Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-11 på alla områden

  1. 2 poäng
    Vilken hjälte du är! Precis rätt, tack! Nu ska jag bara lösa hur jag ska uppfinna en svänghjulsavdragare.
  2. 2 poäng
    Värmare skall slå av sig själva via termostat som hindrar överhettning. Bryter man av misstag med huvudbrytaren kan dom överhetta och börja brinna.
  3. 2 poäng
    Jag träffade en representant från en större plastbåtsreparationsfirma som berättade om plastbåtslagning igår. Han berättade bl.a. att man ska vara ytterligt försiktig med att få fukt på glasfibermattan när man plastar. "Kommer det t.ex. en droppe kondens från utandningsventilen på masken så är det bara att riva bort den delen av mattan där det blev blött". Väta i mattan medför att det blir blåsbildningar när laminatet härdat sa han. Det kan räcka att man nyser så det skvätter på mattan. Kan dina skador bero på att den som lade mattorna i formen var snorig och hostig. Även om den är vacuminjicerad så det någon som lagt dit mattorna innan polyestern sögs in i formen. Om skadan uppkommit av en sådan anledning så kan det kanske klassas som ett dolt tillverkningsfel och processas med den grunden. Inledningen på en sådan process är nog en kunnig besiktningsman som kan bedöma skadorna och ha en uppfattning om orsaken. Jag tror inte du skrivit i vilken del av landet båten befinner sig men reparatören jag träffade finns i Stockholmstrakten. Om de ställer upp som besiktigare har jag ingen aning om men det kan vara ett alternativ att fråga för att komma vidare.
  4. 1 poäng
    Att segla är inte tanken utan det är motor som gäller. Den marschar fint i 7 knop så man får inte ha bråttom. Som sagt det är bara i princip en dröm än så länge. Båten som sådan tycker jag inte är opraktisk, den har vattenburen värme och vv-beredare, dieseldrivet. Vattentoa och septitank..batteridrivet kyl, gott om stuvutrymmen...osv Däremot är den inte lika lätt att backa och lägga till med som en modernare båt. Men gillar man gamla båtar så är den "helt rätt"
  5. 1 poäng
    Det är en motorbåt med stödsegel. Den seglar sämre än en container som driver omkring.
  6. 1 poäng
    Det finns bara ett svar på det där: ja, det är tokigt! Men är det fel? Det kan du bara svara på själv. Vi du ha en svårhanterlig, underhållskrävande, opraktisk och alldeles, alldeles underbart charmig båt så är den rätt :-) Man gör det inte lätt för sig med en sådan båt men det är klart att det går. Har faktiskt läste en gammal bok om ett grabbgäng som tog sin fiskebåt till Svarta Havet via medelhavet. Det var på 60-talet så motorerna lär vara bättre nu men båtarna mer slitna. Skicket avgör allt.
  7. 1 poäng
    Hej Dessa skall inte visas längre. Skriv i tråden OM det inträffar igen. Trevlig fredag! //stavhammar
  8. 1 poäng
    Det verkar vara lite olika på olika motorer. Min skylt, enligt tidigare inlägg, har årsbokstaven i nedre högra hörnet. Tydligen kan årsbokstaven stå även i nedre vänstra hörnet och där är det ganska avskavt på TS skylt. Min "yamahabok" säger att @Bosse är inne på rätt linje att bokstaven O är årsbokstaven. Men O finns inte med som årsbokstav...fast tittar man i länken i Bosses tidigare inlägg finns O med och betyder 1990. I min bok och på Marinshoppen är 1990 bokstaven D. På Marinshoppens sida står O för smörjsystem och... och... AAAAAAAaaaaa... 🤯
  9. 1 poäng
    Av det jag ser på dina bilder så är det samma jag har och då är det ett Volvo Penta MS3.
  10. 1 poäng
    Demontering av själva klumpen ingår inte i boken tyvärr.
  11. 1 poäng
    Tyvärr inget som verkar matnyttigt i verkstadshandboken. Bifogar bilder på det som rör klumpen. Finns sprängskiss som kanske kan vara till hjälp. Mitt tips är att demontera backslaget från motorn så du kan ta in den på en bänk, blir kanske lite lättare å meka då.
  12. 1 poäng
    Min julle sjösätter jag när den blir klar att sjösätta. Håller på att jobba med den i garaget och jobbar på den när jag får tid. Tex idag - då jag tvättade av den invändigt. Skall måla över insidan bl.a. Min motorseglare sjösätter jag nån gång före midsommar eller ett par månade innan. Exakt när beror på många olika faktorer. Det var två år sen jag sjösatte senast och jag vet att det är en del beväxning på propellern. Tar upp den gör jag några dar innan sjösättningen. Jag har nästan tom tank på Motorseglarn och har funderat hela hösten på att gå och fylla tanken - 160 liter - men det har inte blivit av. Man kanske skall vänta nåt år!? Varför man sjösätter!? Frågan är väl snarare - varför man tar upp!? jag tar upp för att göra ren och polera och vaxa skrovsidorna - så att de inte ser allt för bedrövliga ut. Polera propellern för att det inte skall gå allt för sakta när man går med motorn och målar botten med giftfärg, för att båten skall se skaplig ut på kortet man tar när man sjösätter och att det inte skall växa allt för mycket "skälrugg" på den de kommande åren.
  13. 1 poäng
    @Christopher90 Välkommen till MG! Ja det är alltid trevligt när en trådskapare avslutar tråden med någon form av resultat, ofta slutar det bara med frågetecken.
  14. 1 poäng
    Fire and forget - som det heter. Åka till sjömacken och ha väldig ågren. Kolla literpriset och få ont i magen. Tanka fullt. Betala. Glöm och var lycklig igen!
  15. 1 poäng
    Runda föremål ger Kármán-virvlar, dvs. en instabil avlösning bakom objektet i fråga. På höga skorstenar har säkert alla sett att man ofta har en spiral på den översta delen. Den är till för att motverka Kármán-virvlarna som annars skulle kunna få skorstenen att svänga och brytas sönder. En vajer har inbyggd spiral vilket saknas på rodd- och dynema-vant/stag. Tillägg: Jag hittade en fin animering av Kármán-virvlar på Wikipedia.
  16. 1 poäng
    Tror mer att risken är att det är en kall vår. Eller att jag åker skidor någon helg istället för att vaxa 😁 Jag tycker mest det blir en kissa-längst-tävling i den här typen av diskussioner. Typ, ”jag tog upp båten tio sekunder, man vill ju vara på sjön, såklart!” Så jag vill vara motvikten. Jag har andra intressen, jag är bekväm och jag tycker det är kallt på sjön tidig vår och sen höst.
  17. 0 poäng
    Det gäller att använda sig av ”verbal judo” som att t.ex. hänvisa till deras egna brösttoner om hur seriösa deras medlemmar är och hur de vill främja trygga båtköp för konsumenter genom sin verksamhet. Oftast röner det större framgång än man kan tro. I det här fallet är du den lagliga reklamationsrätten på tre år efter köp (mot ÅF) passerad. Men om båten finansierats med lån gäller även kreditköpslagens reklamationsmöjligheter mot finansinstitutet. Någon var inne på det tidigare, men Swedbank finans och Ecster och andra drakar som brukar ha sin skylt i montrarna hos båthandlare på mässor tycker nog också att de båtar som finansieras ska hålla, ”skrovmässigt” kredittiden ut.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...