dvs går du ner med mobilen i en kajuta med dålig mottagning så får du aldrig något ankarlarm att fungera bra. Jag kan jämföra min mobils noggrannhet med mitt båtlarms. Bägge får ”hicka” lite då och då, även i tider då ryssarna inte sägs störa gps-systemet.
  25. 1 poäng
    Vad jag kan läsa mig till är wot range 4500-5500 varv alt optimerad wot range 5000-5200 varv på denna motor vilket innebär att det borde räcka att gå ner 14 i pitch. Tror dock inte det kommer påverka förbrukningen nämnvärt. Väljer du fyrblad behöver du förmodligen gå er ytterligare en tum. Ska du bytta propeller är det en fördel att välja en firma som har bytesrätt, du kan behöva testa några olika proppar innan du hittar rätt.
  26. 1 poäng
    Nu är tank etc inhandlat men installationen får vänta ett par veckor till. Det blev en tank på 48 liter istället för den på 62 liter som jag först tänkte, främst pga utrymmet. Jag återkommer med resultatet och eventuella andra frågor. För andra med liknande frågor så hittade jag även mycket användbar information på Svenska Kryssarklubbens hemsida, t ex den länkade bilden nedan. https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/Bilder-tekniska/Bränsletank-ny-medtext.png
  27. 1 poäng
    Att använda till gasolgrill så tycker inte jag det kvalar in som "tillfällig användning". Gasolen blir väll jäkligt kall när du tappar den från flaskan och då är nog inte PVC-slangen lämplig. Gasolslang håller sig mjuk och smidig även i minusgrader. Tätheten tror jag också är en faktor, är nog svårt att få det tätt vid kopplingar med så styv/hård slang som vanlig armerad pvc-slang. Vanliga tryckluftslangar är ju inte ovanligt att de pyser lite här och var i kopplingarna. Det blir nog mer regel än undantag att det läcker och vi vet alla vad det kan få för konsekvenser. Men som nödlösning i nödfall, om livet hänger på det, så lär det fungera. Annars skulle jag nog låta bli att pröva med vanlig PVC-slang. Men typ bränsleslang eller kylarslang skulle nog vara betydligt bättre alternativ då de oxå är relativt mjuka, men oxå dyra så då finns ingen anledning att inte gå på gasolslang direkt. Det var mina gissningar🙂
  28. 1 poäng
    Skall trimma på automatisk banning av medlem. Varje anmälan ger "poäng" och vid en viss nivå så bannas personen. Därför viktigt att anmäla inlägg. /stavhammar
  29. 1 poäng
  30. 1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...